GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Elita valorilor artistice - Muzeul Calouste Gulbenkian
Rene-Jules Lalique, unul dintre marii designeri in sticla ce a lucrat pentru Gulbenkian, afirma despre acest muzeu: ,,Locul lui este printre cele mai mari din istoria de Arte din toate timpurile si va fi admiratia elitelor viitoare. "
Muzeul Calouste Gulbenkian este un obiectiv important turistic al Lisabonei si-n consecinta trebuie bifat intr-o vacanta la Lisabona.
Aici se afla una dintre cele mai mari colectii private, unde frumusetea si creatiile inovatoare din intreaga lume, au fost stranse in perioada calatoriilor marelui magnat al petrolului de origine armeana.
Adresa institutiei: Avenida de Berna, 45A. Se poate ajunge cu ajutorul metroului coborand intr-una din statiile Sao Sebastiao (linia rosie si blue) sau Praca de Espanha (linia blue). Miloacele de suprafata 16,31,56,726,746, fac posibila deplasarea pana-n apropiere. La intoarcere, datorita drumului in vale, va recomand s-o luati per pedes spre Piata Rossio, traversand Parcul Eduard al VII-lea pana la Piata Marques de Pombal, urmand traseul Avenida da Liberdade.
Orarul stabileste programul de vizitare de marti pana duminica, intre orele 10:00-17:45.
Pretul este de 4 euro/persoana sau exista cele doua variante: 5 euro daca se viziteaza si Muzeul Exhibitionist sau 7 euro pentru cele doua muzee plus Galeria Moderna. Daca aveti Tourism Card Lisboa se face un discount de 20%!
Pentru un CD-Guides in limba portugheza, engleza, spaniola si franceza se plateste 4 euro.
Calouste Sarkis Gulbenkian (1869-1955)
Unul dintre cei mai bogati oameni ai secolului XX, s-a nascut in Scutari (Anatolia) intr-o familie de origine armeana, pasiunea sa pentru arta incepand din frageda copilarie.
Originile sale cu multe drumuri de rascruce ale civilizatiei in religie si arta, se pare ca a influentat aceasta pasiune rafinata de a colectiona, de-a lungul celor 86 de ani, exponate care acum totalizeaza peste 6000 de piese, din antichitate si pana-n secolul XX, toate influentate de calatoriile sale din Egiptul Antic, Grecia Antică, Babilon, Armenia, Persia, Tarile Islamice, Europa, India, China si Japonia.
Prima sa colectie a fost expusa la Paris, ulterior din motive de securitate, aceasta s-a impartit in 1936, cand colectia de arta egipteana a fost încredintată lui British Museum, in timp ce picturile cele mai importante au fost alocate Galeriei Nationale.
Mai tarziu, prin anii 1948-1950, aceleasi lucrări vor fi trimise la Galeria Natională de Artă din Washington.
Pionier in industria petrolului, detinand Irak Petroleum Company, a ajuns in Portugalia in anul 1942, pentru a evita plata taxelor de impozite cu privire la averea si colectia sa.
Atasamentul fata de valorile sale artistice, l-a decis sa devina partener cu avocatul sau englez Lordul Radcliffe, incercand sa intregeasca colectia intr-un singur acoperis, unde toti oamenii puteau aprecia ceea ce el a realizat si obtinut în timpul vietii sale.
Din pacate, visul sau a fost realizat partial, in 1960 dupa moartea sa, atunci cand dupa negocieri intense cu guvernul francez, intreaga colectie sa deschis la Lisabona, la Palatul Marchize de Pombal (Oeiras) 1965-1969.
Dupa paisprezece ani de la moartea acestuia, dorinta ilustrului colectionar a fost indeplinita, fiind inaugurat... Muzeul Calouste Gulbenkian.
Muzeul se afla in Parque Santa Gertrudes, fiind un punct de reper in care vizitatorul continua dialogul cu natura si arta, fiind intr-o simbioza cu operele influentate de aceasta in linii curgatoare, dar si cu stilurile Art Nouveau si Art Deco ce se regasesc in muzeu.
Compartimentarea galeriilor permanente se face in ordine cronologica si geografica si se poate vizita pe doua itinerarii independente, in turul general al muzeului de ansamblu!
Primul itinerariu: Arta Orientala
La prima vedere pare un labirint dedicat artei orientale egiptene, greco-romane, mesopotaniene, est islamica, armeană si din Extremul Orient, ... urmand cea de-a doua sectiune, ce include arta europeană de carte, sculptură, pictură si arta decorativa, in special arta franceză a secolelor XVIII- XX.
Am sa-ncerc cat mai succint o reprezentare a lor:
Sectiunea din arta egipteana s-a concentrat asupra surprinderii idealului, in care intalnim statuete aurite personificate de animale, lampadare din secolul al XIV-lea din perioada Mameluk, obiecte prezentate cu mult fast, innobiland acest sanctuar cu masca unei mumii de valoare milenara.
Leaganul civilizatiei greco-romana impresioneaza printr-o colectie de monezi, vaze de peste 2000 de ani si columne in miniatura ce simbolizeaza povestea de nastere a lui Iisus, pana la crucificare.
Arta din Mesopotania include o urna din secolul al II-lea din Perioada Parthian. Din partea de nord, Assiria, un tablou in relief mural din anul 885, epateaza cu numeroase bratari akkadiene.
Patrimoniul de arta chinezesc se evidentiaza printr-o veritabila colectie de cloissone-uri (vezi fabricatia lor) din diferite perioade, paravane ,,Coromandel'' din secolul al XVII-lea, vase portelanate din Dinastia Kangxi si Qing.
De asemenea, sunt expuse nenumarate papirusuri, picturi pe matase, sculpturi in jad si câteva figurine din fildes, ce oferă o imagine destul de cuprinzătoare a varietăţii de forme şi teme iconografice specifice artelor decorative ale Tarii de Mijloc.
Cutiile pentru bijuterii, imbracamintea liturgica, cat si ornamentele podoabei capilare, nuanteaza Perioada Edo, din Japonia secolului al XIX-lea. Exemplarele diversificate ale obiectelor de ceramica si portelan, arme si alte accesorii de armura ale samurailor, completeaza tezaurul acestei sectii.
Perioada islamica ne incanta cu covoarele turcesti confectionate la Bursa in secolul al XVI-lea, cu o gama variata de panouri din azulejos de Iznik, tot din secolul al XVI-lea, tocmai aici unde in Portugalia este considerata un simbol al tarii si al identitatii lor.
De fapt, expozitia promoveaza aceasta ceramica pictata, pe o zona extinsa, de la Europa de vest, pana-n Asia Centrala si Africa de Nord. Tot acest dialog al diverselor culturi, ofera solutii specifice stratului decorativ, secretele traditiilor fiind dezvaluite in acest muzeu.
Expresia artistica din perioada otomana este data si de textilele din matase naturala si o multitudine de alte piese pictate in acea parte a istoriei, cu o mare diversitate tipologica.
Colecţia de artă islamică include de asemenea obiecte din metal lucrate în perioada dinastiilor safavidă şi qajară, dar covoarele ocupa intr-adevar, fondul de baza al sectorului oriental.
Orbitoare in cultura sa, Persia ne incanta cu exponatele de la Tabriz din secolul al XVI-lea. Covoare gigantice, placi de ceramica sub diferite forme din Perioada Timurida (secolul al XV-lea) ce invoca tehnica nepretuita ,,cuerda seca''. De asemenea, in aceasta arta sunt implementate inscriptii din Perioada Ilkhanid (secolul al XIV-lea), abordand o tehnica cu reflexii metalice.
Al doilea itinerariu: Arta Europeana
Suprematia curentului artistic european se reflecta incepand din perioada bizantina, pana la jumatatea secolului al XX-lea. Colectia este megalomanica si multi pasionati de aceste opere, au oferit preturi exorbitante pentru aceste expuneri, fara a intra in posesia lor.
Dupa o ampla serie de manuscrise iluminate scrise in perioada secolelor X-XVI, urmeaza ,,realitatea din imagini vizuale'', oferita de cei 89 de pictori ce si-au lasat amprenta asupra colectiei private.
Am sa incep acest vast periplu, nominalizand numele consacrat de pictor si apoi lucrarile reprezentative care se gasesc in colectie:
- Ghirlandaio Domenico (1449-1494), pictor renascentist din Florenta - ,,Portretul unei tinere'', executata in tempera pe lemn.
- Rogier van der Weyden (1400-1464) - ,,Bustul Sf. Joseph '', ,,Bustul Sf. Ecaterina'' relizat in 1435 si ,,Stigmatizarea Sf. Francis '', pictura in ulei, datand din anul 1451.
- Bouts Dierik (1410-1475) - ,,Portretul tinerilor'' (1540), ,,Buna Vestire'' si ,,Portret de copil''.
- Carppacio Vittore (1465-1526), un pictor venetien, cel mai bun elev al lui Gentile Bellini are panza ,,Familie sfanta, alaturi de donatori ''
- Conegliano Cima (1459-1517) - ,,Fuga in Egipt''
- Francia Francesco (1450-1517) - ,,Botezul lui Christos''
- Gossaert Jan (1478-1536) - a pictat ,,Copilul ''
- Moroni Giovani-Battista - ,,Portretul lui Marco Antonio Savelli'', o capodopera in ulei din anul 1543-47.
- Rembrandt Van Rijn (1606 - 1669) - ,,Portretului batranului'' in ulei pe panza, lucrare localizata in 1645
- ,,Pallas Athena'' (executat in 1660)
- Rubens Peter Paul (1577-1640) - pictor din Flandra ,,Portretul Helena Fourment (realizat in 1630-32)
- ,,Iubirea Centaurilor'' sau ,,Imbratisarea Centaurilor'' (1635)
- Dyck, Van Anton - ,,Portretul barbatului'' in ulei pe panza (1621-26)
- Weenix Jan (1640- 1719) - ,,Paun langa trofee de vanatore'' (in ulei - anul 1708)
- Degas Edgar (1834-1917) - Autoportret (1863 - pictura in ulei);
- Portret Henri Michel - Levy (1878)
- Monet Claude (1840-1926) - ,,Natura statica cu pepene galben''
- Renoir, Pierre- Auguste (1841- 1919) - ,,Portretul lui Madame Claude Monet''
- Sargent John Singer - ,,Femeie cu prunc in barca, adormiti langa o salcie'' (1887);
- Dagnan Bouveret (1852-1929) - ,,Bretonii ''
- Manet Edouard (1832-1883) - ,,Baiatul cu cirese'';
- Fantin - Latour Henri (1836- 1904) - ,,Cos cu trandafiri'' (1885), ,,Masa ornata sau Natura moarta'' (1866);
- Corot Jean Bapttiste Camille (1796-1875) - ,,Drumul salciilor'' (1870), ,,Podul de la mantes'' (1868), ,,Castelul Thierry'' (1863), ,,Drumul Ville d'Avray '' (1874), Venetia de la Dogana, Drumul spre Farm-Luzancy (1865) si ,,Raul inundat'' (1845).
- Lapine Stanislas (1835 -1892) - ,,Escapada'' (1880);
- Boudin Eugene (1824 - 1898) - Vedere de la Trouville (1875), Portul Trouville- Deaville (1897), Peisaj marin (1875);
- Daubigny, Charles- Francois (1817-1878) - Mori de vant in Olanda, Malurile Oisei (1865), Spalatoreasa;
- Troyon Constant (1810 - 1865) - ,,Pescarul'';
- Rousseau Theodore (1812- 1867) - Peisaj de toamna (1840-49) si ,,Turnul din Thiers '' (1830);
- Diaz de la Pena (1807- 1876) - ,,Padurea Fontainebleau in toamna '';
- Ruisdael Van Jacob (1628- 1682) - ,,Peisaj'';
- Hubert Robert (1733-1808) - ,,Scene in parc'' si ,,Le Tapis Vert'' (1775-77);
- Fragonard Jean - Honore (1732-1806) - ,,Insula dragostei'';
- La Tour Maurice- Quentin (1704- 1788) - ,,Porttretul lui Duval de L'Epinoi'' (in ulei, anul 1745);
- Lepicie Nicolas- Bernard (1735- 1784) - Autoportret (1777);
- Vincent Francois Andre (1746-1816) - ,,Portretul Doamnei Duplant'';
- Largillierre Nicolas (1656-1746) - ,,Portretul lui Thomas Germain'';
- Nattier Jean - Marc (1685- 1766) - ,,Portretul maresalului Richelieu '' (1732);
- Turner Joseph Mallord (1775-1851) - ,,Epava unei nave de transport (1810) si ,,Quillebouf- in gura Senei '' (1833);
- Bouldini Giovani (1842- 1931) - ,,Pictorul Brown cu familia '' (1890).
- Guardi Francesco Lazzaro (1712-1793) detine un compartiment special intreg (cel cu numarul 14 pe harta), artistul venetian s-a bucurat de foarte multa atentie, in achizitiile lui Gulbenkian.
Alte nume celebre precum: Millet, Van Goyen, Dürer, Watteau, Ruisdael, Bouchel, Lorrain, Lawrence, Gainsborough, Coubert, Signac, Fattori, Sorolla, Klee, Vieira da Silva, Menez sau Skapinakis Nikian, completeaza gradual aceasta efervescenta culturala, cristalizata in intruchiparea ordinii si perfectiunii.
Aceasta sectiune ofera posibilitatea de a dezvalui intimitatea de abordare personală a pictorilor, aspecte complexe ale desenului plastic si metodologia in acuarelă si ulei. Expresia spontană a ,,primului gând", dar si a compozitiilor neterminate, a ezitarilor vizibile în alegerea de alte căi posibile, cu un studiu pregătitor pentru realizările viitoare. Lucrarile sunt terminate autonom cu plasticitate în sine, în acuarelă, spontaneitate, rapiditate si transparentă pentru fluiditatea compunerii artistice.
In cele din urma, m-am delectat cu exponatele din sculptura maestrilor, Jacques Caffieri (1678-1755), Jean Baptiste Pigalle (1714 - 1785), Jean Batiste de Carpeaux (care face din arta o ,,poezie din marmura ''), Barye, Auguste Rodin (1840-1917) si nu in cele din urma, fiind o creatie a lui Jean Antoine Houdon ,,Statuia Dianei'', conceputa in intregime din marmura alba, o adevarata capodopera artistica in ramura artelor plastice, cumparata de la Hermitage din Sankt Petersburg si apartinand reginei Rusiei, Caterina a II-a.
Au urmat colectiile de ceasuri concepute de Boulle Andre-Charles (1642- 1732), Boucher si George Jacob.
Ne conformam, urmand piesele de mobilier frantuzesc, birouri lucrate in viziunea lui Jean Francois Bony din secolul al XVIII-lea, divane inguste de Pierre Garnier din 1762, obiecte remarcabile concepute de Cressent, Riesener, Carlin si Sene.
Amenajarea acestora fiind imbodobite alegoric cu tapiseriile lui Beauvais, Aubusson si Gobelins.
Dupa ce treci de faimoasele portelanuri de Sevres si textilele din catifea de Genoa, se succede o superba colectie de bijuterii din sticla, marca Rene Lalique, acesta fiind devotat stilului Art Nouveau, un curent artistic nou la inceput de secol XX.
,,Muzeul comorilor'' a fost clasificat ca monument national al Portugaliei, avand o gradina moderna ce imparte Centrul de Arta din Lisabona.
Aici sunt expuse pe doua etaje opere ale artistilor portughezi si internationali din epoca contemporana.
In fiecare zi, Muzeul Gulbenkian gazduieste pe langa orarul vizitatorilor, o activitate variata, organizand cursuri, conferinte, concerte, simpozioane si lansari de carti culturale. Aceste evenimente au drept scop de a face din muzeu, un forum cultural pentru publicul larg,
functionand in stransa legatura cu Fundatia Calouste Gulbenkian.
Am iesit din acest complex muzeistic, remodelat spiritual, reflectand asupra tuturor valorilor ce ne inconjoara!
,,Inlauntrul nostru suntem la fel, cultura e singura care face diferenta''. - Confucius
Vacante frumoase, prieteni!
Trimis de Marian Preda in 13.09.13 16:00:03
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în PORTUGALIA. A mai fost în/la: Lisabona, Fatima, Batalha, Obidos, Coimbra, Evora, Alcobaca, Sintra, Vouzela, Tomar, Elvas
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Marian Preda); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Ma bucur ca eu v-am acordat primul vot, despre un muzeu pe care si eu l-am descris recent pe Afa... in calatoria mea in Portugalia... doar ce e mai bun este expus in acest spatiu cultural... am fost incantata sa descopar atatea valori ascunse sub cupola sa... ma bucur ca ati reusit sa postati si poze cu tablourile din expozitie... dar coltul meu preferat raman salile cu colectia lui Rene Lalique, prietenul magnatului... va multumesc pentru bucuria de a fi reusit sa-mi improspatati ,,amintirile''...
Interesant, mi-ai starnit curiozitatea de a vedea si eu aceste frumuseti!
O zi cu multe bucurii!
@mireille:
Iti multumesc pentru votul acordat si pentru cuvintele frumoase!
Fiind ca am vizitat acest muzeu, putem sa ne declaram... privilegiati!
Din pacate, eu am facut-o in ultima zi de sejur si nu i-am acordat decat vreo patru ore, imortalizand peste 350 de fotografii, pe care acum le privesc cu nostalgie!
Cele mai multe dintre ele i-au fost dedicate picturilor si ...Artei Nouveau , cea care face referire la Rene Lalique.
Toate cele bune!
@popescu. borsa:
In calitate de prieten, te declar... vinovat! , atat pentru acest ,,muzeu al comorilor'', cat si pentru alte obiective turistice importante.
Toate bune!
@balasa violeta:
Ma bucur ca ti-am starnit curiozitatea, dar mult mai curios sunt sa-ti citesc aventurile AFA-iste din Skiathos!
Drum bun si distractie la maxim!
Articolul a "primit" o ilustraţie muzicală sau video-muzicală - vezi mai sus, imediat sub titlu.
Daca autorul preferă o altă melodie sau un alt videoclip, este rugat să ne scrie (aici, ca ecou, ori pe PM)
@webmaster:
Iti multumesc pentru superbul videoclip!
Toate bune!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Dec.2022 Carmo Convent o minune arhitecturală renăscută din propria cenușă — scris în 30.11.23 de ovidiuyepi din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Oct.2021 Povestea Lisabonei la ea acasă: Lisboa Story Center — scris în 31.07.22 de irinad din TâRGOVIșTE - RECOMANDĂ
- May.2018 Muzeul Marinei, Lisabona — scris în 01.10.18 de elviramvio din JUD. ILFOV - RECOMANDĂ
- May.2018 "Passado, Presente e Futuro !" Museu do Combatente — scris în 15.07.18 de elviramvio din JUD. ILFOV - RECOMANDĂ
- May.2018 Un praf de mumie, por favor! Muzeul Farmaciei — scris în 12.07.18 de elviramvio din JUD. ILFOV - RECOMANDĂ
- May.2018 Monumento aos Combatentes do Ultramar — scris în 07.06.18 de elviramvio din JUD. ILFOV - RECOMANDĂ
- Dec.2016 Muzeul Lisboa Story Centre - m-am 'cutremurat' si la propriu si la figurat — scris în 23.03.17 de GabrielaG din BRASOV - RECOMANDĂ