ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 22.02.2017
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Piteşti
ÎNSCRIS: 02.09.09
STATUS: CONSUL
DATE SEJUR
FEB-2017
DURATA: 9 zile
cuplu fara copii
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
SERVICII:
90.00%
Mulțumit, mici obiecții
CADRUL NATURAL:
90.00%
Mulțumit, mici obiecții
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
93.33%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 19 MIN

This Time For Africa - un circuit marocan

Ilustrație video-muzicală
TIPĂREȘTE URM de aici

Preambul: Primeam periodic, de vreo trei ani, oferte pentru o călătorie în Maroc (zbor + cazare 6 zile în Marrakech + cazare o zi în Milano). Ultima am primit-o în toamna anului trecut, la prețul de 1600 lei de persoană. Cum era o destinație dorită de mine, am căutat imediat informații suplimentare. Și am găsit: în primul rând, deși era de 4 stele, hotelul avea o notă proastă pe booking.com. Am aflat și că zborul era asigurat de compania RyanAir, București-Marrakech, cu escală la Bergamo. Asta însemna că ar fi trebuit să merg (noaptea) de la Bergamo la Milano, pentru că acolo era cazarea. Aceste lucruri și faptul că prefer să-mi organizez singur excursiile m-au determinat să caut variante mai bune. Așa am ajuns la varianta finală, pe care am transpus-o în practică și despre care vreau să vă povestesc și vouă. Cum a rezultat un review lung, rog cititorii să se oprească doar asupra acelor părți care îi interesează. Cea mai lungă parte este, de departe, cea care descrie programul circuitului. Ea este așa de lungă, pentru că are în conținut principalele obiective turistice, cu adresa și coordonatele GPS, pentru locurile vizitate, lucruri utile pentru cine dorește să meargă în acele locuri. Cei care doresc doar să-și facă o idee generală pot sări fără a pierde ceva esențial, peste această parte, sau o pot parcurge mai rapid.

Ratasem un prim contact cu Africa și Marocul în croaziera eșuată, de acum doi ani (vezi impresii), care avea în program și o escală la Casablanca. Așa că eram hotărât să ajung totuși și pe continentul african, dar nu prea departe și într-o țară cât mai apropiată de civilizația europeană. Așa că, am ales Marocul.

Pregătiri

În primul rând am căutat biletele de avion. Dintre companiile low cost care operează la noi, doar RyanAir ajunge în Maroc, dar nici ei nu au curse directe. O variantă convenabilă este prin Italia-Bergamo, unde compania are o bază importantă. La ducere, între sosirea cursei de la București și plecarea celei spre Marrakech sunt 3:15 h, timp suficient. Atenție, însă la faptul că RyanAir tratează fiecare călătorie ca o unitate separată, de la un punct la altul și, ca atare, nu se ocupă de transferul bagajelor între călătorii și nici nu te așteaptă dacă cursa cu care vii are întârziere. Din aceste motive, am hotărât să renunțăm la bagajele de cală, mai ales că RyanAir permite să urci la cabină două bagaje: unul mai mare, de 10 kg (dimensiuni maxime: 55 cm x 40 cm x 20 cm) și un bagaj de mână (dimensiuni maxime: 35 cm x 20 cm x 20 cm). În felul acesta, nu a mai trebuit să pierdem timpul cu recuperarea bagajelor. Bineînțeles, bagajul mare a fost un rucsac, pentru a nu risca să ni-l ia la cală (numărul bagajelor mari de mână admise în cabină este limitat, restul sunt duse la cală, fără însă a plăti ceva suplimentar).

Costul a două bilete cumpărate la sfârșitul lunii octombrie 2016, cu locuri rezervate, a fost de 77,96 € (București – Bergamo și retur) + 94,24 € (Bergamo – Marrakech și retur). În lei, asta a făcut în total 785,37 lei.

Pentru cine interesează, în căutările mele, am găsit și o variantă de zbor cu escală la Madrid și apoi în Maroc, dar, în final, am ales tot varianta prin Bergamo, legătura fiind mai convenabilă.

Inițial, am vrut să „copiez” excursia agenției (care ofertă nu cuprindea decât zborul și cazarea), dar, analizând situația, am ajuns la concluzia că e păcat să nu profităm și să nu stăm puțin mai mult, mai ales că exista și varianta de zbor corespunzătoare. Așa că, în loc să plecăm duminică, 12 februarie, am plecat cu două zile mai devreme, întoarcerea fiind duminică, 19 februarie.

Am trecut apoi la căutarea cazării. Am găsit oferte convenabile chiar în apropierea celebrei piețe Djemaa el-Fna și, în final, am ales un hotel la prețul de 32 €/noapte. Apoi, am căutat cazare și în celelalte orașe din circuit, astfel încât, costul total al cazărilor a fost de 270 € camera dublă, adică aproximativ 1230 lei.

Total transport + cazare pentru două persoane, aproximativ 2015 lei, față de 3200 lei, cât ne-ar fi costat dacă acceptam oferta agenției și asta în condiția în care noi am avut și două zile în plus în Maroc. Nu-i rău, nu?

Oferta agenției, de care vorbeam în preambul, cuprindea doar o ședere în Marrakesh, 6 zile. Noi am decis să facem un circuit, așa că, din a patra zi, am închiriat o mașină și am mers la Essaouira, Fes, Meknes, Rabat și Casablanca, întorcându-ne la Marrakech în ultima zi, unde am predat mașina și ne-am luat zborul către casă. Cum între sosirea la Bergamo și plecarea la București erau aproape 24 h, am rezervat o cameră la pensiunea Selfmatic (inclusă în calculele de mai sus), din Orio al Serio (30 min. mers pe jos de la aeroport) și a doua zi am vizitat Citta Alta din Bergamo.

În continuare, vă prezint programul avut. Menționez că acesta a fost un program maximal, astfel că unele din obiective, cele mai puțin importante, nu le-am vizitat. Numele obiectivelor sunt în franceză, așa cum apar ele menționate peste tot, inclusiv la sediul acestora.

Program

  1. Ziua întâi, 10 februarie: Marrakech

    București – Marrakech decolare București: 7:00; decolare Bergamo: 11:45; aterizare Marrakech: 14:10

    Cazare Marrakech 4 nopți la hotel Cecil (32 €/noapte), 53 Sidi Bouloukate Jemaa El Fna, Medina, 40040 Marrakech; GPS: 31.625069, -7.988890 (aprox.)

    De văzut: place Djemaa el-Fna, Rahba Kedima, Les souks

  2. Ziua a doua: Marrakech
  3. De vizitat:

    • Palais de la Bahia, 5 Rue Riad Zitoun el Jdid, ouvert tous les jours, 08-17; GPS: 31.621047, -7.984130
    • Musée Dar Si Said (Muzeul Regional al artelor și meseriilor marocane), Der Si Said, Riad Ez-Zaitoun Jadid, GPS: 31.623335, -7.984101
    • Musée de Marrakech Place Ben Youssef; GPS: 31.631604, -7.986533
    • Le palais El Badi Place des Ferblantiers, rue de Berrima; GPS: 31.619325, -7.984925
    • Les tombeaux Saadiens și Mosquée Moulay El yazid Rue de la Kasbah; GPS: 31.617028, -7.989328 Horaires d’ouverture: Tous les jours de 8:30 à 11:45, et de 14:30 à 17:45
    • Mosquée de la Casba (El Mansouria) : Rue de la Kasbah
    • Le jardin Menara Avenue de la Menara; GPS: 31.614195, -8.017037
    • Mosquée de la Koutoubia Avenue Mohammed V; GPS: 31.624551, -7.992057

  4. Ziua a treia: Marrakech
  5. De vizitat:

    • Les remparts de Marrakech, Bab Agnaou; GPS: 31.617349, -7.990756
    • Jardin Majorelle Rue Yves Saint Laurent, Ouvert tous les jours de l'année, 1er octobre au 30 avril â: 8h à 17h30; GPS: 31.641882, -8.002482
    • Musée berbere Jardin Majorelle, Rue Yves Saint Laurent
    • La Maison de la Photographie 46 Rue Souk Ahal Fassi, Kaat Ben Nahid, Medina, GPS: 31.631943, -7.984272
    • Ali Ben Youssef Madrasa, Musée ben Youssef, Almoravid Koubba, Mosquée Ben Youssef toate în Place Ben Youssef; GPS: 31.631604, -7.986533
    • Jardins de l'Agdal GPS: 31.612295, -7.983795; ouvert: 7:30AM–1PM sauf Dimanches et Mercredis

  6. Ziua a patra: Essaouira: 185 km: 2:30 h aprox.
  7. Parcare lângă Vechea Medina: GPS: 31.512460, -9.764416.

    Biroul de informații turistice: GPS: 31.511597, -9.770162

    De vizitat:

    • Médina
    • Remparts de-a lungul Medinei, pe țărm
    • Citadela Essaouira în port, unde se pot mânca pește și fructe de mare proaspete la terase; homarii, crabii și altele sunt încă vii, pe alese
    • Place Moulay Hassan GPS: 31.511400, -9.772105

  8. Zilele a cincea și a șasea: Marrakech – Fes: 530 km; timp estimat: 5h:20m
  9. Cazare Fes 2 nopți, 14-15 februarie: Ryad La Casa Espanola, 22€/noapte, 4 Derb Bennis el Hamia Zayat, Fes El Bali GPS: 34.059175, -4.977756 (aprox.)

    De vizitat:

    • Bab Boujloud, Rue Talaa Sghira; GPS: 34.061717, -4.984107; Bab Chorfa, Rue Sellaline; GPS: 34.062285, -4.985667; Bab Mahrouk, Rue Sellaline; GPS: 34.062445, -4.985941
    • Palais Royal de Fes Place des Alaouites, Rue Bou Ksissat, GPS: 34.053052, -4.993831
    • Mellah(quartier juif), Rue Bou Ksissat, Bab as-Semmarine; GPS: 34.054103, -4.990171
    • Musée Dar Batha Place du Batha, Avenue de La Liberte, ouvert Lundi-Dimanche: 12.00-23.45; GPS: 34.060683, -4.981971
    • Place Nejjarine, fontaine Nejjarine, Fondouk el-Nejjarine (Musée de la charpenterie) Musée des Arts et Métiers du Bois, Place an-Nejjarine; ouvert Lundi-Dimanche: 10.00-17.30; GPS: 34.064851, -4.975841
    • Musée Belghazi 19 Derb el Ghorba, Guerniz el Bali, ouvert Lundi-Dimanche: 9.00-17.30; GPS: 34.063822, -4.976499 (aprox.)
    • Jardin Jnan Sbil Avenue Moulay Hassan; GPS: 34.059657, -4.988259
    • Tombeaux Merenides Rue du Borj Nord; GPS: 34.066610, -4.984904
    • Mosquee et Universite Karaouiyne GPS: 34.065029, -4.973484
    • Médersa Al Attarine (la Madrasa des Parfumeurs), Médersa Mesbahiya
    • Mosquée Andalusia
    • Mosquée Al Quaraouiyine
    • Și, pentru cine suportă mirosurile grele,

    • Les tanneries (Tăbăcăriile)

  10. Ziua a șaptea: Fes – Meknès: 65 km; timp estimat: 1h
  11. Oprire în Volubilis, cel mai bine conservat sit roman din Africa, sit UNESCO; GPS: 34.071788, -5.552419

    Cazare Meknès o noapte, 16-17 februarie, Ryad Bab Berdaine, 7 Derb Moussa, Ancienne médina; GPS: 33.89888, -5.566950

    De văzut:

    Ancienne Medina: Bab Mansour, Place El Hedim (33.893057, -5.565439) (cu Musée Dar Eljamîi), Place Lalla Aouda, mausolée de Moulay Ismail (33.890723, -5.563777), Madrasa Bou Inania (devant Grande Mosqueé: 33.895150, -5.565101)

    Din păcate, mausoleul lui Moulay Ismail era închis, din motive de renovare.

  12. Ziua a opta: Meknès – Casablanca: 240 km; timp estimat: 2h:45m
  13. Cazare: La Petite Ferme, 28 €/noapte camera dublă, km 18 Route nationale d'Eljadida N1, 20300 Oulad Bouʼabid, Coordonate GPS: 33.474408, -7.745265

    Oprire în Rabat, unde am vizitat Necropole de Chellah (merită!), GPS: 34.031213, -6.835062.

    În Rabat, ar mai fi de văzut: La tour Hassan, Kasbah des Oudayas, GPS: 34.031213, -6.835062, Bab Al Rouah, Avenue de la Victoire; GPS: 34.012677, -6.838144 și Muzeul arheologic, cu exponate de la Volubilis (în renovare, la data vizitei noastre)

    De vizitat în Casablanca:

    • Mosquée Hassan II
    • este principalul obiectiv turistic, singura moschee vizitabilă de către non-musulmani din Maroc

    • Cathédrale du Sacré Coeur și Parc de la Ligue Arabe Boulevard Rachdi; GPS: 33.591906, -7.624167
    • Ancienne Medina GPS: 33.603221, -7.618776
    • La Corniche Boulevard de la Corniche; GPS: 33.596883, -7.670876
    • Palais Royal ca toate palatele regale din orașele marocane, nu se poate vizita decât la exterior
    • Place des Nations Unies ; GPS: 33.595003, -7.618818; alături, parcare
    • Morocco Mall GPS: 33.574043, -7.708607

  14. Ziua a noua: Casablanca - Marrakech
  15. 240 km, timp estimat: 3 h.

    În această zi, am mai umblat prin cartierul modern, Menara, al Marrakech-ului, cu o vizită la unul din hipermaketurile lanțului Marjane, apoi am predat mașina la aeroport și am plecat spre Bergamo.

  16. Ziua a zecea: Bergamo
  17. Cazare Bergamo: Guesthouse SelfMatic 56 €/noapte; Via Leonardo Da Vinci, 3, 24050 Orio al Serio. De la aeroport este un pasaj pietonal care duce direct la Guesthouse SelfMatic; distanța: 2 km.

    Zbor Bergamo - București: decolare Bergamo 18:35; aterizare București: 21:50

    Până la plecarea spre București, am vizitat Citta Alta, din Bergamo. Obiectivele de aici nu le mai înșir, pentru că pot fi găsite mult mai ușor.

Transport. Drumuri marocane

Despre transportul cu avionul am vorbit în partea referitoare la Pregătiri. Doar atât mai precizez că transferul de la aeroport în oraș și retur se poate realiza cu autobuzul (este o linie rapidă ce duce direct în piața Jemaa el-Fna). Dacă sunteți mai mulți, devine convenabil un taxi. Oficial, o călătorie aeroport – piața Jemaa el-Fna costă 70 de dirhami, dar se poate negocia și se poate obține un preț mai mic. În legătură cu taxiurile, trebuie să precizez că ele sunt de două feluri: petit taxi, care circulă doar în oraș și grand taxi, care circulă numai între orașe.

Petit taxi nu transportă decât cel mult trei pasageri și prețul transportului este întotdeauna negociabil. Șoferul poate să vă fie și ghid, în special dacă vorbiți franceza. Grand taxi sunt folosite pentru transporturile interurbane, având puncte fixe în orașe, de unde pleacă și unde ajung. Sunt mașini mai încăpătoare (Mercedes, mai vechi, sau Dacia Dokker sau Lodgy, mai noi). Așa că, să nu vă mirați dacă vedeți un Mercedes din anii '70, având patru pasageri pe bancheta din spate și doi alături de șofer, în față. Despre șoferii acestora am citit pe net tot felul de grozăvii. Eu personal însă nu am remarcat nimic special în legătură cu ei.

În Maroc, viteza limită în orașe este de 60 km/h, 80 km/h în afară, 100 km/h pe naționale și 120 km/h pe autostrăzi. Și aceste limite se respectă de către marea majoritate a șoferilor.

La intrarea în orașe și în unele intersecții mai importante, se găsesc echipaje de poliție, în dreptul cărora trebuie să reduci viteza (sunt indicatoare) și, la semnul lor, să oprești. Eu am fost oprit o singură dată, pe drumul spre Essaouira și, după un control sumar (a vrut să-mi vadă permisul), am putut pleca mai departe.

Sunt, de asemenea, destul de mult echipaje, plasate strategic și dotate cu radare mobile. În general, am constatat că marocanii respectă și chiar se tem de polițiști.

Deși am citit despre așa-zisa dezordine din traficul marocan, trebuie să spun că nu e deloc așa. De fapt, cele citite de mine sunt scrise în majoritate de englezi care, e un lucru arhicunoscut, sunt cei mai proști șoferi. Cu „școala” șofatului de la noi (nu mai vorbesc dacă ai condus în Albania), în Maroc este floare la ureche. Șoferii marocani sunt mult mai puțin agresivi decât cei de la noi. Doar că sunt nerăbdători la intersecții și se claxonează imediat ce semaforul a trecut pe verde. Nu am văzut însă nicăieri altercații în trafic și nimeni nu te înjură (poate doar în gând) dacă ai greșit.

O problemă importantă însă este aceea că în Maroc pietonii nu au prioritate, nici măcar pe trecerea de pietoni. Am văzut nenumărate scene în care mașinile treceau pe zebră fără să se sinchisească de pietonii angajați în traversare, de multe ori sub privirile nepăsătoare ale polițiștilor. Deci, atenție cum traversați!

Mașina pe care am închiriat-o eu a fost de la Thrifty-Hertz, prin intermediul saitului și agenției RyanAir, care are niște prețuri foarte bune. Saitul poate fi folosit pentru închirieri de mașini, chiar dacă zburați cu altă companie.

Am optat inițial pentru un Sandero (e plin Marocul de toate modelele de Dacii, pentru că au și ei o uzină Dacia acolo, la Tanger, unde asamblează Lodgy și Dokker), dar am greșit rezervarea, cu o zi în minus, iar la modificarea ei, mi s-au oferit și alte variante, așa că, până la urmă am optat pentru un Renault Clio sau similar (am fost și cu alt cuplu, prieteni cu care am mai călătorit și altă dată). La fața locului ni s-a dat un Peugeot 208, cu vreo 45 000 km la bord, în stare foarte bună și care s-a comportat foarte bine.

Din cei peste 1600 km parcurși, cea mai mare parte i-am făcut pe autostrăzi și prin orașe. Doar de la Marrakech la Essaouira și retur și de la Fes la Meknes prin Volubilis am mers pe drumuri obișnuite, în stare foarte bună și foarte bine semnalizate. De exemplu, nu am întâlnit nicăieri semn de limitare de viteză care să nu fie urmat de un altul, care să semnalizeze încetarea limitării, așa cum, din păcate, întâlnim numeroase cazuri la noi, dar mai ales în Bulgaria.

Autostrăzile din Maroc sunt cu plată, dar la prețuri rezonabile. Sistemul de plată este cel francez (tichet la intrare și plată la ieșire, în funcție de distanța parcură, dar în zona Rabat – Casablanca sunt și stații cu tarif fix. Starea autostrăzilor este mult mai bună decât la noi, aș putea să spun că e comparabilă cu cea de la autostrăzile italiene, de exemplu.

Dacă doriți să mergeți în Maroc, având ca bază Marrakech, de unde se pot face numeroase excursii, este cazul să luați în considerare opțiunea închirierii unei mașini. O altă opțiune este închirierea unei mașini cu șofer (cine dorește, îi pot da pe privat o variantă), sau excursiile organizate, care sunt mai scumpe (nu mult, se pot negocia).

Prețul carburanților este aproximativ ca la noi: în jur de 10,8-10,9 dirhami litrul de benzină, sub 10 dirhami litrul de motorină.

Despre Maroc

Cum spuneam, Marocul este un fost protectorat francez, așa că urmele acestei stări se mai regăsesc și acum. Organizarea administrativă este după model francez, ca și sistemul de învățământ, care însă a trecut aproape complet la limba de predare arabă.

Se vorbește încă mult franceza, mai ales în mediile cu stare financiară mai bună (de exemplu, în Rabat și Casablanca sunt încă școli franceze), dar influența franceză scade pe zi ce trece, asta și ca urmare a tendinței de respingere a „asupritorului”, care se poate observa la tinerele generații. Totuși, franceza este, în foarte multe cazuri, o a doua limbă oficială, fără a fi totuși oficială. De exemplu, în majoritatea cazurilor, la muzee și alte obiective turistice, explicațiile sunt în arabă, dar neapărat și în franceză. Mult mai rar se întâlnește engleza.

Un caz special este cel al cosmopolitei piețe Jemaa el-Fna, din Marrakech, unde poți auzi vorbindu-se multe alte limbi, printre care, în primul rând italiana, spaniola și germana. Spaniola este o limbă destul de des auzită și în Fes și Meknes.

Noi eram luați (după vorbă) drept italieni, dar, câteodată drept spanioli, portughezi sau sud-americani.

Mulți și-au făcut o impresie (nu neapărat plăcută) despre Maroc, doar stând în Marrakech. Nimic mai fals! De fapt, Marrakech nu reprezintă mai deloc Marocul, pentru că este un oraș eminamente turistic și, deci, comercial. Aici (lucru ce este supărător, de obicei), aproape toți cu care vii în contact sunt foarte insistenți, chiar agresivi (nu fizic!) în dorința de a-ți vinde ceva. În Medina din Marrakech, este suficient să te uiți mai mult de două secunde la o marfă, că deja va trebui să faci eforturi mari ca să scapi de insistențele comerciantului. Așa ceva nu vei întâlni în Medina din Fes, Meknes și alte locuri, te poți plimba nestingherit, poți admira marfa, o poți cerceta pe-ndelete, fără ca cineva să te sâcâie. Doar în momentul când chiar vrei cu adevărat să cumperi, intri „la negocieri”, pentru că negocierea este arta negoțului în lumea arabă.

Marocanii sunt modești, săritori și prietenoși. Important este să nu dai de cei care vor neapărat să-ți vândă ceva. Atenție însă: nu le place să fie fotografiați, mai ales femeile. De regulă, în astfel de cazuri se întorc cu spatele, sau își acoperă fața, dar unii pot deveni mai vehemenți. Cereți voie să fotografiați, atunci când este vorba de persoane, marfă, magazine, tarabe, sau obiective de cult religios.

Despre hoți, trebuie să spun că nu prea sunt, mai ales că poliția, dornică să protejeze „brandul” turistic al țării, face tot posibilul să elimine situațiile neplăcute pentru turiști.

Eu personal nu am auzit decât de un caz, povestit de o tânără italiancă, cam bleguță, la hotelul din Marrakech. Spunea ea că căsca gura la un îmblânzitor de șerpi din piață și că și-a lăsat geanta deschisă. La un moment dat, a simțit că cineva i-a băgat mâna în geantă și a început să țipe că i s-a furat telefonul. Tânărul ce a fugit de lângă ea a fost prins rapid și a venit și poliția, care l-a luat. Când s-a întors la hotel, italianca a constatat că de fapt telefonul nu i se furase, ci îl uitase în cameră. ROFLMAO

Deși se spune oficial că singura moschee în care pot intra și „necredincioși” este Marea Moschee din Casablanca, să știți că dacă doriți să vizitați și alte moschei, puteți căuta în jurul acestora „ghizi” care, pentru o sumă mică, vă pot facilita, între anumite ore, intrarea în moschee. De exemplu, noi am găsit un astfel de „ghid”, la moscheea Koutoubia, din Marrakech.

Moneda marocană se numește dirham și face aproximativ 10 eurocenți, mai exact, 1 € = 10,67 dirhami (MAD). Evident, la schimb este un curs în jurul parității oficiale, după cum cumperi, sau vinzi dirhami. Cel mai prost curs de schimb este în aeroport, undeva la 1 € = 10,15 dirhami. Cel mai bun curs pe care l-am găsit a fost de 1 € = 10,48 dirhami, la poșta din piața Jemaa el-Fna. Observați însă că fluctuațiile sunt mici, în jur de cel mult 3%. Oricum însă, în majoritatea locurilor se poate plăti numai în moneda locală, deci e obligatoriu să schimbați. Cea mai mică hârtie e de 20 dirhami, restul sunt monede: de 10, 5, 2, 1 dirhami și diviziuni ale acestuia. Din hârtie mai sunt de 50 și 100 dirhami, poate și mai mari, dar eu nu am întâlnit. E bine să aveți monede și hârtii de 20 dirhami, majoritatea plăților sunt de aceste valori, dar nimeni nu are să schimbe valori mai mari.

Mâncarea este relativ ieftină, depinde de unde mănânci. Cele mai cunoscute feluri de mâncare locale sunt cous-cous (citește cuscus) și tajine (citește tajin), amândouă fiind mâncăruri de legume și carne (pui, vită, cămilă, oaie etc.) Interesant este că tajine-ul cu pui este considerat vegetal, restul sunt cu carne :)).

În restaurante puteți găsi și preparate din bucătăria internațională. Uimitor pentru mine este numărul redus de locuri unde se găsesc turceștile döner kebab sau şiş kebab.

Alcoolul, după cum știe toată lumea, este prohibit în religia musulmană. De aceea, legea circulației nici nu ia în discuție problema alcoolului la volan. Asta nu înseamnă însă că este permis, dimpotrivă: consumul de alcool la volan se pedepsește conform legii islamice, cu închisoarea! Ca atare, când urmează să șofați, mai bine beți un whisky marocan, adică un ceai negru.

Totuși, în privința alcoolului, în Maroc nu e chiar ca în Dubai. Sunt localuri destul de numeroase unde se servesc băuturi alcoolice, dar în nici un caz acestea nu sunt situate în apropierea moscheilor. De asemenea, în supermarketuri sunt raioane speciale, de unde se pot cumpăra băuturi alcoolice. Evident însă, consumul în locuri publice este total interzis.

Și trebuie să mai țineți cont că prețul este mare; cei care au fost în Turcia știu bine acest lucru.

De exemplu, în supermarketuri am găsit vinuri de masă „în ofertă” la aproximativ 30 de dirhami. Nu le-am încercat, dar am luat câteva sticle de vin roșu local, foarte bun, la prețuri ceva mai mari de 40 dirhami. Bineînțeles, se găsește și vin la câteva sute, sau chiar mii de dirhami sticla, pe care însă nu mi-a dat mâna să le încerc.

Au și bere, fie de import, fie locală, mai scumpă decât vinul. Cea mai ieftină bere văzută de mine în supermarketul Carrefour de la mall-ul Menara din Marrakech costa 10 dirhami sticla de 25 cl. Am băut o singură dat bere marocană (noroc că nu am fost vara!) și mi-a plăcut.

Un ultim cuvânt, în privința cazărilor. Un loc de cazare special și tipic marocan este riadul, un fel de hotel sau pensiune, construit într-o casă tradițională marocană, cu un patio în jurul căruia sunt mai multe camere, alcătuind locuința unei familii.

Am stat la astfel de riaduri în Fes și Meknes, dar chiar și hotelul Cecil, unde am stat în Marrakech era organizat în două foste riaduri lipite unul de altul.

Comentarii finale

În Maroc, fost protectorat francez, limba străină cel mai des folosită este franceza, inscripționările în alfabetul latin, peste tot, fiind în această limbă.

Marocul este o destinație considerată încă exotică, având în vedere diferențele cuturale și sociale între civilizația islamică și cea europeană. De aceea această țară este o atracție turistică importantă, economia ei bazându-se într-o foarte mare măsură pe turism.

Am întâlnit chiar surprinzător de mulți români în Maroc; numai în jurul locurilor noastre din avionul de întoarcere am identificat vreo șase perechi de tineri români.

Totuși, ca să nu veniți dezamăgiți din această destinație, este bine să țineți cont de câteva aspecte:

▪ primul este cel al diferențelor de care aminteam mai sus;

▪ al doilea este cel care privește specificul foarte comercial al Marrakech-ului; adevăratul Maroc trebuie descoperit în cu totul alte locuri, dar asta nu înseamnă că Marrakech-ul n-ar avea multe lucruri de oferit;

▪ al treilea aspect privește cazarea; dacă sunteți pretențioși și obișnuiți numai cu hoteluri de minim patru stele, nu vă cazați la un riad, oricât de pitoresc și interesant v-ar părea; riadul funcționează în continuare, dincolo de aspectul comercial, ca o locuință „familială”, în care intimitatea nu este cel mai tare aspect, asta mai ales dacă nimeriți un loc în care toaletele și băile sunt comune; în plus, riadurile sunt plasate, de regulă, în orașul vechi, care, pe lângă farmecul lui, implică și aspecte uneori mai puțin plăcute, legate de zgomot, aglomerație etc.

▪ legat de cazare, trebuie să vă spun că și în Maroc se găsesc resorturi de lux, mai ales în stațiunile de la ocean, cum sunt Agadir și Essaouira;

▪ Marocul este categoric o destinație de shopping, mai ales în ce privește produsele din piele și cele artizanale, dar și cele cosmetice (uleiul de argan este la mare trecere); dacă vrei însă să cumperi fără să afli apoi că ai cumpărat cu un preț de câteva ori mai mare decât merita, trebuie să cunoști arta negocierii; amatorii de Turcia adevărată (nu cea din Marele Bazar) știu despre ce vorbesc; cel mai prost loc de cumpărături este piața Jemaa el-Fna!

▪ în Maroc, orice serviciu se poate cumpăra; de exemplu, la Volubilis erau ghizi care-și ofereau serviciile pentru 100-150 dirhami; noi am folosit serviciile unui paznic, care ne-a permis să întrăm și în locuri interzise și care ne-a oferit o mulțime de explicații, pentru doar 50 de dirhami;

▪ dacă ați ajuns în Maroc, este binevenită o cură de fructe; le puteți cumpăra de la tarabe, din piețe, sau de la vânzători ambulanți, la prețuri foarte convenabile; am cumpărat din Fes căpșuni foarte bune și frumoase, la prețul de 10 dirhami kilogramul și din Meknes banane din acelea mici și gustoase cu 8 dirhami kilogramul; doar în Creta am mai găsit așa ceva, dar mult mai scumpe; nu mai vorbesc de portocale, la 3-4 dirhami kilogramul:

▪ de altfel, în Maroc, deși apa minerală plată sau carbogazoasă la PET este ieftină (5-6 dirhami sticla de 1,5 litri), mult mai bine este să beți numai suc de portocale, natural, preparat pe loc; acesta chiar și în piața Jema el-Fna este ieftin.

Concluzia finală, pe care o pot trage acum, la cald, este că doar distanța mai mare mă împiedică să mă duc în Maroc, așa cum fac cu Turcia. Marocul este o țară nu mai puțin sigură față de oricare alta, categoric mai sigură decât Turcia din prezent. Deci, mergeți în Maroc măcar o dată; nu veți regreta!


[fb]
---
Trimis de Costi in 22.02.17 10:03:33
Validat / Publicat: 22.02.17 11:49:20
INFO ADIȚIONALE
  • A fost prima sa vizită/vacanță în MAROC

VIZUALIZĂRI: 6764 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

26 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Costi); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P11 În grădinile Majorelle, din Marrakech.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 49250 PMA (din 54 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

26 ecouri scrise, până acum

mishu
[22.02.17 12:02:41]
»

@Costi: Start vot! Articolul nu este lung, este foarte lung , insa stii ce? , nu m-am plictisit absolut deloc citind, ba din contra cared ca as fi fost in stare sa citesc inca pe atat.

Foarte frumos povestit si mai ales ca ai luat pulsul locurilor de langa ele direct si atunci cand esti atat de aproape si nu privind de la departare traiesti cu adevarat atmosfera de acolo.

Nu stiu insa cum m-as organiza pentru o calatorie individuala insa probabil ca prima data e mai greu.

Felicitari, votat cu mare placere.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
tata123 🔱
[22.02.17 12:22:05]
»

@Costi: Un ghid bine documentat, așa cum sunt de obicei articolele lui @Costi - mulțumim pentru material. Dacă așteptările pe care le ai de la o destinație sunt bine definite și realiste atunci ai parte de o vacanță reușită. Documentarea este esențială, filtrarea informațiilor trebuie efectuată cu grijă - de multe ori nu tot ce se scrie pe Internet e neapărat adevărat. Depinde de om, depinde de situație.

Un tajine cu pui ar putea fi consumat și la noi pe perioada Postului Mare, nu?

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
adri-nico
[22.02.17 14:10:26]
»

O destinatie pe care nu o aveam in lista... dar dupa lecturarea acestui review, ma gindesc sa o trec. Imi plac provocarile si, asa cum imi spuneati de curind intr-un ecou, simt ca va fi "zapaceala toatala! " Cel mai greu mi s-a parut sa ma abtin de la fotografiat! Cred ca acolo mi-o iau pe cocoasa!!!

Nu am inteles de ce miroase urit la moscheee?

Cit a costat chiria masiii?

Mango erau? Ca miine caut excursie!!!

Cind e perioada optima de mers ca sa nu scoti limba de un metru din cauza caldurii?

Ne veti scrie desre cazarile alea in regim de familie marocaneza?

Gata cu intrebarile, Felicitari! Am citit tot in afara listei cu obiective... ca n-am tinere de minte pina cind voi pleca...

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
sweetkrina
[22.02.17 18:45:41]
»

Un articol reusit, imi pare rau ca nu am avut buton de "excelent", ci doar de "foarte bun". Ne ajuta foarte tare, va multumim pt impresii.

webmaster
[22.02.17 18:48:34]
»

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

CostiAUTOR REVIEW
[22.02.17 22:00:03]
»

@mishu, tata123 & sweetkrina:

Mulțumesc pentru aprecieri și vă îndemn să mergeți în această destinație, fie pe cont propriu (e drept, de data asta mi-a luat mult mai mult timp pentru organizare și documentare), fie într-o excursie organizată.

@adri-nico

Pentru că te-ai hotărât deja să mergi în Maroc, trebuie să-ți răspund separat... mai ales că ai și fluier!

1. Nu la moschee miroase urât, ci la tăbăcărie!

De la piei... Tăbăcăriile din Fes sunt renumite, dar sunt și în Marrakech. Un șofer de taxi ne-a spus chiar că sunt două: una berberă și una arabă.

Berberii folosesc pentru pregătirea pieilor numai materiale tradiționale, în timp ce arabii folosesc chimicale moderne.

2. Închirierea mașinii pentru 6 zile a costat 750 lei, în asta intrând chiria și asigurarea standard + asigurarea full. Suma asta am plătit-o online. La aeroportul din Marrakech am mai plătit 30 € (de fapt, 300 dirhami) șoferul suplimentar. E 5 € pe zi.

3. Evident că erau și mango, dar pe mine astea nu mă pasionează. Oricum, acolo e un regal pentru papilele gustative.

4. Perioada cea mai potrivită depinde de gusturi și destinație. Dacă vrei la munte (munții Atlas au câteva vârfuri de peste 4000 m altitudine), e răcoare și vara.

Prin orașe, primăvara și toamna târzie sunt perioade potrivite.

Cu excepția primei zi, când a fost mai înnorat, noi am avut o vreme bună, cer senin, cu temperaturi de până la 27 grade în miezul zilei. Noaptea, temperatura scădea, dar nu sub 10 grade. Piersicii erau în floare.

5. Evident, am în intenție să scriu și despre cazări, mai ales că e ceva mai deosebit. Rămâne să găsesc și timpul necesar...

-----

Lista de obiective ar putea fi necesară celor care doresc să viziteze pe cont propriu, mai ales că nu prea sunt birouri de informații turistice. O altă posibilitate ar fi închirierea unui ghid (sunt ghizi profesioniști, licențiați, dar și „amatori”).

În Maroc merită vizitate chiar și muzeele ce par mai puțin interesante, mai ales vara, că sunt răcăroase. Intrarea costă ridicol de puțin, 10 dirhami peste tot. Doar la cele două sinagogi din cartierul evreiesc din Fes am plătit 20 de dirhami.

crismis
[22.02.17 23:04:58]
»

@Costi: Mura-n gura! Saru' mana!

Avem de mult in vedere Marocul si, tot asa, ne "bantuie" tot felul de oferte turistice... Dar cred ca o sa va calcam pe urme cand o fi sa fie, un circuit e mult mai tentant. Mai ales ca acum putem pleca la drum cu ochii inchisi, dar... cu minighidul semnat "Costi" in buzunar. Inca o data, felicitari!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Carmen Ion
[23.02.17 08:45:02]
»

@Costi: Excelentă sistematizarea informaţiilor şi foarte utilă lista de obiective. Felicitări!

Michi
[23.02.17 09:32:59]
»

Un review cu clasă care mi-a amintit şi completat puţinele cunoştinţe pe care le-am căpătat în Maroc.

În 2005 am făcut cu o agenţie care a inclus şi revelionul un circuit de 9 zile al oraşelor imperiale. Am vizitat Marrakech, Rabat, Casablanca, Fez, câteva sukuri, un sat berber, ateliere manufacturiere. A fost o excursie reuşită datorită căreia mi-am format o opinie asupra lumii arabe.

O a doua incursiune a fost o zi în Tanger, în cadrul unei croaziere pe Mediterana. Îl felicit pe Costi pentru bogăţia şi precizia amănuntelor care pot fi reţinute numai de un fin observator într-o excursie individuală.

Acum, noi ce să zicem? Aveam 70 de ani, Marocul nu este Europa în care ne-am mai încumetat să mergem singuri, bine şi aşa ca privire de ansamblu dar nu la nivelul descris de Costi.

adri-nico
[23.02.17 10:40:34]
»

@Costi: Multumesc pentru raspuns. Am gresit eu cind am asociat comentariul cu mirosurile urite obiectivului de deasupra si nu celui ce urma. Am recunoscut ca lista am citit-o pe sarite.

Am avut o colega care s-a maritat cu un marocan, ea pustoaica, pina in 25 de ani, el matur cu copii cit ea. Offf, copil fara minte. Si a plecat in Maroc luinudu-si valize de haine moderne si tineresti. Ei, nu mai tin minte cum am vorbit cu ea (daca telefonic sau pe messenger- doar o singura data de atunci incoace) si mi-a zis ca nimic de acolo nu era asa cum si-a imaginat ea. Ca miroase urit pe strada a urina si transpiratie, ca aia nu au auzit de hirtie igienica... si alte comentarii despre igiena lor. Si mi-am facut asa... o preconceptie... despre Maroc. Sint vreo 8-9 ani de atunci.

Inteleg ca nu ati condus dumneavoastra masina? Pretul de 5 euro zi nu mi se pare scump. Ah. cred ca acum mi-a picat fisa. Sofer suplimentar din grupul dumneavoastra, da! Imi amintesc cum am patit eu in Italia cind am inchiriat masina si il trecusem pe fiul meu ca sofer suplimentar... numai ca am plecat cu trenul din aeroport si am pierdut si banii pentru ca n-am avut card de credit ci numai de debit. . Si la astia e la fel?

Multumesc si astept descrierile cazariolor. Imi dau seama ca timpul e singurul inamic... dar sper sa va imprieteniti mai des cu el.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
CostiAUTOR REVIEW
[24.02.17 07:45:53]
»

@Michi, Carmen Ion, crismis:

Aprecierile venite de la trei doamne foarte „autorizate” înseamnă pentru mine o confirmare a faptului că scrierile mele sunt utile și binevenite și mă fac să mă mobilizez și mai mult pentru a mă perfecționa și a ajuta la propășirea saitului și înaintarea lui spre înalte culmi...

Vedeți, nu am uitat la langue de bois...

Sper că gluma mea nu vă va supăra și va fi interpretată în cheia justă, în care am vrut să o scriu.

CostiAUTOR REVIEW
[24.02.17 08:06:19]
»

@adri-nico:

Peste tot unde am avut cazări, nu a lipsit hârtia igienică...

Dar în lumea islamică sunt destul de multe cazuri în care, la toalete, în locul acesteia, se găsește o găletușă cu apă (inclusiv în Turcia). Asta pentru că în lumea islamică este obiceiul să te speli în loc să folosești hârtia igienică. Metoda în sine este mult mai igienică decât cea cu hârtia (sau frunza de brusture ), se evită astfel mai ușor hemoroizii. . Ca regulă generală absolută, spălarea în locurile intime se face cu mâna stângă, cea dreaptă fiind folosită ca să mănânci. De aceea, pedeapsa primită de hoți în zonă era, în trcut, tăierea mâinii drepte.

Ca o altă consecință, oferirea a ceva cuiva cu mâna stângă, inclusiv bani când plătești, este o ofensă adusă respectivului.

Apropo de toalete, trebuie spus că în vremea lui Soliman Magnificul, în Istanbul existau câteva mii de WC-uri publice, mai multe decât existau în toată Europa.

...

Mașina am condus-o NUMAI eu, șoferul suplimentar fiind rezerva, care nu a fost nevoie să „intre în teren”.

5 € pe zi este numai costul șoferului suplimentar. Necesitatea lui este dată de faptul că asigurarea mașinii este valabilă doar în cazul în care, la volan, în momentul producerii unui eveniment, se află șoferul care a făcut rezervarea sau cel suplimentar.

Evident, ORIUNDE faci rezervarea și indiferent de firmă, ai nevoie de un card de credit cu o limită de sumă suficientă pentru acoperirea garanției care se blochează pe card pe timpul închirierii și încă aproximativ o lună după aceea. Suma se deblochează dacă nu au avut loc evenimente. Prelungirea termenului de blocare cu o lună este datorată faptului că firma își ia măsuri pentru cazul când, deși nu s-a produs un eveniment, s-a emis o amendă pentru șoferul respectiv, care poate veni după predarea mașinii.

Există și excepții când nu e nevoie de card de credit, la unele agenții mici, locale, care renunță la acest sistem pentru a putea face față concurenței cu firmele mari. De exemplu, am închiriat așa de două ori în Creta.

Niciodată însă, dacă faci rezervarea online (de preferat, prețurile fiind mai mici) nu vei putea ridica mașina dacă nu ai cardul de credit cu limita de sumă acoperitoare. În plus, cardul trebuie să fie, obligatoriu, pe numele șoferului.

Dar suma plătită online pentru închirierea propriu-zisă poate fi plătită și prin alte mijloace de plată, pentru că ea este o sumă care se reține imediat, nu doar se blochează.

Deci, fă-ți un card de credit cu o limită de sumă de minim 2000 € și atunci totul va fi OK...

adri-nico
[24.02.17 08:36:42]
»

@Costi: Lasati, ma descurc si cu autobuzul!

Multumesc pentru sfaturi si povesti!

CostiAUTOR REVIEW
[02.03.17 10:23:08]
»

Am uitat să rog un webmaster să atașeze la articol și ilustrația muzicală. Deși aceasta e legată de o țară din cealaltă extremă a continentului negru, am zis că merge, întrucât sunt sigur că oricum nu voi ajunge vreodată la Capul Bunei Speranțe.

Așa că, let's go for Waka Waka:

https://www.youtube.com/watch?v=pRpeEdMmmQ0

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
webmasterX
[02.03.17 10:25:25]
»

Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).

maryka
[14.04.17 09:12:50]
»

Felicitări pentru articolul foarte util, bine documentat, pozele sunt frumoase, cât despre destinaţie vă invidiez! Încă de la serialul ,,Clona" unde strecurau aşa câteva imagini din Fes, parcă mă visam plimbându-mă pe acele străduţe înguste, sau printre tarabele cu şaluri multicolore. Iată că acum am avut şi imaginea reală, felicitări pentru excursie.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Mayamardari
[02.08.17 20:56:46]
»

Buna ziua,

Urmeaza sa plecam in Maroc la sf lunii sepembrie si am vazut ca ati inchiriat o masina. Vi s-a cerut suma suplimentara pt garantie? Ce am gasit pe net garantia este cuprinsa intre 1400-1600 eur.

CostiAUTOR REVIEW
[03.08.17 11:34:01]
»

@Mayamardari:

Răspunsul la întrebarea ta se află în ecoul mai lung, adresat colegei de sait, adri-nico.

Situația stă așa:

Atunci când închiriezi o mașină, pe lângă contractul de închiriere, trebuie să faci și o asigurare a bunului închiriat. Aici, ai două posibilități. Prima este să faci o asigurare care să acopere eventualele daune parțial, restul fiind o franșiză, ce revine celui care închiriază. În acest caz, prețul asigurării este, evident, mai mic. Exact așa stau lucrurile și la asigurarea de tip Casco. Franșiza (numită, de obicei, excess) este reținută de asigurator pe un card, obligatoriu de credit (pentru a nu lăsa contul gol după închiriere) și obligatoriu pe numele șoferului, titular al contractului de închiriere. Anumite companii acceptă totuși și carduri de debit, dar trebuie verificat cu atenție. Suma corespunzătoare este doar blocată pe perioada închirierii și câteva zile după, ea fiind deblocată apoi, dacă nu a avut loc vreun eveniment. Această sumă poate fi destul de mare (până la 3000 €), în funcție, în primul rând, de valoarea mașinii și marca ei.

Dacă vrei să scapi de blocarea acestei sume, poți opta pentru asigurarea full, care însă te va costa dublu sau chiar mai mult.

Oricum însă vei avea nevoie de cardul de credit, pentru că tot ți se va bloca o anumită sumă, mult mai mică de regulă până în 100 €), de obicei pentru benzina pe care, eventual, nu o vei returna, sau alte mărunțișuri.

Toate firmele mari de închirieri auto au aceste reguli, așa că, la închirierea online, va trebui să respecți regulile respective.

Citește cu atenție ceea ce este scris la rubrica „Terms and conditions”, de pe pagina firmei de închirieri, sau/și a celei de intermediere.

Citește, de asemenea și condițiile privitoare la șofer, care diferă de la firmă la firmă și de la țară la țară.

În anumite cazuri particulare, poți închiria o mașină fără a avea nevoie de card și, ca atare, fără a ți se bloca o anumită sumă de bani. Acest lucru este posibil dacă faci închirierea de la firme mici, independente, în care caz firma respectivă își asumă riscul și se descurcă, în cazul unui eveniment, doar pe baza asigurării de bază pe care ai făcut-o.

Atenție, însă: astfel de închirieri nu pot fi făcute online, ci doar la fața locului. În acest caz însă, la astfel de firme riști să găsești mașini cu probleme tehnice, sau vechi și prost întreținute, sau să plătești mai mult ca la închirierea online.

Sfatul meu este totuși să faci o închiriere online (poți folosi, de exemplu, rentalcars.com sau, foarte convenabil, serviciul de închirieri de mașini al celor de la Ryan Air).

Astfel, ai posibilitatea să închiriezi la prețuri convenabile tipul de mașină de care ai nevoie, iar serviciile sunt ale unei firme cunoscute.

Pentru Maroc, dacă sunteți doar două persoane, puteți închiria o mașină de mici dimensiuni, dar obligatoriu, vedeți să aibă aer condiționat. Noi l-am folosit chiar și în februarie.

Nu vă aruncați totuși la mașini mari, pentru că uneori o mașină de dimensiuni mai mici se strecoară mai bine pe străzile înguste ale orașelor marocane (nu că nu ar avea și bulevarde largi...) și se parchează mai ușor.

Prețuri foarte bune găsiți mai ales la mașinile marca Dacia.

Sper că te-am lămurit, dacă mai e ceva, întreabă-mă.

Drum bun și vacanță reușită!

Mergeți cu Ryan Air prin Marakech?

Mayamardari
[03.08.17 21:51:34]
»

@Costi: mulțumesc, mai am câteva nelămuriri. Dacă îți dau adresa de mail [...] poți să ne trimiți nr de telefon pt a te suna?

webmaster39
[03.08.17 22:11:04]
»

@Mayamardari: Pe AmFostAcolo nu acceptăm postarea în clar a informaţiilor cu caracter personal (nume, numere de telefon, adrese de mail, etc). Aceste info se pot trimite/primi însă prin mesaje private, destinatarul primind aceste mesaje în aceeaşi căsuţă de mail în care primeşte şi înştinţările despre ecouri.

Pentru a transmite un mesaj personal: click pe linkul "mesaj pers" afişat la fiecare ecou, lângă username (ori click pe username, apoi - în fereastra nou-deschisă - pe linkul "trimite mesaj pers").

Notă: Este necesar ca destinatarul să aibă bifată opţiunea ACCEPT PRIMIRE MESAJE DE LA CEILALŢI UTILIZATORI. Opțiunea se poate seta/deseta din secțiunea CONTUL MEU.

CostiAUTOR REVIEW
[04.08.17 09:10:27]
»

@Mayamardari:

După cum observi, e-mailul tău a fost șters din ecou, de către webmaster39, așa că nu-ți pot răspunde.

În schimb, poți pune întrebările pe acest fir de discuție, poate mai interesează și pe alții. Ăsta e de fapt rolul principal al ecourilor.

Dacă totuși întrebările au un caracter personal și nu vrei să le adresezi public, poți să-mi trimiți un mesaj personal, așa cum e indicat în ecoul webmasterului.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
travelworld
[22.12.17 21:56:01]
»

@Costi: Foarte util articolul. Va multumesc.

travelworld
[22.12.17 22:00:12]
»

Din experienta dumneavoastra, se poate manca fara probleme si mancare stradala in Marrakech?

Sakiz*
[20.01.18 23:33:29]
»

Extraordinar de bine scris si structurat articolul! Felicitari! Dupa acest review deja stiu cu mult mai multe despre aceasta tara pe care sper sa o vizitez vreodata. Deja imi ttrec prin fata ochilor o multitudine de culori, tonuri, arabescuri, arome... am si eu o prejudecata si anume aceea ca cea mai buna carne de miel/oaie o prepara marocanii. Am mancat un tajine extraordinar la un restaurant marocan din Franta.

Legat de moschei, initial ni se spusese si noua de catre ghidul din Tunis ca inauntrul moscheilor din zona Maghrebului au voie doar musulmanii... ca situatia sta cu totul altfel fata de Turcia in ceea ce priveste acest aspect. Insa, imbracati decent, nu cred sa fie vreo problema. Eu mi-am acoperit putin capul cu esarfa de la gat si am vizitat atat moscheea Maslinului din Medina Tunisului, cat si Marea Moschee de la Kairouan fara sa ma intrebe nimeni nimic. Intr-adevar, o doamna olandeza din grupul cu care intrasem noi (la Kairouan) a fost rugata sa paraseasca sala de rugaciune (nu si curtea moscheii), intrucat, desi isi acoprise intr-un fel parul, era imbracata cu o fusta mult deasupra genunchilor.

Anyway... articolul tau mi-a facut ziua!

https://www.youtube.com/watch?v=qqob4D3BoZc

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
CostiAUTOR REVIEW
[21.01.18 13:20:46]
»

@Sakiz*:

Mulțumesc pentru aprecieri și mă bucur că articolul ți-a plăcut (așa cum mi-a plăcut și mie Marocul)

Îți urez să ajungi cât mai curând pe acolo (iar eu doresc să ajung în Tunisia!).

xonia
[29.09.19 17:40:13]
»

@Costi: Felicitari! Un material de exceptie! Multumiri!

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
11 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
adri-nico, crismis, maryka, Mayamardari, Michi, mishu, Sakiz*, sweetkrina, tata123 🔱, travelworld, xonia
Alte impresii din această RUBRICĂVacanța în Maroc:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.099790096282959 sec
    ecranul dvs: 1 x 1