ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 22.09.2023
DE AZE
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Sibiu
ÎNSCRIS: 02.07.12
STATUS: TITAN
TIMP CITIRE: 10 MIN

Traficul rutier din România, încotro?

TIPĂREȘTE

Doi politisti, unul mai in varsta si unul mai tanar, proaspat intrat in politie, stateau cu radarul la panda, la iesirea dintr-o localitate. La un moment dat acestia observa venind spre ei un BMW, ultimul model, iar politistul mai in varsta spune:

-Aoleo ce tare vine asta

-Cu cat vine? , intreaba cel tanar

-Asta sigur vine cu vreo doua-trei sute de Euro…

Aveam de gând în această seară să scriu un nou articol despre Australia. Dar m-am răzgândit, deoarece m-am trezit pe plaiuri mioritice cu probleme de trafic, și vreau neapărat să scriu despre acestea. Dar cine nu crede că am fost și în Australia poată să înceapă să citească articolele (vreo 40+) începând de aici:

Vacanța în Australia,

Descoperă Melbourne,

Descoperă Cairns,

Descoperă Sydney.

Am dorit mai demult să scriu despre acest subiect off topic rutier dar care totuși ne afectează pe toți în viața de zi cu zi sau în vacanțe. Dar să începem cu începutul

Cum se circula în România în anii 70-80?

M-am născut într-un an cu mult înainte de revoluție. În acea vreme clar exista trafic dar unul lejer de tot. Vehiculele la putere erau: bicicletele, vehiculele trase sau împinse cu mâna, ceva mai rar motociclete și autoturismele foarte rar, restul era trafic greu compus din camioane, tractoare, toate ale statului comunist, etc.

Un autoturism cine putea să procure pe acea vreme era cineva, fie economisea sume consistente fie le lua în rate, era greu să intri în posesia unui autoturism. Pentru cele noi (de obicei doar Dacia 1300) trebuia să aștepți 5 ani și să deschizi un cont la CEC de 70000 lei (salariul mediu lunar era în jur de 2000-2500 lei pe atunci) Fiind născut în anii 70 am apucat să văd mașini noi pe străzi din următoarele mărci: Dacia 1100, Volkswagen broască, Fiat 600 și Fiat 850, Wartburg și Trabant din DDR, Lada și Moskvits din URRS (țara lui Putin de acum) În ultimii ani aproape de revoluție nu se mai putea procura nimic de afară, doar Dacia 1300 muuuult redus la calitate, iar când au trecut ăia 5 ani de așteptare și îți venea rândul s-o ridici nu puteai să alegi culoarea, iar să beneficiezi de garanție era o aventură întreagă cu multă șpagă bineînțeles. De scris nu scriu prostii, mi s-au relatat aceste întâmplări în acea vreme.

Dar unde vreau să ajung de fapt? În anii 70-80 străzile noastre semănau mult cu cele din Coreea de Nord, mai trecea câte o mașină din când în când pe stradă în rest era liniște. Pe strada pe care am copilărit puteam să facem meciuri întregi de fotbal (și asta direct pe carosabil) sau alte jocuri până mai trecea câte o mașină. În schimb controlul în trafic funcționa impecabil. Nu erau străzi principale zilnic în Sibiu să nu fie vreun milițian de la circulație la datorie. Se verifica tot, acte, persoane, bagaje, stare tehnică, alcool, etc. Era și un fel de exces de zel. Am de povestit două opriri ale miliției de atunci. Noi trei (tata, mama și eu) circulam cu o motocicletă IJ 350 cu ataș. În principiu circulam în weekend cu cortul + toate dotările necesare. La una din opririle milițianului tata a fost verificat la acte, la bagaje (s-a uitat la tot ce aveam pe acolo) la alcool (nu prea existau etiloteste, tata trebuia să sufle către polițist, iar acesta dacă simțea miros de alcool îl amenda. știu că pare SF acum dar așa a fost atunci, de fapt un mare precedent să se dea șpagă) iar cauciucurile le-a verificat utându-se la ele și dădea cu piciorul și zice că sînt cam uzate... probabil mai aștepta ceva șpagă în moment ce nu simțea alcool)

A doua întâmplare a fost a mea personală la vârsta de 10 ani. La vreo două străzi distanță de domiciliu pedalam liniștit cu bicicleta în august cam pe la ora 18.30. Mă oprește milițianul și se ia de mine că nu am far la bicicletă. Dacă îndrăzneam să spun că bicicletele se vând fără far, iar în magazine nu se găsesc de cumpărat iar în luna august la ora 18.30 soarele este sus pe cer aveam o problemă mare. Așa că am tăcut, milițianul m-a ținut pe loc vreo 20 de minute pe urmă m-a lăsat să plec, nu avea absolut nici un motiv să mă rețină.

Cam așa era pe acea vreme userii mai în vârstă de pe AFA știu foarte bine ce scriu eu acum aici.

Cum se circulă acum?

Nu are rost să detaliez dar cuvântul de ordine este: catastrofal. În principiu sînt flexibil, viața m-a învățat, dar tot catastrofal se numește circulația din România. Și este păcat, eu țin mult la țara asta aici m-am născut și îmi pare rău să văd așa ceva. Sînt șofer de 33 ani (fără evenimente rutiere în acești ani), am prins toate perioadele începând cu anii 90 când circulau multe epave fie aduse de dincolo fie epave autohtone pe drum și am văzut multe evenimente neplăcute și până în anii 2020 cu mult mai multe evenimente neplăcute și un record negativ privind accidentele rutiere.

Cum s-a ajuns la acest record negativ?

În principiu este vorba despre o succesine de neajunsuri care în final aduc acest rezultat nedorit.

Hai să le enumerăm de la început:

Cel mai grav este că nu avem drumuri iar parcul auto s-a înzecit în ultima perioadă. Din 1990 se puteau construi un număr de X km de autostradă/altă infrastrucură utilă dacă totul se făcea cu cap, cu o planificare realistă, și mai ales dacă nu se furau banii pentru construcția drumurilor. Rezultatul catastrofal este că avem țara cu cele mai puține autostrăzi, iar restul de infrastructură este cea mai aglomerată și periculoasă din lume, se moare pe capete aici...

Stând și nemișcând în trafic (blocat complet fără posibilități de întoarcere) în aceste zile pe o autostradă autohtonă fix 2 ore mi-am adus aminte de un test psihologic. Întrebările testului erau :

Când conduci mașina și ești prins într-un blocaj reacția ta este :

a. fredonezi melodia pe care o asculți la radio - 6 pnct.

b. plănuiești o ieșire rapidă din această situație - 3 pnct.

c. toți mușchii îți sunt contractați și ești supărat - 0 pnct.

Rezultatul a fost: am încercat punctul a, mi-a reușit așa vreo 20 minute, pe urmă am încercat și punctul b dar am eșuat era și poliția pe acolo și n-am reușit altfel ieșeam pe banda de urgență, până la urmă la punctul c -- am înjurat pe toți conducătorii țării din ultimii ani, iar rezultatul final a fost o zi distrusă în familie din toate punctele de vedere. Să nu vă mire faptul când cineva stă vreo 2 ore în trafic, se enervează, iar după ce scapă își varsă nervii (tot în trafic) și poate să facă chiar și un accident mortal... Eu personal am avut tendința asta, după ce am scăpat din blocaj am condus muuult mai agresiv până m-am calmat...

Următoarea problemă foarte gravă este lipsa disciplinei rutiere. Dacă în era comunistă acesta era invers proporțional cu ceea ce se întâmplă acum (vedeți ce am scris mai sus) în prezent consider și susțin că disciplina rutieră lipsește cu desăvârșire. La noi în RO totul se poate este voie la tot, trebuie să fii mare și tare că nu ți se întâmplă nimic... Deci am ajuns în situția în care circul spre locul meu de muncă în orașul Sibiu cu cca 59-60 km/h (dacă circuli cu 49-50 km/h ești fraierul de pe lume) și te șicanează în trafic, mai accelerezi ajungi la 70 km/h tot ești prost trebuie să circuli minim 100 km/h în oraș ca să nu te ia te fraier bizonii ăștia rutieri (de obicei cu numere de înmatriculare din alte județe, nu doresc să le nominalizez...)

Cea mai mare problemă este lipsa unei autorități rutiere pe șosea iar dacă există parcă tot inexistent e... O întâmplare reală din acest an mă face să cred că nu mai există poliție deloc. Întâmplarea a avut loc pe o arteră de circulație principală din Sibiu. Era roșu iar cineva a trecut pe roșu, iar mașina de la poliția rutieră era pe partea opusă a drumului. Se făceau că nu observă, probabil nu aveau chef să mai facă ceva în ziua respectică, poate era la sfârșitul schimbului, etc. Întâmplări de acest gen am mai observat multe în acești 33 ani de șoferie.

O altă imensă problemă este corupția. Există din cele mai vechi timpuri. În 1990 martie dădeam examen pe o Dacie 1300 (după ce am trecut sala și poligonul) Eram în cartierul Hipodrom din Sibiu și eram 3 candidați în mașină și polițistul. Înaintea mea la examen era un individ care a condus destul de bine iar la sfârșit când polițistul examinator i-a spus că a trecut examenul și l-a pus să semneze a zis că nu știe să scrie dar i-a dat în mână o sumă de bani. Evenimente de genul acesta sînt multe în zilele noastre mai grav este că cel care dă banii pe un permis fals nu știe să circule cu mașina și face accidente adesea mortale. Mass media este plină de evenimente de corupție descrise și în zilele noastre. Și mai grav este că nu prea mai văd vreun echipaj de poliție pe drum iar cât despe camere sînt ca și inexistente.

Cum se circulă în alte țări?

O să dau doar exemple experimentate de mine personal. Am circulat în vestul europei în anii 1991,92,93,94,95. Încă de atunci știam că nu este ca la noi că trebuie să te oprești la trecerea de pietoni și nu ai voie să depășești viteza legală cu nici măcar 1 km/h. Am respectat astea și nu am avut nici o amendă niciodată. De ajuns am ajuns acolo unde am vrut întotdeauna. Au trecut câțiva ani și am ajuns din nou să șofez în vest prin 2021. S-a mai schimbat un pic situația sînt mulți bizoni rutieri și aici dar camerele își fac treaba, disciplina rutieră este muuuult mai ok decât la noi. Ieșind un pic din Europa aș vrea să vă povestesc cum se circulă pe alte continente. În USA se respectă cât de cât regulile mai ales în orașe unde sînt camere multe. Dar și USA are bizonii lui rutieri, doar sînt americani nu? În China situația este mult mai drastică se respectă regulile cu sfințenie, este multă poliție pe străzi, pe autostrăzi, iar amenzile mari. În Africa cel puțin în țările unde am fost (Egipt, Tunisia) în orașe este cam legea junglei (nu prea se observă mașini nelovite) dar în afară pe autostrăzi se respectă totul deoarece este multă poliție, multe radare, amenzile sînt mari, salariile mici, în consecință șoferii au grijă. În Australia unde am fost în acest an șoferii au mare grijă să nu aibă abateri, amenzile sînt usturătoare, în unele cazuri la abateri grave se confiscă și se distruge mașina, se face închisoare, etc.

Experiențe personale

În ultimii 30 de ani au decedat 3 persoane apropiate mie în accidente de circulație. În două cazuri au murit nevinovați, un caz culpă proprie. Se poate întâmpla oricui, Dvs, mie, toate din cauză că autoritățile nu se ocupă suficient de mult de aceste probleme rutiere.

Povestind toate astea de mai sus de și îmi pare rău să scriu, țara noastră are o mare problemă din punct de vedere circulație rutieră. Și până nu vor reuși autoritățile să facă ceva în acest sens nu cred că se va îmbunătăți situația.

Pe această cale vă invit să scrieți ecouri, cum credeți Dvs. că s-ar putea să se facă ceva îmbunătățiri în țara noastră din punct de vedere siguranță rutieră. Iar votul simbolic al Dvs la acest articol să fie în loc de protest împotriva situației grave în care se află țara noastră din punct de vedere rutier. Poze la articol cred că nu este nevoie să atașez, le găsiți pe massmedia, zilnic, pe ore/minute... O seară fain...

## end review sc

[fb]
---
Trimis de AZE in 22.09.23 23:53:59
Validat / Publicat: 23.09.23 07:31:40

VIZUALIZĂRI: 559 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA simbolic articolul - VĂ PLACE? [doar simbolic; articolul NU are PMA std]
PUNCTAJ CRT: 0 PMA (std) PLUS 21 PMA (din 21 voturi)
NOTĂ: Acest articol nu beneficiază de punctajul standard acordat automat.

ECOURI la acest articol

6 ecouri scrise, până acum

cris1982PHONE
[23.09.23 09:01:27]
»

@AZE:

Pe această cale vă invit să scrieți ecouri, cum credeți Dvs. că s-ar putea să se facă ceva îmbunătățiri în țara noastră din punct de vedere siguranță rutieră.

1. Examenul pentru obținerea permisului ar trebui să fie mai dificil. Să fie mai multe ore de condus în timpul școlii, inclusiv poligonul care dădea multora bătăi de cap. Să nu mai existe posibilitatea ca analfabeții să obțină permisul.

2. Să se facă campanii la TV în scopul conștientizării necesității conducerii preventive, precum și efectele negative ale neatenției la volan.

3. Înăsprirea sancțiunilor pentru contravențiile grave care pun în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic.

4. Să se amplaseze mai multe radare și camere video pe șosele, în special în zonele cunoscute că se încalcă regulile în mod frecvent, precum și echipaje de poliție mai dese.

5. Să se modifice legea în sensul ca să se încadreze juridic la omor/vătămare corporală cu intenție cei care săvârșesc fapta sub influența alcoolului / drogurilor, și nu la ucidere/vătămare corporală din culpă așa cum e acum.

6. Nu în ultimul rând, trebuie o calitate mai bună a șoselelor, pentru că deseori accidentele se produc și din cauza drumurilor proaste, combinate cu neadaptarea vitezei la condițiile drumului.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][8 voturi]
Pușcașu Marin
[23.09.23 09:53:41]
»

@AZE: Apreciez foarte mult inițiativa ta de a scrie acest articol. E o problemă cu care cred că ne confruntăm majoritatea dintre noi și pe care, ca de obicei, autoritățile o tratează cu totală indiferență.

De 13 ani fac naveta Ploiești-București din motive de loc de muncă, ca să zic așa și in acești 13 ani mi-a trecut glonțul pe la ureche de multe, multe ori, chiar dacă eu conduc mai... ardelenește de felul meu .

Știți ce-aș face eu? Cazier auto, dar nu cu” expirare” la 6 luni ca acum, ci pe viață. Primul radar... 500 amendă. Al doilea radar, 1.000 amendă. Al treilea radar... 6 luni fără permis. Al patrulea radar, 2 ani pe bară. Indiferent după cât timp produci evenimentul. Nu ca acum, la 6 luni să ți se șteargă” cazierul” . Și asta pentru fiecare tip de infracțiune rutieră. La fel și pentru oprire interzisă și pentru depășire și pentru orice.

Pentru alcool și droguri, mult mai sever. La prima... 5 ani fără permis, la a doua anulare pe viață și amenzi cât să trebuiască să-ți vinzi casa ca să le platești.

Dar probabil asta n-o să se întâmple niciodată, pentru că primii care încalcă legile sunt ei, cei care le fac.

Și încă o chestie... am observat că le spui bizoni ăstora care circulă cum circulă. Eu le spuneam giboni. De ceva timp mi-am dat seama că jignim săracele animale degeaba

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][8 voturi]
dorgo
[23.09.23 11:50:40]
»

@cris1982,@AZE : Nu se pot imbunatati prea multe lucruri in transport. E nevoie de ani pentru ca autostrazile sa fie finalizate. Cu CFR-ul n-are rost sa mergi (decat pe distante scurte), pt ca nu stii ce se mai intampla cu acest mijloc de locomotie si a sinelor de sub el, a caror constructie, a inceput se pare pe vremea Regelui Ferdinand. Cu avionul, asisderea, el te duce din cateva orase ale tarii doar spre cateva orase mari europene si in sezon sau extrasezon spre unele zone turistice apropiate, foarte frecventate (in special Turcia, Grecia, Egipt, Italia). Dar, au fost destule probleme si cu avioanele. Masina ta, noua sau second hand, ramane cel mai sigur mijloc de transport. Doar ca benzina costa. Si-atunci ce face romanul? Se adapteaza. Isi face concediul cat mai aproape de casa. Cauta 2-3 localitati balneare sau climaterice sau cei din sud, cauta ceva pe litoral si... Traiasca vacanta! HORECA, din pacate, a inceput sa sufere si ea, partial, tot din cauza transporturilor. Mai ramane, cabana de vacanta ce ne-am construit-o pe vremea comunistilor, unde totul e gratis! Anul acesta, in afara de acel chilipir ce l-am "prins" pe internet, prin februarie pt. aprilie (Grand Resort Hurghada, sejur de genul "platesti o saptamana si stai doua"), dar si acest sejur cu probleme de transport, nu m-am invartit decat in jurul cozii - Baile Sarate Sangeorgiu Mures, Baile Ideciu, Baile Banffy din Toplita, Sovata, Praid, Poiana Brasov si Baile Felix. Deci pe-acasa. Iar masurile pe care tot aud ca se preconizeaza cu cresterea TVA in turism, plus penuria financiara generala, nu incurajeaza deloc deplasarea chiar daca vom avea autostrazi ca-n Vest si trenuri de mare viteza.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][4 voturi]
Nasshu
[23.09.23 14:24:00]
»

@AZE:

țara cu cele mai puține autostrăzi

nu e chiar asa, suntem pe locul 20 in Europa. Statistic, raportat (pesemne) doar numarul de km (autostrada.)

@Cris1982: multe din masurile propuse de tine sunt in vigoare :

1 (cu exceptia poligonului pe care eu unul il vad inutil acum - una e sa te plimbi/parchezi printre jaloane, alta e printre masini - practic poligolul se face in timpul examenului in conditii reale nu simulate. Analfabetii nu mai iau permisul, din pacate sunt inca multi in trafic si nu prea ai ce le face hotul neprins= negustor cinstit. Pe de alta parte nu stiu ce mai periculos: un analfabet care intre timp de atita vreme a ajuns sa stie sa conduca si se fereste sa fie prins ( ca nu stie sa scrie si sa citeasca si da de belea) sau vreo ''beizadea'' absolvent de liceu bun/cu bac-ul luat si cu mult tupeu+cai putere la greu , ca are mama/tata bani si PCR (pile, cunostinte, relatii)

2. se fac

4. urmeaza desi cu ajutorul camerelor/raderelor fixe se va rezolva problema doar in zonele respective (au grija aplicatiile GPS/Waze sa ne avertizeze de prezenta lor). Poate masurarea vitezei medii pe anumite portiuni de drum intre 2 puncte fixe sa mai ajute, dar la cum la noi din drumul principal poti sa iesi de 100 ori si intri iar de 100 de ori prin alta parte putin probabil (poate doar pe autostrada)

5. s-a modificat vezi legea Anastasia. Beat/Drogat + omor = puscarie cu executare.

Una peste alta una din cele mai eficiente masuri pentru disciplinare = ''Arsul'' grav la buzunar = 1 punct amenda salariu mediu pe economie + in cazul alcool/droguri fara accidente = 10 ani fara permis, in caz de accident chiar cu si victomie = fara pemis pe viata... etc.

Fara pedepse pecuniare si limitarea dreptului de a conduce o masina nu ne vindecam.

Si eu in trecut, depaseam tot ce puteam - si puteam - intre Pitesti si Bucuresti pe autostrada, rezultatul = ZERO. La primele semefoare in Bucuresti sau Pitesti toti aia pe care-i depasisem erau linga mine. Nu zic ca merg cu 130 pe autostrada, cam 140 cand depasesc 150 dar mai sus nu are sens.

Ma intreaba multa lume... cum de esti asa clam la volan? Pai si daca injur, sar de pe o banda pe alta, ma agit, reusesc sa fac masina sa sara peste alte masini? NOPE. Sunt atent la o stire, ascult o melodie, fumosez o tigara, vorbesc cu sotia, gasesc eu ceva de facut sa treaca timpul cand roata nu se -nvarte.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][8 voturi]
Dragoș_MDPHONE
[24.09.23 10:32:34]
»

@AZE: ai uitat să scrii despre căruțele (cel mai adesea nesemnalizate) din traficul secolului trecut...

Apropo de miliție și mersul pe bicicletă pe vremea aia - pe mine m-a oprit unul pe stradă și mi-a aruncat ventilele ca să plec pe jos de acolo...

On topic:

Cauze? Lipsa educației (nu doar rutieră!), amenzi nesemnificative (mai ales dacă sunt plătite în termenul de grație), lipsa sau ineficiența poliției rutiere în trafic etc. Dar eu mai găsesc și altele, indirecte dacă vreți: traficul aglomerat artificial din cauză de părinți ce-și duc odraslele la școli cu cazanele din dotare (oare ei tot așa mergeau la școală, sau cumva... pe jos, cu "cheia de gât"?), lipsa unei rețele eficiente de piste de biciclete, lipsa unei suprataxe de poluare în zonele aglomerate din orașe, transport public jalnic etc.

Rezovare? Simplă: remedierea cauzelor de mai sus.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][5 voturi]
AZEAUTOR REVIEW
[24.09.23 22:17:51]
»

Mă bucur că ați scris ecouri. Este loc de completări, adăugiri, corectări întotdeauna.

Este un subiect interminabil iar neajunsurile ne afectează pe toți. Este loc de mai bine din toate punctele de vedere. În alte țări șoselele sînt mai sigure. Alții au reușit aplicând legea. Acea lege care există și la noi, fraza magică: trebuie să se și folosească autoritățile de el. Dacă nu, mergem în jos, murim pe șoselele patriei.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][1 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
7 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
AZE, Cornel, cris1982, dorgo, Dragoș_MD, Nasshu, Pușcașu Marin
Alte articole din această RUBRICĂFilozofări de suflet (mai puţin turistice):


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.046056032180786 sec
    ecranul dvs: 1 x 1