ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 27.05.2013
  • *) Email NEFUNCȚIONAL
  • --- M ---
    GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
    DIN: Timisoara
    ÎNSCRIS: 08.07.08
    STATUS: SENIOR
    DATE SEJUR
    AUG-2012
    DURATA: 7 zile
    familie cu copii

    GRAD SATISFACȚIE
    SERVICII:
    100.00%
    Încântat, fără reproș
    CADRUL NATURAL:
    NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ

    NOTARE MEDIE REZULTATĂ
    100.00%

    AUTORUL ar RECOMANDA
    această destinaţie unui prieten sau cunoscut
    TIMP CITIRE: 21 MIN

    Călătoria cu avionul spre Antalya

    TIPĂREȘTE

    Scriu acest mini-ghid cu gândul la cei care, dintr-un motiv sau altul, încă mai ezită să facă primul pas spre călătoria cu avionul. Sunt destul de multe lucruri pe care le-am învățat de-a lungul timpului și pe care mi-ar fi plăcut să le știu, înainte să dau cu nasul de ele. Deoarece am călătorit și eu cu avionul de câteva ori, sper să-mi iertați îndrăzneala de a scrie în cele ce urmează un set de recomandări. Poate vor ajuta cuiva, cândva.

    Pregătirea bagajelor:

    Când călătoriți cu avionul, bagajele necesită puțin mai multă atenție decât în alte ocazii, deoarece există reguli stricte de călătorie. În general, sunt trei categorii de bagaje: de cală, de cabină și de mână. Pentru fiecare dintre aceste trei categorii, există limitări în funcție de dimensiuni și greutate. Vă recomand să cereți informații de la agenția de unde luați biletele, cu privire la greutățile admise pentru bagaje. Fiecare linie aeriană are propriile reguli, însă acestea sunt oarecum uniforme, cu mici diferențe. Nu am să mă refer în cele ce urmează la dimensiuni, ci mai ales la greutate:

    Bagajul de cală = valize/trolere cu greutatea de maxim 20 kg;

    Bagajul de cabină = trolere/genți de voiaj de maxim 8 kg;

    Bagajul de mână = serviete/genți laptop/poșete/plase cu greutate de maxim 4 kg.

    Pentru depășirea greutății bagajului de cală se plătesc taxe suplimentare, aproximativ 15-20 euro/kg în exces. Și atenție că se vor cumula greutățile bagajelor. Din acest motiv n-ar strica să vă cântăriți bagajele de acasă, evitând astfel anumite neplăceri pe aeroport. De reținut în acest moment este faptul că bagajele voluminoase merg la cală iar pe celelalte le puteți lua cu voi în avion. Dacă bagajul de cabină sau bagajul de mână depășește greutatea admisă, veți fi obligați să-l predați la cală. Am să revin asupra acestui subiect mai jos, în secțiunea dedicată “check-in”.

    Având în vedere că, cel puțin pentru aeroporturile din provincie, majoritatea turiștilor își cumpără trolere din Metro, Selgross, Real sau Carefour, preluarea bagajelor de pe banda aeroportului poate fi câteodată un fel de joc “de-a baba oarba”. Multe trolere sunt identice ca model și culoare, fiind dificil de identificat care este al vostru. De aceea vă recomand să agățați de mâner un semn distinctiv, de exemplu o fundiță de o anumită culoare. Nu recomand o bandă tricoloră, deoarece sunt foarte mari șansele ca și altora să le vină această idee. Întotdeauna verificați dacă ați luat bagajul dvs. de pe bandă, chiar dacă la prima vedere așa pare. Nu strică să aveți completate și etichetele valizei, în caz că aceasta este dotată din fabricație cu așa ceva. Personal prefer să completez doar numele și numărul de telefon, nu și adresa de acasă.

    Deasemenea, mai recomand înfolierea trolerului pe aeroport, dacă acest serviciu este disponibil. Chiar dacă mai plătiți circa 20-25 lei pentru această operațiune, pe de o parte previne cotrobăirea prin bagaje pe aeroport, iar pe de altă parte previne împrăștierea hainelor în caz că cedează fermoarele. Nu vă recomand trolere cu buzunare aplicate, deoarece acestea adeseori cedează din cusături în timpul manipulării pe aeroport. Mai recomand și trolerele cu roți “îngropate”, deoarece în cazul celor cu roți “spinner”, în mod frecvent acestea se vor rupe.

    Manipularea bagajelor pe aeroport presupune câteva etape în care acestea sunt stivuite. Dacă aveți o valiză prea goală aceasta va fi turtită iar dacă este prea plină (ați închis fermoarele stând cu genunchii pe ea) există riscul ca fermoarele să cedeze. Valizele mai robuste, din fibre de sticlă sau alte materiale rigide, sunt ceva mai rezistente dacă sunt de la firme de renume. Dacă nu, și acestea se pot sparge. Oricum acest tip de valize au marele inconvenient că sunt scumpe și atârnă greu la cântar, chiar goale fiind.

    Transferul bagajelor de pe bandă pe cărucior, de pe cărucior din nou pe bandă, de acolo în avion și după aterizare în sens invers, se realizează prin aruncare. Operatorii de la sol le apucă de unde se nimerește și le aruncă. Din acest motiv, mânerele, buzunarele aplicate și roțile “spinner” se pot desprinde sau rupe, mai ales dacă bagajele sunt și foarte grele.

    Înainte de a vă apuca de făcut bagajele, foarte utilă ar fi întocmirea din timp a unei liste. Verificați starea vremii în perioada călătoriei și gândiți-vă ce vă propuneți să faceți sau să vizitați. Dacă faceți acest lucru în liniște și fără grabă, atunci aveți mari șanse să nu uitați nimic din ceea ce v-ar putea lipsi în timpul sejurului.

    În ceea ce privește hainele din bagaje, fiecare după cum îi este obiceiul. Cert este că în general mai toți turiștii constată că jumătate dintre haine le-au plimbat degeaba. În privința încălțămintei funcționează regula “sfintei treimi”, adică o pereche de șlapi, una de pantofi sport și una de pantofi eleganți. Prosoape, halate de baie și papuci de casă găsiți la hotel, așa că nu are rost să le luați de acasă.

    Vă recomand să rulați hainele, nu să le împăturiți. Astfel vor ocupa mai puțin spațiu și nici nu se vor șifona atât de tare. Lenjeria și ciorapii recomand să le puneți în pungi și să aveți un număr egal de pungi goale, pentru a le depozita pe cele folosite. Deși nu recomand, dacă totuși puneți în valiză recipiente cu lichide care accidental pot curge, este preferabil ca acestea să fie depozitate în pungi. De asemenea, nu este recomandabil să fie toate în aceleași loc, ci răsfirate printre celelalte haine astfel înât să fie protejate pe toate direcțiile. Uscător de păr aveți în hotel, însă un mic fier de călcat de voiaj poate fi util.

    Aranjarea hainelor în valiză se poate realiza în mai multe feluri. Recomandat este să așezați pe fundul valizei jachetele, pulovărele și pijamalele. După aceea cămășile, bluzele, tricourile și lenjeria. Deasupra așezați sacouri, taioare, pantaloni, fuste sau rochii. La final se aranjează încălțămintea, de preferință și aceasta pusă în pungi ca să nu murdărească hainele. Aveți grijă ca pantofii cu toc să fie așeazați orizontal, astfel încât să nu se rupă tocurile sau să nu perforeze geanta la șocuri. Locurile rămase libere le completez cu alimentatoare, cabluri și cărți.

    Cum noi călătorim de obicei în trei, fiecare are un troler de cabină și câte un bagaj de mână. Soția are o geantă de călătorie, fiul meu un mic rucsac iar eu am geanta de laptop, suprapozabilă pe troler la nevoie. În rucsac sunt câteva cărți și alte gadgeturi. În geanta soției, Dumnezeu știe, cam de toate. În geanta mea se află laptopul, tableta, ceva integrame și reviste iar în buzunarul exterior cu fermoar, documentele de călătorie (vouchere, asigurări medicale, etc.). Pentru pașapoarte și bani am o mică gentuță pe care o port la gât, pe sub bluză. La fel de bine se poate purta și o borsetă la brâu, deși personal le consider incomode.

    Conform reglementărilor post 9/11, nu aveți voie în cabina avionului decât cu spray-uri sau lichide/geluri/paste/creme aflate în recipiente de maxim 100 grame, care să nu cântărească în total mai mult de 1 kg și care trebuie transportate toate într-o pungă de plastic transparentă, (re) sigilabilă. Punga nu trebuie să fie mai mare decât formatul A5 (jumăte de coală de scris). Aceasta trebuie prezentată la controlul vamal și nu merge faza cu “sticla e pe jumătate goală”. În punga pe care o am la îndemână în geanta mea, se află parfumurile în sticluțe de 50 ml și pastele de dinți, la fel în recipiente de 50 ml. Din fericire, majoritatea producătorilor s-au adaptat cerințelor de securitate de pe aeroporturi și vă pun la dispoziție produsele preferate în ambalaje potrivite.

    Deodorantele, fixativul, balsamul de păr, cremele de plajă și orice alte cosmetice mai puțin tentante sau cu risc mai mic de a se sparge/turti și curge, le pun în bagajul de cală. În valiză/troler puteți transporta oricâte cosmetice, regula de mai sus aplicându-se numai bagajului pe care îl luați în cabină. Cosmeticele pe care le găsiți în hotel sunt suficiente și de bună calitate (săpun, șampon, gel, balsam).

    O altă cerință este de a nu avea la dumneavoastră în bagajul de cabină sau cel de mână, obiecte cu care ați putea răni pe cineva. În principal este vorba de unghiere cu cuțitaș, pile de unghii, andrele, bricege, foarfeci, brichete, spray-uri de auto-apărare, etc. Acestea le puneți în bagajul de cală.

    În camera de la hotel, o metodă de a afla dacă se cotrobăie prin valiză este de a lăsa o distanță de două degete între capetele fermoarului. Dacă la întoarcerea în cameră fermoarele sunt închise complet sau distanța este mai mare, veți știi că s-a umblat la valiză. Oricum nu puteți dovedi nimic cu acest lucru, ori s-ar putea să fie tardiv, însă veți ști să luați măsuri pe viitor. Recomand ca tot ce aveți de valoare (pașapoarte, bani, bijuterii, aparatură electronică, etc.) să depozitați fie în seiful din cameră, fie în cel al hotelului.

    Orientarea în aeroportul de plecare:

    Odată intrați în zona de plecări internaționale a aeroportului, vă recomand să căutați Biroul de informații al curselor charter. De regulă există așa ceva și aici puteți verifica pe baza voucherului dacă sunteți pe lista de îmbarcare. Spun asta deoarece în ultima vreme am observat prin presă tot felul de “anomalii”. De aici veți fi îndrumat spre ghișeul unde se fac operațiunile de înregistrare a pasagerilor, așa numitul check-in.

    Fac o mică paranteză pentru cei care nu cunosc limba engleză. Prin convențiile internaționale limba folosită în aviație este limba engleză. De aceea este bine să fiți familiarizați cu câteva cuvinte uzuale:

    check-in = înregistrarea pasagerilor și a bagajelor

    boarding = îmbarcare

    boarding-pass = carte de îmbarcare

    gate = poartă de îmbarcare

    pass-control = locul unde se controlează pașapoartele

    aisle = culoar

    Dacă nu găsiți biroul de informații, atunci verificați pe tabela mare de plecări, numărul zborului, destinația, ora de plecare și numărul ghișeului de check-in.

    Înregistrare sau check-in:

    După ce ați identificat numărul de la Ghișeul de check-in, trebuie să vă prezentați la acesta având la îndemână voucherele și pașapoartele. Aici vă vor fi alocate locurile din avion, veți depune bagajul de cală pe banda unde va fi cântărit și veți primi biletele care au atașate boarding-pass-ul. În funcție de obiceiul operatorului, stickerul cu numărul bagajului va fi lipit pe pașaport sau pe boarding-pass.

    Bagajul de cală se predă obligatoriu la ghișeul zborului respectiv, iar cu bagajele de cabină și de mână vă puteți urca în avion. Bineînțeles, depinde și de tipul avionului. De regulă, în avioanele cu elice compartimentul pentru depozitarea acestor bagaje este foarte mic și cu greu încape o geantă de laptop. De aceea, dacă nu doriți să predați bagajul “la bandă“, puteți să-l duceți dumneavoastră până la scara avionului. Nu uitați să solicitați, în caz că nu vi se dă, o etichetă a cărei parte principală o atașați la bagaj iar cotorul îl păstrați la dumneavoastră. Acest cotor vă poate fi de un real folos în caz că întâmpinați probleme cu bagajul. Când ajungeți lângă scara avionului, veți găsi un cărucior pe care se depun aceste bagaje pentru a fi urcate în cala avionului. La coborâre veți găsi lângă scara avionului un cărucior cu aceste bagaje. Pentru avioanele mai mari și mai moderne, există spațiu suficient în compartimentul pentru bagaje și cu excepția aeroporturilor regionale mai mici, accesul la avion se realizează printr-un tunel mobil.

    Unele linii aeriene au în apropierea ghișeului un cadru metalic cu ajutorul căruia se verifică dacă bagajul de cabină are dimensiunile admise. Dacă bagajul de cabină sau cel de mână depășește greutatea sau dimensiunile admise, veți fi obligați să îl predați la cală (adică în compartimentul special amenajat pentru transportul bagajelor aflat în “burta” avionului).

    În privința alegerii locurilor, trebuie să aveți în vedere că, de regulă, sunt câte trei scaune alăturate sau zis altfel, câte șase pe rând. Dacă aveți copii minori cu dumneavoastră, anunțați operatorul astfel încât să nu vă dea locuri pe rândurile din dreptul ieșirilor de urgență. Este interzis de regulament, riscați să fiți mutați și s-ar putea să nu mai găsiți locuri împreună. Dacă doriți să aveți vizibilitate bună afară, vă recomand locurile până în rândul 10/12 și după rândul 18/20 pentru aeronave Airbus/Boeing.

    Pe boarding-pass este înscris numele pasagerului, codul aeroportului de destinație (de exemplu AYT pentru Antalya), codul aeroportului de plecare (de exemplu TSR pentru Timișoara), numărul zborului, data și ora plecării. În partea de jos sunt înscrise poarta de îmbarcare, ora de începere a îmbarcării, numărul locului (de exemplu 14C) și mențiunea dacă este permis sau nu fumatul la bord.

    După ce ați scăpat de bagaje, trebuie să vă îndreptați spre Punctul de control al pașapoartelor. O puteți face imediat sau când pe tabelă este afișat în dreptul zborului dumneavoastră “go to gate”. Aici să aveți la îndemână biletele, voucherele, pașapoartele și orice alte documente de călătorie necesare. De exemplu, pentru minorii neînsoțiți de părinți, declarațiile notariale, etc. Atenție că, după ce treceți de acest punct, în principiu nu mai aveți unde să fumați până la destinație, aviz celor interesați.

    După controlul pașapoartelor treceți la Punctul de control vamal. Uneori această etapă poate fi stresantă și neplăcută, dacă nu știți ce trebuie să faceți și dacă nu sunteți pregătit corespunzător. În primul rând trebuie să luați o tăviță pentru obiecte mici, în caz că este disponibilă. Trebuie să depuneți în tăviță ceasul, bijuteriile, portofelul, cureaua, telefonul mobil și orice alte obiecte metalice aveți asupra dumneavoastră. Într-o altă tavă depuneți separat, laptopul, tableta și alte echipamente electronice. În ultima tăviță veți depune bluze, jachete, pulovere, eșarfe, etc. Tot aici veți pune și punguța sigilată cu lichidele pe care le aveți la dumneavoastră. Tăvile împreună cu eventualele bagaje de cabină sau de mână vor fi trecute prin aparatul cu raze X pentru control. După ce mai verificați încă o dată dacă n-ați uitat ceva metalic prin buzunare, treceți prin “poarta suspinelor”. Dacă nu sună nimic, atunci vă recuperați tăvile și vă retrageți pentru a vă recupera obiectele personale. Dacă poarta semnalează prezența unui obiect metalic, atunci veți fi invitat pentru percheziția corporală. Dar cel mai enervant lucru în această etapă este încălțămintea. Pe unele aeroporturi procedura standard prevede să vă depuneți și încălțămintea într-o tavă specială pentru a fi scanată. Dumneavoastră veți trece desculț sau în funcție de cât de civilizat este aeroportul, veți primi așa-numiții „cipici” (pungi speciale de protecție pe care le îmbrăcați ca pe ciorapi). În unele aeroporturi puteți trece încălțați, dar dacă sună poarta atunci sunteți trimiși înapoi și trebuie să vă descălțați. Din acest motiv, preferabil este să vă încălțați cu ceva lejer care să nu conțină nimic metalic (întărituri, capse, ținte, etc.).

    Îmbarcarea în avion:

    O dată scăpat de acest calvar nu vă mai rămâne decât să găsiți Poarta de îmbarcare (gate) al cărei număr este trecut pe boarding-pass. Aici verificați pe tabelă dacă nu s-a schimbat între timp poarta de îmbarcare, rar dar se mai întâmplă, și așteptați până se afișează pe tabelă “boarding” sau sunteți invitați prin stația de sonorizare la îmbarcare. Aici prezentați biletele și pașapoartele. Boarding-passul va fi detașat de bilet și vă va fi înmânat, după care sunteți invitat la avion. Acum, în funcție de aeroport, fie vă veți urca în autobuzul care vă va transporta până la scara avionului, fie veți merge prin tunel până la intrarea în avion. Vă recomand ca înainte de îmbarcare să faceți o vizită la toaletă, în special dacă sunteți însoțiți de copii. Sunt toalete și în avion, însă spațiul este foarte îngust și s-ar putea să nu vă descurcați cu modul de utilizare.

    Despre frica de zbor:

    Studiile “faimoșilor” cercetători britanici spun că cei mai fricoși în avion sunt bărbații din categoria de vârstă 45-55 ani. Motivul pare a fi “lipsa de control”. Cu alte cuvinte, sentimentul că și-au pus viața lor și eventual a celor dragi în mâinile unui necunoscut și nu mai pot face nimic în această privință. O dată urcat în avion nu poți face altceva decât să-ți reglezi relația ta cu Divinitatea, în cazul în care crezi în vreuna. De fapt cred că această teamă este mai puternică la cei care nu cred nici măcar pentru o clipă în destin, în ceea ce-ți este scris sau cum spun arabii în Maktub. Un panseu foarte drăguț am găsit scris de Oana Pellea în “Jurnal 2003-2009” la pag. 84. Citez:

    “Mă tot gândesc cum e în avion. Există două momente de adevăr în avion, decolarea şi aterizarea. Îmi place să mă uit la oameni în avion. Toţi vin importanţi, îmbrăcaţi în social, în convenţional. Pornesc motoarele, se leagă centurile şi gata, pornim. E spectaculos cum toţi, când avionul se desprinde de sol, absolut toţi sunt reduşi la uman. Nu mai sunt importanţi, nu mai contează funcţia sau contul în bancă, nu mai contează culoarea sau naţia. Când motoarele se ambalează înainte de decolare, cefele tuturora se încordează. Frica îi reduce pe toţi la esenţă. Când se stinge becul care te anunţă că pericolul a trecut şi îţi poţi desface centura, automat toţi revin la convenţie şi “fiţe”. Totul se repetă identic la aterizare. În momentele astea de adevăr, toţi se roagă, fiecare în felul său. Toţi se gândesc la cei pe care-i iubesc. Toţi înţeleg că nimic, de fapt, nu e important – decât că eşti în viaţă. Când coboară din avion sunt ca şi cum s-au născut din nou. Stau şi mă întreb de ce numai de frică devenim esenţă. ”

    Într-adevăr, momentele mai tensionate, când anxietatea își scoate colții, sunt decolarea și aterizarea. Atunci pilotul îi dă pinteni aeronavei ca să se avânte deasupra norilor, pentru ca mai apoi să o strunească trăgând-o de hățuri și așezând-o, mai mult sau mai puțin delicat, pe pistă. Între ele este tăcere, mâncărică, poate ceva muzică sau filme și priveliști fascinante.

    Cu cât zbori mai sus și cu un avion mai mare, cu atât zborul este mai lin și mai lipsit de neplăceri. Este de o mie de ori mai periculos să traversezi strada pe trecerea de pietoni, decât să zbori cu avionul (dovedit științific). Însă oricâte argumente s-ar aduce, totuși teama de zbor există (aproape) în fiecare dintre noi. Diferența o reprezintă felul în care o exteriorizăm sau o controlăm și foarte important, obișnuința o estompează treptat. Unii preferă să se anestezieze cu “Xanax” (întrebați medicul de familie) iar alții cu “ceva tărie” (întrebați barmanul). Deoarece trec frecvent prin acest “proces” de anesteziere, eu am să vă recomand alte metode mai “naturiste” și care cel puțin în cazul meu funcționează.

    În primul rând îmi controlez respirația. Cu alte cuvinte îmi reamintesc să mai și respir, dar mai ales să respir adânc și egal. Asta nu înseamnă să stârnesc un taifun în avion când inspir sau expir. Deasemenea, îmi reglez de la rozeta de deasupra debitul de aer astfel încât să nu am senzația de sufocare, dar nici să-mi zboare peruca din cap. Mă autosugestionez spunându-mi în gând cu calm: "Nu mă tem de călătoria cu avionul, va fi bine și la aterizare mă așteaptă o vacanță minunată". După aceea, apelez la ingredientul meu secret: lectura. De obicei, majoritatea liniilor aeriene au o revistă proprie cu articole foarte variate. Preferatele mele sunt impresiile de călătorie, însă acestea prezintă dezavantajul că trebuie să știți limba engleză. În plus întotdeauna îmi iau cu mine (fără glumă sau altceva), impresii de călătorie de pe AFA. Sunt câțiva “scriitori” pe aici care după primele rânduri reușesc să te transpună într-o altă lume, departe de zgomotul motoarelor, turbulențe și alte motive de îngrijorare. Atenție că acestea trebuie tipărite, deoarece la decolare și la aterizare nu sunt permise utilizarea oricăror echipamente electronice. Nici măcar smartphone-uri sau tablete setate în “Mod avion”. În orice caz, să aveți la voi ceva de citit sau de făcut (de exemplu, integrame) care să vă capteze atenția.

    Pentru copii, după ce trec de vârsta când zbiară și plâng de câte ori li se înfundă urechile, zborul este o experiență fascinantă. Pentru cei mai mici, însoțitorii de bord vă vor aduce cărți de colorat, creioane colorate sau cărticele cu benzi desenate.

    La bordul avionului:

    Stereotipul “stewardeselor PanAm” sau al piloților “Top Gun” a cam dispărut în zilele noastre. Locul acestor zei și zeițe care ne plimbau printre nori, atât la propriu cât și la figurat, a fost luat acum de oameni obișnuiți care fac o meserie cât mai profesionist posibil. Vă recomand să citiți și această mică istorioară ioncoja.ro/amestecate/ome ... 00-m-altitudine. Deoarece acum sunt și echipaje mixte, am să-i numesc în continuare generic, piloți și însoțitori de bord. Dacă nu zburați cu un charter Tarom, ci cu unul turcesc (Pegassus, Atlas Jet sau Sky Airlines), la bordul aeronavei se vorbește doar turca și engleza, eventual germana.

    După ce v-ați urcat în avion, primul lucru pe care îl aveţi de făcut este să vă găsiți locurile. În funcție de tipul aeronavei, numerele locurilor sunt marcate fie pe o bandă aplicată pe compartimentul de bagaje, fie pe un suport prins sub compartimentul pentru bagaje, deasupra scaunelor. Dacă sunteți o persoană mai înaltă, va trebui să vă aplecați puțin, pentru că altfel nu le veți vedea. De regulă, se intră în avion prin ușa din față, însă nu întotdeauna. Dacă ați urcat pe ușa din față, locurile sunt numerotate în ordine crescătoare de-a lungul culoarului și în ordine alfabetică de-a latul. Charterele sunt de regulă avioane mari și au câte trei locuri de fiecare parte a culoarului. Astfel, pornind de la geamul din dreapta aveți locurile A-B-C, apoi culoarul și în stânga locurile D-E-F, acesta din urmă fiind la fereastra din stânga. Dacă avionul este de dimensiuni mai mic, atunci vor lipsi locurile din mijloc, numerotarea fiind A-C în dreapta și D-F în stânga. Pentru zborul de întoarcere, unde veți face check-in în engleză, cred că e bine de știut că locurile A și F sunt “window” iar locurile C și D sunt “aisle”. Veți fi întrebați pe care le preferați.

    Este de dorit ca imediat ce v-ați identificat locul să vă depozitați bagajele în compartimentul de deasupra și să vă așezați. Nu de alta, dar mai sunt mulți care așteaptă pe scara avionului. Dacă mai aveți ceva de luat din bagaje, o puteți face după ce au urcat toți pasagerii. După ce v-ați așezat, este recomandat să vă fixați centura de siguranță și așa să o lăsați până ajungeți la destinație. Dacă aveți copii mici în brațe, însoțitorii de bord vă vor aduce o extensie specială. Tot de la aceștia puteți cere o pernă sau o pătură, în caz că vă este rece în avion. Cu piloții turci de pe chartere am avut tot felul de experiențe. Ba un stil de pilotaj mai “sportiv”, ba muzică turcească dată tare în difuzoare, sau temperatură de circa 18 grade în cabină. Dar de cele mai multe ori am avut un zbor plăcut de aproximativ două ore, din Timișoara până în Antalya.

    Deasupra scaunului aveți mai multe butoane. Unul pe care este desenat un chelner pentru a apela însoțitorii de bord, unul pentru a aprinde lampa de citit în caz că zburați noaptea și o rozetă de la care reglați intensitatea jetului de aer al instalației de ventilație. Pe spătarul scaunului din față aveți o măsuță rabatabilă și un buzunar cu instrucțiuni de siguranță și reviste. Măsuța este obligatoriu să stea închisă la decolare și aterizare. La unele modele de avioane, măsuța se scoate din brațul (cotiera) scaunului. Tot în brațul scaunului aveți și un buton din care reglați înclinarea spătarului. La fel, în timpul decolării și aterizării acesta trebuie să stea în poziție verticală.

    După ce toți pasagerii și-au ocupat locurile, însoțitorii de bord vă vor face instructajul de siguranță prevăzut în regulamentele internaționale. Câteodată acest instructaj vă este prezentat pe monitoarele din avion, alteori este prezentat live de către însoțitori. Dacă zburați pentru prima dată, este bine să-l urmăriți cu atenție.

    În timpul decolării și aterizării, dacă știți că vă este frică de zbor sau aveți rău de mișcare/înălțime, este de preferat să nu priviți pe fereastră. În timpul acestor operațiuni nu este permisă lăsarea jaluzelelor la ferestre.

    De asemenea, în timpul decolării sau aterizării, nu este permisă utilizarea oricăror aparate electronice. Pe tot parcursul zborului este interzisă utilizarea telefoanelor mobile. Toate aceste restricții au ca unic scop siguranța pasagerilor. Din păcate mulți dintre co-naționalii noștrii au o idee fixă “și ce dacă, nu moare nimeni dacă mai dau și eu un sms pe sub scaun sau dacă mai scriu ceva pe facebook”. Smartphone-urile și tabletele pot fi utilizate când avionul ajunge la palier, cu condiția să fie setate în prealabil pe “Mod avion”.

    Zborul este format din trei etape principale, urcare-palier-coborâre. Palierul pentru acest tip de zbor este la 10.000 m și aeronava va avea o viteză constantă, numită și viteză de croazieră, de circa 800 km/oră. La această altitudine, aflată deasupra așa-numitei zone meteorologice, zborul este mai lin și nu sunt întâlnite decât rareori turbulențe. Temperatura exterioară la această altitudine este de aproximativ -50 grade celsius.

    În timpul urcării sau coborârii, veți simți un mic disconfort până se echilibrează presiunea din cabină cu presiunea din corpul dumneavoastră, care se manifestă prin înfundări ale urechilor. Acest fenomen poate fi uneori chiar dureros dacă aveți sinusurile înfundate datorită unei răceli. Pentru a trece mai ușor prin aceste neplăceri, se recomandă să mestecați gumă sau să sugeți o bomboană. Bebelușii vor face ceva scandal, deoarece la asta se pricep ei cei mai bine. Toată această tevatură durează aproximativ 15 minute, după care pilotul va transmite un semnal sonor (două bing-bang) prin care anunță atât însoțitorii de bord cât și pasagerii că se pot decupla centurile de siguranță. Imediat după aceea se va auzi un singur bing-bang care vă va reaminti recomandarea să mențineți centura legată pe toată durata zborului.

    Acum vă puteți deplasa la toaletă dacă este nevoie iar însoțitorii de bord vor începe pregătirile pentru servirea mesei. Tot acum puteți deschide și echipamentele electronice (laptopuri, tablete, console portabile, ipoduri, etc). Câteodată, în unele avioane se prezintă pe monitoare traseul de zbor cu diferite informații (poziție, altitudine, viteză, temperatură, etc.) și filme. De regulă, sunt filme gen “cu camera ascunsă“, pentru ca să mai înveseleasă atmosfera și reduce anxietatea celor care se tem de zbor.

    La bord se va servi un prânz destul de bun și bogat, față de ce se mai servește în ziua de azi pe avioanele de linie. Este un pic mai dificil de servit masa într-un spațiu atât de îngust, însă am convingerea că vă veți descurca. O singură dată ne-a fost servit doar un sandwich, având de ales între cașcaval sau șuncă de curcan. De regulă, se servesc gratuit băuturile răcoritoare și contra cost cele alcoolice, însă au mai fost și excepții. Prețurile băuturilor se găsesc în revista de shopping din buzunarul de pe spătarul scaunului din față.

    Dacă doriți să faceți fotografii, nu uitați să dezactivați blițul automat deoarece reflexia acestuia din geam vă va compromite pozele. Este posibil, în funcție de starea vremii, să întâlniți pe drum în special la urcare și la aterizare așa-numitele turbulențe. Acestea sunt vânturi puternice la mari altitudini care “scutură” un pic aeronava. Sunt fenomene normale, pot fi de diferite intensități, însă aeronavele moderne sunt echipate cu numeroase dispozitive de contra-balansare automată a turbulențelor.

    Dacă știți că aveți probleme cu circulația sangvină, sau suferiți de tromboze sau alte afecțiuni ale picioarelor, chiar dacă este o călătorie scurtă, se recomandă să faceți ceva mișcare sau gimnastică specifică. Găsiți exercițiile recomandate în revista aeronavei.

    Pe la jumătatea drumului, comandatul aeronavei vă va spune câteva informații despre drum și despre cum este vremea la destinație. După ce se servește masa, însoțitorii de bord vor “deschide” sesiunea de shopping duty-free. Catalogul cu produse se află în buzunarul cu reviste de pe spătarul scaunului din față. Se poate plăti în numerar cu euro sau cu cardul; atenție că pe unele chartere/linii aeriene nu sunt acceptate decât carduri embosate (adică numele și seria cardului sunt în relief).

    După ce s-a încheiat și sesiunea de shopping, aproximativ cu 30 minute înainte de aterizare, piloții vor anunța prin semnalul dublu însoțitorii de bord ca să înceapă pregătirile specifice. Din nou vă recomand ca înainte de acest moment să mai faceți o vizită la toaletă, deoarece urmează încă cel puțin o oră până veți avea din nou ocazia.

    Veți fi invitați să închideți echipamentele electronice, să ridicați măsuțele și spătarul scaunului, să depozitați în compartimentul de bagaje orice bagaj aveți la dumneavoastră și să ridicați jaluzelelede la ferestre, în caz că le-ați coborât. După aceea urmează aterizarea și de regulă, pe aeroportul din Antalya părăsirea avionului se realizează prin tunel.

    Orientarea în aeroportul de destinație:

    După ce treceți de controlul pașapoartelor, trebuie să ocoliți fântâna și apoi să coborâți pe scările rulante la parter. Vă uitați în stânga pe panourile electronice după numărul zborului sau orașul de unde ați plecat. Acolo este banda pe care vă vor sosi bagajele. Dacă aveți copii, este de preferat ca aceștia să stea într-un loc mai ferit, nu lângă bandă. Nu toți turiștii sunt civilizați și unii se comportă de parcă viața lor ar depinde de cât de repede își iau bagajele de pe bandă. Nu o dată am văzut copii, și nu numai, loviți de valize. Dacă sunteți un turist “special”, dintr-un motiv sau altul, atunci un reprezentant al tour-operatorului vă așteaptă în aeroport purtând numele dvs. pe o pancartă. Dacă nu, trebuie să ieșiți din aeroport și chiar în față se află aliniați reprezentanții tour-operatorilor, unde trebuie să vă înregistrați pentru îmbarcarea în autocar. Să aveți la îndemână voucherele și nu este necesară prezența întregului “echipaj” pentru înregistrare.

    Înregistrarea pentru îmbarcare în autocar:

    Fiecare tour-operator are stand propriu și deasupra acestuia scrie mare numele agenției. Atenție că numele tour-operatorului este diferit de cel al agenției de la care ați cumpărat biletele și se află înscris în antetul voucherelor. Vă prezentați la standul respectiv unde de obicei vă așteaptă un ghid vorbitor de limba română. În funcție de câți turiști sunt la acest tour-operator, înregistrarea și alocarea autocarului poate dura între 5 și 15 minute. De aceea, având în vedere și căldura de afară, recomand să vă lăsați membrii familiei și bagajele în interiorul aeroportului, unde este aer condiționat. După ce v-ați înregistrat și ați fost alocat unui autocar (primiți un bilețel cu numărul acestuia) vă puteți recupera familia și bagajele. În spatele standurilor este o parcare mare în care sunt mai multe autocare. De regulă, vă va însoți cineva la autocar. Însă dacă este aglomerație mare sau apar probleme neprevăzute, atunci trebuie să vă descurcați singuri. Fiecare autocar are pe parbriz un carton mare cu numărul “traseului”. Îl căutați pe cel care v-a fost comunicat la înregistrare sau scris pe bilețel. La autocar ar trebui să fie ghidul care vă va însoți la hotel și aveți grijă să vă bifeze pe tabel. Nu de alta, dar autocarul nu va pleca pănâ nu sunt bifați și numărați toți cei care au fost înregistrați pentru acel autocar. S-a întâmplat o dată să așteptăm jumătate de oră pentru că o familie s-a rătăcit după înregistrare. Nu mă întrebați cum au reușit, dar se mai întâmplă. Altă dată am așteptat mai mult de atât, deoarece a trebuit să stăm după o “personulitate”, care nu știu de unde a apărut. Cert este că nu a venit în același avion cu noi. De bagaje se va ocupa șoferul autocarului.

    După ce ați urcat în autocar, micul meu ghid se încheie deoarece drumurile noastre se despart. Pe cei care merg la hotelurile din regiunea Lara-Kundu îi invit să citească Mini-Ghidul pe care l-am scris despre Hotelul Delphin Palace DeLuxe Collection aici vezi impresii Drum bun și cer senin.


    [fb]
    ---
    Trimis de mauricius* in 27.05.13 15:25:15
    Validat / Publicat: 27.05.13 18:43:02
    NOTĂ: Articol ARHIVAT (nu intră în calculul mediei acestei destinaţii)

    VIZUALIZĂRI: 29935 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
    selectat ca MiniGhid AmFostAcolo
    SESIZEAZĂ
    conținut, limbaj

    22 ecouri scrise, până acum, la acest articol

    NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mauricius*); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
    Poze atașate (se deschid în pg nouă)
    P13 Să recapitulăm de la fereastra din dreapta până la feresatra din stânga, locurile sunt numerotate: A, B, C, culoar, D, E, F. Numărul rândului este scris pe banda portocalie din partea de jos a compartimentului pentru bagaje
    EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
    Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
    Puteți VOTA acest articol:
    [900 PMA] [450 PMA]
    PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 45652 PMA (din 51 voturi)
    NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

    ECOURI la acest articol

    22 ecouri scrise, până acum

    webmaster [27.05.13 18:42:41] »

    Foarte bun / foarte util articolul, a fost bineînțeles selectat și inclus printre minighidurile AmFostAcolo.

    Gabise [27.05.13 22:23:55] »

    Mi- a placut articolul dumneavoastra. Foarte bine si logic organizat. Daca n- ar fi frica... La mine nu prea merge nici cu respiratia, nici destinul, nici Xanaxul, alcoolul nu l- am incercat, nu merg nici revistele (am incercat dar nu inteleg nimic din ceea ce citesc) si la film ma uit degeaba nu pot urmari firul. In general numar bulinele de pe mocheta (daca mocheta are buline) ma mai joc pe laptop dar cu ochii pe ceas... Cred ca e vorba de detinerea controlului pentru ca am o stare de anxietate si in momentul in care nu sunt eu la volan, conduc impreuna cu soferul. Poate din obisnuinta pentru ca sunt singurul sofer in familie. Dar totusi zbor cu avionul. Nu poate fi acesta un impediment in alegerea vacantei.

    Recomand celor care zboara prima oara sa o faca pe un traseu mai scurt1-2 ore si pe timp de vara. Eu am zburat prima data in China 13 ore, cu turbulente peste intrega Rusie (cateva ore bune). A doua oara de la Paris de 1 Decembrie, cu stat 2 ore in avion din cauza vremii, ninsoare, ne- a scuturat bine pana in Budapesta. Cand am zburat in Antalia insa... mare diferenta.

    Si inca un sfat: nu faceti pasiune pentru "Air crash investigation" pentru ca in fiecare moment veti incerca in avion sa identificati un posibil accident.

    Sa va bucurati de zbor!

    Alexandra_32 [27.05.13 22:54:30] »

    @mauricius: ești o adevărată enciclopedie... L-am citit și recitit și nu ti-a scăpat nimic Mulțumesc pentru toate informațiile, ai fost de un real ajutor... Mai ales ca pentru noi e pentru prima data!! Eu de obicei am o senzație ciudata și atunci când urc cu liftul deci e clar ca trebuie sa apelez la ceva care sa mă înmoaie )))

    Nu știu de ce mi se pare așa de tragica călătoria cu avionul )... Pentru ca așa cum spuneai și tu, călătoria cu mașina e mult mai riscanta!!

    Vroiam o lămurire... Am înțeles cum e cu bagajul de cala, cu cel de mana... Dar cel de cabina trebuie plătit suplimentar?? Și ăla îl luam cu noi în cabina împreună cu cel de mana?

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
    Costi [28.05.13 08:53:55] »

    @Alexandra_32:

    În legătură cu bagajele, indicaţiile lui mauricius sunt orientative, fiecare linie aeriană având regulile proprii.

    De exemplu, Blue Air a modificat de curând regulile, astfel că se permite un singur bagaj de cală, de maxim 32 kg şi un singur bagaj de mână, de maxim 7 kg şi anumite dimensiuni maxime, deci unul singur, fie că acesta este o geantă de laptop, o geantă cu aparatul foto, o geantă cu obiecte de uz personal etc.

    La ultima călătorie de acest fel, în februarie, am asistat la scene incredibile, în care diverse persoane încercau să îndese un bagaj de mână în altul prin tot felul de metode. Cel mai simplu este să iei o pungă din material plastic şi să pui acolo toate bagaje de mână, evident cu condiţia ca astfel, volumul şi greutatea să nu depăşească limitele admise. Şi eu am fost nevoit să pun în geanta laptopului şi geanta, mai mică, cu aparatul de fotografiat.

    E drept, mulţi dintre pasagerii acestei companii ajunseseră să exagereze foarte mult, luând cu ei în cabină bagaje al căror loc era evident în cală, din comoditate, pentru a nu mai sta să aştepte la bagaje, după aterizare.

    Pentru mai multă siguranţă, ca să nu ai surpriza că trebuie să plăteşti o taxă suplimentară, verifică pe saitul liniei aeriene, sau în documentele de călătorie condiţiile specifice. Acolo vei găsi toate detaliile care te interesează.

    @mauricius:

    În privinţa aparaturii electronice, nu trebuie să exagerăm. Mi s-a întâmplat să fiu apostrofat de o domnişoară pentru că făceam fotografii înainte de atingerea palierului de zbor. Nu aţi auzit că nu trebuie să folosiţi aparatura electronică? , m-a apostrofat ea...

    Cu un aparat foto, problema s-ar fi pus eventual doar în cazul unuia foarte sofisticat, profesional, cu GPS inclus.

    În realitate, nu este interzisă folosirea oricărei aparaturi electronice, ci doar a aceleia care, prin funcţiile sale, radiază unde electromagnetice care ar putea să interfere şi să perturbe semnalele electrice ale aparaturii de bord, afectând buna funcţionare a acesteia. De exemplu (un exemplu pur teoretic), un altimetru, care ar putea da indicaţii eronate.

    De aceea, telefoanele mobile, inclusiv cele inteligente (smartphone), tabletele, laptopurile nu trebuie folosite în timpul decolării şi aterizării, pentru că acestea emit permanent unde electromagnetice, fie pentru conexiunea cu sistemul GSM, fie pentru căutarea şi menţinerea unei conexiuni wireless, bluetooth etc.

    În schimb, te contazic categoric în privinţa folosirii modului "avion". De fapt, de aceea programatorii sistemului de operare Android, sau ai altora au conceput această funcţie, tocmai pentru a putea folosi aparatul respectiv şi în avion, prin întreruperea tuturor "activităţilor" aparatului respectiv de gen conexiune internet, bluetooth, GSM, GPS, care ar putea duce la interferenţe.

    Că este aşa, o dovedeşte un fapt simplu: cu un smartphone nu poţi realiza o conexiune telefonică (nici apelare, nici primire de apeluri), sau prin SMS, atât timp cât aparatul este pus în modul "avion".

    De altfel, progresele tehnice au făcut ca problemele de interferenţe să fie reduse la minim, prin ecranări şi separări stricte de benzi, cu reducerea drastică a armonicelor, doar tradiţia şi inerţia făcând ca acestora să li se acorde în continuare o importanţă foarte mare.

    Deja, unele companii aeriene mai "cu pretenţii" nici nu mai interzic folosirea aparaturii electronice de orice fel, nici măcar pe parcursul decolării şi aterizării.

    mauricius* [28.05.13 09:25:25] »

    @Gabise: Mulțumesc pentru apreciere și completări. Și ca să dau un pic din casă, profesia mea de bază este constructor de aeronave. Pe vremea când în România exista o industrie aeronautică, am construit cam toate tipurile de "păsări" pe care care le vezi pe cer, civile și militare. Pentru mine zborul înseamnă ochii pe nituri și eleroane iar urechile pe turația motoarelor și zgomotele "suspecte" din cabină. Poate de aici mi se trage și anxietatea.

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
    mauricius* [28.05.13 09:41:39] »

    @Alexandra_32: Mulțumesc pentru apreciere.

    În privința bagajului "de mână", cred că nu m-am exprimat suficient de clar. În primul rând, subliniez încă o data că fiecare companie are propriile reguli, tot ceea ce se încadrează în limitele mai sus nu se plătește. Mai mult, sunt unele companii care acceptă să calculeze greutatea bagajului de cală pe familie și nu pe persoană. Atât bagajul "de cabină" cât și cel "de mână" de fapt intră în categoria "bagaje de mână". Însă după ce am studiat atent regulile, am constatat că există și posibilitatea "la limită" să urci în avion cu un troler așa numit "de cabină" și o geantă pe umăr. Dacă acestea se încadrează în limitele bunului simț și al greutății admise, atunci nu comentează nimeni. Am să și atașez câteva fotografii ca să înțelegi mai bine despre ce vorbesc.

    Subliniez încă o data că trebuie să te interesezi la agenție care sunt limitele admise.

    mauricius* [28.05.13 10:21:04] »

    @Costi: Mulțumesc pentru precizări. Așa cum am subliniat atât în titlu, cât și în text, acest articol se referă strict la zborurile charter spre Antalya. În plus, am recomandat să se întrebe și la agenție, deoarece există diferențe și între cele patru linii aeriene care operează zborurile charter din România spre Antalya (Tarom, Atlas Jet, Sky Airlines și Pegassus).

    Zborurile de linie și în special cele low-cost au alte reguli. Dacă este să ne referim la cele low-cost operate de exemplu de către Blue Air, Wizz Air, easyJet, RyanAir, acestea au limite aproape "draconice" în privința bagajului pe care îl transportă gratuit. De fapt RyanAir este campionul în această privință. Totul se plătește. De la uniformele personalului navigant (pe care trebuie să și le cumpere din banii lor) și până la utilizarea toaletei. În plus, acum lucrează la un nou prototip de aeronavă, din care se elimină toaletele iar în loc de scaune vor fi un fel de planuri înclinate de care stai sprijinit pe spate, crescând astfel numărul de locuri în avion.

    În privința utilizării aparaturii electronice sunt de acord cu aspectele tehnice menționate de tine, însă eu recomand respectarea regulilor internaționale de siguranță. Acestea sunt comunicate atât de către însoțitorii de bord, dar se găsesc și în secțiunea dedicată siguranței la bord din pliante sau din revistele liniilor aeriere. Sunt de acord că se poate trece strada și pe lumina roșie a semaforului, însă nu recomand asta, chiar dacă nu este trafic.

    La fel de adevărat este că tehnologia evoluează și deja au apărut curse pe care se oferă acces wireless la internet și este permisă utilizarea telefonului mobil. Însă deocamdată nu și pe charterele spre Antalya.

    tm67bru [28.05.13 10:35:02] »

    @mauricius:

    cele patru linii aeriene care operează zborurile charter din România spre Antalya (Tarom, Atlas Jet, Sky Airlines și Pegassus)

    îmi pare (nu sunt 100% sigur) că ar mai fi şi Corendon (posibil doar din Cluj)

    În rest, subscriu 100%

    abancor CONS. ONORIFIC AFA / TURCIA [28.05.13 10:48:00] »

    Un pont pentru trecerea cît mai rapidă și ușoară prin controlul de securitate ar fi să știți, încă de acasă, exact ce obiecte aveți la voi, și să limitați numărul celor metalice. Deasemenea, evitați să aveți sticle cu apă în poșetă, trusă de manichiură, parfum - sînt șanse foarte mari să rămîneți fără ele.

    Eu am numai telefonul, cheile și portofelul. Dacă am o jachetă pe mine, caut să fie una cu buzunare cu fermoar. Pun tot ce am în buzunarele pantalonilor și ai jachetei în buzunarul cu fermoar, trag fermoarul, să fiu sigur că nu cad, pun jacheta în tavă, pun și cureaua tot în tavă și în 10 de secunde sînt gata să trec pe sub poartă, iar de recuperat nu am decît jacheta, cureaua și eventuala borsetă care conține aparatul foto, biletele, pașapoartele, pe care îmi ia tot vreo 10 secunde să le iau din tavă și să fac loc următorului. Totul decurge rapid, fără scormoneli prin buzunare, fără întoarceri din drum. În picioare am pantofi fără șireturi, tot pentru comoditate: dacă mă pune să mă descalț (se mai întîmplă, depinde de filtru sau de ce chef are personalul de acolo să facă verificări extra, pentru că, cu aceeași pereche, mi s-a întîmplat și să țiuie aparatul, și să nu țiuie), mă încalț imediat la loc, fără să ocup locul și să încurc traficul. În plus, poate fi comod și în avion să te descalți, dacă ai noroc de scaune libere împrejur.

    Dacă e vară, tot e bine să ai o jachetă pe tine, decît să ocupe locul în valiză, iar în picioare - sandale, ca să micșorezi riscul de a fi descălțat.

    mauricius* [28.05.13 12:41:17] »

    @abancor: Felicitări pentru performanța celor 10 secunde. Pentru călătorii frecvenți cu avionul, preocuparea optimizării bagajelor și a timpilor de trecere prin punctele de control a devenit o adevărată obsesie. Mai ales pe zborurile de linie când ai timpi foarte scurți de tranzitare.

    "Arsenalul" cuprinde trolere de cabină ultra-ușoare, ultrabook-uri, curele cu catarame din plastic, ceasuri din plastic și renunțarea la cosmetice. Practic cu 10 euro poți să-ți cumperi la destinație tot ce-ți trebuie, însă un vameș cu capsa pusă te poate face să pierzi o legătură, cu tot deranjul și costul suplimentar.

    Ca o picanterie, între pasageri și operatorii de curse low-cost (în special RyanAir) se duce un adevărat "război", mai ales de când au devenit foarte populare jachetele sau hanoracele cu buzunare interioare pentru bagaje. De curiozitate căutați pe google expresia "luggage jacket" și selectați "imagini".

    Și merci că ai amintit de sticlele cu băuturi, oarecum implicit în ce am scris eu. Nu sunt permise nici un fel de băuturi, indiferent dacă sunt în recipienți din plastic sau sticlă. Excepție fac băuturile cumpărate din magazinele aeroportului aflate în zona de tranzit. Se face o derogare doar pentru hrana bebelușilor, însă și aici lucrurile au devenit mai stricte. Acum câțiva ani au prins pe Heathrow (Londra) un grup de teroriști care au ascuns în biberoane lichide care combinate puteau produce o explozie.

    Pentru medicamente să aveți la voi rețetele. Nu prea întreabă, în special pe charterele de Antalya, însă regulamentul este foarte explicit în această privință.

    Alexandra_32 [28.05.13 12:56:47] »

    Multumesc tuturor pentru raspunsuri, si pentru pareri... nu credeam ca e asa de complicat )... dar sunt sigura ca ne vom descurca mai ales cu asa informatii pretioase!!

    abancor CONS. ONORIFIC AFA / TURCIA [28.05.13 14:31:17] »

    Foarte mișto luggage jacket-urile alea! Probabil nu va dura mult pînă se va reglementa și volumul de haine permis per pasager.

    TraianS [28.05.13 14:38:34] »

    @abancor a spus:

    nu va dura mult pînă se va reglementa și volumul de haine permis per pasager.

    Mi-am adus aminte de o intamplare.

    Veneam de la Girona inspre Larnaca cu Ryanair. Astia de la Ryanair, au treaba aia cu Priority Boarding. Platesti cativa euro in plus si urci printre primii in avion si-ti alegi ce loc vrei.

    Restul, isi aleg locuri cum prind.

    Printre putinii care erau la priority boarding, era si un cuplu mai tanar de romani. Stiu ca ma gandisem: bravo lor - uite merg la priority.

    Cand au inceput astia de la Ryanair sa verifice bagajele, nu au avut noroc, deoarece nu prea le incapea geanta, asa ca pana la urma, tot au urcat cu restul populatiei.

    In avion au nimerit langa noi si barbatul a inceput sa scoata blugi de pe el. Avea vreo trei perechi Acuma, nu stiu. Venise cu trei perechi pe el de acasa, sau ii luase pe el pe cei care erau extra la bagajul de mana.

    Curata comedie, domnule.

    Foarte util reviewul, @mauricius. Felicitari.

    mauricius* [28.05.13 17:15:57] »

    Am încărcat și poza promisă. Am investit ceva bani în trolerul ultra-light dar a meritat. Ce vedeți acolo este bagajul meu standard pentru două săptămâni (business or pleasure). Am înăutru și două costume neșifonabile. Ambele genți cântărite împreună rareori depășesc 8 kg, dar în nici un caz mai mult de 10 kg.

    -

    @TraianS: câte nu face omul ca să mai economisească ceva bănuți! Tot e bine că-i avea pe el și nu în trei plase de rafie cu dungi (modelul tradițional de bazar) )

    merci pentru apreciere

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
    Alexandra_32 [28.05.13 22:33:53] »

    Mersi mauricius de poza... Aveam nevoie de acest exemplu... Așa îmi pot face și eu o idee... Destul de greu pentru mine... De obicei îmi fac foarte greu bagajul și nu pot renunța la haine... )

    Clar ca trebuie sa mă limitez

    dognean [31.05.13 22:28:50] »

    @mauricius: Daca ajungeti la check-in printre ultimii, veti primi locurile ramase, de obicei imprastiate prin avion.

    Danalexuta [03.06.13 19:12:33] »

    Un articol f util!

    O mica precizare as mai face si eu - controlul de securitate se poate face in mai multe locuri, nu numai dupa controlul pasapoartelor. In Otopeni se face dupa check - in, iar in unele aeroporturi se face un control preliminar chiar la intrare (daca imi aduc bine aminte si in Antalya).

    In rest, zboruri senine si fara turbulente si daca aveti metode bune de a scapa de frica de zbor impartasiti-le!

    dandana [03.06.13 21:54:47] »

    Se cuvenea un vot "in familie" ca sa zic asa, de la un un fost lucrator la, din pacate, fosta "cooperativa" de fabricat avionics

    mauricius* [04.06.13 09:20:13] »

    @Danalexuta: Într-adevăr, ordinea punctelor de control poate fi diferită, la fel și numărul acestora. La plecarea de pe aeroportul din Antalya se face un prim control al bagajelor chiar la intrarea pe aeroport, înainte de check-in. La fel și pe aeroporturile din Istanbul și Ankara. După aceea, însă nu întotdeauna, se mai face un control al bagajelor de mână și la intrarea la poarta de îmbarcare (gate). Pe Otopeni se face întâi check-in, după aceea controlul bagajelor și apoi controlul pașapoartelor. Pe Munchen sau Heathrow se face controlul bagajelor de mână și după aterizare. Mă refer la control complet cu scanarea pasagerului și a bagajelor, nu doar controlul vamal.

    Practic am observat că după atentatul din Bulgaria, tot mai multe aeroporturi introduc un prim control al bagajelor chiar de la intrarea pe aeroport, înainte de check-in.

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
    mauricius* [04.06.13 16:21:37] »

    @dandana: multzam fain! ehe, ce vremuri...

    makuy* [05.06.13 22:12:35] »

    @Danalexuta: De cel mai ciudat control am avut parte in 2007, pe aeroportul Dulles. Am fost selectat, dupa check-in, atunci cand stateam la rand ca sa intru in zona internationala. Am intrat intr-un cilindru prevazut cu multe orificii pe pereti si pe tavan (ma gandeam deja la dusurile de la Auschwitz!) Si, pe neprevazute, cand asteptam sa vad ce se intampla, simultan si cu presiune, am fost pulverizat cu aer. M-am speriat si am avut un gest reflex, asa incat, la iesire, un ofiter m-a luat deoparte si mi-a explicat, politicos, ce se intamplase: jeturile de aer aveau menirea sa inlature de pe mine eventuale particule care erau analizate de niste senzori de pe podea (pentru substante chimice interzise).

    Nu am mai intalnit sistemul la vizitele mele urmatoare, ba chiar mi-a facut impresia ca au mai inmuiat securitatea (sau, poate, aparatura a devenit mai sofisticata, ceea ce lasa impresia unei lejeritati).

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
    mauricius* [03.09.13 18:43:07] »

    Cum tocmai am avut o nouă experienţă, am observat pe aeroportul din Antalya două situaţii demne de luat aminte. O vameşă cu capsa pusă avea ceva împotriva agrafelor de păr. Mai multe doamne s-au trezit ciufulite de degetele iscoditoare ale vameşei sau li s-a cerut să depună în tăviţă toate agrafele din păr, indiferent de mărimea sau materialul din care erau confecţionate. Pentru unele doamne a fost chiar jenant, deoarece în locul unor cocuri realizate cu multă trudă au rămas cu părul vraişte. O altă situaţie a fost generată de un dispozitiv anti-furt abil ascuns în pantalonii unui tânăr. După ce l-au scotocit bine, l-au dus în sala de streaptease unde au găsit lipită între două cusături o lamelă anti-furt. Asta mi-a adus aminte de păţania mea, când o bluză cumpărată la Selgros în Timişoara a declanşat după un an alarma la Selgros în Braşov. De atunci m-am învăţat ca de fiecare dată când cumpăr ceva nou de îmbrăcat, să-l întorc pe dos şi să verific atent toate pliurile şi cusăturile pe unde s-ar putea ascunde astfel de dispozitive.

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
    Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

    ROG REȚINEȚI:
    • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
    • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
    • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
      (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
    SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
    NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
    EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
    Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

    NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
    Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
    VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
    8 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
    abancor, Alexandra_32, Danalexuta, dandana, dognean, Gabise, makuy*, mauricius*
    Alte impresii din această RUBRICĂCălătoria cu avionul spre Antalya:


      SOCIALs
    Alătură-te comunității noastre

    AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
    SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

     
    [C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
    AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.067469835281372 sec
    ecranul dvs: 1 x 1