GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Calatorie cu trenul intre Beijing, Xi'an si Shanghai
"Drumul e lung, si tare as vrea sa ajung la tine in casa ta(Compact) "
spun versurile din melodia de la inceputul articolului, de asemenea titlul prevesteste un tren pierdut. Pai visul din versuri se poate implini foarte repede folosind trenurile de mare viteza din China. De asemenea trenul se poate pierde foarte usor in China deoarece sint foarte punctuale aceste mijloace de transport.
Dar de ce am pus aceasta melodie??? Pai in primul rand imi place Compact si e piesa cu trenul, in al doilea rand mi-e drag de trenurile romanesti asa cum sint (chiar daca n-am fost cu trenul de 15 ani) sint niste piese de muzeu, exponate, se pot scoate bani din asa ceva fara nasi.
Lasand (din nou) glumele la o parte va povestesc calatoria mea cu trenul de mare viteza intre 3 orase mari din China, prima calatorie intre Beijing si Xi-an (Beijingxi-Xi, anbei asa cum apare in bilete si panourile de informare din gari) a doua calatorie intre Xi-an si Shanghai (Xi-an, bei-Shanghaihongqiao-conform panouri) O alta experienta cu trenul aici: youtube
Dupa vizita in Beijing a Templului Cerului si un magazin de bijuterii cu perle in scopuri comerciale (din nou cu preturi astronomice doar in dolari-si totusi am apreciat prezentarea de catre unul din reprezentant al magazinului care a taiat in fata noastra o scoica cu perle iar inauntru am vazut mai mult de 20 buc) soferul ne-a dus la Gara de Vest.
Cladirea imensa a garii (dar ce nu este imens in China) este placuta ochiului de departe are forma unei porti cu o singura arcada in mijloc (o arcada cu o inaltime de mai mult de 10 etaje) iar pe acoperis... pagode, una mare si supraetajata in mijloc si cateva mai mici in parti. A fost construita in 1996. Localizarea garii este in cartierul Fengtai District. Gara a fost construita ca terminal al trenurilor de mare viteza. Coordinatele GPS exacte sint 39°53′40″N 116°18′54″E.
Bulevardul principal care ne aduce la gara este Lianhuachi East Road iar metroul este Subway Line 9. De asemenea exista si o autogara (Bus Terminal) de unde pleaca in tot Beijingul autobuze dar si extern. Am intrat dinspre West Railway Square, piata din fata garii. Filtrele de securitate se afla imediat la intrare iar controlul aproape ca la aeroport (diferenta consta ca nu scoti toate apartele, laptopul sau altele din geanta, eventual numai o deschizi, aceasta se practica si la metrou-vorba aia paza buna trece primejdia rea) Aici am primit si biletele de tren de la ghid care au fost achizitionate prealabil iar costul facea parte din suma sejurului. Pe bilet (vezi foto) este trecut pretul 515 rmb clasa a doua (320 ron), seria, numarul trenului (G659 in cazul nostru) data, ora la care pleaca trenul, un cod QR, vagonul, locul, si numele nostru. Distanta parcursa cu acest tren intre Beijing si Xian este de cca 1216 km (in linie aeriana mai putin) in 5,5 ore, asa am calculat o medie de viteza cu cele 8 opriri de 218 km/h dar viteza normala intre localitati in linie dreapta oscileaza in jurul valorii de 300 km/h (308 am vazut cel mai mult) de si poate cu viteza mai mare nu au voie sa circule.
Dupa ce am intrat in cladire am avut timp de 1 ora sa fac turul garii adica sa merg in recunoastere. Dupa intrare sint numeroase locuri unde se pot cumpara bilete de tren fie la ghiseu fie la automat, chiar si online daca nu ai facut-o deja acasa. La dreapta se mai gaseste un terminal de unde se pleaca in directia Hong Kong, acolo se verifica si alte documente nu numai biletul de tren.
Drept in fata se urca pe niste scari rulante si se ajunge pe un hol comercial imens la marginea acestuia sint numeroase magazine, restaurante, baruri, bufet, si intrarile la cele 13 sali de asteptare (stanga cu numar impar de la 1 la 13 iar dreapta cu numar par 2-12) De la aceste sali de aseptare amenajate foarte comod se coboara la platformele unde se afla liniile de tren la stanga 10 si la dreapta tot 10. Totul este foarte bine marcat in chineza si engleza pur si simplu nu ai cum sa pierzi trenul. Curatenie este de poti sta pe jos, dar nu trebuie sint destule locuri. In sala de asteptare este si WIFI, dar la viteza care este in China mai lenta (macar la viteza de internet sa fim mai buni ca chinezii ca trenurile sint cum sint)
Cand a sosit ora si am coborat tot pe niste scari rulante la platforma vazand locomotiva am crezut ca sint pe un aeroport. Cam asa arata varful locomotivei ca un avion. Si totusi este un tren normal nu un Maglev (nu circula pe perna magnetica, Maglevul necesita o alta infrastructura, doar in Shanghai am vazut dar acela atinge 500 km/h) Si totusi silentiozitatea cu care circula tradeaza trenul non-maglev. Intrand in vagonul de clasa a doua m-a surprins curatenia si dotarile din interior. Bagajele de mana sau mai mici se aseaza deasupra scaunelor, iar bagajele voluminoase au un loc special amenajat. Randurile de scaune sint asezate cate 3 pe o parte si 2 pe cealalta parte. Loc pentru picioare este mai mult decat in avion, in buzunarele din scaunele din fata gasim tot felul de reviste pliante de citit si in engleza. Jos la fiecare rand de scaune exista o priza pentru incarcat gadgeturi (o priza chinezeasca si una europeana/americana doar ca voltajul este de 220V) La fereastra trenului exista jaluzele pentru a le trage in cazul in care se doreste somn sau orbeste soarele prea tare. Ecrane TV exista atat in tavan cat si pe peretele din fata cat sa vada toata lumea ce se poate viziona. Tot la capat exsita panouri cu viteza trenului si diferite alte informatii. Am observat stiri/documentare la tv. Semnal telefon/GPS exista in tren chiar destul de bun. Garile care urmeaza sint anuntate in difuzoare. In cele 5 ore s-a spalat cu mopul de 3 ori in tren, iar nenea cu maturicea si farasul a trecut de 10 ori. Nasul (care nu e nas in China, coruptia se pedepseste in China cu pedeapsa capitala) se uita de regula la bilete doar cand urca pasageri. Cine nu are bilet, coboara, dar asta e exclus deoarece la terminale nu poti intra fara bilet care se scaneaza. Si tanti cu caruciorul-bufet venea destul de des, iar preturile sint mai mult decat simitte (de ex apa 2 rmb-1,2 ron) Toalete sint curate, nu lipsesc consumabilele. Aerul conditionata necesar pentru incalzire iarna este foarte util si vara, nu lipseste din aceste trenuri. In locuri bine stabilite se afla un dispozitiv adaptat dupa nevoile chinezilor sau tuturor bautorilor de ceai de pe lume, adica un robinet de apa fierbinte. Acestea se gasesc si in gari, aeroporturi, muzee, chiar si pe strada si se folosesc gratuit. Da si era sa uit, exista vagoane la trenurile tip G si clasa 1 si clasa business, le-am vazut si sint mult mai confortabile decat clasa 2. Cam asa arata clasa 1
si clasa business
Sa nu va ganditi la un vagon cu un restaurant luxos, este pur si simplu un vagon bufet dotat destul de sumar dar placut ochilor si curat. In fiecare geam in dreptul meselor flori, scaunele arata si sint asezate putin altfel, ecrane tv, prize 220V am mai vazut pe acolo. Mergand la bufet mi-am dorit neaparat mancare calda asa ca am cumparat unul din meniurile (5 meniuri in total am vazut) disponibile. Am ales meniul de 45 rmb (27 ron) care a continut fel principal carne pui cu alune si ardei iute, orez, fasole, mazare si un fel de salata+apa bineinteles. Am primit in loc de betisoare o lingurita-furculita si am mancat la masa alaturi de alti chinezi. Acelasi meniu la acelasi pret l-am repetat in trenul Xi-an-Shanghai doar carnea am schimbat-o in porc.
Pe traseul Beijing-Xi-an trenul a facut 1216 km iar opririle au fost 13 opriri in garile urmatoare: Baoding, Shijiazhuang, Gaoyi, Xingtai, Handan, Anyang, Hebi, Xinxiang, Zhengzhou, Luoyang, Mianchi, Huashan, si Weinan. Am observat atat zone rurale, urbane si zone rezidentiale in plin camp care nu stiu in ce categorie sa le pun. Aceste zone rezidentiale in plin camp (pt mine este extravilan) sint compuse din blocuri intre 20-30 etaje (am apucat sa le numar) si arata ca un mic oras dotate cu magazaine, parcari, ocuri de joaca. Si totusi nimic pe harta (GPS mergea pe telefon) In zonele rurale am observat saracie, cele mai ciudate asezari aratau ca niste ghetouri compuse din niste casute perfect patrate gri asezate simetric pe un teren tot in afara localitatilor. Exista viata si aici, viata de jos, de subzistenta al chinezilor, de asta vor si ei la oras acolo am observat o oarecare bunastare si chiar lux. In curtile mici din spatele acestor cutii de chibrituri extravilane am vazut multe gunoaie de asemenea am vazut gunoaie aruncate direct in apele curgatoare, sa nu zic ca am vazut deseuri industriale varsate in ape. Conform ghidului un salariu in cazul in care chinezul din aceste zone rurale este angajat este de 1000 rmb lunar (600 ron) de 5 ori mai putin in comparatie cu un salariu mediu declarat de catre ghid de cca 5000 rmb (3000 ron) in orasele cum sint Beijingul.
Punctual la ora 17.40 am ajuns in Xi-an gara de nord al orsaului de multe milioane de locuitori. Este o gara mai noua decat gara din Beijing, anul deschiderii a fost in 2011 dupa 3 ani de constructie. Gara se afla in cartierul Weiyang din Xian, localizarea aici 34°22′36″N 108°56′07″E trenurile se opresc la 17 platforme (adica total 34 modelul din Beijing la stanga si la dreapta de imensa hala de asteptare care seamana mai mult cu aeroportul Pudong din Shanghai decat cu o gara de tren. In hala mare toate utilitatile, magazinele, toaletele, casele de bilete, automate se afla in margine iar randurile de scaune confortabile pentru destinatia asteptare sint asezate central. Ar mai fi un centru de informare dar si de vanzare tichete, aceste este asezat central si este ca o opera de arta, parca desprins din situl armatei de teracota. Din gara se poate accesa metroul din XI-an, autobuzele din autogara care pleaca in toate directiile din regiunea Shaanxi, statii de taxiuri si o parcare supraetajata acolo unde ne astepta alt sofer, alt ghid. Dupa terminarea sejurului scurt din Xi-an si imprejurimi ne-am intors tot la aceasta gara ca sa ajungem in Shanghai. Accesul in aceasta gara in care totul straluceste de curatenie se face tot prin filtre de securitate. Aici am primit de la ghid biletele de tren cu destinatia Shanghaihongqiao, dar la un pret de 670 rmb (402 ron) pret inclus in sejur.
Numarul trenului a fost G362 am plecat la 8.45 am ajuns la 14.43 dupa repetarea pranzului deci o durata de 6 ore pentru 1509 km, asta da viteza (viteza medie cca 250 km/h si cinci opriri). Sincer pentru aceste conditii si in Romania as da acesti bani dar unde-i infrastructura, ar deraia intr-o secunda... Opririle au fost in orasele Huashan, Luoyang, Zhengzhou, Xuzhou si Nanjing. Fiind ziua am observat si aici foarte bine peisajul din tren. Zonele rurale daca la inceputul rutei au fost la fel de sarace ca cele intre Beijing si Xian, mai incolo in directia Shanghai se transformau treptat. Asa ca in apropiere de Shanghai un sat seamana deja foarte mult cu un cartier rezidential cu vile in forme diferite, gradini frumoase, chiar si piscine. Iar orasele se intrec la inaltimea blocurilor aici un bloc obisnuit are 30 etaje dar am vazut si peste. Nici zonele industriale nu arata rau, cel putin din tren. Exista un numar de firme imense. Deci e clar unde se afla banii: in jurul Shanghaiului.
Este o gara imensa pe 3 nivele care ocupa un spatiu de 1,3 milioane de mp, finalizata in 2010. Minhang este numele cartierului din Shanghai iar loclizarea GPS este 31°11′46″N 121°18′59″E
Sala de asteptare este imensa este cea mai mare din cele 3 gari descrise, scaunele si fotoliile de asteptare sint asezate tot central iar utilitatile se afla la marginea acestuia. Legatura cu orasul se face prin liniile de metrou 2 si 10 (o sa povestesc odata si despre metroul din Shanghai o experienta placuta) autobuze, taxi si trenurile interne. Exista si o legatura directa de tren catre aeroprotul Pudong Shanghai. Un fapt putin cunoscut ca acoperisul garii este dotat cu 20000 panouri solare fotovoltaice asigurand din energia solara 6,3 mil. kw/h pe an.
Noi am avut inclusa vrand-nevrand aceaste calatorii cu trenul in sejur, dar pana la urma a fost o experienta foarte placuta, recomand oricui care calatoreste pe cont propriu, adevarat sint si trenuri mai ieftine dar se dubleaza/tripleaza timpul de calatorie asa ca luati aceste trenuri tip G.
Rog WM videoclipul Compact: Trenul pierdut, multumesc.
https://www.youtube.com/watch?v=7EqcOzl0uV0
Trimis de AZE in 20.05.17 00:32:54
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în CHINA.
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (AZE); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).
@AZE:
Cand am deschis articolul si am vazut locomotiva noastra, am spus, opa! ia uite, trenuri ca la noi! Normala ca dupa o secunda am realizat ca imaginea din videoclip nu are legatura cu locomotovele care circula in China, ci doar cu tematica articolului, iar cand am realizat ce videoclip ai atasat, am facut un nou wow! trenul pierdut - o hit atat de drag mie!
Apoi articolul - uau, uau, uau! Super faina ideea si descrierea ta!
Felicitari. Mi-a placut sa ma plimbi cu trenul in China!
Bravos!
@Dan&Ema: Multumesc, sa stii ca sînt si trenuri mai vechi, ceva mai mizerabile, dar in general infrastructura este bine pusa la punct, multi oameni depind de acest mijloc de transport mai ales ce distante sînt acolo.
Cu un alt tip de tren se fac mai mult de 10 ore pe traseele descrise de mine.
Waw! Ce locomotive! Ce viteză! Ce gara! Ce interior de tren!... de mâncare nu mai spun nimic căci mâncarea chinezească este preferata mea și a sistemului meu digestiv.
Să mă mai întreb când vom ajunge la nivelul lor?
Chiar dacă se mai înmulțesc, cred că se bazează pe principiul: "unde-s mulți, puterea crește! "
Felicitari pentru articol și fotografii!
Chiar dacă unele sunt preluate de pe net, sunt frumoase!
Călătorii plăcute!
@Dana2008: Multumesc, asa este unde-s multi puterea creste doar ca sînt enervant de multi dar asta e China. In gari se poarta foarte civilizat asa cum se vede in poze.
Primele 3 poze sînt cu fatada garilor preluate deoarece ne-a grăbit ghidul si n-am apucat sa scot nici măcar telefonul plus ca aveam bagaj de carat. O data intrat in gara nu mai e posibilitate sa faci poza la fatada, de asta nu am
Vad ca si ei au mileuri in tren
Acolo chiar sunt folosite salile de asteptare, ca la noi... )
@AZE:
Suprafata Chinei impune organizarea unei infrastructuri speciale, cu siguranta. Evident ca trenurile sunt pe categorii nu numai ca si clasificare ci si ca garnituri si locomotive puse la lucru. Una e sa acoperi o solutie pentru o ruta de peste 1000 km si alta una de navetisti, sau una turistica vs una de interes local.
Eu am fost fascinat de trenuri de mic, asa ca m-ai atins la sentiment cu trenurile si locomotivele si acest articol de calatorie... din tren.
@AZE: Normal ca un asa articol nu poate fi doar votat ci si comentat. Am mers destul de mult cu trenul si in marea majoritate am calatorit la clasa 1, o data clasa a doua, o data vagon dormit 4 paturi in cuseta si o data 6 locuri intr-un spatiu dintrun bou vagon. Aceasta ultima a fost cea mai putin placuta, dar am supravietuit ????. Am povestit toate asta in articolul meu despre China si diverse sfaturi de calatorie. Acum vreau sa revin la aceste trenuri tip G si clasa 1 care spre deosebire de clasa a doua au cate doua scaune pe fiecare parte, iar confortul este acelasi (fara diferente prea mari incat sa te deranjeze ca mergi la clasa 2).
In schimb la clasa 1 primesti si pachetel cu diverse gustarici si un suc sau o apa. Curatenia este la fel, tot timpul era o persoana care facea curatenie, daca vedea ca ai folosit punga pentru gunoi o lua si-ti punea alta. Am plecat cu un tren de la cap la cap intre Wuhan si Guangzhou si pot spune ca am intrat prima in toalete, aceasta avea peste tot puse acele benzi de hartie semn ca s-a facut igienizarea, iar una dintre cele mai bune cafele am baut-o in restaurantul din tren.
Povestind despre traseul intre Beijing si Xi, an am remarcat (normal) si statia Shijiazhuang (habar nu aveti cat exercitiu am depus ca sa scriu acest nume fara sa gresesc si mai ales sa-l si pronunt, si cine nu ma crede la prima intalnire promit sa-l pronunt ????), acolo am avut un audit.
Si daca tot vorbeai de gari, pot spune ca regulile din gari sunt dirite functie de marimea garilor, astfel daca in orasele mari de obicei exista un aparat care iti valideaza biletul (chiar daca exista si ersonal de observare), in garile mici personalul valideaza biletul de tren perforandu-l.
Si daca tot am pomenit de clasa VIP sau Business, aici am avut o poveste simpatica, eram in vagonul de clasa 1 primele locuri dupa acest vagon astfel incat vedeam ce se intampla in fata noastra si intruna dintre gari au urcat doi tineri vorbitori de limba engleza care aveau locuri in acel vagon (nestiind exact ce au luatsi au avut o expresie de mirare cand au vazut vagonul, nu le venea sa creada. Acolo primesti chiar si papuci de interior ca sa te simti confortabil.
Una peste alta, as putea sa mai povestesc mult, mi-a placut ca tot timpul pe panou ti se afisa statia care urmeaza atat in chineza cat si in engleza, ca nu ai cum sa te urci intrun tren gresit decat daca ai cumparat biletul gresit, si ca de cate ori ma uit la trenurile noastre si intarzierile cu care circula prin comparatie cu trenurile in China dupa care poti sa-ti potrivesti ceasul nu stiu ce sa mai zic.
Adica stiu, felicitari, votat cu mare drag.
@AZE: Am citit cu plăcere și acest review ca de fapt și toate celelalte despre China. Am văzut o poză cu viteza 308, mi-a plăcut acest mod de prezentare foarte modern.
În Japonia nu exista așa ceva. În schimb la ei nu se coboară la platforme, acestea sunt la ultimul nivel, se urcă. Japonia duce lipsă mare de spațiu și atunci ei s-au adaptat. Este mult mai ușor la ei de luat trenul de mare viteză, nu trebuie să aștepți la intrarea la platformă. Te duci la linia de plecare și aștepți direct pe peron orice tren vrei...
Și noi tot cu trenurile G am mers. Acoperă așa cum ai spus și tu distanțe imense și nu se opresc aici. Lucrează ca furnicile...
China pentru mine a fost o revelație, este atât de dinamică...
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Mar.2017 Obiective turistice China - ceva mai comerciale... — scris în 24.07.17 de AZE din SIBIU - RECOMANDĂ
- Mar.2017 Spectacolul străzii China — scris în 22.07.17 de AZE din SIBIU - RECOMANDĂ
- Mar.2017 China — vacanta standard (II) — scris în 26.03.17 de AZE din SIBIU - RECOMANDĂ
- Oct.2016 China de la capatul pamantului — scris în 04.11.16 de gotty din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Apr.2016 Grandioasa Chină, văzută pe cont propriu — scris în 08.05.16 de mprofeanu din PITEşTI - RECOMANDĂ
- Mar.2016 Excursie China - Primavara 2016 de la Beijing la Shangai — scris în 27.03.16 de cuapasul din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2014 Experiența China — scris în 28.12.15 de mishu din BUCURESTI - RECOMANDĂ