ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 27.07.2018
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Ploieşti
ÎNSCRIS: 11.05.15
STATUS: SENATOR
TIMP CITIRE: 5 MIN

Odă aviatorilor români (II)

TIPĂREȘTE URM de aici

A fi aviator nu este ușor.

A fi aviator angajat în lupte aeriene este foarte greu și extrem de riscant.

Generația de aviatori de vânătoare români, angajați să apere cerul patriei în al 2-lea Război Mondial, este o generație de aur pe care eu o venerez și românii adevărați nu au voie să-i uite. Majoritatea piloților din aviația de vânătoare română din al 2-lea Război Mondial, erau în floarea vârstei și aveau dreptul să trăiască. Zeița Fortuna numai pe unii i-a ajutat. Sunt multe nume de piloți pe care ar trebui să le scriu, dar mă rezum la câțiva, fără a face o ierarhie între ei. În continuare, voi sintetiza reviewul pe puncte.

1. VIATA BATE FILMUL.

Lt. aviator Ion Dobran este un nume de referință din această categorie. A participat la 74 de lupte aeriene, a avut 8 victorii confirmate și a fost doborât de 3 ori și tot de atâtea ori a scăpat cu viață.

Era în vara anului 1944. Era sus, undeva în zona Galațiului. În zare observă o celulă de 2 avioane de vânătoare americane. Putea să revină la unitate dar simțul datoriei l-a determinat să se angajeze în luptă. I-a înălțime și atacă fulgerător cu o rafală de gloanțe unul din cele 2 avioane inamice, pe care doar îl avariază dar nu-l doboară. Coechipierul avionului lovit a văzut și nu a iertat. La rândul lui, atacă avionul lui Ion Dobran, lovindu-i radiatorul și a fost nevoit să facă o aterizare forțată într-un lan de porumb.

De atunci au trecut multe decenii. Datorită unui polonez amator de autografe de la aviatorii din ultimul război mondial și cu sprijinul ambasadelor și Ministerul Apărării Naționale, au fost identificați cei doi aviatori - Ion Dobran și pilotul aviator american Barrie Davis. Acestuia din urmă, în acea luptă aeriană, i-a fost spartă partea transparentă de sus a carlingii și a putut să-și continue zborul până în Ucraina, pe teritoriul Forțelor Aliate.

Cu multe eforturi și după 66 de ani, cei doi ași ai aviației de vânătoare s-au întâlnit la Muzeul Aviației Române și s-au îmbrățișat. Cândva inamici, în această întâlnire s-au îmbrățișat și erau bucuroși că războiul nu i-a răpit. Vizita a durat 3 zile. Întâlnirea a fost transmisă de TVR-1 și este postată și pe internet.

2. Căpitanul aviator Alexandru Șerbănescu-comandant al Grupului 9 aviație de vânătoare, la o ședință de Stat Major, a fost certat pentru ineficiența aviatorilor din subordine. Explicând că inamicul este superior numeric și cu aparate de zbor superioare tehnic, generalul Emanoil Ionescu i-a replicat tăios „Când patria vă cere, zburați și pe o scândură” S-a întors la grupul de vânătoare extrem de supărat și nervos a strigat „Nu acceptați ca inamicul să intre în țara noastră ca într-un sat fără câini” La prima alarmă s-a aruncat orbește în luptă și a fost doborât în zona Văii Buzăului. A ars de viu odată cu avionul. Căutat de camarazi, din trupul său carbonizat au recuperat cca. 8 kg. oase, puse în mătasea unei parașute și a fost îngropat creștinește.

3. Pilotul aviator Teodor Greceanu, într-o luptă aeriană la mare înălțime, un glonț rătăcit îi lovește butelia de oxigen care explodeză și inhalatorul de pe față nu-i mai dădea aer. Intră în stare de hipoxie, vedea totul în roșu, sângele îi invada plămânii. Face cu greu o aterizare forțată și-și pierde starea de conștiență. După luni de zile de tratament, a rămas în viață.

4. Constantin Rozariu - un brav aviator luptător a avut șansa să rămână în viață până la terminarea războiului. După mai mulți ani moare și a fost înmormântat în Cimitirul Bolovani din Ploiești. Când merg la mormântul tatălui meu, cu cca. 100 m. mai înainte întâlnesc monumentul funerar pe care este fotografia acestui aviator.

Alți aviatori din Grupul 9 s-au prăbușit și au murit într-o dâră de fum și flăcări, semn al ultimului drapel pe care l-au întins ca un strigăt de adio.

5. Interesant este să aflați și ce s-a întâmplat cu unii dintre acești eroi-aviatori după încheierea războiului. Țara nu a mai avut nevoie de ei, i-a dat afară din armată, unii au fost condamnați, alții obligați să facă munci umile. Două exemple.

a) Pilotul aviator Teodor Greceanu a fost condamnat la 16 ani de temniță grea și a fost liberat înainte de executarea în întregime a pedepsei, urmare a Decretului de grațiere a deținuților politici emis de Nicolae Ceaușescu în anul 1964.

b) Pilotul aviator Ion Dobran a fost dat afară din armată pentru că a îndrăznit să lupte împotriva URSS și a fost trimis la munca de jos, la Uzinele Timpuri Noi, unde a cărat șpan cu roaba. Mai târziu s-a calificat strungar. A venit și ziua când norocul i-a surâs. Undeva, în zona Gării de Nord București a fost oprit de o persoană de care nu își mai amintea. Era un fost subordonat din Grupul 9 Vânătoare, pe care el l-a ajutat mult în acele timpuri grele. Acesta devenise angajat cu funcție de răspundere la TAROM București și l-a întrebat dacă acceptă să mai zboare. Bineînțeles acceptă, a fost angajat și în primul an a zburat pe avioane utilitare apoi a fost transferat pe avioane de călători.

La vârsta de 54 de ani se desparte de manșa avionului și acum este pensionar.

Aviatorul pilot Ion Dobran poartă pe umeri povara a 99 de ani și este singurul pilot în viață din Grupul 9 aviație de vânătoare. Ultima dată l-am văzut ca invitat de onoare de Ziua Aviației despre care @ Mihaela Voicu a scris un review. Tot pe aceasta o găsesc „vinovată” pentru că m-a făcut să scriu aceste 2 reviewuri. Mulțumesc Mihaela. Mă opresc aici și vă mulțumesc și vouă că ați avut atâta răbdare să-mi citiți cele 2 reviewuri. Fie, să ne mai citim cu bine. Urmează fotografiile.


[fb]
---
Trimis de Mihai18 in 27.07.18 16:48:48
Validat / Publicat: 27.07.18 17:17:19

VIZUALIZĂRI: 676 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

5 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P03 Ion Dobran (la mijlocul fotografiei, al 2-lea din stânga)
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA simbolic articolul - VĂ PLACE?
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 35 PMA (din 35 voturi)

ECOURI la acest articol

5 ecouri scrise, până acum

elviramvio
[27.07.18 17:26:54]
»

@Mihai18:

"Suntem bogaţi în nenorocirile noastre. " - Antoine de Saint Exupery

Michaell
[27.07.18 18:42:40]
»

@Mihai18: Frumos, foarte frumos! Se vede ca va place si iubiti istoria recenta a Romaniei si ca atare sunteti bine documentat.

Da, sunt si eu de aceasi parere ca acesti eroi merita sa nu fie uitati. Mai ales ca au ales sa lupte pentru cine trebuia si impotriva cui trebuia. Asta pina pe data de 23.08.1944...

mihaelavoicu
[27.07.18 22:48:15]
»

Bună seara! Poate o telepatie, sau întâmplarea... dar tot azi am postat imagini de la Cimitirul Eroilor din Ploiești. Sumar, restrâns, după cunoștințele mele!

Am citit cu mult interes review-ul despre eroii aviatori și zău că merită a fi cunoscuți de posteritate și de cititorii AFA.

Îmi amintesc de întâlnirea celor doi dată la TV, cu timp în urmă. Emoționant! Ce or fi simțit când s-au privit în ochi?

Ion Dobran, trăiește! Să-i dea Dumnezeu sănătate?

Mulțumesc pentru cele scrise și pentru timpul acordat celor scrise. Pentru informațiile date și pentru frumoasele fotografii!

Să auzim de bine!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][2 voturi]
mishu
[27.07.18 23:45:20]
»

@Mihai18: Emotionant in continuare. Eroii nu trebuie uitati si uite cu astfel de articole povestea lor merge mai departe. Felicitari, votat cu mare drag.

Carmen Ion
[28.07.18 09:30:01]
»

@Mihai18: Felicitări și pentru acest al doilea review dedicat eroilor aviației române!

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
5 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
Carmen Ion, elviramvio, Michaell, mihaelavoicu, mishu
Alte articole din această RUBRICĂFilozofări de suflet (mai puţin turistice):


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.049338102340698 sec
    ecranul dvs: 1 x 1