GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Cu mașina pe vârfurile Alpilor, pasurile Grimsel și Furka
Deși la plecarea din Grindelwald (vezi impresii) aveam de gând să petrecem ceva timp și în stațiunea dintre lacurile Thun și Brienz, Interlaken, ne-am răzgândit pe parcurs și am hotărât să vizităm orașul Lucerna (în germană Luzern) aflat la vreo 70 de km pe autostrada 8.
Cum mie nu prea îmi place să merg pe autostradă și o folosesc doar atunci când nu am altă alternativă, dar și dornic de aventură, am preferat să folosesc o rută ocolitoare prin munți despre care nu știam în acel moment prea multe lucruri. Traseul Interlaken, Lucerna, via Andermatt, măsoară cam 130 de kilometri și străbate două pasuri de o frumusețe aparte, Pasul Grimsel (Grimsel Pass) și Pasul Furka (Furka Pass).
După un scurt popas în stațiunea Interlaken, pe malul lacului Brienz (Brienzersee), am intrat pe A8 și din capătul lacului am urmat șoseaua către stațiunea Andermatt. Până în localitatea de munte Innertkirchen șoseaua urmează o vale îngustă, paralelă în cea mai mare parte cu râul Aare. Acest râu, cel mai mare care curge în totalitate pe teritoriul Elveției, ne-a însoțit până aproape de Grimsel Pass, locul de unde izvorăște.
În localitatea Innertkirchen aveam două posibilități să ajungem în Andermatt :s-o luăm la stânga prin Pasul Susten sau să o ținem drept spre Pasul Grimsel. Noi am ales varianta din urmă și am nimerit traseul cel mai folosit și mai frumos din această zonă alpină.
Din Innerkirchen șoseaua începe să urce, apar și unele serpentine mai ușoare și traversăm mici poduri peste râul Aare. Peisajele sunt de vis, ne oprim cât mai des, admirăm micile cascade ce se prăvălesc de pe munți și facem o mulțime de poze. Șoseaua, deși îngustă, are un asfalt impecabil și este destul de aglomerată. Pe lângă autoturisme am întâlnit foarte mulți motocicliști cu numere de Italia și Germania, dar și bicicliști temerari de diferite vârste. Despre acest traseu se spune că este raiul motocicliștilor din vestul Europei.
Șoseaua seamănă într-un fel cu cea de pe Transfăgărașanul nostru, aceleași serpentine spectaculoase în ac de păr, cu deosebirea că punctele de belvedere sunt mai dese și au spații mai mari de parcare. O observație demnă de luat în seamă:deși de-a lungul traseului am întâlnit unele locuri de popas, în preajma unor poienițe destul de mari, acestea erau împrejmuite cu o bandă din plastic, spațiul public fiind bine delimitat. Iar despre curățenie nici nu mai vorbesc, elvețienii fiind recunoscuți pentru respectul acordat naturii.
După o succesiune de serpentine deosebit de frumoase și spectaculoase, ajungem la primul lac de acumulare de pe râul Aare, Raterichsbodensee. Lăsăm mașina în parcarea amenajată lângă lac și urcăm sus pe dig. Lacul nu are nimic deosebit, poate doar apa tulbure, însă imaginile spre munții din jur și spre șoseaua din vale, pe care tocmai am urcat-o, te lasă fără răsuflare.
Mai parcurgem câteva serpentine și ajungem la al doilea lac de pe traseu, Grimselsee, mult mai mare decât primul și cu apă curată. Din drumul principal urcăm o rampă destul de abruptă până la Grimsel Hospiz, un hotel alpin foarte frumos și un loc de belvedere cu totul deosebit. Revenim la traseul de bază și părăsim lacul ocolindu-l prin partea de nord-est, apoi oprim deasupra lui într-un alt punct de belvedere.
După alte câteva opriri în puncte amenajate pe traseu, ajungem la al treilea lac (cel mai frumos), Totensee. Suntem în cel mai înalt punct al traseului (2165 de metri), în Pasul Grimsel, la capătul a 30 de km de urcuș pe o șosea veche de peste un secol, însă foarte bine întreținută.
În jurul lacului sunt mai multe parcări gratuite și câteva unități de cazare. Oprim și noi într-una din parcări și facem câțiva pași pe platoul din jurul lacului, apoi ne avântăm un pic pe coama muntelui călcând pe iarba deasă și moale ca un burete. Imaginile din vale ne amețesc, numeroase trasee montane ne fac cu ochiul, dar nu avem timpul necesar pentru așa ceva.
Ne urcăm în mașină și coborâm pe niște serpentine la fel de frumoase și spectaculoase ca cele de la urcarea în Pasul Grimsel. Ajungem la un moment dat într-un loc de popas, Gletsch, o ministațiune situată la poalele ghețarului Ron (Rhone în germană). Din acest ghețar izvorăște râul cu același nume, unul dintre cele mai mari ale ale Europei. Cândva acest ghețar ajungea până aproape de micul cătun, dar cu timpul si-a pierdut din dimensiune din cauza încălzirii globale.
Din Gletsch trecem peste un pod și urcăm șoseaua spre Furka Pass având în stânga râul și calea ferată, încadrate de niște peisaje magnifice. După câteva serpentine în ac de păr, aflate la ieșirea din cătun, mai urcăm cam doi kilometri, pe o porțiune fără curbe, și oprim pe partea dreaptă a șoselei, într-un loc unde să nu împiedicăm pe ceilalți participanți la trafic.
Imaginile cu șoseaua șerpuită, care coboară din Grimsel și urcă apoi la Pasul Furka, ne-au creeat o stare de încântare ieșită din comun și sper ca și pozele adăugate review-ului să confirme acest lucru. De la distanță, mai că nu ne venea să credem că am trecut prin asemenea locuri. La fel de încântați erau și membrii unei familii italiene, de origine arabă, care oprise înaintea noastră și cu care am schimbat câteva impresii de călătorie.
Următoare porțiune de șosea am parcurs-o pe niște serpentine în ac de păr și am oprit în parcarea de lângă hotelul Belvedere, un loc unde se poate admira masivul Dammastock și ghețarul Rhone. Am avut noroc de vreme senină și am făcut poze spre toate punctele cardinale ale zonei.
De aici nu am mai urcat mult și am ajuns la al doliea pas dim traseul nostru, Furka, aflat la o înălțime de peste 2400 de metri. Între timp am pierdut compania Ronului, care a rămas în partea stângă a șoselei, dar și a căii ferate care a intrat în tunelul de sub munte. Acest tunel are o lungime de aproximativ 15 km și are ieșire în localitatea Realp.
Facem un scurt popas și pe acest vârf, apoi coborâm spre stațiunea turistică Andermatt. Pe marginea șoselei întălnim parcate numeroase autoturisme, iar pe munte se văd turiști cu imense rucsacuri în spate urcând pe numeroasele trasee din zonă. Coborârea spre Andermatt ni s-a părut destul de ușoară, poate și pentru faptul că nu au mai fost atâtea curbe în ac de păr.
Dacă la urcare în Pasul Furka am fost însoțiți de râul Ron, la coborâre ne-a ținut companie, pe frumoasa vale a Andermatului, râul Reuss, care izvorăște din masivul Gothard și se varsă în lacul celor patru cantoane, Lucerna.
Imaginile sunt superbe și pe această coborâre, dar fiind în criză de timp nu mai facem o altă oprire. Trecem în viteză prin stațiunea turistică Hospental , apoi intrăm pe autostrada aglomerată spre Lucerna, următorul obiectiv propus pentru vizitare în sejurul nostru din Elveția.
Vacanțe cât mai frumoase!
Trimis de traian.leuca † in 08.03.15 10:43:57
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ELVEȚIA.
17 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (traian.leuca †); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
17 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@traian. leuca - F frumos! Pacat ca nu se pot vota si pozele :-) !
Intr-adevar spectaculos!
Un review superb, cu fotografii superbe. Peisajele sunt fantastice. Felicitari!
Superbe locuri accesibile in cobditii de confort. Infrastructura lor este excelenta.
Mi-a placut excursia oferitDe tine si imi provoaca amintiri placute.
@Safta Radu, @Dan&Ema,@Cristina65- Mulțumesc pentru vizită și aprecieri!
Frumos review-ul, superbe pozele, excelentă hotărârea de a evita autostrada!
@puiutea - Mulțumesc pentru vizită și apreciere!
Foarte interesante: traseul (ocolirea autostrazii) si descrierea lui. Superbe peisaje montane si evident fotografiile. Felicitari.
@zuftim - Mulțumesc pentru vizită și apreciere!
Un review excelent
Poate cateva precizari in plus ca sa nu existe confuzii
Prin Furkapass se poate trece si cu trenul
Se urca masina pe pe platforma si se trece dintr-o parte in cealalta in Elevetia
Cu putin noroc se poate trece cu un alt tren spre Austria insa trebuie stiut programul trenurilor
Nu am inteles foarte bine daca Furkapass trece pe deasupra tunelului Saint Gothard
@Titi Dinca - Așa este, în perioada de iarnă se poate trece cu trenul din Realp în Gletsch pe sub Furkapass. Din câte am aflat, costul unei astfel de călătorii este de 25 franci elvețieni.
Furkapass nu trece pe deasupra tunelului de sub masivul Gothard.
Furkapass se află în vestul stațiunii turistice Andermatt, iar tunelul Saint Gothard pleacă din Erstfeld, trece pe lângă renumita stațiune și iese în Bodio spre sudul Elveției (pe autostrada ce duce la Milano).
Deocamdată, tunelul feroviar este în construcție și la data finalizării (2016) va fi cel mai lung din lume (57 km). Pe tronsonul dintre Goschenen și Airolo (17 km) se circulă atât cu trenul, cât și cu auto.
Buna ziua! Da, adevarul e ca mi se face instantaneu "dor de duca" in momentul in care citesc ceva despre aceste trei tari: Austria, Germania si Elvetia. Am vazut pasurile Furka si Grimsel in 2007 si 2008. A trecut cam multa vreme, dar... vine vara... Subscriu la tot ce ai scris. E minunat!
@dana stroea -Mulțumesc pentru vizită și apreciere!
”Am vazut pasurile Furka si Grimsel in 2007 si 2008.
Cititorii noștri s-ar bucura, dacă ne-ai așterne aici impresiile tale din cele două vizite la Furka și Grimsel.
Mi-ar face placere sa-mi astern impresiile aici despre prima vizita in Elvetia, cea din 2007. Inainte de plecare sotul meu a cumparta un ghid "Prima data in Europa" sau asa ceva si chiar ne-a fost de un real folos. Cele doua pasuri le-am parcurs cu mari emotii pentru ca aveam si copilul cu noi (nu ca ar fi fost chiar atat de mic, avea 13 ani) dar "aventura" a fost una de proportii in acel an. Am strabatut Austria, Germania, Franta, Elvetia si Italia! Parcurgeam uneori km multi pana sa vedem pe cineva, doar in locurile stabilite pentru popas era plin de turisti. Am ajuns pana in Livigno, un orasel-statiune deosebit si impresionant aflat intre granite. Voi reveni cu amanunte!
@dana stroea - Dă-i drumul cu mult curaj, chiar dacă este primul review. Eu îți țin pumnii.
Din ce vad pe Google Earth pe autostrada 8 ati merg pe toata lungimea lacului Brienz. Ati platit vreo taxa ?
@voxtesa - te rog să eviţi pe viitor folosirea exclusivă a literelor MAJUSCULE (LITERE MARI), această practică este nerecomandată (îngreunează citirea) şi în general considerată lipsită de politeţe pe internet.
În limbaj internaut, a scrie cu LITERE MARI înseamnă că strigi la noi! Vezi, de exemplu, aici
Textul în cauză a fost ajustat de noi, mai sus.
@voxtesa - In Elvetia se plateste o vigneta anuala in valoare de aproximativ 35 de euro, valabila pentru toate tipurile de drum.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jul.2012 Furkapass şi Rhonul la izvoare — scris în 15.05.13 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jul.2010 3 Pasuri elvetiene foarte frumoase — scris în 10.08.10 de Alina Morar din CLUJ-NAPOCA - RECOMANDĂ