ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 15.03.2015
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 30-40 ani
DIN: București
ÎNSCRIS: 24.06.10
STATUS: POSEIDON
DATE SEJUR
JUN-2011
DURATA: 1 zile
prieteni

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 7 MIN

Aventuri în căutarea Semmeringului bănățean

TIPĂREȘTE

Vacanța anului 2011 a fost dedicată zonei Cazanelor Dunării, o altă zonă minunată a țării noastre. Bineînțeles că am avut un plan de bătaie, chiar cu precizări privind obiectivele de vizitat, pe zile. La sfârșitul lunii iunie ajungem la o pensiune minunată situată chiar pe malul fluviului, la Eșelnița, și ne stabilim aici baza pentru următoarele 7 zile. După acomodarea cu zona Dunării și vizitarea principalelor obiective (Mănăstirea Mraconia, fortificația Tricule, chipul monumental a lui Decebal), precum și nelipsita croazieră pe bătrânul fluviu în zona Cazanelor, a urmat ziua dedicată căii ferate.

Ca mulți alți copii am fost pasionat de trenuri și locomotive; am și prins epoca în care se circula intens cu trenul. Astfel am hotărât o excursie de o zi pentru a ne plimba cu trenul pe ruta Oravița - Anina, numită și Semmeringul bănățean. Vizionasem atâtea imagini cu această linie ferată și peisajele din zonă încât era trecută pe lista „de văzut neapărat”. Este prima linie ferată montană de pe teritoriul românesc, în ciuda faptului că Banatul se afla atunci în stăpânirea Imperiului austriac. Această realizare tehnică deosebită pentru teritoriul nostru s-a dat în folosință în anul 1863. Am să redau o descriere a acestei căi ferate din anul 1936 din lucrarea intitulată Frumusețile naturale ale Banatului cu localitățile climatice-balneare și cataractele Dunării, autor ing. Păsărică Ion:

Porțiunea de cale ferată Anina-Oravița, în lungime numai de 34 km, este de un pitoresc captivant, neîntrecut la noi în țară. Unii îi zic chiar Semmeringul românesc. Pornind dela Anina, traseul ei urcă, ocolind ca un șarpe uriaș, pe porțiuni tăiate când în coasta stâncilor pe la suprafață, când drept prin inima lor, când suspendat peste prăpăstii amețitoare. De o parte și de alta a liniei ferate poți prinde cu vederea impresionantele reliefuri ale vârfurilor de munți, despărțiți prin văi frumos înverzite, pe care pasc agale numeroase vite, ce par din depărtare niște puncte pestrițe mișcătoare, pe fondul verde intens al pășunilor. Ca într-un film de cinematograf, tablourile ce-ți trec prin fața ochilor, în mersul trenurilor, sunt care mai de care mai fermecătoare. După tunelul cel mai lung, trenul străbate frumoasa porțiune Gârliște-Lișava. Urmează apoi cel dintâi viaduct înalt, după trecerea căruia calea ferată începe să coboare, întâlnind mai puține tuneluri și mai multe viaducte. (…) În total linia Anina-Oravița trece prin 15 tuneluri și 30 viaducte.

Nu mai revin cu alte amănunte tehnice și istorice, ele au fost punctate în alte articole postate pe site. Începe aventura… prima greșeală: am plecat de la pensiune, de lângă Orșova, abia pe la ora 10.30. Și sunt aproximativ 130 km între Eșelnița și Oravița, predominant prin zona muntoasă. Traseul este spectaculos, șoseaua de bună calitate, meandrată la maxim. Obiectivele pe lângă care am trecut sunt: Apeductul turcesc de la Toplet, construit în secolul al XVIII-lea (ruine lângă calea ferată – se observă din autoturism, nu prea e spațiu de parcat în dreptul lor), Sfinxul Bănățean, situat în perimetrul aceleași localități (un megalit controversat, de fapt rezervație naturală geomorfologică), Gara Băile Herculane (superbă clădire în stil baroc vienez, inaugurate în 1886). După localitatea Mehadia părăsim E70 și ne îndreptăm spre Cheile Minișului străbătând mai multe sate pitorești înconjurate de peisaje încântătoare în care predomină pășunile și căpițele de fân. În jurul orei 12 poposim în localitatea Eftimie Murgu pentru a vedea Cheile Rudăriei și Rezervația mulinologică. Alocați aproximativ 45 de minute pentru această escapadă la șiragul de mori de lemn situate pe pârâul Rudăriei. Vegetația abundentă, apa gălăgioasă, morile funcționale (unele haios botezate), punți de lemn peste pârâu, rotunde pietre de moară ce au strivit grăunțele zeci de ani – toate sunt elemente ce încântă atât ochiul, cât și sufletul celor ce iubesc ruralul românesc.

După vizita la morile de apă din comuna Bozovici șoseaua străbate Cheile Minișului. Ești imediat înconjurat de pereți de stâncă, un sol roșiatic este prezent peste tot; șoseaua e plină de curbe, te simți ca la raliu. Cel puțin așa ne-am simțit noi pe această porțiune fiindcă mergeam cam tare, deoarece eram în întârziere și nu mai prindeam trenul ce pleca de la Oravița. Din acest motiv am ratat și Cascada Bigăr; am observat doar indicatorul de Paralela 45.

Ajunși în Oravița am mers direct către gară. Nu am mai avut timp să vizităm Teatrul Mihai Eminescu (construit în stil vienez în 1817 – o bijuterie) și Farmacia Knoblauch (prima farmacie montanistă/minieră – 1763), ce le aveam trecute pe listă. Ca și acum între Oravița și Anina circulă o singură pereche de trenuri. Bineînțeles că am ajuns la gara din Oravița după ce trenul plecase de aproximativ 30 minute. Am încercat să găsim un microbuz în zona gării care ne-ar fi putut duce la Anina pentru a lua trenul în sens invers (garnitura parcurge traseul montan în 2 ore). Ne gândeam că lăsăm autoturismul la Oravița, mergem cu microbuzul la Anina, luăm trenul – savurăm traseul și ne recuperăm mijlocul de transport. Planul nu a funcționat așa deoarece nu existau, cel puțin atunci, curse de microbuz între cele două orașe – numărul populației e mic, sărăcia e mare…

Deoarece nu concepeam să ne împăcăm cu ideea că am făcut drumul degeaba și ratăm călătoria cu trenul am încercat altceva. Am plecat pe șoseaua montană spre Anina și am ajuns în frumoasa gară de cărămidă roșie de la Anina cu 20 minute înaintea trenului ce îl pierdusem la Oravița. Am lăsat autoturismul lângă gară, era singurul prezent acolo, și am cumpărat bilete (suma a fost infimă, câțiva lei doar). Apare locomotiva Diesel ce tractează doar două vagoane; mobilierul interior e de lemn, într-o cămăruță putem vedea soba pe lemne ce încălzește iarna vagonul. Am călătorit timp de două ore printr-un peisaj de vis; viaducte, tuneluri, tăieturi în stâncă (trenul trece la 20 de cm de stânci) râpe adânci, localități celebre altădată (Ciudanovița – uraniu), mici cantoane și câteva gări minuscule pigmentează traseul căii ferate. Prima parte dinspre Anina e mai spectaculoasă, a doua parte îți permite să vezi viaductele, foarte multe aflate în curbe. Am făcut fotografii, am privit peisajul pe fereastra trenului ce merge cu viteză mică, ne-am dus la „coada” lui și am filmat pe ușa din spate. Pentru cei pasionați de călătoria cu trenul e o adevărată încântare această călătorie.

Ajunși la Oravița în gara clasificată drept monument istoric (inaugurată în 1854, prima gară cu lift) căutăm soluția de a parcurge cei 32 km pe șosea pentru a ne recupera autoturismul de la Anina. Singura opțiune a fost: taxiul. Ne-am îndreptat către cele 3-4 taxiuri din fața gării și am reușit să găsim un șofer ce a fost de acord ca pentru suma de 60 ron să ne ducă pe toți 3 la Anina. Taxiul funcționa pe gaz, care aproape s-a și terminat pe la jumătatea drumului (noroc că șoseaua coboară); șoferul taxiului era bucuros că ajunge la Anina de unde putea alimenta mai ieftin cu gaz. Astfel am ajuns să ne recuperăm autoturismul și să ne îndreptăm din nou spre Dunăre, la pensiune, unde am ajuns aproape noaptea.

A fost o experiență plăcută (cu câteva momente de „panică” până la găsirea soluțiilor), am călătorit pe cea mai veche linie ferată montană cu o garnitură veche cât lumea, am văzut peisaje minunate. Dacă ajungeți în zonă încercați să vă planificați o astfel de excursie, s-a tot discutat în ultimii ani despre închiderea acestei linii ferate, cică neprofitabilă – dar inestimabilă din punct de vedere tehnic și o mină de aur din punct de vedere turistic, dacă am ști să luăm măsurile optime.


[fb]
---
Trimis de tata123 🔱 in 15.03.15 10:45:47
Validat / Publicat: 15.03.15 12:14:09
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în ORAVIŢA.
NOTĂ: Articol ARHIVAT (nu intră în calculul mediei acestei destinaţii)

VIZUALIZĂRI: 5064 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

6 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P01 Șosea spre Cheile Minișului.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 29450 PMA (din 32 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

6 ecouri scrise, până acum

Dan&Ema
[15.03.15 12:46:37]
»

Excelent, excelent, excelent!

Si eu am ciupit cateva ore in zona in ianuarie cu oprire la Paralela 45, Cascada Bigar, Izbucul si Pestera Bigar, despre care am si postat se pare cel mai gustat articol al meu pe AFA.

Zona este mirifica, iar descrierea ta si pozele superbe cu morile, resp cu tunelurile si viaducetele mai ca te fac sa te imbraci, sa te incalti si sa pleci cu rucsacul intr-acolo.

In zona voi planifica sigur o vacanta care sa cuprinda in tihna traseul tau dar si excursii in Rezervatia Cheile Nerei Beusnita.

Bravo si un bonus de suflet pe langa cele de super si zuper pe care le vei incasa de la user-ii AFA.

Dan

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
tata123 🔱AUTOR REVIEW
[15.03.15 15:16:43]
»

@Dan&Ema - Mulțumesc pentru aprecieri. Nu e chiar un articol de „n” bonusuri... Însă zona și obiectivele existente acolo merită Zuperbonus-uri.

Camelia19
[15.03.15 17:27:31]
»

@tata123 - Un mare vot si din partea mea. Din pacate linia este de mult timp in pericol sa fie inchisa. Deh, nu e profitabila. Trenul merge doar cu cativa calatori si cei mai multi nici nu platesc bilet. Speram ca poate fi inclusa in Patrimoniul UNESCO si pastrata sau ca se poate gasi o alta solutie pentru ea. Ar fi mare pacat sa o pierdem pentru ca e o splendoare. Romania nu mai are nimic asemanator si nici macar la nivel european nu sunt multe care se pot lauda cu asemenea solutii ingineresti pentru acea epoca. E imbucurator cand mai vin turisti de la departare sa o vada, asa ca tine de altfel, asta ar fi singura sansa pentru ea. Dar e greu atata timp cat orasele capat de linie au ajuns intr-un asemenea hal. Oravita si Anina erau candva niste mandrii de orase, acum, se prabusesc de la un an la altul. Teatrul Eminescu e minunat, insa si el a cazut victima neputintei si indolentei autoritatilor. Vizitatorii pot fi numarati pe degetele de la o mana si e o mare bucurie pentru domnul care are grija de el, atunci cand ii mai trece cineva pragul. Te ia la vorba si nu te mai lasa, poate nu mai are alta ocazie in ziua aia. Felicitari inca o data pentru articol si pentru initiativa.

Dan&Ema
[15.03.15 17:54:54]
»

@Camelia19: Acest ecou si articolul sunt un semnal de alarma sa vizitam cat mai repede aceasta cale ferata ca nu se stie daca mai apucam in curand sa o vizitam "in functiune". Este infiorator!

webmaster26
[11.02.17 12:33:21]
»

@tata123: Mutat în rubrica "Calea ferată Oravița - Anina (Semmering-ul bănățean), ORAVIŢA" (nou-creată pe sait)

====

Am setat în program coordonatele GPS ale acestei destinaţii, rezultând următoarea poziţionare pe hartă -- click aici.

Ne poţi spune dacă-i ok? (măreşte zoom-ul de pe hartă cât e necesar, până la afişarea poziţionării / încadrării la nivel de stradă etc)

tata123 🔱AUTOR REVIEW
[11.02.17 21:32:55]
»

@webmaster26: Localizarea este corectă și corespunde cu amplasarea Gării Oravița (clădire monument istoric, cu peronul deasupra nivelului solului - un fel de etajul1).

Mă bucur că linia ferată Oravița-Anina beneficiază acum de o rubrică separată, este o „bijuterie” inginerească. Recomand tuturor o călătorie pe această cale ferată montană, nu se știe cât va mai rezista.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
Camelia19, Dan&Ema, tata123 🔱
Alte impresii din această RUBRICĂCalea ferată Oravița - Anina (Semmering-ul bănățean):


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.044012069702148 sec
    ecranul dvs: 1 x 1