GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Cu maşina prin Europa: România – Austria: Tips and tricks
Am realizat acest articol pentru a le fi de folos celor care se deplasează cu autovehiculul proprietate personală din România în Austria. Şi ca să fie mai concret am stabilit, pentru prezentare, un itinerariu fictiv, de exemplu Arad – Zell am See (localitate foarte bine cunoscută pentru facilităţile oferite practicanţilor de sporturi de iarnă). Am prezentat în detaliu locuri unde se poate opri şi unde se poate lua masa, unde se poate alimenta cu carburant, etc.
Şi ca să nu mai lungesc mult vorba am să trec direct la recomandări, care recomandări am încercat să le structurez pe mai multe capitole şi unde n-am reuşit le-am structurat de-a grămada.
Plecând din Arad, de unde locuiesc eu, până la Zell am See sunt cam 886 de km, pe drumul cel mai scurt, dar pe această variantă, care din Viena coboară în sud spre Leoben, se merge cam 200 de km pe drumuri naţionale, ceea ce presupune un timp mare de mers – sistemul de navigaţie afişează cam 9 ore şi 40 de minute dar pe real timpul este de 11 ore şi chiar mai mult. Cealaltă variantă, care presupune ca după Viena să se urmeze ruta Linz, Salzburg şi apoi înspre sud spre Villach, are 938 de km dar durează numai 10 ore deoarece sunt doar 60 de km de drum naţional de parcurs restul fiind pe autostradă şi se ştie bine că şofatul pe autostradă este mult mai puţin solicitant decât şofatul pe drumuri naţionale.
Itinerariul. Pentru cei care pleacă în Austria cu autovehiculele din localităţile amplasate în jumătatea de vest a României, respectiv din Transilvania, Banat şi din sud, de la Craiova spre vest, durata drumului este de cam 13-14 ore, fără opriri, durată posibil a fi parcursă continuu, fără pauză de somn. Dar cei care pleacă din Bucureşti sau de mai departe precum şi pentru cei din Moldova ar fi bine să-şi stabilească itinerariul astfel încât drumul să-l parcurgă din 2 părţi, cu o noapte de somn intercalată.
Cazare şi călătorie. Ca timp, pentru cei care pleacă de „mai departe”, jumătatea drumului ar fi undeva între Arad şi Szeged (Ungaria). Pentru cei care doresc a se opri în Arad, în localitate sunt o grămadă de pensiuni amplasate de-o parte şi de alta a străzilor din Arad, atât pe drumul pe care se vine dinspre Deva, în cartierul Micălaca, cât şi pe drumul pe care se vine dinspre Oradea, în cartierul Grădişte. Preţurile sunt rezonabile iar condiţiile sunt relativ bune. În orice caz, dacă ajungeţi să treceţi prin Arad evitaţi Centura de Nord ocolitoare a oraşului. Aceasta are cam 12 km, timpul minim de parcurgere a acesteia este de 20 minute iar timpul maxim poate fi chiar şi de 1 oră şi jumătate deoarece sunt patru treceri de cale ferată care arată ca după bombardament. Cel mai bine este, dacă intraţi în oraş dinspre Deva, să urmaţi indicatoarele spre Gara CFR şi apoi să ţineţi drumul înainte spre Nădlac (cu accent pe „ă” şi nu pe „a” cum se citeşte la televizor) – traversarea oraşului, pe această rută, durează maxim 20 de minute.
Masa. Dacă doriţi să mâncaţi undeva în Arad atunci vă pot recomanda trei locaţii. Prima se numeşte „Piccollo”. Acesta este un fel de semi autoservire, o locaţie destul de mică dar foarte curată unde se mănâncă foarte bine, foarte diversificat şi foarte ieftin – fără prea mari pretenţii. Este amplasată pe strada Nicolae Grigorescu în prelungire spre Crişan, lângă Piaţa Mică şi tot poporul Aradului ştie de restaurant – întrebaţi orice taximetrist, de exemplu. Este deschis până la 20.00 iar dacă sunteţi cu maşina puteţi parca pe stradă. Atenţie, pentru a parca în oraş, peste tot, aveţi nevoie de tichet de parcare pe care-l luaţi de la nişte mici automate amplasate pe la colţurile străzilor iar dacă nu aveţi bani mărunţi aveţi posibilitatea de a plăti parcarea trimiţând un SMS la numărul de telefon scris pe acele mici automate.
A doua variantă de servit masa ar fi la etajul doi al mall-ului Atrium, care mall este amplasat cam la 100 de metri de Gara CFR şi care este oricum în itinerariul de urmat. Acolo găsiţi mâncare pe toate gusturile, de la fast-food-uri la baruri vegetariene. Lucru bun, fetele mai „pot da” un ochi prin vitrinele magazinelor şi mai pot cumpăra unele lucruri care au fost uitate acasă, din grabă.
Iar dacă sunteţi mai pretenţioşi atunci vă recomand restaurantul Ornella, amplasat în zona Stadion UTA. Este în drumul dumneavoastră şi este un restaurant în toată regula, curat şi cochet, unde porţiile de mâncare sunt nesimţite de mari iar preţurile sunt acceptabile. Şi aici se mănâncă foarte bine şi în plus fumatul este permis în restaurant dar fiţi fără griji pentru că au un sistem destul de bun de ventilaţie iar aerul este mai tot timpul relativ curat. Din cele trei locaţii prezentate eu prefer Picollo.
Alimentarea cu carburant. Vă recomand să „faceţi plinul” maşinii înainte de a ieşi din ţară, ori în localitatea Arad ori în Nădlac. Vă spun asta pentru că în Ungaria carburantul este mai scump, cu câţiva „firfirei” şi pierdeţi şi la schimbul din lei în forinţi. Dacă alimentaţi cu carburant în Ungaria să ştiţi că se poate plăti şi în EUR dar la un preţ usturător. Recomandat ar fi să traversaţi Ungaria fără să alimentaţi cu carburant. Eu aşa procedez.
Vinietele de drum. Pentru a circula pe autostrăzi, în Ungaria dar şi în Austria, trebuie plătită o anumită taxă, funcţie de autovehicul. Pentru autoturisme, taxa de drum pentru ambele ţări este de cam 100 de RON pe o perioadă de o lună de zile. Pentru Ungaria veţi primi o chitanţă iar pentru Austria veţi primi un autoadeziv pe care aveţi obligaţia să-l lipiţi sus pe parbriz, în partea şoferului. Vă recomand să achitaţi aceste taxe în România, de la oricare din gheretele sau casele amplasate pe marginea drumului din sau înspre localitatea Nădlac. Dacă aţi uitat de taxă şi aţi intrat deja în Ungaria va trebui să căutaţi o benzinărie iar următoarea benzinărie, după frontieră, este amplasată cam la 20 de km, la intrarea în localitatea Mako (se citeşte „mocou”) dar va trebui să vă abateţi cam 500 de metri din drum. Taxa se poate plăti în forinţi, euro şi am impresia că şi în lei. De la Mako se urcă pe autostradă. Păstraţi chitanţa de drum pentru Ungaria un an de zile de la expirare iar când mai circulaţi în Ungaria să le aveţi şi pe cele vechi cu dumneavoastră. Sunt foarte dese controalele pentru taxă, mai ales la punctele de ieşire din Ungaria. Eu plătesc taxa de Ungaria şi cumpăr vinieta de Austria din România.
Bani. Dacă doriţi să vă opriţi în Ungaria să mâncaţi sau să beţi o cafea, înainte de a ieşi din ţară cumpăraţi-vă forinţi de la orice casă de schimb valutar din Arad sau Nădlac. Ca să vă faceţi o idee 10.000 de forinţi sunt 145 de RON iar ca să mâncaţi bine în Ungaria vă trebuie cam 2.500 – 3.000 de forinţi de persoană. Noi suntem trei persoane şi iau cu mine de fiecare dată cam 15.000 – 20.000 de forinţi – pentru orice eventualitate.
Dotare autovehicul. În Ungaria, pe porţiunea de drum dintre frontieră şi Mako – localitatea de unde se urcă pe autostradă (20 km), mai tot timpul stau unul sau două echipaje de poliţie care verifică actele şi starea autovehiculelor. Este bine să aveţi în maşină, sub scaune, veste reflectorizante pentru fiecare pasager. De asemenea să aveţi în portbagaj, la îndemână, trusa de prim ajutor - să nu fie expirată, două triunghiuri reflectorizante, extinctor în termen de valabilitate şi un set de becuri de rezervă. Copii cu înălţimea de sub 1,40m au nevoie obligatoriu de scăunel special sau, dacă este prea mărişor pentru un scăunel, există aşa numitele „înălţătoare”, ca un fel de perine rigide care au rolul de a „ridica” copilul care stă pe scaun pentru ca centura de siguranţă să nu-i treacă peste zona gâtului. Amenzile sunt foarte mari (de la 20.000 de forinţi în sus) şi dacă te amendează nu prea ai cu cine discuta. Cel mai bine este să „te dai rănit”, să vorbeşti civilizat, să încerci să apelezi la „corason”, chiar să te rogi de ei pentru că ştiu foarte multe cazuri când poliţiştii maghiari au fost înţelegători şi i-au iertat pe contravenienţi. Personal am „scăpat” de vreo două ori – odată am circulat cu farurile stinse şi odată am dus copilul fără scăunel. Atenţie ce spuneţi „la supărare” sau „la nervi” pentru că mai toţi poliţiştii maghiari înţeleg româneşte!
Mod de circulaţie. Când circulaţi cu maşina pe teritoriul Ungariei este obligatoriu să aprindeţi faza scurtă. Nu aprindeţi deloc faza lungă, halogenele, farurile de ceaţă sau orice alte becuri pentru că sunteţi pasibili de amendă. Respectaţi viteza legală (amenzile sunt foarte mari) iar pe autostradă circulaţi cât mai mult pe banda din dreapta. Dacă sunteţi pe autostradă şi pe lângă voi trece o coloană de maşini care se deplasează cu o viteză mai mare decât viteza legală admisă, pe acea porţiune de drum, şi doriţi să vă deplasaţi cu aceeaşi viteză ca şi ei atunci încercaţi să vă intercalaţi între ei – niciodată să nu fiţi prima sau ultima maşină din coloană pentru că, de obicei, pe acelea le opreşte poliţia.
Cazare. Dacă doriţi să vă cazaţi în Ungaria ar fi bine să cunoaşteţi limba maghiară. Estul Ungariei, adică pe acolo pe unde treceţi şi dumneavoastră în drum spre Austria, este considerată „Ungaria săracă” a lor. În satele de pe lângă frontieră te mai înţelegi în româneşte cu ei dar de la Mako înspre vest dacă nu ştii maghiară te mai înţelegi eventual în germană sau prin semne – merge şi în engleză dar foarte puţin şi doar cu tinerii. La pensiuni se poate plăti şi în euro. Pentru a vă caza trebuie să coborâţi de pe autostradă în localităţi sau se poate şi în Mako, înainte de a urca pe autostradă. Vă recomand Mako.
Masa. În Ungaria, peste tot, se mănâncă foarte bine. De obicei porţiile sunt mari şi preţurile sunt rezonabile dar este foarte bine să aveţi la voi forinţi pentru că deşi se poate plăti şi în euro, schimbul valutar este dezavantajos total.
Primul loc unde se poate mânca bine, pe autostradă, este la 66 km de Budapesta mergând pe autostrada M5 (Szeged – Budapesta). Oprirea se numeşte „Lajosmizsei piheno”. Aici este şi o benzinărie iar restaurantul este pe partea de mers dinspre Budapesta spre Szeged şi se ajunge la el trecând pe un pod peste autostradă. Restaurantul se numeşte „Szel Csarda”, chelnerii cunosc limbile engleză, germană, ungureşte şi româneşte, o „rup” pe sârbeşte şi italiană. Meniul este scris şi în româneşte, mâncarea este tot timpul proaspătă pentru că toate firmele de transport persoane opresc aici pentru a lua masa - motivul este că şoferii de autocar mănâncă pe gratis. Porţiile sunt mari şi mâncarea este gustoasă. Vă recomand să nu vă aventuraţi la specialităţi. Comandaţi, dacă vă place, specialitatea bucătarului sau specialitatea casei, supele şi ciorbele sunt foarte bune, gulaşul de fasole este „criminal” cu ceapă roşie iar murăturile sunt deosebite. Să nu rataţi desertul, dacă mai puteţi, clătite cu brânză dulce, stafide şi sos de vanilie. Cafeaua este slabă şi de proastă calitate – evitaţi-o! Atenţie, ce vedeţi pe mese în boluri mici nu este zacuscă, este pastă de ardei „ucidativ” de iute (Eros Pista) – unii au păţit-o mai ales că pe mese sunt tot timpul coşuri mari cu pâine proaspătă, lucru foarte tentant a gusta din "zacuscă". De asemenea, dacă doriţi să fiţi respectaţi şi să mâncaţi „mâncare curată”, vă recomand să vă purtaţi simplu cu chelnerii, ca nişte oameni normali, fără „aere de balene” (credeţi-mă că au văzut destule "balene"), să evitaţi a le cere părerea despre mâncare sau să vă recomande ei ce să mâncaţi. Noi nu am păţit-o niciodată dar am auzit şi văzut, la alţii, bonuri de consumaţie umflate cum ar fi şapte ciorbe în loc de una, opt porţii de mâncare în loc de trei sau nouă porţii de pâine în loc de două. Cel mai simplu este să verificaţi bonul înainte de a da banii chelnerului. Noi acolo mâncăm de fiecare dată şi atunci când mergem spre vestul Europei şi atunci când ne întoarcem spre casă.
Dacă aţi ratat locul anterior şi vreţi să mâncaţi şi să beţi o cafea bună atunci mai aveţi o şansă: după ce aţi ieşit de pe centura Budapestei – unde apropo sunt trei benzi de circulaţie pe sens şi unde stă radarul non-stop – la cam 2-3 km, pe dreapta, este o benzinărie MOL iar oprirea se numeşte „Sasfeszek-to pihenohely” (şi un maghiar îşi rupe limba, staţi liniştiţi). Aici aveţi toalete curate, mâncare bună şi cafea foarte bună. Preţurile sunt uşor mai mari decât la restaurantul anterior prezentat iar mâncarea este cu specific mai mult de mic-dejun. Aici noi oprim pentru o cafea, pentru desert şi pentru a merge la toaletă.
Al treilea loc unde se poate mânca este la ieşirea din Ungaria, la graniţa cu Austria, exact înainte de frontieră, pe dreapta, după ieşirea 171 de pe M1, veţi vedea „Paprika Csarda”. Şi aici se mănâncă foarte bine şi la preţuri destul de bune. Nu rataţi tocăniţa de coadă de viţel care deşi sună ciudat este delicioasă şi este şi specialitatea casei.
Taxa de drum. Există posibilitatea de a achiziţiona vinietă pentru taxa de drum de la oricare din staţiile de carburant din Austria. Singura problemă este că din frontieră şi până la Viena, pe autostradă, nu mai există nici o staţie de carburat iar pentru a alimenta cu carburant sau a cumpăra vinietă de drum trebuie să intraţi într-unul din satele de pe lângă autostradă. Dacă aţi uitat de ea în ţară, vă recomand să achiziţionaţi vinieta de drum de la staţia de carburant amplasată în frontieră – la Nickelsdorf.
Dotare autovehicul. Toate regulile referitoare la Ungaria sunt valabile şi pentru Austria. Ce vă pot spune în plus este despre anvelopele de iarnă: în ţara lui Mozart acestea sunt obligatorii de la 1 Octombrie până la 31 Martie. Amenda, în cazul în care autovehiculul dumneavoastră este dotat cu anvelope de vară, este de 60 euro per roată (deci, în cel mai nefericit caz, un total de 240 de euro) iar poliţia te escortează până la cel mai apropiat service de anvelope, îţi reţine permisul şi talonul autovehiculului şi ţi le înapoiază numai după plata amenzii şi înlocuirea anvelopelor de vară cu cele de iarnă. Este inutil să vă spun cât vă costă o astfel de „distracţie”. Cunosc pe cineva care a plătit o frumoasă sumă de 1.200 de euro. Iar anvelopele de vară a trebuit să le arunce pentru că nu a mai avut loc unde să le pună, în maşină.
Masa. Sunt câteva locuri, pe care eu le cunosc şi vi le pot recomanda, unde se poate mânca ieftin şi bine în Austria, pe autostradă.
La 20 de km de la intrarea în Austria se află cel mai mare outlet din Europa – Parndorf. Imposibil să-l rataţi pentru că are două ieşiri de pe autostradă şi numai dacă eşti orb ca un liliac nu vezi reclamele cu sutele de firme de îmbrăcăminte afişate peste tot. Dacă opriţi aici, pe lângă faptul că doamnele vor fi super – încântate (mai ales dacă le lăsaţi vreo două ore să bântuie prin magazine şi le daţi şi cardul plin cu bani, obligatoriu), aveţi posibilitatea să şi mâncaţi destul de bine. Aveţi mai multe locuri de luat masa, două restaurante fiind de remarcat: unul este Nordsee, care este specific cu preparate pescăreşti şi mai este unul care se află amplasat în hala mare, acoperită, un fel de semi fast food, unde şniţelul Vienez este cât capacul de la toaletă, şi vă este servit singur pe o farfurie, iar cartofii prăjiţi, un munte de ei, serviţi pe o altă farfurie. Dacă aveţi timp de pierdut aici este una din locaţiile, de pe drumul dumneavoastră, unde într-adevăr se merită.
A doua locaţie, unde se poate mânca bine este amplasată pe centura Vienei, la Airport Hotel S1, unde este şi o staţie de carburant OMV – evitaţi să alimentaţi cu carburant pentru că este scump. Restaurantul, ca specific, seamănă cu cel de la oprirea de lângă Budapesta dar este mult mai mare şi mai diversificat. Preţurile sunt mai mari decât la Parndorf dar condiţiile sunt mult mai bune. Toaletele aici sunt foarte curate.
 
Dacă doriţi să le impresionaţi pe doamne şi vă place atmosfera de mall, dacă nu aţi oprit să mâncaţi şi aţi trecut de restaurantul S1, atunci vă recomand mall-ul SCS (Shopping City Sud). Acesta este cel mai mare mall din Europa – pe cuvânt de cercetaş. Este amplasat la ieşirea de pe centura Vienei, cum mergeţi spre Linz, şi ca să ajungeţi la el trebuie doar să urmaţi indicatoarele pe care scrie SCS, într-un mod destul de stilizat. Ca să mâncaţi bine în acest imens mall va trebui să opriţi în dreptul magazinului „Peek und Cloppenburg” – se vede din afară, din maşină, să intraţi în mall şi să urcaţi pe scara rulantă la etajul 1. Veţi nimeri în zona restaurantelor unde, dacă vă plac pastele vă recomand „Pasta Basta” iar dacă doriţi să mâncaţi bine şi ieftin este un restaurant asiatic (vietnamez sau malaesian – habar n-am) amplasat vis-a-vis de „Pasta Basta”, unde cu 7,50 euro de persoană mănânci „cât poţi duce”. Mâncarea este foarte bună şi variată şi nimeni nu te opreşte nici după a şasea farfurie. Atenţie, băuturile aici sunt destul de scumpe! Noi, de obicei, acolo mâncăm şi lăsăm cam 10 euro de persoană, cu tot cu băutură (suc, cola, apă, etc.).
Tot acolo, lângă SCS, există şi o staţie de carburant „Avanti” unde găsiţi combustibil la cel mai mic preţ din Austria – acolo motorina costă 1,09 euro per litru pe când pe autostradă costă peste 1,30 euro per litru. Singura problemă cu alimentarea este că plata se efectuează cu card bancar, direct la pompă. Şi mie mi s-a părut dificil la început dar meniul pompei este foarte intuitiv şi se poate selecta ca limbă de utilizare şi limba română, printre multe altele. Ca procedură se introduce cardul, se alege suma de care doreşti să alimentezi (20, 40, 80 sau 120 de euro), plăteşti şi alimentezi de suma selectată. La final, când ai terminat alimentarea, primeşti şi un bon.
 
Dacă aţi ajuns la Linz, la ieşirea 160 (Asten/St. Florian) de pe autostradă este un mare centru comercial cu magazine şi restaurante de tot felul. Dacă doriţi să mâncaţi ceva frugal, încercaţi puii la rotisor mâncaţi „la botul calului”. În parcarea din faţa magazinelor este o rotiserie ambulantă unde puii sunt delicioşi şi pentru a fi şi mai delicioşi, sacrificaţi 10 minute şi intraţi în Billa sau Lidl pentru a vă cumpăra diferite sosuri – funcţie de cum vă place. În partea opusă magazinelor este şi o staţie de carburant (OMV) unde motorina este 1,105 euro per litru.
Dacă aţi ratat ieşirea 160, de pe centura Linz, mai aveţi o şansă la ieşirea 174 (Traun) unde este şi un mare magazin Ikea. Veţi găsi acolo mai multe restaurante care vor satisface aproape toate gusturile (Nordsee, Abacus Gastronomie, McDonalds, etc.).
De la Linz la Zell am See mai sunt 238 de kilometri iar traseul trece prin Salzburg unde mai opreşti doar dacă există o urgenţă de natură fiziologică pentru că dacă până la Salzburg n-aţi mâncat atunci este bine să intraţi în oraş pentru a servi masa, caz nefericit în care veţi pierde foarte mult timp, inutil.
 
Vă urez drum bun şi să ajungeţi cu bine!
Trimis de Utube in 09.02.15 20:52:01
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în AUSTRIA.
23 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Utube); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
23 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Excepţional articolul.
A fost, evident, selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@Utube - utile informatii, dar necesita si mici corectii :
”Toate regulile referitoare la Ungaria sunt valabile şi pentru Austria. Ce vă pot spune în plus este despre anvelopele de iarnă: în ţara lui Mozart acestea sunt obligatorii de la 1 Octombrie până la 31 Martie.
In Austria anvelopele de iarna sunt obligatorii intre 01.11 / 15.04 (iar la nevoie in locuri semnalizate trebuie folosite si lanturile - deci trebuie sa fie si astea in portbagaj).
In Ungaria anvelopele de iarna nu sunt obligatorii (intra la recomandare), in schimb este prevazut prin lege ca in masina sa ai lanturi ptr roti (nu stiu exact perioada).
”Când circulaţi cu maşina pe teritoriul Ungariei este obligatoriu să aprindeţi faza scurtă. Nu aprindeţi deloc faza lungă, halogenele, farurile de ceaţă sau orice alte becuri pentru că sunteţi pasibili de amendă.
Ziua in Ungaria este obligatorie utilizare fazei scurte in afara zonelor construite!! (localitati) - nu scrie nicaiaeri ca nu ai voie sa aprinzi proiectoarele, in schimb scrie ca nu este permisa folosirea fazei lungi (noaptea) in zonele construite!! (orase).
Felicitari!
Desi am tranzitat Ungaria si Austria de mai multe ori in drum spre Germania/Italia, sunt lucruri noi aflate din rew. tau... "tips& tricks" care iti salveaza banii din buzunar )
@Utube - Nu ai amintit nimic despre Rettungsgasse, și e o obligativitate zic eu deosebit de importantă pentru șoferii care merg pe autostrăzile austriece.
”Since January 1,2012 the "Rettungsgasse" is obligatory on any two or multi-lane road in Austria. On two lane roads drive as far right as possible when in the right lane and as far left as possible when in the left lane to ensure emergency vehicles can pass easily. On roads with more then two lanes all vehicles in the far left lane should drive as far left as possible; all other lanes have to drive as far right as possible.
Scuze, mi-e lene să mai traduc, am mai scris despre asta de vreo două ori deja pe sait.
Apoi, apropo de alcool: ungurii au ca și noi, toleranță zero, pe când austriecii permit o cantitate de sub 0,5 la mie alcool în sânge.
@Utube - Dar daca nu vreti sa traversati autostrada ca sa mancati, (in Ungaria cu 66 de km inainte de Budapesta) la 30 de km mai incolo sunt 2 Panzio Venus, si de o parte si de alta a autostrazii (inclusiv benzinarie), unde se mananca foarte bine, ieftin, meniul este si in romaneste iar ospatarii stiu engleza si un pic de romana. Puteti sa si dormiti aici, nu este luxul de pe lume dar au un pat extrem de curat. Intotdeauna am platit 25 de EUR/dubla pe noapte fara MD, nu stiu daca mai este neaparat actual.
@Utube - Ti-am votat articolul cu punctajul maxim ptr. ca mi se pare foarte util.
As aduce totusi doua remarci in privinta urmatoarelor puncte: Mancarea si problema pe centura Aradului.
Ce inseamna cand spui: se maninca bine? Presupun ca te referi la gust si cantitate. Cunosc traseul cit de cit si cred ca intre timp cu greu vrei gasi un loc unde mancarea sa fie rea la gust si portia mica. Pe acest fond m-ar fi bucurat mai mult daca ai fi putut recomanda un loc unde se serveste mancare putina dar din punct de vedere al calitatii - FOARTE BUNA. Deci CALITATE si nu cantitate
Al doilea punct ar fi, asta mai ales ca esti de loc din Arad, problema cu aglomeratia pe centura. Mi-e sila si groaza doar la gandul ca de curind va trebui sa ma ,,lupt,, din nou cu acest lucru.
Intru in tara la Nadlac si doresc sa continui drumul spre Deva. Da-mi un sfat cum pot scapa de aglomeratia si harababura pe aceasta portiune.
Multumesc.
@Michaell - omul a spus clar - NU intrați pe centură că-i belea! Megi mai bine prin oraș (preferabil dimineața devreme (până în 8), sau seara după 18, da' nu-i musai). Scapi mai repede și mai puțin enervat.
Sau de la Deva, ia-o spre Lugoj, Timișoara și ieși pe acolo.
Dacă vii din Hunedoara, nu are rost să intri pe autostrada care se termină puțin mai sus de ieșirea din Deva, ai ocoli inutil - mergi pe DN7 (drumul „clasic”). Chiar și pe sensul de venire, dacă intri pe la Nădlac, nu e prea mare ocol să o iei spre Timișoara și apoi de acolo Lugoj - Deva. Repet, dacă destinația finală e Hunedoara, NU intra la Deva pe autostradă!
@Nasshu - Nu cunosc exact legea la ei, dar eu am primit amenda in Ungaria pentru ca am folosit farurile de ceata noaptea.
Pe undeva mi se pare chiar normal, de multe ori fiind deranjat in trafic, cel mai tare de becurile de ceata de spate!! folosite abuziv cind nu e necesar
@Utube - Util si bine structurate sfaturile tale, imi permit si eu sa adug cateva, din moment ce ma aflu pe aici.
Centura de siguranta in Ungaria este obligatoriu de a fii utilizata si de persoanele adulte care se afla pe bancheta din spate, daca masina are prevazute din fabricatie. Amenda este de 20000Ft.
Eu opresc sporadic sa mananc in Ungaria cand ma aflu in tranzit, nu vorbesc de iesiri de weekend sau de alta natura si atunci folosesc reteaua de restaurante: gastlandbisztro.hu
Sunt doua asemenea pe M0 la km 19 (Shell) respectiv pe M1 la km22.
Gastronomia este la inaltime, bufet, cooking show si totul la 6€/pers. e drept nu pot sa ma opresc cand am drum lung, tentatia e imensa si calitatea respectiv cantitatea poate fi o problema
La capitolul Ungaria vreu sa subliniez si eu ce ai evidentiat si tu: Atentie mare la cursul de schimb euro-forint cu precadere in statii de alimentare combustibil, de multe ori se ofera chiar mai putin de jumatate, fata de cursul oficial!!
Austria:bun tipps-ul cu statiile Avanti dar acestea sunt automate, adica se poate alimenta doar cu card cum bine ai subliniat.
O alta retea discount sunt noile statii aflate in arealul magazinelor Hofer (Aldi in Germania)
Apropo saptamana trecuta am alimentat cu 0,99€ prima data de cand a fost introdus euro a coborat pretul la nivelul acesta!
Intre granita Ungariei si Viena dupa statia Shell mai exista la circa 30 km, o alta statie avand si hotel, magazine, restaurant si anume: restauranttester.at/produ ... ?productid=6178. Aceasta face parte din reteaua: smatrics.com.
Pe autostrada preturile la combustibil sunt cu pana la 50% mai mari decat cele din afara acesteia dar totusi exista cateva exceptii.
Una ar fi ceea de pe autostrada A1, aproape de Linz vezi preturi: oldtimer.at/oed.
O zi buna.
@Nasshu
”In Austria anvelopele de iarna sunt obligatorii intre 01.11 / 15.04 (iar la nevoie in locuri semnalizate trebuie folosite si lanturile - deci trebuie sa fie si astea in portbagaj) "
Mein Freund pe ideea asta am pierdut eu o masa de pranz si am sa-ti spun de ce.
Perfect de acord dar legea mai are un paragraf care se refera la anvelope de vara si spune ca:
1. In Austria in aceasta perioada se pot folosi si anvelope de vara cu conditia de a avea si lanturi in masina!
Nu se considera contraventie atat timp cat se circula cu anvelope de vara pe carosabil uscat chiar si in perioada01.11/15.04 daca situatia carosabilului este acoperita cu zapada/gheata se echipeaza cu lanturi (anvelopele)
2. Asta e comica:
Amenda este de 35€in caz ca circulam cu anv. vara fara lanturi in caz de carosbil acoperit, daca din cauza noastra se produce un accident aceasta ajunge la 5000€.
Asigurarea nu despagubeste in caz de accident daca nu se poate dovedi ca accidentul se producea si in cazul ca circulam cu anvelope de iarna
Acum sincer nu am vazut pe nimeni sa fie atat de inconstient sa circule cu cauciucuri de vara si in caz de ninsoare sa-l vad ca monteaza lanturi dar legea asa zice:
oeamtc.at/portal/winterau ... lt+2500+1127991
Se poate traduce aproximativ si cu google translator; ce am evidentiat eu se afla la punctul 2.
@claudiu 71 - utile completari venite din partea cuiva care locuieste acolo.
Corectia principala la care m-am referit era perioada cand ele sunt obligatorii/ si sau se ofera alternative (nu stiam).
La punctul 2 indicat spune ca
''Ca o alternativă la anvelopele de iarna pot fi echipate cu lanțuri pentru zăpadă pe cel puțin două roți de antrenare. Acest lucru este permis numai în cazul în care drumul este continuu sau aproape continuu acoperite cu zăpadă sau gheață.
Lanțurile care urmează să fie montate pe roțile axei de antrenare. "
Cum pe la voi e foarte posibil ca drumul sa nu fie continuu sau aproape continuu acoperit cu zapada si gheta, ramane doar varianta 1.
@Michaell - Dacă vii dinspre Nădlac, cea mai scurtă variantă de a traversa oraşul este prin oraş. Intri în oraş şi ţii drumul tot înainte către Gara CFR, ceea ce înseamnă că de la intrarea în oraş nu te abaţi nici stânga şi nici dreapta, nicăieri. La toate giratoarele continui înainte.
Sau dacă te ajută altfel, după ce treci de Hanul de la Răscruce ai de trecut 7 sensuri giratorii. La al şaptelea giratoriu - adică atunci când vei ajunge la Podgoria şi vezi un mic lac pe dreapta iar în stânga vezi o biserică mare - virezi stânga şi ţii drumul tot înainte, treci peste un pod - cam la 1,5 km de giratoriu- după care peste 2 km ieşi din Arad spre Deva.
Să ştii că semafoarele din oraş sunt sincronizate pe "unda verde" şi la fiecare intersecţie există amplasate panouri mari indicatoare cu direcţiile de urmat.
Succes!
@claudiu 71 - la fel de utile completarile Dvs. ca si articolul
Din pacate faza cu schimbul valutar e una din putinele "balcanisme" ramase ale vecinilor nostri si se preteaza la aceasta IN SPECIAL pe autostrada, unde ti se cere 2,5 euro pe o cafea, cind daca stii cursul leu forint esti deranjat
In mod normal fiecare comerciant ar trebui sa dea rest in euro daca platesti in aceasta moneda, la un curs normal
Mi s-a intimplat si asa de multe ori, nu la autoband, dar cardurile ramin cea mai buna varianta de a plati
@horachira -
”In mod normal fiecare comerciant ar trebui sa dea rest in euro daca platesti in aceasta moneda, la un curs normal
NU este normal si nu poti astepta asaceva. Se primeste moneda Euro ca un fel de service ptr. client iar restul trebuie sa-l accepti in moneda nationala.
Tot mai bine decit in Romania unde pina nu demult primea-i ca rest o cutie de chibrite sau alte nimicuri... - )
Vei putea observa acest obicei cu restul in moneda nationala si in alte tari, mai putini balcanice, ca sa ramin la expresia ta, si anume in Elvetia. Poti plati apropae peste tot cu €uro si vei primi restul in franci.
@Utube
Multumesc ptr. sfaturi. Voi incerca sa le folosesc.
Tema anvelope de iarna. Personal folosesc de ani de zile cauciucuri all season. O marca anume, nu stiu daca este permis s-o amintesc aici, cu care am fost si sunt foarte multumit. Am fost controlat in mijlocul iernii chiar in Elvetia si nu am avut probleme. Tractiunea este ok atit iarna pe zapada cit si vara sau pe ploaie.
@horachira -
”In mod normal fiecare comerciant ar trebui sa dea rest in euro daca platesti in aceasta moneda, la un curs normal
Și în plus față de ce zise deja Michaell, în mod normal, nici măcar NU ar trebui să accepte plata în €uro, dacă moneda națională e alta (cum este de altfel legea și la noi și în multe alte țări, inclusiv Ungaria).
Întâmplător v-am întâlnit citind ecourile la reviewul „O masă la Hanul Secuiesc” din Tușnad, scris de colegul nostru @ Crazy Mouse și astfel am intrat pe sit-ul dv. să văd pe unde ați mai călătorit.
Foarte intertesant și mai ales util acest review. Nu are importanță că este scris de mai mult de un an, el nu este vechi pentru că ce are valoare, nu are vârstă.
Așa este, la restaurantele de pe M-5 se mănâncă bine și de loc scump. Porții mari, greu de terminat. În vara trecută, într-o parcare aproape de Budapesta, la un restaurant cu mese și afară, am comandat ciorbă și pește prăjit. Ciorba a fost adusă într-un bol mare cu un polonic în el și deși eram două persoane la masă, în bol erau cred cca. 5 farfurii. Alături au mai pus 2 boluri mai mici, unul cu smântână și altul cu pastă de ardei iute, ce era „piroliză” curată, din care doar am gustat un vârf de cuțit. Ciorba a fost atât de bună că am mai pus în farfurii și uite așa, aproape că ne-am săturat iar peștele l-am luat la pachet și ne-a prins bine seara în Viena. Dar încă ceva mai vreau să scriu. Alături era la o masă o familie numeroasă de români care se întorceau la muncă în Italia și ne-au cerut bolul cu pastă de ardei. L-au întins pe pâine și tot l-au mâncat.
Două cuvinte despre ospătar. A fost prima dată în viața mea când ospătarul a alergat după noi să ne dea restul. Consumația a costat 22 euro și eu i-am dat 25, spunându-i cum m-am priceput eu că diferenta este a lui. El a plecat înăuntru și noi la mașină. Am lăsat un pic toate ușile deschise la mașină, să se mai răcorească, timp în care ospătarul venea grăbit spre noi cu 3 euro în mână. A 2-a oară l-am făcut să înțeleagă că era bacșișul lui și mi-a mulțumit. Credeți că în România întâlnim așa ceva?
Cu bine.
@Mihai18: Mulțumesc mult pentru ecou și pentru aprecieri.
Mă bucură faptul că ați găsit articolul meu interesant.
Am dorit, scriindu-l să întind o mână de inspirație celor care călătoresc și se informează de pe site-ul AFA.
Încă odată mulțumesc și vă doresc lecturi plăcute!
@Utube - În seara aceasta chiar am avut parte de o lectură plăcută, citind recentul review al dv. (La peștera Puturosul)
Domnule, aveți har și haz în ce scrieți. Chiar am râs, ca și Krisstinna ori Zoazore. Noroc că sunt singur în cameră, soția doarme în alta că nu suportă lumina când se culcă. Interesante sunt efectele curative de acolo și mă tentează, posibil să încerc și eu, dar nu-i voi spune motivul soției mele. O las pe ea să tragă concluzii, ceva mai târziu.
@Mihai18: Mă bucură faptul că v-a plăcut respectivul review. Încă odată mulțumesc mult pentru ecou și pentru aprecieri.
Să ne reauzim cu bine.
@Utube - Interesant si util, multumim, nu am mai trecut pe aic de vreo 3 ani si vad ca imi trebuie veste reflectorizante pentru toata lumea, stingator si truse noi. Multumesc si pentru sfatul traversarii Aradului, este optiunea clasica si cea mai eficienta din orasele romanesti, care numai centuri ocolitoare nu au.
Confirm si eu traseul mai bun prin Viena-Linz-Salzburg spre Tirol, pare mai ocolit dar e mai rapid si comod. Drumuri bune si vacante frumoase!
@calatorul: Mulțumesc asemenea!
O zi deosebită vă doresc și vacanțe superbe!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Dec.2018 Drumul catre ACASA – ӦBB si Flixbus — scris în 28.12.18 de mishu din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jan.2013 Drumul Timisoara - Salzburg (Bad Reichenhall) — scris în 03.02.13 de sosso din TIMISOARA - RECOMANDĂ
- Jun.2012 Drumul spre Viena si retur — scris în 20.07.12 de celeste din BUCUREşTI - RECOMANDĂ