GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Circuit „Italia clasică” – 10 zile de nota 5
Am revenit recent din circuitul „Italia clasică”, un pachet turistic marca [***]. A fost întâia oară când am contractat printr-o agenţie o vacanţă, însă a fost şi ultima dată. Cel puţin aşa cred la această oră. Evident, cronica de faţă nu va fi isteric-entuziastă, ci voi relata cât se poate de obiectiv, ca şi la precedentele impresii de călătorie postate pe A. F. A.
Ştiam din start că un traseu de 10 zile cu autocarul va fi solicitant, nefiind tocmai comod psihic şi cu atât mai puţin fizic, în raport cu autoturismul personal. Aşadar, ifosele şi pretenţiile absurde n-au fost printre bagaje, atribute care, oricum, nu ne sunt caracteristice nici soţiei şi nici mie. Totuşi, ghinion de neşansă, călătoria noastră n-a început chiar cu dreptul. Nici n-a început, dar nici n-a continuat, de parcă stângul şi stângăciile aferente aveau să fie meniul zilei.
Punctual, să o luăm în ordine:
Cu 4-5 zile înainte de plecare ar fi trebuit să primim de la operatorii agenţiei un e-mail cu ultimele informaţii, inclusiv numele ghidului şi numărul acestuia de telefon. Nici vorbă! Puţin îngrijoraţi, am contactat noi agenţia, cu două zile înainte, şi abia atunci şi-au adus aminte de asta, iar în textul remis era subliniat ca literă de lege faptul că este musai să fim la autocar cu 20-30 de minute în avans.
Noi am fost. Autocarul… nu! De fapt, autocarul a sosit în autogară cu 20-30 de minute întârziere, la puţin timp după sosirea ghidului care, contactat telefonic pentru explicaţii, a părut destul de ofensat, dacă nu chiar zeflemist.
[Agentia] avea specificat în contract că vom avea la dispoziţie un autocar clasificat 2-4 stele. Cam mare diferenţa între „ori şi ori”, însă, chiar şi aşa, ceea ce ne-a apărut în faţa ochilor ne-a lăsat mască pe toţi. Era o căzătură de vehicul, alb cu ceva dungi verzi (era şi un banc pe tema asta), fără niciun înscris pe el, jegos, cu un chit aplicat grosolan pe la geamuri (aveam să înţelegem mai târziu cam ce rol ar fi trebuit să aibă), „şters” prin parcări pe la colţurile barelor, iar suma imperfecţiunilor estetice de exterior descalificau acest autocar chiar şi de pe rutele interne, gen Bucureşti - Făurei.
Distracţia copioasă a fost când ne-au fost comunicate „facilităţile de confort” ale vehiculului, un SH achiziţionat de prin Spania dacă luăm de bune etichetele lipite pe geamuri. Nu funcţiona nimic, iar cotierele pretins rabatabile aveau să devină un stres, fiind doar o chestiune de şansă pentru a le putea fixa în poziţia dorită şi curat ghinion să nu le mai poţi coborî, mai ales când anumite necesităţi impuneau grabă maximă. Nu voi pierde timpul să cârcotesc alte multe şi mărunte, pentru ca a doua zi, după etapa Bucureşti – Budapesta (895 Km.), să servim, imediat după micul dejun de la hotel, o porţie zdravănă de… disconfort, prin suprimarea aerului condiţionat, cauzat de o avarie pe la sistemul electric al autocarului în cauză. Defecţiunea s-a produs la scurt timp după ce-am părăsit capitala Ungariei, însă era clar pentru toată lumea că 38 de persoane, doi şoferi şi un ghid nu vor putea rezista în condiţii de saună până la finalul etapei a doua, cu punctul terminus la Padova (765 Km.). Şoferii ar fi dorit să trecem măcar în Austria, iar la Gratz să caute un service specializat pe marca maşinii. Imposibil! S-a trecut la „planul B” – după ce ne îndepărtaserăm deja de Budapesta circa 70 - 80 Km – oprind în dreptul unui echipaj de poliţie şi rugându-l să ne îndrume spre cel mai apropiat atelier auto ce ar fi capabil să rezolve problema. Orice tentativă de a ne face înţeleşi în engleză, franceză, italiană sau germană a fost sortită eşecului, iar cauza părea pierdută. Norocul nostru a fost o familie îmbarcată la Arad, de sorginte maghiară.
Primul pas înainte a fost să... ne întoarcem. Vreo 50 Km, adică tocmai de unde plecaserăm. Din acest moment a început balamucul. Umblam brambura pe nişte drumuri secundare, înguste şi întortocheate, între localităţi mici şi cu nume imposibil de rostit sau de scris, ne opream la te miri ce curte cu câteva rable ruginite şi dezmembrate. Umorul de ocazie a păstrat o stare de calm relativ printre turişti, numai că n-a durat mult până când nervozitatea unora a generat panică în rândul altora, telefoane în ţară la agenţie, reproşuri şi bălăcăreli. Fără doar şi poate, vina a revenit în totalitate ghidului, care n-a ştiut cum să gestioneze starea de fapt. Depăşit complet de situaţie, s-a retras într-o carapace presupus protectoare, tăcea precum mortu’-n păpuşoi, nu vedea şi nu auzea nimic, în loc să comunice cu oamenii pentru care avea o responsabilitate contractuală.
Într-un final, după mai bine de patru ore de căutări haotice şi stres maxim pentru toată lumea, turiştii, ajunşi la capătul răbdării, au generat o mică revoltă, obligând ghidul la un gest raţional, de a opri în apropierea unui hypermarket, având la îndemână o toaletă, sursă de apă şi, eventual, aer condiţionat sau măcar un strop de umbră. A fost găsit un astfel de loc destul de repede şi n-a durat mult până când starea de spirit a grupului s-a ameliorat considerabil. Şoferii, însoţiţi de către translatorii noştri ad-hoc din Arad, au plecat cu autocarul spre un service dat ca sigur de această dată că poate rezolva avaria, iar după alte trei-patru ore au revenit în parcarea marelui magazin, de unde, odată îmbarcaţi, am continuat traseul spre Italia. Aveam o întârziere de opt ore pe care, cum-necum, aveam să le recuperăm.
Era clar pentru toată suflarea că somnul de peste noapte avea să fie mai scurt, cu mult mai scurt. Ajunşi la Padova la o oră când „azi” devenise de mult timp „ieri”, chiauni de oboseală, aveam să fim cazaţi într-un hotel… de vise rele! Numele său, Hotel Resi, mai precis Albergo Resi. Deprimant încă de la intrare, locaţia, cică de 3 stele (ce glumă sadică!), a pus bomboana pe coliva zilei. În camera mică şi ciudată topografic trebuia să faci slalom de la baie pe lângă şifonier şi abia după ce ocoleai masa ajungeai în pat. Patul era acoperit cu o cuvertură grea, albastră şi slinoasă, fără niciun cearşaf. Aveam ceva speranţe ca în şifonier să găsim ceva mai decent, eventual nişte pături. Aiurea! De găsit am găsit ceva, respectiv un umeraş rupt, o pungă goală de biscuiţi locali şi un filtru de la aerul condiţionat. Nu era cel nou, ci cel vechi, îmbâcsit şi plin cu şomoioage de praf. La capul patului erau două corpuri de iluminat, însă, nicio surpriză, nu funcţionau, probabil ca să nu fie văzute draperiile împuţite sau pânzele de păianjeni. Ca să sting lumina, a fost obligatoriu să ajung la întrerupătorul de lângă uşă, dar slalomul pe întuneric s-a dovedit mult mai dificil. Vânătăile de la şold şi glezne au trecut însă destul de repede. Mai multe detalii, plus foto, veţi afla într-un comentariu separat, unde voi face referire la toate locaţiile de cazare incluse în pachetul „Italia clasică”.
O comunicare mai de Doamne-ajută cu ghidul n-am reuşi să stabilim nici în zilele ce au urmat, după cum nici şoferii n-au reuşit să-şi „regleze” traseele. Un exemplu ar fi etapa a treia: Veneţia – iarăşi Padova – Verona – Montecatini Terme, rostită în maximum zece cuvinte, în timp ce şoferii şi-au reluat bâlbele pe străduţe ştiute doar de localnici, în sensurile giratorii (ne învârteam ca la carusel), la ieşirile sau intrările pe autostrăzi. Pe bună dreptate ne puneam întrebări asupra GPS-ului de pe parbriz, a cărui utilitate nu o mai înţelegeam de fel. Din cele zece zile ale circuitului, n-a fost una fără trei-patru reprize de marşarier, reuşind uneori performanţe remarcabile de a bloca intersecţii intens circulate. Pe tema asta, cu datu’ înapoi, am început să ne distrăm copios, astfel că făceam mişto chiar şi atunci când manevra era absolut necesară.
Revenind la „ghiduş”, incompatibilitatea sa cu ceea ce ar fi fost obligat să facă era evidentă. Reproşurile despre „teorie” s-au limitat doar la faptul că scăpa rapid de noi cu câteva informaţii lecturate în autocar, dar ajunşi pe „teren”, cei deficitari cu memoria se uitau ca viţeii la poarta nouă pe unde mergeau. Mai mult decât atât, nu-ţi prea dădea mâna să caşti ochii cine ştie ce timp pe clădirile superbe, pe statui, pe la tarabe după magneţi ori pentru o sticlă cu apă că pierdeai… turma, iar ghidul, păstor destoinic, n-avea nicio preocupare despre ce era în urma lui. Turistul era obligat să facă dovada a două calităţi fundamentale: rezistenţă fizică de atlet şi ochi de şoim, pentru a-l ajunge din urmă şi pentru a-l repera în rândul altor trei sute de turişti aflaţi ocazional în acelaşi loc cu el. Riscul ca cineva să se piardă de grup era iminent, motiv pentru care ne-am organizat noi între noi, astfel că aveam permanent un „ultimul om”, în spate, şi vreo doi, trei intermediari, ridicând cu toţii braţele când ne răspândeam prea mult, de credeai că suntem troleibuze pe traseu.
Fatalitatea avea să se producă la Assisi. Tributar nepăsării autiste, ghidul nu şi-a verificat grupul după vizitarea ultimului obiectiv, pornind cu hotărâre spre parcare. Abia în autocar nu i-au ieşit la socoteală două persoane, o familie. Tot noi, turiştii, am organizat căutările colegilor, dar ştiţi ce înseamnă să străbaţi în pas alergător un oraş construit pe culme şi cu zeci de străzi ramificate precum copacul? Scoate sufletul din tine şi îţi face limba cravată.
Cu inventarul complet, dar cu mult timp pierdut, ne-am reluat călătoria spre următoarea etapă a circuitului, San Marino, numai că GPS-ul buclucaş a mai dat un rateu, cauză pentru care am tulburat liniştea şi circulaţia în spectaculoasa Perugia cu ditamai autocarul. Nu era inclusă în traseu, dar a fost câştigul nostru, un bonus pentru cele pătimite.
Pomeneam ceva mai sus de nişte chit pus cu şpaclul pe la geamurile jalnicului autocar. Abia în Slovenia aveam să constatăm că „făcătura” nu numai că era grosolan de inestetică, dar s-a dovedit şi catastrofal de inutilă pe tot parcursul cât a plouat cu găleata. Cu găleata afară, cu paharul înăuntru, regretând că am lăsat umbrelele la cală. Apa se prelingea şuroaie pe la geamuri şi picura la greu prin gurile de aer condiţionat sau pe la difuzoarele audio. Chiar şi în condiţii de acvariu, mai găseam resurse de a face haz de necaz.
Trimis de Aqvila in 23.09.15 15:18:57
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA.
15 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Aqvila); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
15 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Hai-hui prin Italia / Circuite personalizate, DE-A LUNGUL SI LATUL ITALIEI" (deja existentă pe sait)
Prima mea vizită în Italia, cu vreo 10 ani în urmă, seamănă foarte bine cu aventura descrisă de tine: șoferi care nu cunoșteau drumul, ghid care citea informațiile care erau doar legende legate de locurile pe care urma să le vizităm, cazare sub orice critică. A fost un sejur lângă Rimini, combinat cu multe excursii, pe care le-am făcut cu un ochi pe ceas și cu altul la obiectivele vizitate, totul fiind în mare grabă, cu teama că pierdem autobuzul și rămânem pierduți și abandonați, o amenințare permanentă care ne-a făcut pe toți turiștii să nu ne putem bucura pe deplin de frumusețile Italiei. Am aflat că între timp agenția respectivă s-a închis. M-aș fi mirat să reziste după toate reclamațiile primite.
Regretabilă și de nedorit, nici măcar dușmanilor , această experiență de călătorie.
Și totuși, orice monedă are două fețe, mă întreb așadar dacă n-ați avut și unele momente de satisfacție, care să vă îndulcească amărăciunea unui concediu ratat și să vă rămână în memorie ca amintiri frumoase. Spun asta navigând cu gândul înapoi, acum un sfert de secol, când am avut prima mea experiență de călătorie într-o țară necomunistă. Era prin decembrie 1990 când am participat la o excursie de cinci zile la Istambul. Raportându-mă la pretențiile absolut juste ale unei călătorii turistice din ziua de azi, acel prim periplu prin capitala turcă îmi pare de-a dreptul hilar și grotesc : am plecat cu un autobuz tip rată (fiind apropiat generației mele, înțelegi despre ce vorbesc), șoferul, care făcuse drumul de zeci de ori transportând puhoaie de români burdușiți cu mărfuri pentru ”comerțul” transfrontalier, era și ghid și translator. La trecerea prin Vama Veche am fost opriți timp de 24 ore pentru controlul vamal. Nu am fost lăsați să trecem decât după ce s-a renunțat (prin depozitare contra cost în casa unui localnic) la jumătate din marfa destinată comercializării în Turcia. Între paranteze fiind spus, cred că eram unicul călător din autobuz cu intenții pur turistice.
La vreo 60 km după ce am trecut granița turcă s-a spart un cauciuc la autobuz. Până să se rezolve pana, am și fost înconjurați de soldați înarmați. Ne-au debarcat pe toți, ne-au perchziționat bagajele, apoi ne-au păzit ca pe hoți, cu armele îndreptate spre noi în poziție de tragere. Îmi amintesc și acum cumplita senzație de teroare. După ce defecțiunea a fost remediată sub atenta supraveghere a soldaților, am fost însoțiți de patrula militară până în prima localitate. Acolo am așteptat în autobuz vreo două ore până să ni se dea liber la plecare.
În acea zi, înainte de a ajunge la Istambul ne-am oprit într-un oraș, nici atunci, nici acum nu-i știu numele. Acolo, tovarășii mei de călătorie au epuizat puținele mărfuri ce le mai rămăseseră spre comercializare, în timp ce eu, de una singură, am căscat pofticioasă gura la vitrinele unor patiserii în care se lăfăiau tot felul de apetisante foetaje și dulcegării. Aveam dolari de acasă, dar îi păstram pentru Istambul căci voiam ca Moș Crăciun să-i aducă fiului meu un costum original de blugi. Am căutat disperată mai mult de o oră o toaletă publică, iar în ultimul moment, în disperare de cauză, am intrat în curtea unui localnic și , fără a cere cuvenita permisiune cuiva, am abuzat de WC-ul din curte.
Nu aveam cazare asigurată, așa încât fiecare era pe cont propriu. Eu fiind singură, n-am avut nici curaj, nici cu cine să mă însoțesc pentru a lua o cameră la hotel. Așa că, alături de majoritatea călătorilor, am dormit patru nopți pe incomodul scaun din autobuz. În prima noapte petrecută în Turcia nici n-a putut fi vorba de odihnă, ba chiar am fost nevoiți să cerem protecția poliției, căci grupuri de bărbați înconjuraseră autobuzul, băteau în geamuri, făceau gesturi vulgare și chiar încercau să pătrundă în interior.
Apoi, o problemă de nerezolvat a fost igiena personală. Cinci zile nu m-am spălat decât pe mâini și totdeauna fără săpun. Ei. și așa mai departe...
Dar, (la acest ”dar” voiam să ajung), Istambulul vizitat atunci de una singură, cu harta în mână și fără ghid, a rămas pentru mine una dintre cele mai frumoase și mai vii amintiri, deși, iată, a trecut un sfert de secol. Iar peripețiile acelei călătorii, deși nu le doresc reeditate vreodată, au rămas repere amuzante la care mă raportez și acum atunci când am surprize neplăcute în vreun sejur : am experiențe pe seama cărora pot spune ”se poate și mai rău! ”
Cred că experiențele de tot felul, chiar și cele amare, ne îmbogățesc cunoașterea, starea de spirit, puterea de adaptare și toleranță.
Cred că și voi ați avut momente frumoase în cursul acestei călătorii, de care v-ați bucurat cu adevărat.
Cred că partea neplăcută a circuitului cu autocarul a fost o lecție pentru voi, așa încât, pentru viitor să alegeți a fi propriii voștri croitori de drumuri și itinerarii.
Vă doresc satisfacție deplină în viitoarele voastre călătorii și nu uitați : niciodată albul nu-i chiar alb, după cum nici negrul nu e desăvârșit negru
@Aqvila - Pe viitor, te rog să ai în vedere că referirile la AGENȚII și alte entități din România care funcționează pe principii COMERCIALE (portaluri web de profil etc) sunt INTERZISE
Puteți trimite, în schimb, aceste informații prin intermediul mesajelor personale (pe privat) - click pe numele utilizatorului, apoi, în fereastra nou-deschisă, pe linkul "Trimite mesaj pers".
Notă: Este necesar ca destinatarul să aibă opţiunea ACCEPT PRIMIRE MESAJE DE LA CEILALŢI UTILIZATORI bifată. Opțiunea respectivă se poate seta/deseta din secțiunea CONTUL MEU.
Culmea! Hop și eu, al treilea cu o pățanie similară. Dar, spre deosebire de tine și Rodel, eu am avut noroc!
În 1999 am fost într-un tur al Italiei de 14 zile. Prima pană a autocarului a avut loc pe Valea Mureșului, între Deva și Arad. Asta a însemnat doar o întîrziere de cîteva ore, ne-am cazat la Budapesta pe la 1 noaptea, rupți.
A doua zi, după Graz, autocarul a sucombat definitiv. Și ăsta a fost norocul nostru, pentru că agenția a făcut rost de un autocar și un șofer italian, care ne-a plimbat în restul excursiei, pînă în ultima zi, cînd, de la Veneția, ne-a preluat alt autocar venit din România.
Cînd am văzut cîte chichițe ar fi trebuit să știe șoferii români ca să fi reușit excursia cum fusese planificată, cum ar fi amplasarea parcărilor pentru autocare, sensuri unice, amănunte gen plata unor taxe de acces în centru, timpi maximi de staționare în anumite parcări, locuri de întîlnire etc., ne-a fost clar că fără italian la volan, turul nu ar fi reușit să acopere toate obiectivele. Ne-am fi rătăcit, am fi întîrziat (oricum, tururile astea au un program destul de optimist, mereu ajungi să fii pe fugă sau să ratezi ceva), n-am fi nimerit tot ce era de văzut.
Deci, în cazul meu s-a dovedit că „tot răul e spre bine”.
Imi pare rau pentru excursia usor "dereglata", e pacat ca exista asemenea agentii neprofesioniste (chiar te rog sa-mi trimiti numele ei pe MP, sa nu cumva...) dar cred ca, ajutati de umor si de inteligenta, ati reusit sa nu o priviti ca pe o experienta profund negativa.
@Rodel - Mulţumesc pentru comentariu! Probabil agenţia asta nu se va închide (nici nu ar fi de dorit, fiind pe podium ca importanţă), însă bine ar fi dacă ar lua nişte măsuri.
@mariana. olaru - Mulţumesc pentru comentariu! Desigur, am avut şi momente de reale bucurii şi satisfacţii în această excursie. Vor urma şi alte impresii, pe care te rog să le citeşti. În principiu, noi ne-am atins scopul propus pentru această vacanţă, numai că ar fi fost altcine care să posteze pe AFA aceste impardonabile erori de organizare, cu siguranţă am fi optat şi în acest an un circuit pe cont propriu, cu maşina personală. Sper ca ceea ce am relatat să folosească altora, pentru că, până una alta, am am bifat cum că recomant totuşi circuitul.
@roxi-nico - Mulţumesc pentru comentariu! Am trimis un MP cu numele agenţiei. Într-adevăr, am avut atuurile necesare pentru a nu dramatiza mai mult decât a fost cazul, astfel că ne-am salvat vacanţa, cu atât mai mult, am spus-o aici unei colege AFA, scopul propus de acasă a fost atins cu vârf şi îndesat. Totuşi, pentru că am renunţat la două "opţionale" pentru a câştiga două zile în plus pentru Roma, pe cont propriu, "restanţele" le vom include în circuitul cu maşina personală, ca şi pînă acum.
Scrii absolut bestial, felicitările mele! Mi-ar prinde bine numele agenției pe mesaj privat, ca să o ocolesc strategic! Desigur că am o bănuială dar e de verificat...
@larissa2015 - Sunt îndatorat cu un pachet "all inclusiv" de recunoştiţă: pentru aprecieri, comentariu şi, desigur, pentru onoranta postură de prieten.
Sper ca mulţumirile mele sincere să reprezinte un "CEC" valoros şi suficient pentru onoarea făcută!
@Aqvila: Doamne fereşte! Abia acum îmi dau seama ce norocoasă am fost în acelaşi tip de excursie nu numai din cauza ghidului, despre care şi toată agenţia respectivă ştie că este excepţional, dar şi a autocarului (pe care nu-l apreciasem atunci foarte tare, fiind cam înghesuit) şi a cazărilor (despre care am constatat în Italia că sunt cam proaste, în case vechi întreţinute prost, cu toate cele trei stele ale lor). Păi cu aşa ghid ce aţi putut vedea? Ghizi locali nu aţi avut? Oricum, la tururile atrăgătoare prin mulţimea obiectivelor, dar ucigătoare prin oboseală, ghidul trebuie să fie un masochist.
@Jimmy1: Mulţumesc pentru comentariu. La Vatican am avut ghid local, italian, singurii atestaţi şi agreaţi de Statul Papal. În rest... cine a ţinut neapărat să ştie pe unde a fost şi ce a văzut a stat pe net acasă, în România, dat fiind faptul că în Italia internetul este jalnic.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Sep.2024 Bella Italia, un circuit frumos cu un ritm alert (I) — scris în 01.10.24 de Yolanda din PITESTI - RECOMANDĂ
- Aug.2019 Bella Italia - un circuit de anduranță și de... neuitat! — scris în 20.08.19 de malganis din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Jul.2018 Pe urmele gladiatorilor — scris în 30.06.19 de catalinioan din TURDA - RECOMANDĂ
- Sep.2016 Mini vacanta Italia: Venetia - Verona - Cinque Terre - Pissa — scris în 23.10.16 de lalely din PLOIESTI - RECOMANDĂ
- Aug.2016 Mini-tur prin tărâmuri italieneşti - Partea I - Transportul — scris în 16.08.16 de cloverina din TâRGOVIşTE - RECOMANDĂ
- Jun.2016 Hai-hui in luna de miere! Roma - Amalfi - Capri - Napoli - Roma — scris în 03.07.16 de Daniela33 din TIMISOARA - RECOMANDĂ
- Apr.2016 Ghid general de călătorie în Italia — scris în 05.05.16 de roberto92 din VERONA, ITALIA - RECOMANDĂ