Travel light, travel low-cost... travel smart
... sau Îndrumar pentru călătoria cu low-cost-ul
Am stat mult în cumpănă dacă să scriu sau nu acest review. Am văzut însă că din ce în ce mai mulţi români încep să ia în considerare varianta călătoriei cu o companie aeriană low-cost, şi m-am gândit că n-ar strica dacă aş împărtăşi câte ceva din experienţa noastră de travel „low-cost”…
Trebuie din start să specific faptul că voi vorbi numai din punctul de vedere al omului care călătoreşte cu “low-cost-ul”, deoarece, în chitroşenia-mi nemărginită, nu m-am îndurat până acum să testez şi companiile de linie. Astfel, experienţa mea s-ar traduce aşa: 7 ani, în medie 3-4 vacanţe “zburătoare” pe an în Europa a cel puţin un zbor dus-întors (uneori am făcut combinaţii şi au ieşit 4 zboruri pe deplasare). Nu am contorizat orele de zbor, că nu-s pilot… :))). Cel mai ieftin bilet a fost Bucureşti – Napoli pe care am dat 39 de lei dus-întors, iar cel mai scump, Bucureşti – Nisa, care a costat 500 de lei dus-întors. În ambele cazuri, preţurile sunt cele finale, cu toate taxele incluse.
Ca şi companii am călătorit cu My Air (care între timp şi-a dat obştescul sfârşit), EasyJet, BlueAir, WizzAir şi, de curând, Ryanair.
Concepţii şi… “preconcepţii” sau de ce oamenii se feresc de low-cost
Varianta 1: “Aaaaa, Boilăru e pentru căpşunari! ”. La noi, impresia generală este că numai cei care călătoresc în scop de “căpşuneală” aleg o companie low-cost. Oamenii care se respectă nu pun piciorul în aşa ceva pentru că… le pute, pentru că nu se face sau pentru că nu se pot întoarce din concediu şi să spună colegilor de serviciu că au plecat în vacanţă cu “un low-cost”. Este sub nivelul lor. E ca şi cum ai spune colegei de birou cu geantă D&G că tu te îmbraci de la Miniprix…
Am stat de vorbă cu multă lume, cu pasageri diferiţi şi am ajuns la concluzia că numai la noi există această idee. În occident şi nu numai, pasagerii fideli ai companiilor low-cost sunt turiştii. Ryanair-ul, de exemplu, din asta trăieşte…
Varianta 2: “Aaaaa, ăia de la low-cost n-au mâncare inclusă în preţul biletului! ” Da, aşa este, în aceste aeronave nu-ţi dă nimeni un sandwich triunghiular şi o sticlă de apă sau suc GRATIS. Adică… nu eşti servit aşa cum meriţi după ce ai plătit preţul unui bilet. Zău??? Păi să nu fiu eu a mamii, dacă mă interesează sandwich-ul lor dacă mă costă 150 de euro în plus! Ce, eu nu pot să dau 5-10 euro în avion ca să-mi iau ceva de mâncare, dacă neapărat vreau asta? Păi merită diferenţa de bani? Mâncarea este oricum aceeaşi...
Varianta 3: “Aaaaa, avioanele de la low-cost nu sunt sigure! ”. Eeee, şi aici se impune o discuţie mai lungă. Să luăm de exemplu AirFrance. În ultimii 14 ani a avut două accidente majore, unul în 2000 sau 2001 parcă, atunci când un avion Concorde s-a prăbuşit în Paris şi unul în 2009 când o aeronavă s-a prăbuşit în Oceanul Atlantic. Cu toate astea AirFrance, operează în continuare şi are o mulţime de pasageri. Nu mai amintesc şi de altele, pentru că nu fac acum o istorie a accidentelor aviatice. Mă uit destul de des pe National Geographic la “Air Crash Investigation” (bine, niciodată în ultimele două săptămâni dinaintea unui zbor programat). Mai spun doar că la noi, cea mai mare tragedie aviatică s-a produs în 1995 la Baloteşti, când un avion al companiei Tarom s-a prăbuşit imediat după decolare. La “low-coşti” nu prea am auzit de aşa ceva.
Anul trecut ştiu că am plecat la Praga via Bergamo exact a doua zi după ce un avion al companiei WizzAir în direcţia Roma Ciampino a avut ceva probleme la trenul de aterizare şi a cerut permisiunea să aterizeze pe Fiumicino deoarece acolo pista este mai lungă. Atât. Nu spun că nu am avut ceva strângere de inimă pentru că noi în ziua aia aveam de făcut Bucureşti – Bergamo şi Bergamo – Praga. De multe ori lumea consideră că dacă e preţul mic, atunci şi siguranţa e îndoielnică. Nimic mai fals. Dacă o companie mare “îşi permite”, să spunem aşa, un accident şi până la urmă se redresează, pentru un low-cost, o asemenea tragedie este echivalentă cu dispariţia de pe piaţă. Drept pentru care, verificarea aeronavelor companiilor low-cost nu este cu nimic mai prejos de verificarea celor de linie. Este vorba totuşi de vieţi omeneşti, nu de… o indigestie trecătoare. Cred că mai multe întrebări ar trebui să ridice ce tip de aeronavă este folosită pe ruta cutare, ce vechime are aceasta, decât ce companie operează respectiva rută. Nu există economii din punct de vedere al siguranţei şi inspecţiei aeronavelor.
Companiile low-cost fac altfel economii: însoţitorii de bord sunt cei care se ocupă şi de curăţenia aeronavei; nu există noapte între zborul de dus şi cel de întors, adică aeronava se întoarce întotdeauna la bază, astfel încât sunt scutite costurile generate de cazarea personalului şi “parcarea” avionului; orice comanzi la bordul aeronavei trebuie să plăteşti, adică nu există gratutăţi, şi tot aşa. Mie mi se pare mai mult decât decent, şi da, sunt adepta conceptului de “travel low-cost”.
Varianta 4: “Aaaaa, low-cost-ul are întârzieri mari! ”. Aici vă contrazic total. Da, poate aşa era cu ceva ani în urmă, atunci când au apărut şi când încercau să-şi facă loc pe piaţă. Acum însă… nu au întârzieri nici mai mari şi nici mai dese decât companiile de linie. Ba chiar în iarnă Tarom a operat mai slab decât mulţi low, având întârzieri notabile. Din experienţa noastră pot spune că o singură dată am avut o întârziere mare. S-a întâmplat la întoarcerea de la Pisa când aeronava WizzAir care venise de la Bucureşti a fost inspectată după aterizare şi a fost descoperită o disfuncţionalitate minoră. Au preferat să trimită o nouă aeronavă şi tot procesul a avut ca rezultat o întârziere de vreo 3 ore. Apăi vă spun drept că mi s-a părut mult mai sigur aşa, decât să decolăm la timp cu probleme la… mijlocul de transport, fie ele şi minore. În acest timp au venit reprezentanţii companiei şi au împărţit vouchere pentru mâncare şi apă la un fel de fast-food din incinta aeroportului. Nu mai ştiu ce valoare aveau voucherele alea, dar mi s-a părut super ok din partea lor. Puteai să iei cu unul un sandwich din acela imens italienesc şi o sticlă de apă la jumate sau suc.
Ce înseamnă „travel light”
La origine conceptul a fost motivat prin aceea că prin reducerea bagajului, se reduce greutatea aeronavei ceea ce duce la un consum mai mic de kerosen (era să zic benzină), de unde rezultă o protejare sporită a mediului înconjurător. Eco şi aviaticii ăştia, zău aşa… Poate că aşa e, poate că nu. Cert este că mai toate companiile low-cost percep taxă pe bagajul de cală, iar pentru cel de mână au limite stricte. Dacă nu ai grijă să te încadrezi în ele şi îţi dai seama de asta abia la poarta de îmbarcare, ajungi să plăteşti cât pe biletul de linie… Din această cauză companiile low-cost au o reputaţie proastă.
Acum, stând strâmb şi judecând drept... Dimensiunile şi greutatea maximă admisă a bagajelor de mână care pot fi transportate gratuit la bordul aeronavei, sunt clar afişate la fiecare companie aeriană. Dacă se merge pe principiul: “Lasă că poate nu observă! ” se comite o greşeală majoră. Ei trăiesc din a observa astfel de lucruri. Sunt plătiţi pentru asta. Noi de fiecare dată înainte să plecăm ne cântărim bagajele. Cu dimensiunile nu avem probleme pentru că ne-am achiziţionat bagaje-stas. Avem „trollerele de Blue”, “ghiozdanele de Blue” şi „ghiozdanele de Wizz”. Cele de Blue se potrivesc şi la Ryanair. Dimensiunile pentru Blue-Ryan sunt 55-40-20 cm. Blue nu permite nicio altă geantă, pe când Ryan te mai lasă cu o geantă mică.
Acum mai bine de un an, WizzAir a schimbat politica de bagaje sub pretextul “o îmbarcare mai facilă”. Fâsss! Asta se traduce prin “o taxă în plus pentru că şi aşa biletele mele sunt ieftine”. Că au mărit şi preţul biletelor între timp, asta e o altă discuţie… Dar vorba tatălui meu: “-Ce faci acolo, tată? ” “-Ce să fac, mă enervez că nenorociţii ăştia au scos toate biletele de 14 lei pe segment de nu mai găsesc nimic-nimic! ” “Cât tată? Tu te auzi ce spui? Cum 14 lei un bilet de avion??? Da’ unde te duci cu banii ăia? Cu taxiul până la Unirii? ” Aşa că, într-un fel se justifică.
Dar să revenim la bagaje... Astfel, bagajul gratuit la Wizz a ajuns să aibe dimensiunile unui ghiozdan de şcoală, adică 42-32-25 cm. Nu poţi băga mare lucru acolo, dar atunci când faci un city-break, este suficient. Mi-am dat seama de asta acum vreo trei ani când am fost patru zile la Milano cu geanta de umăr pentru că fiind vară, toate lucrurile au încăput în ghiozdanul domnului meu. Bine, acum eu nu mă duc în vacanţă să fac parada modei şi nici nu îmi iau crème, cremuşoare, geluri şi loţiuni. În vederea călătoriei cât mai “light” ne-am achiziţionat periuţe de dinţi de voiaj care se strâng până ajung de dimensiunea unui deget, pastă de dinţi la tub mic, o papiota de aţă cu un ac înfipt în ea, deodorante stick (oricum nu te lasă cu spray în bagajul de mână indiferent de dimensiunea acestuia), şampon la pliculeţe şi parfumele-mostre. Toate astea stau într-un port-fard mic pe care doar îl arunc în ghiozdan când fac bagajele. Sunt speciale pentru plecări şi nu le folosim acasă.
De asemenea, când pleci 4-5 zile nu se întâmplă nimic dacă nu ai câte un pulover şi câte o pereche de pantaloni pentru fiecare zi. Ajunge să schimbi zilnic articolul vestimentar care vine în contact direct cu pielea. Ia gândiţi-vă, cât spaţiu în bagaj ocupă patru maieuri faţă de patru pulovere… Iarăşi nu ai nevoie de pulover gros în caz de frig. Dacă e groasă treaba, pur şi simplu trebuie să îţi faci socoteala să-ţi fie bine dacă pui pe tine cam tot ce ai în bagaj, adică maieu, un tricou sau două, bluză cu mânecă lungă şi două pulovere mai subţiri. Toate astea cu geacă deasupra ar trebui să fie ok dacă nu plănuiţi să călătoriţi “light” în Siberia…
Dacă încercăm să reducem puţin confortul de acasă şi tabieturile, putem reuşi să călătorim într-adevăr “light” şi, implicit, să facem o economie substanţială la buget. Ştiu că sunt oameni, şi în special femei care vor spune: “Ia uite-o şi pe amărâta aia! Cum să călătoreşti în asemenea condiţii? ”. Uite-aşa. Mie nu-mi pică banii din cer, muncesc pentru ei. Nu am niciun „sponsor discret” şi nici nu-mi doresc. În plus, îmi place să văd cât mai mult. Un bilet mai ieftin de avion înseamnă mai multe călătorii pe an, ceea ce pentru mine e exact ce-mi trebuie. Pentru oamenii care gândesc aşa am scris acest articol. Restul... puteţi să-l ignoraţi... Să trecem aşadar la următorul capitol care face parte din categoria “travel smart”.
Cum să eviţi problemele de la filtrele de securitate
Nu de puţine ori am văzut la filtrele de securitate cozi interminabile blocate pentru că unul sau una “bipăia” încontinuu la trecerea prin filtru. Deşi există situaţii când indiferent ce ai face tot “ţiui” (ai prea multe plombe, sau naiba ştie de ce…), este bine să-ţi iei anumite măsuri de precauţie astfel încât să faci, din punctul tău de vedere, tot posibilul să scapi cât mai repede. Astfel, nu-ţi pune curea decât dacă trebuie neapărat. Dacă ai curea, da-o jos înainte de intrarea în filtru şi pune-o în tava specială pentru aşa ceva. La fel ceasul, brăţările sau alte accesorii metalice. Deşi de regulă argintul nu “bipăie”, dacă o brăţară este grea (de exemplu pandora mea care are vreo 10 bead-uri pe ea), ea va face filtrul să ţiuie cu siguranţă. Aşa că încă de la coadă scoateţi toate aceste accesorii şi puneţi-le într-o punguţă de preferat. Eu fac altfel. Când plec la aeroport nu-mi pun nimic pe mine. Toate stau într-o punguţă în bagaj. Când trec de filtre scot punguţa şi o pun în buzunar iar în avion, după ce mă aşez, am tot timpul din lume până la destinaţie să mi le pun pe toate pe mine… :))
Dacă eşti femeie, nu-ţi lua sutien cu balene metalice. Deşi ai şanse să scapi, cam în 80% din cazuri tot o să “bipăi”. O să te pună să te cauţi prin buzunare, apoi să te descalţi şi abia apoi se trece la percheziţia corporală. Mult timp pierdut degeaba. De asemenea, bocancii fac figuri aproape tot timpul. Aşa că nu mai pierde timpul. Cum ai ajuns, descalţă-te şi pune-i în tavă. Recomand folosirea şosetelor închise la culoare deoarece nu toate aeroporturile au ca Henri Coandă punguţe de unică folosinţă pentru pus în picioare. La Dublin mi-am făcut ciorapii varză. Ca şi la Praga... Cel mai sigur este însă, dacă vremea o permite, să-ţi iei adidaşii. Ăia nu “bipăie”…
A, şi încă un lucru. Nu uitaţi monezi în buzunare!!! Asta e cauza principală pentru care se declanşează avertizarea filtrelor de securitate.
În ceea ce priveşte conţinutul bagajului, deja aici cred că se ştie, dar am să fac totuşi o recapitulare. Este interzis transportul lichidelor în recipiente care depăşesc 100 ml. Acum, am văzut cazuri când au fost oprite şi recipiente de fix 100, aşa că cel mai sigur este să aveţi sub acest volum. Recomandat este să ambalaţi încă de acasă toate recipientele cu lichide într-o pungă de plastic transparentă pentru că sunt aeroporturi unde vi se solicită expres acest lucru. Este enervant de-a dreptul să stai acolo să cauţi în tot bagajul, în toate buzunarele ca să aduni toate lichidele şi lichiduţele şi să le pui într-o punguţă. Nu-i mai uşor să faci asta de acasă? Eu am punguţa asta în port-fardul cu periuţe şi pastă. De acolo o scot ori de câte ori mi se solicită. Excepţie de la regulă am văzut de fiecare dată când am călătorit cu copiii. Pentru ei am avut voie să trec şi cu apa caldă în termos pentru biberon şi cu un recipient micuţ de apă plată (de obicei 250 ml) dar abia după ce m-au pus să gust din toate.
Alte obiecte interzise sunt: foarfeci, cuţite, şi orice alt obiect ascuţit. Nu vă luaţi în bagaj spray parlizant că în mod sigur vă va fi oprit la control )) !!! V-aţi cumpărat recent un breloc sau un pandantiv în formă de glonţ de care sunteţi foarte mândru? Dacă vreţi să fiţi în continuare, lăsaţi-l acasă. Mai mult ca sigur nu veţi fi lăsat să treceţi cu el... Pe noi ne-au pus să deşertăm o borsetă întreagă pentru o amărâtă de baterie de ţigară electronică. De briceag nu cred că mai este nevoie să spun. Oricât ar fi de mic, tot nu vă vor lăsa... dacă îşi vor da seama că e briceag. Restul gen: benzină, motorină, pistoale, muniţie şi alte d’astea, lăsaţi-le acasă. Bombe artizanale... hmmmm, deja o dăm în filme artistice... :)))
Am văzut la un moment dat, pe aeroportul din Pisa o femeie care îşi cumpărase ca suvenir un set de cuţite de bucătărie. Era foarte contrariată că de ce i l-au oprit că doar era sigilat! Apoi a cerut să i se dea banii pe el că cică nu fusese ieftin. Da, situaţii din astea comice se întâlnesc foarte des. Faceţi în aşa fel încât să fiţi întotdeauna spectatori şi niciodată protagonişti!
Concluzii
Dacă vă număraţi printre cei care aţi ajuns cu lecturarea până aici, înseamnă că ori sunteţi webmaster şi n-aţi avut încotro, ori poate că articolul acesta consideraţi că poate fi util pentru voi. Acum sau în viitor.
De reţinut este faptul că mie nu prea îmi place să zbor. Iau însă zborul cu avionul ca pe un rău necesar. Este varianta optimă din punct de vedere timp-siguranţă-cost de a ajunge din punctul A în punctul B. Dacă nu aş fi zburat, nu aş fi ajuns să văd atâtea locuri minunate...
Ce ar mai fi de spus despre companiile low cost… Când căutaţi un bilet de avion, întotdeauna este bine să încercaţi să vă stabiliţi concediul în funcţie de oferte şi nu invers. Nu veţi avea un rezultat satisfăcător dacă nu aveţi date de călătorie flexibile. Încercaţi să cumpăraţi biletele atunci când se lansează noul orar chiar dacă perioada de călătorie este peste 8-9 luni. Da, ştiu, ai timp să faci un copil şi să-l şi naşti până ajungi să pleci, dar merită. În plus, dacă ai procedat aşa şi până acum, în mod sigur mai ai pe "ţeavă" vreo 2-3 plecări la care să te gândeşti până atunci. Dacă faceţi parte dintre românii care îşi pot alege perioada de concediu, şi aceasta nu este impusă de angajator, încercaţi să plecaţi cât mai în extrasezon. Atunci sunt cele mai bune preţuri peste tot. Un city-break în iulie sau august, pe lângă faptul că este aglomerat, este şi foarte scump. Dacă e vorba de sejur de plajă, clar nu se pune problema de martie sau aprilie, decât pe destinaţii exotice. Dacă se pune problema de destinaţii exotice, atunci nu discutăm de low-cost, deci iese din calcul targetul vizat de acest articol…
Oricum ar fi, dacă ajungeţi la bordul unei aeronave al unei companii aeriene low-cost, fiţi indulgenţi. Nu vă uitaţi că bluza stewardesei ăleia stă şui, sau că fusta celeilalte este prinsă în dreptul fermoarului cu capse… de capsator, sau că uneia i-a sărit oja de pe unghii, sau că freza alteia… n-a rezistat în bătaia vântului… (da, faceţi ce zice @ariciu, nu ce face @ariciu că eu clar le-am observat dacă le-am enumerat aici...). Poate că prestanţa, că imaginea unei companii low-cost nu se compară cu cea a uneia de linie, dar şi banii de care vorbim sunt alţii. Şi cei pe care îi daţi voi (dacă v-aţi luat bilete “smart”), şi cei pe care îi iau ei (indiferent dacă voi v-aţi luat sau nu bilete “smart”) … Nu vă faceţi probleme din punct de vedere al siguranţei. Este aceeaşi probabilitate să se întâmple sau să nu se întâmple ceva în oricare caz, cu orice companie aeriană aţi alege să călătoriţi. În fond şi la urma urmei zborul cu avionul este recunoscut ca fiind cel mai sigur mod de a călători. Statistica pe 2013 arată clar acest lucru: 265 de morţi în accidente aviatice faţă de 1,24 milioane (nu e cifra exactă) morţi în accidente rutiere. Acestea fiind zise…
În numele meu şi al echipei formate şi conduse de mine, vă mulţumesc că aţi ales să lecturaţi acest articol, vă doresc o zi frumoasă şi vă mai aştept să reveniţi la bordul AriciuAir! :)))
Trimis de ariciu in 11.04.14 17:15:00
55 ecouri scrise, până acum, la acest articol
ECOURI la acest articol - pg. 1 / 2
55 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Adecă să-mi stric eu Vuitonu' pe ăștia de la low cost? Ce-i drept, și noi de fro' 7 ani (hehehe, cei 7 ani luați de acasă) tot așa calătorim.
Felicitări pentru acest articol pe care l-am citit cu mare atenţie şi chiar am recitit unele pasaje.
Fac parte din cei care călătoresc numai cu low-cost şi asta din motive pur economice. Îmi planific şi fac rezervări la unităţile de cazare (tot "low-cost"), astfel încât să pot face cât mai multe sejururi într-un an.
Filozofia mea turistică este simplă, merg să vizitez cât mai multe şi cu cheltuieli cât mai mici.
Înainte de o rezervare la avion citesc cu atenţie regulamentul companiei şi nu am avut niciodată probleme cu bagajul sau securitatea la îmbarcare. Măsura micşorării dimensiunilor bagajului de către cei de la WizzAir nu mi-a căzut bine nici mie, iar motivaţiile lor mi s-au părut puerile.
”Apoi a cerut să i se dea banii pe el că cică nu fusese ieftin.
Tare de tot faza... Anul trecut eram în sala de primire a unui spital şi vine un tip să ceară banii pe o pijama de la centrul de primire bolnavi spunând că un anumit medic l-a pus să o cumpere.
Tipul venise să interneze pe cineva, s-au făcut formalităţile de internare şi în timp ce a plecat să cumpere o pijama (trimis de medic) bolnavul a refuzat internarea.
La centrul de primire bolnavi a cerut banii pe pijama motivând că, "doctorul m-a pus s-o cumpăr".
Consider acest review deosebit de util pentru cei care călătoresc cu low-cost şi în general pentru toţi cei care folosesc avionul în deplasările lor.
P. S. Se pare că "accidentul" de la Baloteşti face parte din misterele agitaţiei din '89.
Un subiect deosebit de interesant, și pe marginea căruia se poate discuta la infinit.
Sunt de acord că este bine să ne planificăm călătoriile la costul minim, dar asta nu înseamnă întotdeauna că zborurile low-cost sunt cele mai avantajoase.
Câteva din experiențele mele:
1. La începutul istoriei „low-costului” bagajul de cală era inclus în preț. La un moment dat, cel puțin pe relația Londra a apărut o taxă de „asigurarea bagajului” de 8 euro în fiecare sens. În un anumit moment taxa sa majorat la 10 euro. Atunci am plecat din București. La plecare mi se spune că având în vedere data în avans a achiziționării biletului, sunt scutit de bagajul de cală. La întoarcere, pe aeroportul din Standstet, mi se cer 10 lire (nu euro). Încercând să deschid discuția cu data achiziționării biletului sau valoarea taxei de 10 euro, ni se răspunde sec: ”Reclamați la București, și veți obține banii înapoi. ”
2. Planific cu circa 4 luni înainte o călătorie dus - întors București - Londra, la un cost „low-cost” de circa 110 euro. Cu 3 săptămâni înainte, din cauze obiective, sunt obligat să anulez călătoria și încerc la o agenție de bilete afiliată, să obțin restituirea banilor. Mi se răspunde din nou sec: ”Nu se poate. Ați beneficiat de o ofertă de reducere, și în acest caz nu se restituie banii. ”
3. În excursia pe care am făcut-o în ianuarie cu plecare din Londra am cumpărat biletele în septembrie, găsind la compania națională un preț sensibil egal cu cel „low-cost” (inclusiv taxa de bagaje, taxa de rezervare on-line a biletului, taxa de check-in, și nu mai știu care alte taxe). În plus, aceasta m-a lăsat la Heathrow, de unde m-a costat mai puțin până la destinație decât m-ar fi costat de la Luton.
4. Dacă studiem destinațiile unde „low-costurile” nu au concurență (în cazul meu Malaga), observăm că prețurile nu mai sunt chiar low-cost. În septembrie 2011, pe un bilet dus - întors (el era defalcat se fiecare direcție, dar nu mai țin minte decât că dusul era mult mai scump), cu peste trei luni înainte am plătit peste 450 euro, și tendința era de creștere.
Nu sunt foarte sigur că „low-costurile” nu au avut accidente până acum. Cred că Banat Air a încercat să fie prima companie low-cost de la noi, iar accidentul de la Verona din 1995 este încă în amintire.
Deci, mai putem discuta pe tema asta.
Îmi cer scuze, dar la ecou anterior trebuie să scriu o erată esențială.
Zborul la Londra din ianuarie a. c. nu l-am făcut cu compania națională română ci cu British Airways.
Vă rog iertare.
@ariciu:
Felicitări pentru articol. Cu siguranță, ponturile prezentate pot fi utile multora. Din păcate, nu mă număr printre cei care își pot planifica vacanțele după ofertele de zbor găsite, indiferent cu cât timp înainte se face aceasta, astfel că sunt nevoită să plătesc mai mult, uneori prea mult pentru același serviciu (bilet). Am zburat de câteva ori cu compania albastră, de care am fost foarte mulțumită, dar alegerea nu mi-a aparținut, așa a fost pachetul cumpărat de la agenție, că biletele au fost ieftine sau nu nici măcar nu știu și nici nu m-a interesat. Anul acesta am hotărât să-mi organizez singură vacanțele și, din cauza lipsei de experiență și de încredere în forțele proprii, am studiat întâi piața vreme de aproape două luni, vânând oferte speciale pe destinațiile vizate, timp în care prețurile low-costurilor au crescut aberant de mult. În final, am ales Taromul la care prețul a fost sub BlueAir și, în plus, voi beneficia de un orar de zbor mult mai convenabil, fără nopți pierdute prin aeroporturi.
Ai uitat să amintești și de stupida suprataxă care se plătește în absența check in-ului online tipărit, o problemă în cazul celor care aleg sejururi mai lungi de două săptămâni și nu pleacă și cu imprimanta după ei.
Remarcabilă organizarea ta în problema bagajelor. Unii încă mai pleacă în concediu de parcă se mută definitiv acolo și nu folosesc nici măcar un sfert din hainele plimbate aiurea și pe bani.
@msnd: Din motive obiective (internat în spital) şi eu am pierdut 95 euro pentru o călătorie anulată la Madrid în martie a. c., însă la un calcul total la numărul de zboruri low-cost "m-am scos".
De când cursele de pe Băneasa s-au transferat pe Otopeni, au crescut mult şi preţurile low-cost, dar ele sunt în general mult mai mici decât cele de pe cursele de linie.
Excepţiile depind de mai mulţi factori, concurenţă, promoţii, perioade etc.
Ariciule articolul tău este extraordinar (ca de obicei). Ce mă enervează e că tu găsești curse ieftine și eu nu (mai găsesc).
Dacă nu ar fi fost low cost nu aș fi ajuns niciodată (cred) la Londra sau Paris. Dar erau anii când zborurile low cost erau chiar low cost (păcat că m-am prins cam târziu).
Chiar am pățit ceva extraordinar - am găsit eu bilet la Paris cu 60 EUR și fără să rezist tentației mi-am cumpărat. Mai caut eu ce caut și găsesc avion la Londra cu 30 EUR toate costurile. Aveam deja pentru anul acela bilete la Paris concediul era planificat (plătit) Corfu + Lefkada și nu aveam bani nici măcar pentru Paris. Dar 30 EUR? Și m-am hotărât – iau bilete și dacă nu îmi permit asta e – pierd 90 EUR (echivalentul a 3 persoane). Era în 2010.
De atunci am mai încercat de două ori – odată la Valencia (2012) când au mutat cursa în așa hal încât am renunțat. Atunci am aflat prima data că totul e perfect dacă nu apar probleme. Dacă apar atunci ai încurcat-o. Încercările de a-mi recupera banii (am avut de ales reprogramare sau returnare bani) au fost (aproape) zadarnice. Noroc a fost că am găsit pe cineva în interior care mi-a înlesnit recuperarea banilor. Și al doilea lucru – bine că am făcut rezervarea la hotel cu posibilitatea returnării. Atunci m-am gândit că ăsta este riscul cu low cost… Până în 2013 când Tarom a schimbat și el cursa (nu tot la fel de grav) dar a făcut-o. Așa că posibilitatea returnării trebuie să o iei în calcul indiferent dacă vorbim de low cost sau cursă de linie.
A doua oară la Malaga (tot în 2012) – nu a fost chiar ieftin 125 EUR dar mi se pare că până la coadă a ajuns la 160 EUR în medie (am avut și un bagaj căci am fost 10 zile). Dacă nu ar fi fost low cost nu aș fi ajuns niciodată în aceste locuri minunate.
Totuși încă din 2012 au crescut toate taxele. La Blue Air plătești 20 EUR în plus doar pentru plata cu cardul. Dacă iei odată 3 bilete nu plătești o taxă de 20 EUR pentru toate ci 60 EUR. Adică nicio sfârâială. Wizzair bagajele lor de mână nu-mi permit nici laptop-ul să mi-l iau. Mi-e dor de un City Break dar nu am mai găsit nimic în ultima vreme. Ariciule dacă mai vezi ceva interesant spune-mi și mie. Oricum eu iau biletele cu 2 ani înainte.
@traian. leuca: Bună seara şi mulţumesc de vizită şi de ecou. Ştiam că acest subiect este destul de sensibil şi mă aşteptam să işte ceva discuţii. Mi-am asumat însă acest lucru.
Şi noi tot din motive economice călătorim astfel, şi nu ne-a părut rău deocamdată. Am citit ce aţi scris în legătură cu pierderea sumei de 95 de euro. Şi noi am păţit astfel în septembrie, când aveam bilete de avion pentru Beauvais şi n-am putut să mai plecăm (bine, motivele au fost de altă natură, dar nu contează). Am pierdut atunci vreo 100 de euro parcă. Atunci când am cumpărat biletele, ştiam clar că dacă se întâmplă ceva, orice, si nu mai putem merge, banii nu mai aveam cum să-i recuperăm. Este un risc pe care ni-l asumăm ori de câte ori achiziţionăm bilete de avion. Neprevăzutul poate interveni oricând. Ideea de bază este: merită sau nu riscul? Din punctul nostru de vedere, merită, e clar, din moment ce nici după ce "ne-am luat-o" nu ne-am potolit. Făcând un calcul, per total, vorba dumneavoastră "ne-am scos", chiar şi cu acei bani pierduţi.
Mă uitam acum ceva vreme pe Lufthansa parcă, pentru că aveau o ofertă la un moment dat pentru Berlin. Biletele aflate la ofertă aveau exact acelaşi regim cu cel al biletelor achiziţionate de la companiile low-cost. Adică nexam bani dacă nu puteai pleca.
Pentru noi low-cost-ul încă rulează chiar dacă au cam sărit la preţ în ultima vreme...
@nicole33: Nu că nu ai avea dreptate. Dimpotrivă! Doar ca 'șmecherie" (oare cum naiba se spune la trick în limba română? - eu am rezolvat la hotel problema - am rugat recepționerul să printeze checkin-ul (e adevărat că eu am permanent latop-ul cu mine). În general au fost drăguți. Bineînțeles că am dat un mic bacșiș (fără să mi se ceară) dar care era oricum muuult sub taxa de checkin.
@ariciu:
Corectă analiza pe care ai făcut-o.
Ar mai fi și alte aspecte, pe care le-ai lăsat ca să mai avem și noi ce comenta
Dintre cele neplăcute la low-cost ar mai fi de adăugat faptul că, de cele mai multe ori, aeroportul este unul mai depărtat de țintă, exemplele cele mai potrivite în acest sens fiind Parisul, cu Beauvais și Londra cu Luton. În ambele cazuri, distanța până în orașul de destinație este de 50 km, costul transportului, destul de mare, adăugându-se la cel al biletului de avion.
Apoi, cursele low-cost își îmbarcă, sau debarcă pasagerii la cele mai depărtate terminale, foarte rar aceștia beneficiind de urcarea/coborârea din avion prin burduf. De cele mai multe ori, transportul între terminal și avion se face cu autobuzul și asta nu în cele mai bune condiții.
Nici orele de plecare și sosire nu sunt dintre cele mai potrivite, mai ales în aeroporturile foarte aglomerate.
În plus, dacă este vorba de o escală, posibilele întârzieri sunt pe riscul pasagerilor, avionul de legătură neașteptând sosirea primului, așa cum se întâmplă la cursele de linie.
În sfârșit, să mai precizăm că în toate situațiile, pentru reducerea costurilor, avionul se întoarce la locul de plecare după mai puțin de o oră, timp în care, evident, se face doar alimentarea acestuia, fără o verificare serioasă a lui. Nici echipajul nu prea are timp de odihnă.
Ce este mai supărător la low-costuri, este modul mizerabil în care au găsit să-și rotunjască veniturile. De fapt, dacă socotești toate nimicurile pe care trebuie să le plătești (inclusiv posibilitatea de a-ți alege locul), ajungi la concluzia că nu prea e ”low-cost”. Doar dacă iei biletul cu câteva luni înainte, lucru ce nu este întotdeauna posibil, iar pentru unii chiar imposibil.
Pe de altă parte, nu știu dacă ai observat politica mai recentă a unor companii de linie, care ajung cu ofertele comparabile cu cele de low-cost.
În octombrie anul trecut, am ajuns și m-am întors de la Barcelona cu Lufthansa cu prețul de 200 € (plus 25 € pe care mi i-a luat firma la care am făcut rezervarea).
În februarie-martie anul acesta, Air France a oferit bilete București-Paris și retur la prețul de 130 €.
Nici KLM nu stă degeaba și vine cu oferte interesante.
Așa că eu îți recomand să stai cu ochii și pe aceste oferte, vei avea surprize plăcute. Mai ales de la Lufthansa. Dar oricum, odată breșa creată, vor urma și alții.
Eu am zburat cu tot felul de companii, dar dintre cele low-cost, doar cu Blue Air, așa că nu prea am termeni de comparație.
Oricum, apropo de faptul că, pentru a beneficia de prețuri minime la transportul cu avionul trebuie să îți organizezi concediul după transport și nu invers, ai perfectă dreptate.
Dar în ultimul timp, a apărut o alternativă, oferită chiar de unele companii aeriene, cum sunt Wizz Air, sau unele companii arabe. Este vorba de obicei de pachete de genul ”city break”, dar și pe durată mai lungă, în care se oferă transportul și cazarea.
Am văzut astfel de oferte chiar mai complexe. De exemplu, sejur în Maroc, iar la ducere și întoarcere, pentru că se face o escală, aceasta este prelungită, prin cazarea pentru o noapte în orașul de escală, de obicei Milano.
Acest tip de ofertă este cel mai interesant, mai ales pentru mine, care nu sunt adeptul excursiilor organizate, prefer să mi le organizez singur, iar în acest caz, chiar pot să o fac, în schimb transportul și cazarea sunt asigurate.
Ar mai fi multe de spus, dar mă opresc aici, că și-așa am scris cam mult...
În orice caz, subiectul adus în discuție e interesant, mai ales că sunt destui cei care nu și-au pus aceste probleme, pur și simplu pentru că sunt comozi, dar nu știu ce plăcut e să-ți pregătești singur excursia. Dar noi știm, nu? Și ce plăcut este acel thrill din timpul pregătirilor ...
@Dabator:
Se spune ”truc”, sau, așa cum ai spus și tu, ”șmecherie”.
”care era oricum muuult sub taxa de checkin
Ținând cont că această taxă este de obicei 5 €, ”muuult sub” ar însemna câteva zeci de centime?!
@Dabator: Odată cu mutarea pe Otopeni primii care au introdus taxa atât pentru pentru plata cu cardul, cât şi pentru plata prin transfer bancar au fost cei de la WizzAir (sume cuprinse între 19,75 şi 51 de euro).
Apoi au introdus această taxă şi cei de la BlueAir, mai întâi la plata prin transfer bancar, apoi şi la plata cu cardul.
Sumele diferă (uneori nu se ia această taxă) şi nu am aflat după ce criterii.
Pe lângă această taxă se mai plăteşte taxa de tranzacţie (18 euro) şi taxa de check in (dacă nu este făcută on line). Ca urmare şi a acestor taxe preţurile low-cost au crescut şi cu 150 %, deşi companiile anunţau la mutarea pe Otopeni o creştere de preţ de maxim 20 de euro.
@msnd: Bună seara şi vă mulţumesc că aţi trecut pe la mine. Să vă explic. Noi nu am ajuns încă la Londra pentru că preţurile de la nicio companie "nu se pupă" cu bugetul pe care noi dorim să-l alocăm pentru acestă destinaţie, bine... nici n-am căutat cu mare ardoare. Londra este o destinaţie sensibilă din punct de vedere al preţului pentru că sunt multe companii care operează ruta, multe aeroporturi, etc. Din cauza asta spuneam:
”Când căutaţi un bilet de avion, întotdeauna este bine să încercaţi să vă stabiliţi concediul în funcţie de oferte şi nu invers.
Nu am spus niciun moment că low-cost-ul este cea mai bună alegere indiferent de "scopul şi durata" călătoriei. De foarte multe ori ajunge să fie mai scump decât companiile de linie, dar eu nu despre situaţiile acestea vorbeam. Când ai o destinaţie fixă şi nu suportă abatere, atunci este foarte posibil să nu găseşti ce cauţi. Pentru Londra, din câte am observat eu, trebuie căutat de exemplu în aprilie-mai (când se lansează orarul de iarnă) pentru iarna 2014-2015. Ceea ce înseamnă cu peste 6 luni înainte. Atunci sunt ceva şanse de un preţ bun. Chiar voi testa anul acesta pentru că mă interesează Londra ca punct de legătură pentru altă destinaţie.
Un alt aspect ar fi cel legat de siguranţă. Nu am spus că low-costul este total lipsit de riscuri. Eu am afirmat aşa:
”Nu vă faceţi probleme din punct de vedere al siguranţei. Este aceeaşi probabilitate să se întâmple sau să nu se întâmple ceva în oricare caz, cu orice companie aeriană aţi alege să călătoriţi.
Asta înseamnă că statistic, ai aceleaşi şanse şi cu unii şi cu alţii. Asta am simţit că trebuie să menţionez petru că acum ceva vreme a fost un CMR în care cineva îşi făcea probleme că dacă alege un charter de la low-cost s-ar putea să rişte mai mult decât cu unul de la o companie de linie.
În ceea ce priveşte Malaga, aici chiar vă contrazic şi ştiu de ce. În luna noiembrie 2013 am zburat pe cursa Bucureşti-Malaga, cursă care pe soţul meu l-a costat în jur de 70 de euro. E adevărat, biletul a fost achiziţionat în luna iunie pentru sfârşitul lui noiembrie, deci cu aproximativ 5 luni înainte.
Oooofff, am scris atât că nici nu mai ştiu cu ce am început, dar sper că am atins toate punctele puse în vedere. dacă mi-a scăpat vreunul, revin cu completări într-un alt ecou...
@Costi: Nu prea te pot contrazice. Ai dreptate și cu centimele. Doar că atunci când am fost la Malaga am fost 5 persoane. Din fericire la recepție nu am plătit bacșiș fiecare în parte. Așa că 5 EUR înseamnă mai puțin decât 25 EUR.
@nicole33: Hai că nu mai mulţumesc încă o dată, că deja e de la sine înţeles ))
Da, am uitat să amintesc de suprataxă, dar s-a întâmplat pentru că eu niciodată nu am avut probleme cu ea, deşi am plecat de vreo două ori fără să avem boarding-urile de întors printate. Ideea e că ei specifică foarte clar că preţul respectiv este valabil pentru check-in online. Dacă bifezi check-in online, te angajezi să vii cu printurile. Dacă alegi check-in la aeroport încă din momentul rezervării, taxa plătită e mai mică, iar dacă faci check-in la aeroport nespecificând asta, plăteşti mai mult.
Noi am procedat aşa. Am făcut la dus, aşa cum era normal, iar cu 3-4 zile înainte de întoarcere am fost de am căutat un internet-point (eram în Sicilia). Ne-a costat 1 euro timpul petrecut pe net pentru completarea datelor şi printurile pentru check-in. Mai există posibilitatea să vorbeşti la hotelul unde ai cazarea, sau, din câte am văzut, dar nu am testat pentru că nu am riscat niciodată să ajungem până în acel punct, există în aeroporturi (nu ştiu în câte, nu ştiu în care, dar la Bergamo am văzut sigur) automate pentru tipărirea check-in-ului online. Oricum taxa e mai mică decât la ghişeu.
Îmi pare rău că nu eşti dintre cei care îşi pot planifica dinainte concediul. Ai avea numai avantaje din punct de vedere al transportului cu avionul. Noi de exemplu ştim din decembrie tot calendarul vacanţelor pentru anul următor. Mai rămâne doar să-l completăm în funcţie de oferte. Dacă avem deja bilete luate (ceea ce se întâmplă de obicei pentru că în decembrie noi avem deja de vreo câteva luni bilete luate pentru martie anul următor), ne punem zilele de concediu din martie în funcţie de datele de zbor.
@ariciu:
Bună seară și din partea mea și mulțumesc pentru atenția acordată celor scrise de mine. Se pare că în principiu suntem cam de acord în punctele esențiale. Eu am dorit numai să evidențiez, din experiența personală, că nu totdeauna leopardul este înauntru. În plus, de fiecare dată Londra era destinație obligată pentru mine.
Cât despre Malaga, suport orice fel de contrazicere, și din nefericire, în urma unor verificări, trebuie să dau și aici o erată: am plătit pe data de 18.07.2011 suma 1068.81 lei, deci 250 euro, pentru zborul unei persoane în data de 16.09.2011.
@Dabator: Aaaaa, ar trebui să mai scriu un review, la câte probleme s-au adus în discuţie. (Gata, am terminat cu mulţumirile individuale că am mulţumit tuturor mai sus )
Am păţit-o şi eu de două ori cu schimbatul datei. Prima oară în 2010 când Blue mi-a mutat cu o săptămâna înainte de data plecării cursa de dus la Viena cu o zi mai devreme (pe atunci operau şi Viena), aşa că "am înghiţit găluşca" şi am mai luat o noapte de cazare, iar a doua oară cu cei de la Wizz în 2012 când au făcut acelaşi lucru cu o cursă spre Catania. Şi aici... tare rău mi-a părut şi am procedat la fel... Problema în al doilea caz a fost că cineva din grupul cu care am plecat nu putea să-şi ia liber şi atunci a optat pentru o cursă cu două zile după data iniţială. De aceea de atunci recomand numai cazările cu modificare/anulare gratuită.
În ceea ce priveşte taxele, da sunt mari dar... mai pot fi reduse. La Blue, de exemplu, dacă plăteşti la ghişeul băncii (BRD, Bancpost şi încă una dar nu ştiu care), taxa este de 5 euro/segment/pasager în loc de 10 cât este la plata cu cardul, iar la Wizz preţurile pot fi reduse achiziţionând Wizz Discount Club care este 135 de lei pe an şi îţi oferă o reducere de 45 de lei/segment/zbor/persoană ţie şi celor care călătoresc pe rezervarea ta. Noi aşa am făcut şi am obţinut super preţuri. În decembrie am fost la Roma cu 118 lei/persoană dus-întors. Bine, "super preţuri" în accepţiunea noilor tarife, pentru că în martie anul trecut am fost cu 39 lei/persoană dus-întors. Acum nu mai pupi aşa ceva nici să cauţi cu lupa... La Wizz, cu bagajul m-am obişnuit. Ne-am luat nişte ghiozdane din Cora pe dimensiuni iar laptopul... îl lăsăm acasă că ne-am dat dreq, avem "smartphoane"... )
Dacă văd ceva interesant, te anunţ, dacă ai activat PM-ul...
Şi eu m-am prins târziu de faza cu low-costurile, fi-r-ar să fie... )
Desi nu am calatorit niciodata cu low-costul (din motive strict personale, nu din cele enumerate de tine), te felicit pentru acest articol pe care l-am lecturat cu mare atentie si curiozitate! Chiar vroiam sa stiu cum e... Multumesc!!!
@Costi: Dadadaaaaa, thrill-ul, da. Ăla merită toţi banii!!! S-o iau pe rând cu binişorul că deja m-am ameţit de tot...
1.
”... aeroportul este unul mai depărtat de ţintă, exemplele cele mai potrivite în acest sens fiind Parisul, cu Beauvais şi Londra cu Luton.
Da, corect, perfect de acord aici, dar... 30 de euro (atât era în 2012 când am fost ultima dată) pentru Beauvais-Paris dus-întors, oricum era mai ieftin cu mult decât diferenţa până la cursa de linie. Noi am dat atunci 250 lei/persoană dus-întors cu toate taxele incluse. Iar pentru Luton, acum au băgat transport shuttle Luton-Londra la 10 GBP dus-întors, deci e ok. În plus, pe mine Luton de exemplu mă avantajează pentru că de acolo pleacă cele mai bune curse spre... Reykjavik... )
2.
”cursele low-cost îşi îmbarcă, sau debarcă pasagerii la cele mai depărtate terminale...
Touche şi aici, dar... în autobuz se stă maxim câteva minute şi eu spun că merită efortul, iar acolo unde trebuie să mergi pe jos (recordul nostru a fost la Dublin unde am mers 15 minute prin aeroport ca să ajungem la poarta de îmbarcare) "mersul pe jos, face piciorul frumos", iar eu ţintesc la picioare superbe... (ce să fac, întotdeauna privesc partea plină a paharului...)
3. În ceea ce priveşte orele de plecare şi sosire, eu nu ţin minte să fi avut neplăceri. Ştiu că sunt curse în miez de noapte, am auzit, dar nu prea ştiu care-s alea. Noi de obicei am plecat din Bucureşti dimineaţa, cel mai devreme la 06.05 spre Roma. În rest... chiar nu am mers pe destinaţii cu ore dubioase, aşa că nu pot să mă plâng nici din punctul ăsta de vedere.
4. Riscurile cu escalele, sunt în seama pasagerilor, este adevărat. Dar se ştie asta de la bun început şi e alegerea fiecăruia dacă e dispus să rişte sau nu. Noi nu luăm combinaţii de zboruri care să nu aibă între ele cel puţin 3-4 ore escală, chit că vegetăm prin aeroport în orele alea. (Mai o cafea, mai o bârfă, mai un traseu nou cu ghidul în faţă, trece repede timpul...) În plus, când plecăm astfel, nu luăm pe nimeni cu noi, plecăm doar noi doi. Adică... pe barba noastră, ţeapa noastră, nu are altcineva de suferit.
5. Da, este adevărat, la low-cost plăteşti absolut orice, dacă vrei ceva anume. Noi la Wizz, unde nu sunt locuri prestabilite (la ăştia mi se pare cea mai mare tâmpenie pentru că din cauza asta e îmbulzeală tot timpul), ne urcăm în autobuz ultimii si la scara avionului ajungem printre primii. Uneori n-a mers, dar tot am avut unde să stăm, n-am călătorit pe aripă sau pe strapontină niciodată... ) Pentru un zbor de 2-3 ore, nici nu merită să te agiţi, oricum tot acolo ajungi.
La Blue, în urma check-in-ului online îţi repartizează locuri aleatorii. De obicei, persoanele de pe aceeaşi rezervare au locurile unul în bot şi unul în fund... -ul avionului. Frumos, cu printurile, ne-am dus de fiecare dată la ghişeele de check-in în loc să mergem direct la poarta de îmbarcare şi cu un zâmbet am solicitat, dacă se poate, să ni se dea locuri unul lângă altul. Niciodată n-am fost refuzaţi. Niciodată! Imediat ne-au schimbat boarding-urile gratuit.
Ştiu că nu toată lumea poate să-şi ia cu mult timp înainte biletele, tocmai de aceea am şi specificat acest lucru. Dacă ai de plecat în scurt, atunci trebuie să te orientezi clar spre altceva. Low-cost-ul devine brusc prea... High.
Am observat ofertele companiilor de linie încă din toamna trecută. Avea Taromul la un moment dat Bucureşti- Amsterdam la 109 euro/persoană pentru jumătatea lui decembrie. Asta însă înseamnă aproape 1000 de lei pentru două persoane. Îţi dai seama cât mă doare mâna să dau banii ăia când, în aceeaşi perioadă, făcând o simulare am găsit Bucureşti-Bruxelles la 200 lei/persoană la Wizz şi din Bruxelles ajungeam în Amsterdam cu trenul destul de ieftin (adică vreo 25-30 de euro dus-întors) şi împuşcam şi doi iepuri dintr-o lovitură? Adică vedeam şi ceva din Bruxelles şi ceva din Amsterdam... Cam ăsta este modul nostru de a gândi atunci când planificăm să plecăm...
De ofertele "transport + cazare" am auzit. Nu mă tentează încă, pentru că cel puţin deocamdată ne-am "spurcat" la mini-tururi care, după calculele noastre, necesită cazări în oraşe diferite (gen mica aventură în sudul Spaniei). Dar nu se ştie niciodată ce-mi mai "vine pe chelie", e bine de ştiut...
Vorba ta... sunt multe de spus, dar mai "parlim" (de la verbul parler, nu am uitat nicio diacritică pe acolo, că nu intenţionez să pârlesc pe nimeni...) şi mâine că uite cât e ceasul. Ştiam că o să mă întind pe subiectul ăsta, dar mamă, ce-mi mai place... ))
Bun, bun... si as putea continua cu aprecierile, insa nu asta este esenta rw.
1*
cu exceptia Parisului unde intradevar nu am zburat decat cu companie de linie, peste tot, dar peste tot am mers doar low.
2*
pentru londra este compania easy bus unde daca te uiti din timp pretul pleaca de la 2 lire/sens pentru transfer. ...am fost si spun din experienta.
3*
fiindca tot plecam cu low e bine de stiut ca un rucsac e mai usor si mai flexibil decat un troler, si in plus cred ca are farmec sa aven si un sendwich de acasa... asa pentru pauza mare.
4*
pentru cei interesati de vanatoare si aici ma refer la cea de bilete ieftine trebuie timp, rabdare si ceva experienta.
-intai de toate sunt multe motoare de cautare de unde poti lua idei de companii si combinatii.
-ar fi si varianta cautarii biletelor dar in sens invers, adica vreau sa merg in Tenerife... oki... ce aeroporturi sunt, ce companii zboara acolo si care din ele ma ajuta cu legaturi bune pt mine... adica ma aduc aproape de cele cateva aeroporturi cheie din Europa pe segmentul low.
-cu timpii morti intre eventualele segmente de zbor e de discutat fiindca poti avea bafta sa iasa ceva minivizita sau sa stai cuc in aeroport... asta depinde de fiecare si de sansa momentului.
Concluzia
low si iar low... si in state tot cu low m-as duce... ce strica un oslo-etc la pret oki??? ...cui???
totul se invata sau se cere sfatul si atunci daca criteriul principal al concediului e un cearsaf curat si multe obiective de vizitat... clar restul e low.
cat mai multe vacante frumoase si ieftine sa aveti.
PS
cu asta cred ca trebuia sa incep defapt.. un subiect fierbinte ridicat la fileu cu multa delicatete pusa in documentare si explicatii.
cei 39 lei ...cel mai ieftin...hmm scump..scump...sa nu comentam mai mult.
@msnd:
”am plătit pe data de 18.07.2011 suma 1068.81 lei, deci 250 euro, pentru zborul unei persoane în data de 16.09.2011.
Cât??? Wow!!! Eu nu am dat atât niciodată nici măcar pentru două persoane. Mi se pare enorm!!!
@ariciu: subiectul nu e nou, a mai fot un articol pe aceeași temă. Dar cu altă abordare, evident.
”Companiile low-cost fac altfel economii...
Da, dar ar mai fi: imobilizare minimă a aeronavelor la sol. Ajung pe un aeroport, se schimbă echipajul, se „refresh-ează” și-i dă bice mai departe. Dar subliniez (că pe aici pe undeva se cam înțelege altfel): NU fără a trece mai întâi prin toate verificările tehnice necesare! Dacă pilotul (comandantul) nu e mulțumit de cel mai mic detaliu, e liber să anuleze decolarea.
O altă componentă a strategiei de vânzări low-cost este repartiția prețului de vânzare a locurilor dintr-o aeronavă: un (mic) procent sunt locuri foarte ieftine, unul ceva mai mare sunt la un preț (să-l numim) bunicel, iar o ultimă „felie” sunt aproape de costul curselor „de linie”. Unii poate mai au și un supliment pentru întârziați la preț de speculă. De aia e bine să iei biletul din timp - doar așa apuci să iei din prima tranșă.
Pentru oferte de bilete la promoție, e un topic pe forum, inițiat de colegul expert în călătorii „long-range” - TraianS.
Un aspect pe care mi se pare că nu l-ai luat în seamă la calculul costului optim pe o anume destinație este și costul total door-to-door. Acesta poate să determine înclinarea balanței spre o companie de linie în defavoarea celor low-cost. Pentru că adesea e mai scump să ajung la hotel de la aeroportu' lu' Pește de la #$@&^-n praznic, față de aeroportul de lângă oraș, cu metrou la subsol etc. Știți voi despre ce spun aici.
Apropo de prețuri: am zburat cu Sky Europe (defuncta) cu 1 € pe segment spre Viena și Paris, în rest doar cu curse de linie în interes de serviciu. Pe de altă parte, acum vreo doi ani, am fost nevoit să iau de azi pe mâine un bilet Barcelona - București, că fie-mea care era acolo a avut grijă să piardă avionul la întoarcere. Norocul ei că avea un' să stea... A fost totuși relativ ieftin: 128 € (Wizz). (Paranteză, apropo de bagaje: o cucoană de la BA pe Heathrow n-a vrut în ruptul capului să accepte geanta cu laptop-ul ca bagaj de cabină regulamentar, conform normelor și biletului Tarom/BA pe care-l aveam, așa că m-a costat „doar” 50 Ł ca să mă pot îmbarca, și a trebuit astfel să dau la cală rucsacul pe care îl aveam de fapt ca bagaj normal de cabină. Dar știam de la fiul meu că decât să te iei cu cineva de la check-in în gură, mai bine bați un polițai. Ăla te amendează și-ți dă drumu', pe când un operator de la check-in are puterea să-ți refuze îmbarcarea!)
Legat tot de bagajele de mână: orice produs electronic trebuie prezentat separat și la solicitarea operatorilor de la security, pornit, deschis sau mă rog, ce-or mai vrea ei acolo. (fi-miu povestea de o fază cu un tip căruia i-au făcut laptop-ul fărâme și apoi l-au asamblat la loc)... Tot la Londra, pe mine m-au pus să scot un Wii să-l vadă - deși era nou-nouț la țiplă. Cei de la Security au ajuns să aibă puteri prea mari, în opinia mea...
”Statistica pe 2013 arată clar acest lucru: 265 de morţi în accidente aviatice faţă de 1,24 milioane (nu e cifra exactă) morţi în accidente rutiere.
Ca să fie ceva reprezentativ, cifrele respective ar trebui raportate la numărul total de pasageri pe fiecare mijloc de transport pe perioada respectivă. Oricum, sunt și eu de acord: din p. d. v. strict statistic, e cel mai sigur.
@traian. leuca:
”Se pare că "accidentul" de la Baloteşti face parte din misterele agitaţiei din '89.
Crede-mă: n-are absolut nicio legătură. (de fapt, ar fi una: o stewardesă din acel avion era soția unui pilot Tarom, care în decembrie 1989 era copilot pe avionul AN24 care s-a prăbușit la scurt timp după decolare, în încercarea de a pleca cu o echipă de ziariști francezi spre Paris; tipul mi-a fost coleg de clasă în liceu - Walter Jurcovan îl chema)...
@nicole33:
”Ai uitat să amintești și de stupida suprataxă care se plătește în absența check in-ului online tipărit
Nu e stupidă de loc - e un cost pe care îl pot deduce din cheltuielile lor și o fac fără nicio remușcare. Pentru reîntoarcere, sunt soluții de printare fie la hotel, fie la un internet cafe.
@roth: Ah pe tine te aşteptam pe aici, de fapt te pândeam de-a binelea!!! Un subiect low fără experta (şi aici nu glumesc deloc) în materie de low-cost, nu se putea!!! Hai te pup maxim!
Răspuns la P. S. : Da, bate-mă, am uitat să spun de Bucureşti-Budapesta cu 8 lei dus-întors. Dar atunci nu luasem Wizz Discount Club şi am plătit taxa de rezervare. M-a dus la vreo 56 lei/persoană dus-întors, ceea ce înseamnă că pentru mine tot ăla de 39 a fost mai ieftin...
@ariciu:
pai atunci sa facem un club al celor care pandesc oferte si vedem ce iese.
sincer... sunt posibilitati bune de zbor daca te prinzi unde sa cauti si mai ales cand.
@ariciu: Interesantă foc ideea, pentru care te felicit cordial, stimate Arici!
Chiar vroiam să știu părerile celor care merg cu acest tip de transport, pe care l-am folosit și eu prin hazard, căzându-mi coroana și laurii olimpieni pentru că nu am beneficiat de vreo "sponsoriță" discretă Un subiect bun de dezbătut la ceas... matinal!
@all: Acum, vreau să fiu scurt, deoarece la cât s-a scris aici se mai punea de vreo 5 review-uri:
Scorurile la bilete pot părea mari sau chiar sunt dar... în funcție de regimul de oferte al companiei.
- La Blue Air trebuie să iei cu mult timp înainte, prețul crește odată cu apropierea de ziua cursei.
- La Wizz Air trebuie să vânezi oferte, acestea se schimbă de la o destinație la alta, prețuri bune sunt de obicei cu o lună înainte (dar nu este o regulă). Poți risca luând doar dus sau doar întors, așteptând apoi sosirea unei oferte pentru cealaltă cursă care ți-a rămas de efectuat.
- La Ryanair scorurile se pot modifica, existând un număr redus de locuri/oferte/cursă, astfel încât trebuie scanat tot timpul sait-ul lor.
- La Easyjet trebuie vizualizat calendarul lor anual care prezintă cel mai ieftin scor pentru o cursă raportat la fiecare lună, mai apoi trebuie intrat pe luna respectivă și ales varianta optimă de dus/întors. Și aici există locuri limitate la prețurile de "dumping".
Mai multe nu mai spun pentru că deja au fost discutate 7.000 de mini-teme în seara asta.
Vă urez flight-hacking elegant, zboruri plăcute și... nu vă temeți să folosiți low-costul... eu încă mi-s viu, mai am bani în buzunar și nu strănut!
”o papiota de aţă cu un ac înfipt în ea
E voie cu ace in bagajul de mana?
Experienta low-cost = 0
Dar am luat in martie 2 bilete pt Amsterdam (iulie) cu 300 euro la Tarom, absolut rezonabil pt o companie de linie, din punctul nostru de vedere.
@Dragos:
” Crede-mă: n-are absolut nicio legătură.
Iată ce am găsit aici
Fraza următoare m-a făcut să spun: "se pare că... "
”«La bord erau două persoane cu documente legate de Revoluţie»
şi mai departe scenariul unui asasinat politic.
Şi este doar unul din zecile de articole în care se vehiculează o astfel de supoziţie.
@Costi:
”Ținând cont că această taxă este de obicei 5 €, ”muuult sub” ar însemna câteva zeci de centime?!
Nu știu dacă ironia de mai sus chiar era necesară.
Taxa respectivă a fost de 10 euro de persoană, adică 20 de euro pentru amândoi. A fost vina mea că nu am căutat timp de două săptămâni o soluție de a printa foile respective, la hotel sau la un internet cafe, unde, da, aș fi plătit mult mai puțin. Nu m-am informat suficient, am greșit crezând explicațiile ghidei românce care mi-a spus că la Blue nu sunt necesare printurile, mai ales că la plecare la Otopeni nu mi-au fost cerute, deși le aveam asupra mea. Am avut făcut check-in online, aveam foile descărcate în smartphone cu ditamai ecranul, dar pe ei îi interesa doar să-mi ia banii. Culmea este că am primit exact locurile rezervate și plătite de mine cu două săptămâni înainte, deci, pe bună dreptate, pot considera că am fost suprataxată.
Bună dimineaţa a tutti!
@Dragos: Excelent punctat cu repartiţia locurilor: preţuri foarte mici, mari, etc. Da, am uitat să menţionez acest aspect. Bine... am uitat multe, sper să le completăm pe parcurs. La Ryanair şi la EasyJet chiar îţi spune când afişează preţul (3, (4) seats at this fare). Ai noştri (şi Wizzul' tot în categoria asta intră pentru mine chiar dacă sunt unguri) nu au, din păcate acest obicei.
Cu toate că statistica e clar în favoarea transportului cu avionul, ideea de bază care îi face pe mulţi să renunţe la zbor, este faptul că, dacă dintr-un accident de maşină, poate mai scapi, dintr-unul de avion... dar să nu spunem ce deja toată lumea ştie...
@roth: Facem, cum să nu... Să ştii că am studiat varianta cu Fly România şi nu mi-a dat de bine. Ştiai că au o singură aeronavă care are 37 de ani vechime??? Da, ok, este unul din modelele cele mai... fără probleme, dar sunt totuşi 37 de ani... Nu m-aş urca în aşa ceva, cât aş fi eu de low-cost.
@Alesia: Pentru mine trasportul cu low-costul este o variantă genială pentru că îmi permite să văd multe cu bani puţini. Poate sunt zgârcită, ar spune unii, dar nu văd rostul în a da mai mulţi bani pe acelaşi serviciu. Repet, la mine contează doar a ajunge din punctul A în punctul B în condiţii de siguranţă. Confortul trece pe planul 2.
@Eugenia55: Pfff, eu cu 300 de euro două persoane plus încă maxim 70 oiro plănuiesc să ajung în Islanda anul ăsta. Da, e ok pentru o companie de linie, e ok pentru că Amsterdam nu e destinaţie operată de low-costul de la noi, dar... e j'en cote!!! Mie cel puţin aşa mi se pare...
back to Dragos... Da, întotdeauna iau în calcul costul door-to-door. Nu ar avea sens altfel economia făcută cu biletele de avion doar de dragul de a da mai mult pe transportul până la destinaţia finală. Ar fi culmea să mă duc la Beauvais şi să iau taxiul până în Paris... )
@ariciu oki, acum pe rand:
* cu Fly Romania inca nu pot da detalii concrete... primul zbor este in 15.05 asa ca dupa vorbim... a nu nu zbor inca cu ei insa am cum sa aflu vesti la cald din primul zbor... doar de asta exista prietenii.
cu amsterdam... hm... m-am uitat si eu nitel si daca ma gandesc ca wizz zboara la Eindhoven iar un zbor in 27.05/03.06 ajunge la 148 LEI dus/intors pentru impatimiti... a se citi cei cu card wizz si inscrisi in club... plus timp sa de dea dupa oferte... plus gheozdanel cu sendwich in el... iar de aici si pana ma Amsterdam se ajunge cu busul
terravision.eu/amsterdam_ ... CFZQZtAod-GgAew
nu pare de neretinut mai ales ca asa la un calcul rapid parca da ~72 euro om dus/intors
e drept transferul costa mai mult decat zborul insa sunt sigura ca exista si alta cale de a ajunge la destinatie... adica tren!!!
pupici pt calatori si nu numai!!!
PS
Irlanda...super
o posibila data norocoasa ar fi 23-28/05 la un cost de ~ 67e???
de luat in calcul
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Mar.2024 Al 800-lea review, retrospectivă — scris în 03.03.24 de Michi din BUCURESTI
- Nov.2023 'Bostaniada', turismul si viitorul — scris în 19.11.23 de dorgo din TâRGU MUREș
- Sep.2023 Departe de casă — scris în 28.09.23 de AZE din SIBIU
- Jul.2023 [Nume-Agenție], tepari de profesie!!! — scris în 04.08.23 de ux130143 din PITEşTI
- Jun.2023 1. File din istoria României oglindite în excursii — scris în 23.06.23 de Michi din BUCURESTI
- Jun.2023 Info utile despre zborurile charter — ar trebui să figureze în cultura turistică minimală, dar nu sunt, în (prea) multe cazuri — scris în 15.06.23 de tm67bru din TIMIșOARA
- Jun.2023 Suflet de călător — scris în 10.06.23 de robert din BUCURESTI