ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 19.02.2020
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 15.04.10
STATUS: TITAN
DATE SEJUR
JUN-2014
DURATA: 1 zile
cuplu fara copii
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 5 MIN

Atelierul Brâncuşi din Paris

TIPĂREȘTE

Astăzi 19 febr. se împlinesc 144 ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi, românul care a revoluţionat sculptura sec. XX, beneficiind de recunoaştere generală în lumea artelor şi având opere expuse în cele mai mari muzee ale lumii.

Despre Constantin Brâncuşi

S-a născut la 19 februarie 1876 la Hobiţa, jud. Goj într-o famile de ţărani cu şase copii. La nouă ani începe să lucreze ca ucenic la o prăvălie din Craiova dar este din ce în ce mai preocupat de scrijelirea lemnului astfel încât din resturi de materiale construieşte o vioară. La 18 ani în urma unui concurs primeşte o bursă la Sc. de Arte şi Meserii pe care o absolvă în 1898. Încurajat pentru talentul său de doctorul Gerota vine în Buc. unde studiază patru ani la Belle Arte.

Încă din anii de studiu obţine medalii de bronz şi argint pentru lucrările făcute. Sculptura Ercoşeu realizată între 1900- 1902 este un studiu asupra corpului omenesc şi a folosit ca model la catedra de anatomie a facultăţii de medicină, fiind mai târziu prezentată într-o expoziţie din NY.

Se hotărăşte să plece la Paris pentru a învăţa mai mult dar cum nu avea bani de drum, la comanda aceluiaş doctor Gerota execută bustul lui Carol Davila pentru a fi expus în curtea spit. Militar din Buc. Lucrarea n-a plăcut consiliului de recepţie, i s-au cerut modificări pe care nu le-a acceptat aşa încât renunţă la bani şi se hotărăşte să plece pe jos la Paris. Pe drum din cauza condiţiilor precare de mâncare şi adăpost şi a unei ploi persistente contractează o pneumonie infecţioasă şi este internat în spital. Ajuns la Paris se înscrie în 1905 la Ecole Superieure des Beaux- Arts.

După absolvire refuză să lucreze ca ucenic în atelierul lui Rodin rostind celebrele cuvinte ˝la umbra marilor copaci nu creşte nimic˝. La începutul carierii sale s-a ocupat mai mult de sculpturi de busturi dar începând din 1905 arta sa evoluează spre o altă abordare cu care va cuceri întreaga lume artistică, creând un curent nou în sculptură.

Atelierul lui Brâncuşi

După sosirea sa la Paris, Brâncuşi a închiriat un mic atelier în Rue de Montparnasse în care locuia şi lucra. Aici a intrat în contact cu avangarda artistică pariziană împrietenindu-se cu Apolinaire, Modigliani, Duchamp. În 1916 şi-a creat un atelier propriu pe str Impasse Ronsin întâi la nr. 8 apoi într-un local mai rezistent cu patru încăperi, în apropiere la nr. 11. Aici a locuit şi a creat până la decesul său survenit în 1957. Cu un an înainte de a se stinge, Brâncuşi a lăsat moştenire statului francez atelierul, operele în lucru sau terminate conţinute în acesta precum şi uneltele de lucru, cu condi ţia să fie păstrată ordinea şi aranjamentul conceput de artist.

Într-o clădire nouă s-a construit o replică a atelierului din Impasse Rosin nr. 11. Muzeul conţine patru încăperi proiectate şi executate de arhitectul Renzo Piano în apropierea Centrului Pompidou. Primele două încăperi conţin replici ale principalelor opere ale sculptorului, a treia este un depozit de unelte şi a patra un spaţiu de depozitare pentru lucrările nefinisate. Clădirea are pereţi transparenţi de sticlă astfel încât poţi privi interiorul camerelor din afara muzeului fără a păşi în sanctuarul de lucru. Înafara muzeului de jur împrejur sunt postate băncuţe ca privitorul să poată zăbovi mai mult, în timp ce admiră operele de artă aranjate în ordinea compusă de genialul sculptor. Legenda că Brâncuşi a lăsat moştenire atelierul şi 200 opere statului roman nu se verifică. Statul roman în şedinţa condusă în 1951 de Mihail Sadoveanu a refuzat expunerea lucrărilor sale la Muzeul de Artă, Brâncuşi fiind considerat un sculptor decadent. Cercetătorii operei sale nu au găsit nicun testament în favoarea statului care i-a desconsiderat opera.

Principalele opere

În perioada 1897-1906 crează o serie de busturi de piatră, gips, bronz. După 1906, la Paris începe perioada formelor albe, zvelte, rotunjite, avântate spre înălţime. Brâncuşi locuia în atelier, dormea pe o laviţă ţărănească, se încălzea şi-şi pregătea hrana pe o vatră albă, înconjurată de ciubere, oale, scaune din butuci de lemn- totul reproducând decorul interioarelor din casa ţărănească din Hobiţa. Toate aceste obiecte au fost preluate de Muzeul de Artă Modernă din Paris.

Începând cu 1907 crează prima versiune a Sărutului pe care o definitivează în cadrul Ansamblului Monumental din Tg. Jiu inaugurat în 1938 şi care mai cuprinde Coloana Infnitului şi Masa Tăcerii, ca omagiu adus eroilor care au luptat pentru întregirea ţării. Între 1907-1914 deschide expoziţii la Paris şi Bucureşti în care expune Păsările Măieste, Domnişoara Pogany. În 1914 are loc prima expoziţie de mare succes la New York care-i aduce şi beneficii materiale cu care-şi continuă operele. În 1940 atinge apogeul creaţiei expunând colecţiile Ovoidul, Pasărea în văzduh, sculpturi în lemn. Expune în SUA, Anglia, Elveţia, Franţa. Ultima creaţie a fost Le grand Coq în 1949. În prima parte a orânduirii comuniste din România este contestat ca decadent şi cosmopolit.

Totuşi în 1956 la Muzeul de Artă se deschide o expoziţie Brâncuşi care era necunoscut până atunci românilor. Abia după 1964 a început să se vorbească despre el în mediile artistice şi au fost luate măsuri de conservare a Ansamblului Monumental de la Târgu Jiu care era părăsit şi degradat. Brâncuşi este considerat ca cel mai mare sculptor al sec XX, eliberând arta de imitaţia fotografică şi dându-i noi valenţe filozofice cu rădăcini adânci în cultura românească de la ţară.

 

WEB, dacă se poate: youtube


[fb]
---
Trimis de Michi in 19.02.20 16:29:10
Validat / Publicat: 19.02.20 17:25:31
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în FRANȚA.

VIZUALIZĂRI: 492 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

6 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Michi); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P14 Coloana Infinitului
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 22700 PMA (din 23 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

6 ecouri scrise, până acum

mihaelavoicu
[19.02.20 21:37:11]
»

la comanda aceluiaş doctor Gerota execută bustul lui Carol Davila pentru a fi expus în curtea spit. Militar din Buc.

Marele Brâncuși a executat bustul doar în gips și apoi a plecat la Paris. Cer scuze, nu mai știu exact, dar mi se pare că autorul Cariatidelor de la Universitate s-a ocupat și l-a turnat în bronz. Acum bronzul este la Muzeul Militar, iar în curtea Spitalului Militar e o replică a bronzului din muzeu, turnat după originalul în gips, care nu mai există.

Începând cu 1907 crează prima versiune a Sărutului pe care o definitivează în cadrul Ansamblului Monumental din Tg. Jiu inaugurat în 1938 şi care mai cuprinde Coloana Infnitului şi Masa Tăcerii, ca omagiu adus eroilor care au luptat pentru întregirea ţării.

E Poarta Sărutului. A nu se confunda cu cele două lucrări Sărutul, una de mici dimensiuni din Muzeul de Artă Craiova și valoroasa, dar lăsată la dispoziția intemperiilor naturii, din Cimitirul Montparnasse, singura lucrare aflată în aer liber, din afara Romaniei. Ea străjuie mormântul Taniușkăi, monitorizată 24/24 ore, video și audio.

Ca de obicei, frumoasă expunere. Felicitări.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
MichiAUTOR REVIEW
[19.02.20 23:15:04]
»

@mihaelavoicu: Expunerea ca expunerea dar ecoul, ca totdeauna pertinent, la obiect şi foarte documentat. Mergând pe firul întrebării tale la excepţionalul review a lui Tata123 privind expoziţia Brâncuşi la Muzeul de Artă, da, am găsit că mai există un bust sculptat de Brâncuşi, în cimitirul Dumbrava din Buzău. Despre povestea bustului avocatului Petru Stănescu am scris ecou la reviewul lui Tata123.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
mishu
[28.03.20 16:41:20]
»

@Michi: Imi aduc aminte cand am fost cu mama la Petrosani si am descoperit putin zona, am vizitat si Muzeul mineritului si acolo am avut surpriza sa gasim coltul lui Brancusi unde am aflat istoria Coloanei Infinitului care fusese lucrata in Atelierele Centrale incepand cu schitele si macheta de la inceput si pana la produsul final. Tot aici este expusa si o parte a corespondentei dintre Brancusi si inginerul Stefan Gorjean cel care a pus in practica ideea lui Brancusi, gasim si poze cu echipa de montaj, lista cu cei care au lucrat la realizarea coloanei si diverse alte date tehnice.

Trebue sa fim mandri de el si cred ca cei mai multi dintre noi suntem.

Felicitari, votat cu mare drag.

mihaelavoicu
[28.03.20 17:02:00]
»

@mishu: Dacă și Atelierele din Petroșani unde s-a făurit Coloama, semnalează momentul și se mândresc, asta denotă dimensiunea spirituală a operei brâncușiene. Trebuie să fim conștienți de asta. Cu bine!

mishu
[28.03.20 17:09:53]
»

@mihaelavoicu: Poate ti-ar placea sa vezi Coltul lui Brancusi din Muzeul mineritului, acesta este articolulul vezi impresii, pozele de la 43 la 48.

mihaelavoicu
[28.03.20 17:58:51]
»

@mishu: Am văzut, ce-i drept, numai pozele. Nu am citit articolul. Interesant muzeul!

Am avut fericita ocazie de a o cunoaște personal pe fiica ing Gorjan la un simpozion la Tg. Jiu. Era o doamnă superbă. Nu știu dacă mai trăiește.

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
Michi, mihaelavoicu, mishu
Alte impresii din această RUBRICĂMuzeele Parisului:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.067698001861572 sec
    ecranul dvs: 1 x 1