ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 10.12.2018
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 30-40 ani
DIN: București
ÎNSCRIS: 24.06.10
STATUS: POSEIDON
DATE SEJUR
OCT-2018
DURATA: 1 zile
single
1 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat
DISTRACŢ. / RELAXARE:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
95.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 6 MIN

Din istoria transportului în comun bucureștean – Colecția muzeală STB

TIPĂREȘTE

Am citit pe Internet, dar și pe AmfostAcolo, diverse materiale despre superbe muzee din alte țări dedicate în general evoluției mijloacelor de locomoție, dar și transportului în comun, în special. Aceste muzee concentrează o adevărată lume a tehnicii, precum și importante clipe de istorie socială. Cu mai mulți ani în urmă citisem o știre într-un cotidian bucureștean despre un nou punct de interes muzeal apărut în Capitală: „Muzeul Ratb”. Timpul mi-a permis o vizită în acel loc abia în această toamnă și doresc să vă aduc în atenție acest obiectiv prin câteva rânduri și fotografii.

Amplasare și acces. La margine de oraș, în cadrul Complexului Sportiv STB se află acest obiectiv muzeal; se ajunge ușor din bulevardul Theodor Pallady ori de la stația de metrou „1 Decembrie 1918”. Adresa exactă este: strada Trapezului nr. 4. Găsiți și locuri de parcare în preajma complexului sportiv.

Condiții de vizitare. Să clarificăm un lucru: nu este vorba chiar de un muzeu în toată regula (nu îndeplinește juridic acest statut), ci de o colecție muzeală găzduită de centrul cultural al lucrătorilor în transportul în comun din București. Nu există (încă) un muzeograf permanent, astfel că nu are un program de funcționare zilnic și nici nu se percepe vreo taxă de intrare.

După transformarea instituției din punct de vedere juridic se încearcă stabilizarea statutului complexului sportic, a centrului cultural și, implicit, a colecției muzeale. Pentru vizitare trebuie să sunați la Relații cu publicul pentru a face o programare.

Scurt istoric al colecției muzeale. Primele intenții de a strânge și depozita obiecte și materiale legate de istoria transportului bucureștean au apărut târziu, la începutul anilor 2000. Atunci, mai mulți oameni din conducerea instituției și nu numai și-au dat seama că vechiul patrimoniu, fragmentele de istorie, se pierd iremediabil. Astfel, s-a oferit un spațiu de expunere (7 încăperi) în cadrul bazei sportive și s-a trecut la o amenjare bazică a colecției. Majoritatea obiectelor provin de la donatori individuali, dar și din patrimoniul instituției. Oameni cu suflet au adus obiecte, machete, documente, fotografii și multe altele pentru a fi etalate în micul muzeu. De prin 2011 și până de curând (până la pensionare), de muzeu s-a ocupat Doru Parfenie.

Vizita la Colecția Muzeală STB

După ce am stabilit printr-o convorbire telefonică ziua și ora vizitei, am sosit în strada Trapezului într-o dimineață caldă de toamnă târzie. Am spus la poartă unde merg și am fost îndreptat către a doua clădire din complex unde mă aștepta domnul Sorin-Mihai C. care se ocupă acum de această colecție. Vom pătrunde rând pe rând în fiecare sală, exponatele fiind grupate cât de cât tematic.

Prima sală e dedicată istoriei mijloacelor de transport în comun, precum și angajaților societății și călătorilor. Ne bucurăm mai ales de machetele tramvaielor, realizate voluntar și dăruite muzeului de câțiva colecționari pasionați. Cea mai atrăgătoare e macheta tramvaiului cu un cal, vehicul care a circulat prin București în anii ocupației germane din Primul Război Mondial. De altfel, până în cea de-a jumătate a veacului al XIX-lea prin București circulau trăsuri de piață, șarete și birje; abia la 1871 Primăria orașului aprobă introducerea tramvaiului, o afacere privată însă (belgiano-engleză) sub numele „Societatea Anonimă Română de Tramvaie” care începe să funcționeze efectiv un an mai târziu pe trei trasee. În 1894 se pune în mișcare primul tramvai electric (linia 14) pe ruta Obor – Cotroceni. Bucureștiul se înscrie printre primele orașe din Europa care introduce transportul public electric.

Alt element care atrage privirea este funcționarul de la birou, îmbrăcat într-o uniformă specifică instituției în perioada interbelică. Vitrinele expun elemente care au legătură cu transportul în comun, începând de la machetele feluritelor autovehicule care au circulat în Capitală de-a lungul a 100 de ani, fotografii și ilustrate, tăblițe informative, lucrări tematice. Am privit cu plăcere biletele de călătorie, vechi mărturii ale existenței transportului de călători, atât de greu de păstrat decenii la rând, precum și abonamentele de carton având fotografia posesorului.

Ne îndreptăm spre a doua sală de expoziție dedicată laboratorului psihotehnice. Compania de transport public bucureșteană a fost întotdeauna în ton cu ultimele inovații și descoperiri în ceea ce privește testarea psihologică, de atenție și îndemânare a șoferilor. Astfel la 1924 se deschide în cadrul societății primul laborator de psihologie experimentală aplicată din România. Aparatura modernă și tehnicile avansate de testare garantau o bună pregătire a personalului conductor și nu numai. Rigurozitatea examinărilor candidaților la posturile de vatmani/conducători auto a condus către o rată extrem de mică a accidentelor în care erau implicate mijloace de transport în comun. Sunt expuse câteva aparate care se utilizau la testarea viitorilor șoferi: un tremometru stea, tahometru stea (invenție din anii ′60 a românului Iancu Scutașu Comăneanu), un tahistoscop electric din 1928, pupitre de comandă, un panou pentru verificarea atenției distributive (Ricossay, 1928). Expoziția este completată cu fotografii și o serie de instrumentar din sticlă folosit în laborator.

A treia încăpere vizitată conține elemente tehnice legate de exploatarea liniilor electrice: panouri de măsură a tensiunii electrice, aparate de măsură de la diverse substații, instalații de redresare cu diode de siliciu, redresor cu vapori de mercur, relee de timp și comandă și multe alte astfel de aparate din acest domeniu electric. Unele sunt recuperate de pe teren în urma casării, altele sunt machete care reproduc fidel originalul. Și aici găsim pe pereți fotografii exemplificatoare, dar și o machetă care ne prezintă o bucată de linie electrică de tramvai (rețelele de contact).

Deoarece nu ne pricepem foarte mult la partea tehnico-electrică nu zăbovim foarte mult în această sală și ne deplasăm în cea de-a patra încăpere unde descoperim „școala de șoferi”. În prim plan se află un simulator Skoda AT 75, singurul păstrat din cele 20 de bucăți aflate în dotarea școlii de șoferi a instituției, achiziționate în anii ′60. Mai vedem un bord original de tramvai Tatra, dar și unul de tramvai V3A clasic din anii ′70. Impresionante sunt cele câteva unități de tip controler Thompson Houston produse la Paris – de fapt, postul efectiv de conducere al tramvaiului electric din perioada interbelică, alături de alte exemplare AlsThom și V3A. Sunt expuse și câteva ceasuri stradale (din 1963, de exemplu) și alte obiecte/aparate electrice.

A cincea sală a colecției muzeale ne introduce în lumea tehnică a garajelor și atelierelor de reparații. Aici vedem instrumente de lucru utilizate în depouri, piese de schimb, instrumente de măsură și control, instalații de testat, etc.

Mai există o încăpere-două în care se mai află încă multe obiecte care nu au fost aranjate în expoziție. De altfel, colecția muzeală trebuie amenajată pe criterii tematice mai clare, zestrea bogată provenind din donații permițând o astfel de organizare.

Concluzii. Într-o capitală europeană, cum se pretinde Bucureștiul, ar prinde bine un astfel de muzeu având în vedere importanța transportului în comun într-o urbe cu câteva milioane de locuitori. În patrimoniul societății de transport mai există câteva tramvaie vechi, recondiționate care circulă la ocazii festive. Împreună cu acestea, s-ar putea organiza un muzeu în toată regula într-un spațiu mai mare, adecvat activității muzeale.

În contextul aniversării în 2019 a 110 ani de la înființarea „Societății comunale pentru construcțiunea și exploatarea tramvaiului în orașul București” recomand bucureștenilor să se mobilizeze (ar fi bine să se adune un grup) și să meargă să viziteze cele câteva file de istorie a transportului public de călători.

Alegeri inspirate!


[fb]
---
Trimis de tata123 🔱 in 10.12.18 16:27:47
Validat / Publicat: 10.12.18 20:10:53
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în BUCUREȘTI.

VIZUALIZĂRI: 1208 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

4 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P02 Un vagon tehnologic, mai rar văzut prin București.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 37550 PMA (din 40 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

4 ecouri scrise, până acum

mishu
[10.12.18 20:20:44]
»

@tata123:

Să clarificăm un lucru: nu este vorba chiar de un muzeu în toată regula (nu îndeplinește juridic acest statut), ci de o colecție muzeală găzduită de centrul cultural al lucrătorilor în transportul în comun din București. Nu există (încă) un muzeograf permanent, astfel că nu are un program de funcționare zilnic și nici nu se percepe vreo taxă de intrare

sa stii ca in Innbruck am vazut un astfel de muzeu in care ce era legat de informatii era adapostit in cateva camere iar in depou se gaseau exponatele, unele fiind supuse reconditionarii periodice. Muzeul era frumusel aranjat si se vedea in el pasiunea, iar pretule ra modic, probabil ca doar sa sustina ceva din cheltuieli, insa si aici putini erau turistii care voiau sa vada acest muzeu, nefiind considerat probabil la fel de spectaculos ca Palatul regal de exemplu.

Felicitari, votat cu mare drag.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
webmasterX
[10.12.18 20:47:27]
»

am primit o sesizare cum că

muzeul de declarat, pe google. maps, ca ”definitiv închis”

Știe cineva ceva despre asta?

liviu49
[10.12.18 21:45:12]
»

@webmasterX: Profitand de o scurta pauza, am dat de acest articol si ca sa nu vin cumana goala, am venit cu votul numarul 10.

Despre transportul in comun in anii 1967 - 1970, pana la sfarsitul anilor 80, am mai scris cateva ecouri la articole despre Bucuresti. Daca m-as apuca sa povestesc ce stiu eu despre vechile trasee, mijloacele de transport din anii mentionati ar insemna sa scriu cateva articole. Dar cum, scrise de mine, aceste articole nu prea ar interesa cititorii AFA, acest articol are sanse mai multe sa treaca de sticla, cum se spune in televiziune.

Mi-as permite sa fac o mica adaugire legata de primul tramvai electric din Bucuresti. Acesta a inceput sa circule pe 9 decembrie 1894 (sper ca am memorat corect ziua, pentru ca anul este cert), purta numarul 14 si circula pe un traseu foarte asemanator cu cel de astazi. Linia 14 pornea de la centrala electrica Grozavesti, continua pe Cheiul garlei, actualmente Splaiul Independentei, podul Elefterie, bd. Elisabeta, Universitate, bd. Carol I, bd. Pache Protopopescu, Scoala Iancului. Pentru cei care nu cunosc zona, este vorba de intersectia bd. Pache Protopopescu cu str Matei Voievod si Popa Nan. Ulterior capatul liniei a fost prelungit pana la str Agricultori, apoi la str Matasari, pana la Bariera Pantelimon. In anii 1967 - 1970 linia 14 pleca de la Ciurel, continua pe splaiul Independentei, la Semanatoarea, podul Crangasi, podul Stefan Furtuna (unde era celebrul 303) podul Elefterie, podul Hasdeu, podul Izvor, podul Mihai Voda, piata Operetei, piata Unirii, sos. Calarasi, piata Traian, str Traian, Foisorul de Foc, bd. Ghe. Dimitrov (acum Ferdinand), intersectia cu Sos. Mihai Bravu, intersectia cu sos. Pantelimon, sos Pantelimon, intersectia cu sos. Iancului, Pietisoara Pantelimon (acum acolo este un Mall), intersectia cu sos Morarilor si sos Fundeni, apoi capatul de linie la Granitul. In 1967 pe aceasta linie circulau vagoanele motor cu trei usi si remorci cu doua usi. Din anul 1973 pe aceasta linie au fost introduse vagoane tip V3A, care circula si acum pe aceasta linie. De multe ori daca aveam treaba la Izvor, sau Elefterie, poreferam sa mergem pana la capat, la Ciurel. De la Statia Grozavesti pana la Ciurel linia de tramvai era pe linie de cale ferata, iar vatmanii profitau de situatie si fortau viteza pana la 70 - 80 km la ora. Stateam in spatele cabinei vatmanului pentru a vedea viteza pe care o realiza tramvaiul pe aceasta linie.

Dar iar bat campii si mai mult ca sigur deranjez cu foarte multele mele amintiri din acea perioada.

Felicitari pentru articol si numai bine si calatorii placute!

tata123 🔱AUTOR REVIEW
[10.12.18 22:00:57]
»

@webmasterX: Bună seara,

Dacă reclamantul o fi căutat după „Muzeul Ratb” pe GoogleMaps normal că l-a găsit „definitiv închis”. Ratb-ul nu mai există! Așa cum am spus este vorba despre o colecție muzeală, o galerie de exponate care se poate vizita cu o programare prealabilă, sunând la un număr de telefon. Mai multe informații găsiți la adresa web stbsa.ro/muzeu.php.

Cine deține informația, deține puterea.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
liviu49, mishu, tata123 🔱
Alte impresii din această RUBRICĂ (Alte) Muzee ale Bucureştiului:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.074237823486328 sec
    ecranul dvs: 1 x 1