GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Senior Voyage în Malta - din nou, pe cont propriu
După ce ne obișnuiserăm de câțiva ani să ne facem vacanța de iarnă în țările calde și după ce renunțaserăm la serviciile, de multe ori îndoielnice, ale agențiilor turistice românești, iată-ne în prag de iarnă 2015-2016 în căutare de noi locuri de plimbat. Și așa am ajuns la concluzia că a venit rândul Maltei. De fapt, cochetam cu ideea de ceva vreme, dar nu mă hotărâsem la modalitatea de realizare a excursiei. De data asta, mai ales că sunt în acută lipsă de inspirație în alegerea destinațiilor turistice viitoare (nu din lipsa acestora, ci din faptul că nu mă inspiră niciuna în mod deosebit), m-am decis rapid.
Inițial, pentru că găsisem ceva convenabil, la pachet, cazare + zbor avion, era cât pe-aici să merg pe această variantă, dar în ultima clipă m-am decis să încerc să caut și alte variante. Mai întâi, am căutat un zbor cu avionul. Mă interesa unul direct, pentru că este mult mai convenabil, din punct de vedere al duratei de zbor.
Și am găsit: Wizzair are zboruri directe, unul pe săptămână. E drept, compania nu mă încânta, dar observasem că, de la intrarea polonezilor în afacere, managementul se schimbase în bine. Constatasem deja acest lucru la zborul spre Roma de anul trecut. Și, căutând, am surpriza să constat că lucrurile stăteau chiar mai bine. Lucrul ce mă deranja cel mai mult la această companie era sistemul pe care l-am numit „rata Wizz”, pentru că semăna foarte bine cu sistemul de la autobuzele sătești: înghesuială, coadă, cine dă mai tare din coate ocupă un loc mai bun. Între timp, au introdus și ei sistemul cu rezervarea locurilor, pentru care însă, evident, trebuie să plătești în plus.
Așa că, am luat două bilete dus-întors București-Malta-București, cu plecare pe 13 februarie și întoarcere pe 20 februarie. Cu rezervarea locurilor (la fereastră, în partea anterioară a avionului) și cu un bagaj de cală dus-întors, asta ne-a costat aproximativ 250 €, două persoane.
Dimensiunile bagajului de mână mic, inclus în preț, mi s-au părut inițial insuficiente (la BlueAir sunt mai mari), dar am constatat că un rucsac de dimensiuni normale respectă cerințele (42x32x25 cm) și este destul de încăpător.
După ce am făcut rezervarea (pe la începutul lui noiembrie 2015), am trecut la căutarea unui hotel. Nu a trebuit să caut prea mult, pentru că am găsit rapid ce doream, la hotelul Sliema Marina, la care, pentru 189 €, am rezervat o cameră dublă, cu balcon și vedere la mare, pentru șapte zile. Nu intru în detalii, pentru că despre hotel am de gând să scriu un review separat.
Rezolvând principalele probleme, am trecut la planificarea a ceea ce aveam să facem în Malta. Evident, am citit în primul rând pe AFA, unde am aflat multe amănunte, de la mulți utilizatori care au fost acolo și cărora le mulțumesc, cu o mențiune specială pentru review-ul lui VMR.
Adunând toate informațiile și punându-le cap la cap, a rezultat un program care, pentru cele șase zile complete (în ziua sosirii și în cea a plecării, ne-am plimbat prin Sliema) arată astfel:
- Ziua I : Valletta
- Valletta City Gate: 35.895894,14.508664
- Siege Bell Monument: 35.897822,14.518262
- St John’s Co-Cathedral: 35.897470,14.512304
- Valletta’s City Ramparts
- Auberge de Castille: 35.895679,14.510825
- Anglican Cathedral: 35.900852,14.512269
- Our Lady of Mount Carmel Church: 35.900097,14.512054
- Il-Mandragg Grand Master’s palace and the Armory: 35.898402,14.513760
- St Paul’s Shipwreck Church: 35.897263,14.514014
- Fort St Elmo și War Museum: 35.901139,14.518000
- Lascaris War Rooms (Upper Barrakka Gardens): 35.894342,14.511945
- Hastings Gardens: 35.897119,14.508216
- Manoel Theatre: 35.899742,14.512396
- Ziua a II-a: Gozo
- De ajuns în Gozo: Autobuz linia 222 (Sliema – Cirkewwa). Apoi feribot. Cirkewwa port feribot: 35.987208,14.329178
- Mgarr, Lourdes Church: 36.025015,14.295423, Fort Chambray: 36.024009,14.292501
- Temple of Ggantija: 36.047247,14.269265 (și Ta’ Kola Windmill: 36.049703,14.266851)
- Ramla: 36.060681,14.283230; Calypso Cave: 36.060421,14.278796
- Marsalforn: 36.071204,14.259973
- Victoria (parking: 36.042811,14.241667): Citadela și catedrala: 36.046285,14.238562 (parking); Piața San Giorgio (și basilica): 36.044086,14.239057
- Ta' Pinu: 36.061633,14.215619
- Azure Window, Blue Hole Divesite, Inland Sea Divesite: 36.052111,14.190339
- Xlendi: 36.030731,14.217762
- Port feribot: 36.023477,14.297708
- Ziua a III-a: Mosta, Mdina, Rabat
- Mosta Rotunda: 35.909691,14.425400
- De văzut în Mdina
- St. Paul's Cathedral: 35.886352,14.403705
- Cathedral Museum: 35.886079,14.403885
- Palazzo Falson (Norman House): 35.886968,14.403031
- Palazzo Vilhena (Museum of Natural History of Malta): 35.885019,14.403572
- St. Paul's Church and grotto: 35.881901,14.398906
- Roman Villa (Museum of Roman Antiquities or Museum Esplenada): 35.885003,14.400514
- Buskett Gardens: 35.860364,14.397244
- Verdala Palace: 35.861756,14.401666
- Dingli Cliffs: 35.849349,14.389084
- Ziua a IV-a: Marsaxlokk, Templele Ħagar Qim și Mnajdra, Blue Grotto
- Centru, biserică, port, piață: 35.841272,14.545267
- Tower of San Lucian: 35.831065,14.542803
- Tas-Silg Archaeological Complex: 35.845692,14.551949
- Tas-Silg Fortress: 35.841216,14.556789
- Ziua a V-a: cele trei orașe: Vittoriosa, Cospicua, Senglea
- Church of San Lawrenz: 35.887335,14.521120
- Maritime Museum: 35.887839,14.521044
- Inquisitor’s Palace: 35.887079,14.522488
- Fort St Angelo: 35.891417,14.518813
- Collegiate Church of the Immaculate: 35.881225,14.520579
- Firenzuola Fortifications: 35.882942,14.524700
- Margherita Lines: 35.881330,14.524729
- Senglea Basilica: 35.885793,14.518349
- San Giljan: 35.887459,14.517614
- St. Phillip's Church: 35.889890,14.515378
- Gardjola Gardens: 35.890376,14.514383
- Hal Saflieni Hypogeum (în Hal Tarxiem): 35.869617,14.506736
- Temple of Tarxien (în Hal Tarxiem): 35.868994,14.511193
- Ziua a VI-a: din nou, Vitoriosa și Fort Rinella.
De văzut în Valletta:
De văzut în Gozo:
Traseu cu mașina închiriată: harta
De văzut în Mosta:
De văzut în Rabat:
De văzut în Marsaxlokk:
De văzut în Vittoriosa:
De văzut în Cospicua:
De văzut în Senglea:
Programul prezentat a rezultat din ajustarea in situ a programului făcut de acasă, modificare ce a rezultat ca urmare a adaptării la condițiile concrete, găsite la fața locului.
Din lista prezentată, am ratat doar câteva lucruri, din care, cel mai important a fost Hypogeum, care, așa cum am aflat la fața locului, se poate vizita numai cu programare în avans. Din păcate, nimeni nu a scris asta în vreunul din review-urile de aici și nici eu, ca niciodată, nu am intrat pe saitul muzeului, să văd asta.
După cum se poate constata din listă, am atașat și coordonatele GPS pentru obiectivele importante, coordonate pe care le găsisem în eventualitatea că vom închiria o mașină. Ele se pot folosi însă foarte bine și pe un traseu făcut cu alte mijloace de transport, ca și pe unul făcut pe jos.
Informațiile le-am luat, în afară de AFA şi de pe alte saituri: mta.com.mt, visitmalta.com, malta.com/en, choosemalta.com/en, howtomalta.com, maltainsideout.com și, preferatul meu, malta-guide.net.
Cât privește transportul, inițial optasem pentru închirierea unei mașini, pornind de la recomandarea de pe ultimul sait, care m-a dus pe carrentals.co.uk. Aici am găsit niște prețuri incredibile. Cele mai mici erau de 30-32 € pentru toată perioada, cu opțiunea luării mașinii de la aeroport și să o las tot acolo. Pentru comparație, pe rentalcars.com, prețurile porneau de la 60 €.
Evident, nu m-am aruncat imediat și am analizat în profunzime problema. Astfel, am aflat enigma prețului minuscul. În primul rând, este vorba că poți folosi mașina doar pe o insulă de ceva mai mult de 250 km2, eventual și pe Gozo. În nici un caz nu poți pleca în altă parte. E drept, că nici nu prea ai unde, doar cu feribotul în Sicilia. În al doilea rând, condițiile de închiriere precizau:
Collision damage waiver (CDW): (Excludes tax); Excess 1,800 EUR
Complete cover package: 61.1 EUR per day. Includes 18% tax. ; Excess 0 EUR
Theft waiver (TW): (Excludes tax); Excess 1,800 EUR
Adică, fie mi se blocau 1800 € de pe cardul de credit, fie, în loc de 30 € pe toată perioada, plăteam 61,1 € pe zi. Plus excess-ul de la theft waiver.
Astfel stând lucrurile, am hotărât să aștept până ajung în Malta și să decid acolo. În aeroport am renunțat rapid la ideea de a închiria o mașină, întrucât erau cozi destul de mari. Știind că și hotelul unde urma să stăm oferă servicii de închiriat mașini, am hotărât să luăm autobuzul X2, chiar de la ieșirea din aeroport. Acesta ne-a lăsat chiar în fața hotelului, după ce ne-a plimbat timp de vreo oră, pe ocolite, hotelul neaflându-se decât la o distanță care nu măsoară, în linie dreaptă, mai mult de 10 km.
În final, am renunțat complet la ideea închirierii unei mașini, pentru că am optat, pentru ziua a doua și ziua a patra, să utilizăm serviciile celor de la maltasightseeing.com. Nu insist asupra acestui lucru, întrucât amănunte se pot vedea chiar pe saitul indicat. Avantajul a fost că punctul de plecare se află chiar în fața hotelului și, în plus, am primit și un bonus: la alegere, o croazieră gratuită în jurul golfurilor din Sliema și Valletta, sau o plimbare gratuită în cele trei orașe (Vittoriosa, Cospicua și Senglea), cu un autobuz de epocă. Am ales această a doua variantă și astfel pentru ziua a șasea programul s-a modificat față de cel inițial și așa am ajuns la Fort Rinela, unde vă recomand cu căldură să mergeți și voi, cei ce veți ajunge în Malta.
În afara celor două zile când am mers în Gozo, pe ruta verde, respectiv pe ruta roșie (sudică) cu busul hop on – hop off, am utilizat autobuzele sistemului de transport în comun, sistem foarte bine pus la punct. Cum eram în extrasezon, biletul costă doar 1,5 € și este valabil timp de două ore pe orice linie, inclusiv transferul de pe o linie pe alta.
Pentru liniile de noapte este necesar însă un alt tip de bilet. Cum în două ore poți ajunge din orice punct al insulei în altul, avantajul este evident. Biletul se cumpără direct de la șofer, iar autobuzele sunt moderne, turcești, marca Otokar, de dimensiuni ceva mai mici decât cele de pe la noi. Urcarea se face pe ușa din față (la unele autobuze, aceasta fiind și singura).
Coborârea se face tot pe această ușă, sau pe cea de la mijloc, dacă există. Nu există ușă în spate. Pentru a coborî, trebuie să-i comunici șoferului, prin apăsarea unui buton, plasat vizibil, în diferite locuri. Altfel, riști să nu oprească în stație și să trebuiască să cobori la următoarea. Când ești într-o stație, dacă vrei să fii sigur că autobuzul oprește, trebuie să-i faci semn cu mâna, altfel, dacă nu trebuie să coboare cineva, autobuzul merge mai departe, fără să oprească. La fel se întâmplă și dacă șoferul consideră că nu mai sunt locuri. Așa s-a întâmplat când am revenit de la Rabat, când, în partea a doua a traseului, șoferul nu a mai oprit în nicio stație, până la capăt, deși, după părerea mea, s-ar mai fi putut înghesui vreo zece persoane.
Ca o ultimă observație, trebuie să subliniez că, excepție făcând câteva locuri, unde lucrurile au stat altfel, în majoritatea locurilor maltezii mi-au arătat că nu sunt câtuși de puțin amabili, dimpotrivă, au în ei o doză de indolență cum nu am mai văzut prin alte părți. Și nu mă refer la oamenii de pe stradă, care nu au nicio obligație față de turiști, ci, în primul rând la cei care, prin natura slujbei, vin în contact cu turistul: șoferi de autobuz, dispeceri de trafic, vânzători în magazine, baruri etc.
Chiar și pe cei interesați să-ți vândă servicii turistice, de exemplu pe cei care vând croaziere și circuite, nu-i dă amabilitatea afară din casă. Și tuturor parcă le-au stat ceasurile, Nimeni nu numai că nu se grăbește, dimpotrivă, se mișcă cât se poate de încet. La mallul din apropierea hotelului, o scară rulantă a stat defectă toată perioada cât am fost acolo și stătea probabil de mult timp așa. Probabil și după ce am plecat noi. Am mai întâlnit atitudini de jemanfișism, mai ales în zona mediteraneană, în special la greci, dar trebuie să recunosc faptul că maltezii au făcut din asta o artă de înalt rafinament. Categoric, nu-i întrece nimeni!
Evident, au fost și excepții, una notabilă fiind angajații hotelului la care am stat și cei ai restaurantului acestuia.
Dincolo însă de acest aspect, în concluzie, pot spune că Malta este categoric o destinație turistică de primă mână, ce merită toată atenția. Practic, pot spune că nu mi-a fost suficientă o săptămână pentru a vizita tot ce mi-aș fi dorit. Cineva îmi spunea că nu ai ce face în Malta mai mult de trei zile. Nimic mai fals!
Nu mi se pare însă o destinație de vacanță pentru cei care preferă All Inclusive-ul din Turcia. O recomand pentru cei cărora le plac vacanțele active, în care mergi să vizitezi locuri interesante, să umbli mult și să vii seara, la hotel, frânt de oboseală, dar mulțumit de cele văzute.
Trimis de Costi in 28.02.16 13:00:15
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în MALTA.
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Costi); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@Costi -
”… am ratat doar câteva lucruri, din care, cel mai important a fost Hypogeum, care, așa cum am aflat la fața locului, se poate vizita numai cu programare în avans. Din păcate, nimeni nu a scris asta în vreunul din review-urile de aici…
Despre Ħal Saflieni Hypogeum din Malta există un articol pe site, din păcate doar unul singur. Eu l-am citit cu plăcere înainte de a merge în Malta, dar conștientă că aveam foarte multe de vizitat în 7 zile și că Hypogeumul necesită în afara programării prealabile și timp mai mult, nici nu am încercat să-l vizitez. Este unul dintre obiectivele lăsate cu bună știință pentru o vizită viitoare.
Articolul despre care aminteam este Templu, necropolă sau un loc învăluit total în mister?
Am citit, adica nu, am savurat tot articolul si care pe buna dreptate a fost selectat ca mini-ghid. Mi-a placut si pentru ca este foarte ordonat astfel incat nu-ti trebuie decat sa-l printezi ca sa stii ce sa vezi, si asta este si motivul pentru care l-am trecut la favorite pentru o viitoare excursie. Pozele sunt superbe, poti scoate un album de toata cinstea. Felicitari, votat cu mare placere
@Costi: Asteptam aceste impresii, eram convinsa ca o sa fii mai harnic decat mine! Chiar ati vizitat tot ce ai prezentat mai sus?! Ca noi cam 60-70%, in conditiile in care umblam zilnic pana la epuizare. In schimb, ne putem lauda cu Hypogeum-ul, intamplarea a fost sa aflu ca trebuie rezervare chiar cu o zi inainte de a pleca in Malta si chiar de pe AFA (multumesc din nou, FlorinAndrei!), sa intru pe site si sa prind ultimele 3 bilete pt ultima noastra zi.
... Si... am stat tot la Sliema Marina, ca sa vezi cat semanam "in cuget si-n simtiri"! Primele 2 fotografii se regasesc (aproximativ identice) si in albumul meu de vacanta.
Felicitari pt sistematizare, abia astept continuarea! Va veni si randul relatarilor mele... intr-o zi, cand o sa ajung la un armistitiu convenabil cu Maria-Sa, Timpul!...
Extrem de interesant și complex articolul dvs. Ați avut vreo masă inclusă la hotel sau ați plătit suplimentar?
@GabrielaG -
Evident, așa cum am precizat și în caseta tehnică, prețul nu a inclus nicio masă. Dar am mâncat (și) la restaurantul hotelului și am fost foarte mulțumiți.
Salut,
Documentat articolul, felicitări.
Cu reproșurile la adresa companiei aeriene ești totuși nedrept: nu trebuie sa plătești nimic în plus pentru locuri, doar dacă vrei alte locuri decât cele oferite în momentul plății biletelor de avion.
Despre transportul cu autobuzele în Malta: nu menționezi nimic despre cel mai avantajos sistem de card de călătorie pe cele 2 insule principale Malta și Gozo (după părerea mea): Tallinja Explore weekly card, de 21 euro, valabil și pentru autobuzele de noapte. In plus, la busul "hop on – hop off" de pe Gozo ai reducere 8 euro dacă ai acest card.
Ar mai fi de spus despre transportul cu autobuzul că sunt 3,4 "noduri" (în afară de Valletta) în care găsiți legături cu restul insulei. Deci, dacă vedeți pe vreun autobuz ca destinație (sau ca punct intermediar) unul din cuvintele: Universita' (sau Mater Dei), Rotunda (este Domul din orașul Mosta), Pembroke P+R, să știți că puteți lua autobuzul acela și în "nodurile" respective găsiți altele, pentru destinația dorită.
Concedii plăcute
@Costi - Imi cer scuze, in caseta tehnica nu ma uitasem deoarece, cand am scris comentariul eram de pe telefon si nu mi-a aparut.
Credeti ca m-as putea baza doar pe autobuze sau este necesara inchirierea unei masini pentru a vizita Malta?
Intreb acest lucru deoarece am vazut ca este o insula destul de micuta dar nu stiu cum ar circula autobuzele si daca as putea sa imi fac un program pe cont propriu tinand cont doar de autobuze. Tin sa mentionez ca nu detin permis de conducere, astfel incat, inchirierea unei masini este exclusa ptr mine.
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Sfaturi utile pentru vacanța în Malta, #EXCURSII și CĂLĂTORII" (deja existentă pe sait)
Buna! ma poti ajuta cu o informatie referitor la inchirierea auto in Malta? Ma intereseaza cat a fost depozitul (garantia) pentru ca am gasit niste preturi foarte mari in comparatie cu preturile efective ale inchirierii.
Merci anticipat pt raspuns.
@alina1992:
E clar, nu ai citit review-ul meu...
Asta pentru că am povestit că, deși mă tenta ideea închirierii unei mașini, am renunțat la această idee, așadar, nu pot să-ți răspund la întrebare, decât în chestiuni de ordin general.
Dacă închiriezi online, prețurile sunt ca peste tot.
Diferențe, chiar destul de mari privitor la condițiile de închiriere, pot apărea la închirierea la fața locului, asta mai ales în insule.
Din punctul meu de vedere, insula se poate vizita foarte bine folosind numai mijloace de transport în comun, mai ales în perioada turistică de vârf. Circulația în Malta este foarte aglomerată, parcarea este și ea foarte dificilă, așa că, întrucât transportul în comun este bine pus la punct, acesta este, din punctul meu de vedere, soluția optimă.
Călătorie plăcută!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Feb.2020 Malta — exotic, plaja, carnaval, shopping, satul lui Popey, acvariu, de vis, palmieri, mereu cald, la 2.5 ore de Buc (1) — scris în 29.02.20 de Simonayo din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Închiriere mașină (bonus: itinerariul nostru) — scris în 24.05.18 de Cristina-ics* din SIBIU - RECOMANDĂ
- Oct.2017 Calatoriile în insula Malta cu transport public — scris în 31.10.17 de elGRECO din ARAD - RECOMANDĂ
- Sep.2017 Cum, unde şi cu ce am circulat eu în Malta — scris în 19.10.17 de krisstinna din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2017 Despre Malta — scris în 30.08.17 de Alina41 din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jun.2017 Sfaturi si informatii despre Malta — scris în 26.09.17 de Rox.Patrik din ARAD - RECOMANDĂ
- Mar.2016 Aproape totul despre transportul în Malta — scris în 28.03.16 de FlorinAndrei din BUCURESTI S1 - RECOMANDĂ