ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 30.01.2017
DE AZE
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 40-50 ani
DIN: Sibiu
ÎNSCRIS: 02.07.12
STATUS: TITAN
DATE SEJUR
MAY-2010
DURATA: 3 zile
cuplu fara copii
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 18 MIN

Trei zile in Aquincum si Contraaquincum... sau Budapesta in alte cuvinte

Ilustrație video-muzicală
TIPĂREȘTE

Dupa un an de la atentatele de la 11 septembrie 2001 din Statele Unite ale Americii s-au gasit cutiile negre ale avioanelor care au intrat in World Trade Center Turnurile Gemene din New York.

Inregistrarea cu vocea pilotului din ultimele secunde inainte de impact:

Vocea pilotului:Bai Funare, esti sigur ca asta e Budapesta?

Si se pare ca pilotul nu a fost ingrijorat degeaba, se pare ca nu a fost Budapesta, altfel nu puteam sa vizitez dupa 9 ani acest oras. Si se pare ca acest oras, capitala Ungariei este un obiectiv turistic extraordinar, este ca o poveste. Foarte aproape de Romania, foarte atractiv atat ca obiectiv cat si ca pret... de ce sa nu vizitam acest oras?

De si nu am fost la prima vizita (a 4-a vizita) descrisa in randurile urmatoare a fost altfel, in cele trei zile destinate doar centrului si centrului istoric am luat la pas si am vizitat aproape tot ce inseamna atractie turistica aici. Si bineinteles ca am vazut orasul cu alti ochi: cu ochi turistici.

Am fost ca Hamlet in ultimele saptamani: sa scriu sau sa nu scriu acest articol, deoarece de la data excursiei s-a curs ceva apa pe Dunare, Dunarea care desparte Aquincum si Contraaquincum (adica Buda si Pesta). Pana la urma a invins dorinta egoista de a adauga in lista personala ale destinatiilor de pe AFA Ungaria, o destinatie nu prea indepartata dar care lipsea. Si daca nu erau deja sute de impresii+minighiduri foarte bune despre aceasta destinatie spuneam ca urmatoarele randuri chiar pot fi utile turistilor care urmeaza sa viziteze aceste meleaguri unguresti. Asa ca este randul WM (dupa spovedania sincera de mai sus) sa fie ca Hamlet: a publica sau a nu publica prezentul articol chiar daca cele scrise pe pergament (atat de vechi de aia le numesc pergamente) vor fi arhivate.

Istoria si geografia Budapestei

Scurt istoric Budapesta (ca la mine nu merge fara istorie):Istoria locului dateaza inainte de epoca romana, au locuit multe alte popoare pe aici de asemenea si asezamantul era altfel denumit Asa ca in timpul celtilor orasul era Ak-Ink, in timpul romanilor Aquincum, in timpul hunilor Buda (anul 450). Abia in anul 880 a devenit orasul maghiarilor. Pe celalalt mal orasul a primit numele de Pesta-fost Contraaquincum (anul 1148)

La fe ca in aproape toate orasele din aceasta parte a Europei nici Budapesta nu a scapat de invazia otomanilor si mongolilor. Asta se intampla in 1241 drept urmare s-a construit Cetatea Buda preventiv si in scop de aparare in caz de o noua invazie. Si totusi in 1526 a ajuns sub mana turcilor si asta pentru foarte multi ani, aproape secole (160 ani)

In perioada austro-ungariei orasul s-a dezvoltat foarte mult, iar in perioada interbelica s-a extins prin cartiere, suburbii. Problemele din razboaiele mondiale nu a a ocolit aceasta capitala si locuitorii ei, multe cladiri fiind distruse prin bombardarea lor pe calea aerului. Dupa razboaie alta problema, perioada comunismului sub model sovietic, populatia nu a rezistat si in 1956 a avut loc o revolutie din pacate o revolutie infranta de trupele sovietice. Si totusi in aceasta tara nu a existat un comunism ca in Romania, poporul nu a fost infometat, exista o oarecare libertate, iar trecerea de la comunism la o guvernare democratica cam in aceeasi perioada cand a avut loc Revolutia din 1989 din Romania a fost realizata intr-un mod pasnic. Ca si in paranteza prima impresie din aceasta tara si oras am avut-o in 1983 cu ocazia unei excursii scolare, bineinteles ca din cauza ca la noi experimentele infometarii prin intermediul dr Elena Ceausescu (ratia zilnica de alimente redusa prin argumentul de reducerea de calorii) impresiile (primele impresii) au fost ceva de genul:uite ce de salam si cascaval in magazinele pline fara cartela, uite ce de televizoare color si videocasetofoane la electronice, ce lumina pe strada, uite ce de reclame luminoase... uite ce circulatie, benzina la liber, etc. si abia dupa aceste prime impresii in 1983 am descoperit si celelalte din punct de vedere turistic. Dupa aceasta perioada orasul s-a dezvoltat continuu atat din punct de vedere economic cat si turistic si a ajuns asa cum o vedem in prezent.

Din punct de vedere geografic capitala Ungariei de pe malurile Dunarii se afla in partea centrala a tarii la o altitudine deasupra marii de 315m. Pe cei 525 kmp traiesc 1,740,000 locuitori. Din acesti 1,7milioane 8480 persoane sint romani (recensamant 2011). Clima este temperat continentala. Confesional domina religia romano catolica aproximativ o treime, si intr-o mica parte reformata. Restul nesemnificativ. Din pacate aproape doua treimi din populatie nu apartine de nici o confesiune.

Transportul in orasul cu 23 de sectoare se poate realiza cu masina (infrastructura bine pusa la punct, am traversat de cateva ori si nu am avut pro bleme nici macar la orele de varf) autobuzul, tramvaiul, metroul. In afara de drum se mai poate ajunge in capitala pe calea aerului (Aeroportul Ferihegy - link aici - si prin acces feroviar (Gara de Est si Gara de Vest) linkuri aici, aici pana in zona centrala. Mai exista transport de agrement pe calea apei (de exemplu plimbare cu vaporase) si terestru (plimbare cu trasura)

Vizita

Vizita cu durata de 3 zile la principalele obiective turistice a fost organizat in felul urmator:

Prima zi:Vizita Buda cu obiective turistice din aceasta parte a orasului (de ex. Cetatea, palatul, biserici, fortificatii)

A doua zi:Vizita Pesta si principalele obiective (Parlamentul, biserici, bulevarde importante)

A treia zi:Vizita zone de agrement din Pesta (Parcul de distractii, parcul orasului, etc)

Cazarea a avut loc in zona Aeroportului Ferihegy, fiind intr-o suburbie in fiecare zi din cele 3 zile a trebuit sa ne deplasam cca. 50 statii de tramvai, si cateva statii de metrou. Dar avand in vedere ca statiile de tramvai au o distanta foarte mica intre ele, iar metroul circula rapid niciodata nu a durat deplasarea mai mult de 25-30 de minute. Nu stiu cum este astazi dar atunci in fiecare zi din cele trei ni s-au controlat biletele de metrou (la iesire)

Prima zi

Bastionul Pescarilor din Cetatea Buda:A fost primul obiectiv vizitat din cetate de si nu cel mai important dar asa am dorit noi pentru panorama orasului care se vede de aici. Acest bastion face parte din centura de fortificatii iar numele provine de la Breasla Pescarilor numita pentru intretinerea si apararea acestei portiuni a zidului de aparare compus din mai multe turnuri, turnulete, curtine. de si a existat in evul mediu bastionul, forma actuala a primit-o abia in 1895, anul constructiei. Iar ceea ce vedem in prezent este acelasi bastion dupa o lucrare ampla de renovare dupa distrugerea partiala in al doilea razboi mondial. Datorita arhitecturii cat si ca zona de observatie este foarte cautata, noi fiind in luna mai si intr-o zi mai ploioasa totusi plin de turisti. Atractii de aici afara de terasa de observare sint Statuia de bronz a regelui Stefan I al Ungariei (turnata si amplasata in 1906), Statuia Sfantului Gheorghe din Praga, cateva restaurante acoperite si terase unde clientii pot manca sau bea ceva in acelasi timp si admirand Pesta, Insula Margareta sau Dealul Gellert. Cel mai mult mi-au placut turnurile bastionului sapte la numar, numeroasele terase cu belvedere, scari, poteci, ganguri, galerii pe scurt ca un fel de labirint. Bastionul Pescarilor este accesibil din Piata Sfintei Treimi in apropierea bisericii Matyas. Pentru mine a fost a doua vizita la Bastionul Pescarilor. Link [aici: fishermansbastion.com

Biserica Mattyas se afla in imediata vecinatate a Bastionului Pescarilor. Biserica construita in stil neogotic cu hramul Adormirii Maicii Domnului dateaza din 1015 de pe vremea regelui Stefan. A fost distrus de mongoli si refacut dupa 1241. Biserica se mai numeste Biserica Incoronarii deoarece multi domnitori aici au devenit regii Ungariei. Forma actuala cu elementele decorative a primit-o pe la sfarsitul secolului 19. Imi aduc aminte de interiorul splendid si colorat, de orga, de amvonul care se afla in partea dreapta inainte de altar, de capela funerara, de muzeu (care nu am mai vizitat-o). Exteriorul este renovat (prin anii 2007) zidurile turnului sint mai albe ca inainte. Sint panouri in exterior cu programul slujbelor in germana si maghiara. Cand am fost programul de vizita era in afara slujbelor in zilele de lucru (9.00-17.00) iar duminica doar dupa masa dupa slujbele de duminica. Nu stiu programul acum, banuiesc ca este la fel. Link aici: https://www.matyas-templom. hu/main.php Dupa iesire si a doua vizita de pana acum din biserica am luat-o pe stradutele pietruite din cetate. Stradutele arata ca orice straduta dintr-o cetate care se respecta:inguste sau mai late, cu cladiri istorice, terase pe strada, restaurante, magazine dar mai ales de souveniruri, bijuterii. Asa am dat de catacombele din Budapesta, stiam de acest loc si am mers cu intentia de a vizita.

Labirintul din Budapesta (catacombele din Budapesta) sint un complex de pesteri, galerii formate partial de om, partial de natura. Descoperirile arata ca pesterile erau locuite cu sute de mii de ani in urma. Dupa construirea cetatii Buda aceste pesteri au devenit foarte urile in timpul asediilor turcilor, mongolilor. Oferea adapost, apa (deoarece erau nenumarate fantani aici), depozitare alimente. In secolul 20 in timpul al doilea razboi mondial labirintul a devenit foarte util mai ales in timpul bombardamentelor. In prezent (atunci cand am fost in 2010) este muzeu subteran si se pot vedea cateva galerii principale, expozitii. Imi aduc aminte ca dupa intrare am coborat destul de mult, a fost frig (iarna vara este aceeasi temperatura cca 14-16 gr.), am vazut obiecte de piatra expuse, picturi, statui, iluminatia a fost buna iar indicatoarele aratau calea de parcurs. O veste mai putin placuta pentru turisti este ca s-a inchis din 2011. Linkul exista inca: labirintus.com/hu. Pentru mine a fost prima vizita in labirint. Iesind din labirint si plimbandu-ne pe stradutele cetatii am admirat din exterior Muzeul Militar si Muzeul Istoriei Muzicii. Am mancat un pranz super scump (de fapt totul este scump in cetatea Buda) dupa care am continuat plimbarea. Cetatea nu este atat de mare incat sa nu se poata vizita la picior.

Castelul Regal din cetate: Palatul a fost construit dupa reconstruirea si fortificarea cetatii Buda dupa invazia mongolilor, candva in secolul 14. Bineinteles ca nu arata ca astazi. Stilul arhitectural initial a fost cel gotic. Au urmat cei 160 ani sub ocupatia otomana perioada in care palatul s-a degradat, si dupa aceea perioada austro-ungara in care s-a renovat tot in stil baroc si neo baroc. O fotografie istorica arata ca dupa al doilea razboi mondial palatul a fost aproape distrus in bombardamente (zic aproape deoarece conturul cladirii in fotografia respectiva este identica cu ceea ce vedem astazi, deci nu s-au prabusit prea multe ziduri, dar reconditionarea trebuia sa fie totala-asa cum am auzit a durat cativa zeci de ani). Noua ne-a placut, complexul de cladiri este impozanta, de si gazduieste Muzeul de Istorie, Galeria Nationala si o biblioteca am reusit sa vizitam doar exteriorul si curtile interioare, gradina regala, statuile amplasate... si Fantana lui Mattyas. Ce este aceasta Fantana lui Mattyas? Eu cred ca este principala atractie din exteriorul palatului regal, avand in vedere numarul de selfie si foto facut de turisti/secunda. Este o fantana atipica construita in 1904 pe un perete a cladirii palatului. Link cetate aici: budavar.btk.mta.hu/en.

Alte obiective vazute de mine au fost Teatrul Cetatii (Varszinhaz) construit in 1787 a fost primul teatru permanent aici, din 2001 nu mai functioneaza ca teatru doar inscriptia de pe fatada, din 2016 a intrat in renovare si va primi alta destinatie (viitorul sediu al primului ministru) Din punctul meu de vedere mai bine ramanea teatru. Un filmulet cu drone despre cetate aici.

Zidurile de aparare, curtinele si turnurile de aparare sint bine intretinute, par solide, inalte m-au impresionat, bineinteles ca exista o mentenanta permanenta, lucrari de restaurare (dupa 2010 lucrari ample de restaurare probabil si din fonduri europene), am inteles ca penultimele lucrari de restaurare au avut loc in anii 1960. Dupa vizitarea celor descrise mai sus am ajuns incet la finalul zilei, s-a acumulat oboseala si avand in vedere ca mai urmau de parcurs cateva statii de metrou si cele cca 50 statii de tramvai am renuntat la vizitarea Dealului Gellert avand in vedere ca am vazut acest obiectiv turistic in trecut.

Dealul Gellert este un obiectiv de vazut atat din punct de vedere turistic cat si fotografic, altitudinea fiind de 139m deasupra Dunarii. Sfantul Gellert (Sf Gerard) a fost un martir din timpul rascoalei paganilor impotriva crestinismului. Sfantul a fost aruncat in gol de pe acest deal in 1046. Dupa 1848 a fost construita o fortareata in scop defensiv in prezent se numeste Citadella. Si aici exista Statuia Libertatii (1947 inaltime totala 40m) de aceasta data ne aduce aminte de eliberarea Ungariei de catre Uniunea Sovietica. Imi aduc aminte de vizita fiind adusi cu autocarul (a fost o excursie scolara) de panorama deosebita vazuta de aici, de muzeu. In jurul dealului sint bai termale, locuri de agrement precum si pesteri. Manastirea din Pestera de pe Dealul Gellert se mai gaseste aici, construita in 1926. In excursia descrisa a trebuit sa ma multumesc cu panorama vazuta de jos inspre Dealul Gellert. Oricum este cel mai inalt punct din Budapesta. en.wikipedia.org/wiki/Gell%C3%A9rt_Hill.

Alt filmulet drone aici

Piata Moscova este un loc incarcat de istorie in partea nordica a cetatii Buda, cu multe cladiri istorice, un turn cu ceas si... un Mall urias nu degeaba ii zice Mammut. Am fost, am vazut, am intrat si in Mammut dar nu am cumparat nimic. La momentul vizitei a fost ultimul an cu denumirea de Piata Moscova, din urmatorul an a (re) dobandit denumirea initala Piata Kalman Szell (a se citi sel) dupa numele unui demnitar din perioada interbelica) Piata Moscova a fost si punct de plecare catre Cetate ajungand si plecand de aici inapoi la locul de cazare cu metroul rosu (circula si sub Dunare impreuna cu cel verde, reteaua de metrouri din Budapesta sint pe culori, in trecut erau 3 (galben, albastru si rosu) acum reteaua este mai extinsa eista si metroul verde si mov)

Un filmulet din drona seara aici

A doua zi

Podul cu lanturi sau Podul Szehenyi asa cum se numeste oficial este unul de tip suspendat cu cabluri construit in 1849. Lungimea totala a podului este de 380m (202m intre piloni), latimea 14m (zona pietonala stanga si dreapta+2 benzi de circulatie), inaltimea totala a pilonilor 60m. S-a folosit mult fier forjat la decoratiuni si balustrada, seara este frumos iluminat. O fotografie facuta dupa al doilea razboi mondial arata podul dupa bombardament, in picioare doar pilonii iar cablurile in apa. Din punctul meu de vedere exista o oarecare asemanare intre Podul Brooklyn din New York (vizitat anul trecut) si Podul cu Lanturi din Budapesta. A fost primul obiectiv vazut a doua zi de vizita. La capatul celalalt al podului pentru a urca in Cetatea Buda se poate folosi un funicular. Este un funicular istoric (Castle Hill Funicular in engleza si Budavari siklo pe ungureste) cu o lungime de traseu de 95m si o diferenta de nivel de 50m. Este un dispozitiv de transport istoric, la inceputuri (1870) s-a folosit motorul cu aburi. Noi am urcat pe jos in cetate asa ca am admirat funicularul din exterior. De la Podul cu Lanturi am inceput sa mergem pe jos pe Promenada Dunarii dar nu inainte sa vizitam Bazilica Sf Stefan care se afla in dreptul Podului cu Lanturi. Link pod aici: ro.wikipedia.org/wiki/Pod ... n_BudapestaLink; funicular aici: bkv.hu.

Bazilica Sfantul Stefan este o basilica minor cu confesiune romano-catolica purtand hramul Sf Stefan. Fiind si duminica am nimerit chiar in timpul slujbei in aceasta biserica construita in 1905. Inghesuiala a fost maxima (cel putin in zona intrarilor, iesirilor) cred ca numarul enoriasilor care au participat la sfanta liturgie a fost depasit de numarul turistilor. Nu cred ca am stat mai mult de 20 minute aici, bineinteles dupa ce am admirat interiorul splendid al bisericii. Biserica care a fost construita in stil neoclasic timp de 50 de ani are pe fatada 2 turnuri clopotnita egale iar mai in spate central o cupola imensa. In fata basilicii este piata incapatoare purtand acelasi nume. Link aici: http://www.bazilika. biz/

Sinagoga se afla mai la sud de bazilica, am facut un ocol (un ocol cu folos deoarece am vazut multe alte cladiri istorice) inainte sa ma introc la Promenada Dunarii. A fost construita in anul 1859 in stil ecletic, iar inaltimea are 43 m. Important atat pentru evrei cat si pentru turisti. Mie mi-a placut, nu calc atat de des pragul unei sinagogi mai ales ca acesta din Budapesta. dohany-zsinagoga.hu.

Promenada Dunarii este o zona pietonala intre Podul cu Lanturi si Podul Margareta. Bineinteles ca promenada Dunarii nu se rezuma doar la aceasta portiune doar ca acesta este cea mai importanta. de aici se vede Cetatea si Castelul Buda cel mai bine, aici gasim in drum cladirea Parlamentului, si cele mai istorice, emblematice cladiri din centru. Aici gasim restaurante plutitoare (cu traseu sau fara doar ancorate) de aici plecam in plimbari scurte sau mai lungi pe Dunare. Fara sa stiu despre acesta m-au impresionat pantofii. Prima data am crezut ca pantofii (cred ca din metal nu am pus mana sa vad din ce sint facuti) care sint fixati de aleea de promenada sint doar un decor, pe urma am citit ca sint in memoria evreilor ucisi in timpul al doilea razboi mondial.

Parlamentul construit in stil neogotic in 1904 in ochii mei este cea mai frumoasa cladire din Budapesta. Aflata pe malul Dunarii cel mai bine se observa de pe cetatea Buda. Dimensiunile sint enorme (L/l/i=268/123/96) are o forma simetrica iar in mijloc troneaza o cupola centrala. Nu am vizitat interiorul dar am aflat ca in holul central se afla expusa Coroana lui Sf Stefan, iar decorul interior cu scarile, frescele, picturile si statuile este splendid. Link aici: ro.wikipedia.org/wiki/Par ... l_din_Budapesta. Pana la urma am ajuns in dreptul Podului Margareta un pod interesant.

Podul Margareta este ca vechime urmatorul pod dupa Podul cu Lanturi, a fost construit in 1876. Am gasit interesant acest pod lung de 637m deoarece nu are o linie dreapta, cele doua segmente se intalnesc in dreptul insulei Margareta cu acces catre acesta. Unghiul intre cele doua segmente este de 165 de grade. Avand in vedere ca Dunarea se bifurca aici podul este foarte lung, si latimea mi s-a parut mai mare decat la Podul cu lanturi. Pe acest pod circula si tramvaiele. Inainte sa mergem pe insula folosind acest pod am luat pranzul intr-una din restaurantele aflate in apropiere. A fost mai ieftin decat in Cetatea Buda.

Insula Margareta este o insula pe Dunare avand 2500m lungime si 500m latime. Imediat dupa ce am coborat de pe podul de legatura intre Podul Margareta si insula ne-a intampinat o fantana arteziana imensa si un parc. In aceasta oaza verde gasim ruinele unei Manastiri Dominicane, un teatru de vara, o gradina zoologica, o baie publica termala, parc de distractii si multe alte locuri de agrement si de odihna. Dupa ce am strabatut la pas cei 2,5km si retur ne-am intors. Link insula aici: https://en. wikipedia.org/wiki/Margaret_IslandPe partea opusa a insulei este Podul Arpad de aceasta data in linie dreapta si o alta insula (Obudai sziget). In restul zilei am mai vazut

Gara de Vest (Nyugati Palyaudvar) si Gara de Est (Keleti Palyaudvar) Istoria garii de vest dateaza din 1877. Este ca orice gara terminal doar fatada istorica face diferenta arhiectul fiind chiar Gustave Eiffel. Gara de est s-a deschis in 1884, stilul arhitectural este cel ecletic. In afara de vizita din excursia din prezent am amintiri din trecut de la aceste gari. Si placute si neplacute. In anii 90 a trebuit sa schimb trenul la aceasta gara fiind intr-un circuit in Europa doar cu trenul. Neatent la informatii (panoul cu mersul trenurilor) m-am deplasat cu bagaje cu tot la cealalta gara vest si acolo am constatat ca nu trebuia. Asa ca m-am intros inapoi tot cu taxi (deoarece m-am grabit) asa ca s-au dus si ultimii bani pe care ii aveam.

Memorialul eroilor sovietici: In Piata Libertatii nu departe de parlament si bazilica Sf Stefan este un memorial, in cinstea eroilor sovietici cazuti in timpul eliberarii Budapestei de sub regimul fascist. In total au cazut 80000, in memoria lor s-a amplasat acest obelisc in 1946. In jurul pietei se gasesc multe cladiri istorice de admirat.

Opera de Stat este o cladire superba neorenascentista construita in 1884. Functioneaza in prezent prezentand spectacole de balet, teatru si opereta. Dimensiunile cladirii sint 113x60x50m acesta din urma fiind inaltimea. A scapat de bombardamentele din razboiul mondial. Cam atat am reusit sa vizitam a doua zi, pe langa faptul ca am admirat cladirile istorice si spectacolul strazii. Link opera aici: en.wikipedia.org/wiki/Hun ... ate_Opera_House.

A treia zi

Parcul orasului (Varosliget) este plamanul de 81 hectare care asigura agrement, aer curat si odihna locuitorilor. Nu putem spune ca este prea aproape de centrul istoric dar nici departe nu e. Cine nu vrea sa ajunga la pas pe langa mijloacele de transport in comun este metroul galben (cel mai vechi din Budapesta si al doilea ca vechime din europa) Amenajarea parcului a inceput in 1755, inainte era o zona mlastinoasa, s-au plantat multi pomi in prezent pe cele 81 hectare ar fi cam 6500 copaci. Lacul din mocirla s-a transformat in lac de agrement pe care se afla 2 insule artificiale. In 1855 s-a deschis o baie publica cu proprietati curative, in 1865 s-a infiintat gradina zoologica, tot in perioada respectiva circul, parcul de distractii si tot felul de posibilitati de agrement, iarna patinoar, muzee, Baile Szecheny, Piata Eroilor. Link interesant cu zona de agrement aici: budapest.com

Personal am inceput cu o plimbare in zona de parc, distante mari, parca nu se mai termina drumul pana am ajuns la lacul de agrement amenajat si nu mi-a venit sa cred: Copia Castelului Huniazilor din Transilvania Hunedoara : Vajdahunyad vara. A fost construit in 1908 cu ocazia expozitiei milenare si poate nu este chiar 1 la 1 cu castelul din Hunedoara dar seamana. Lacul de agrement din fata castelului se transforma in patinoar iarna. Pe langa zoo si parcul de distractii castelul a fost numarul 1 pentru mine in acest loc. De si am fost in trecut in acest loc cumva nu imi aduc aminte de castel (poate din cauza parcului de distractii din apropiere) vajdahunyadcastle.com

Gradina zoologica si botanica s-a infiintat in 1865 cu un numar de 36 animale primite ca donatie. In prezent sint mii de specii. In decursul anilor nu au lipsit greutatile mai ales in timpul razboaielor mondiale. Gradina zoologica se extinde in prezent spatiul nu mai este suficient pentru atatea animale. In Zoo nu am fost nici in trecut nici in excursia descrisa, am admirat doar din exterior. Pe pagina Zoo din Budapesta (link atasat mai jos) mi-au placut camerele web de la custile animalelor, asa ca se pot observa comportamentul animalelor chiar de acasa. zoobudapest.com/en

Parcul de distractii Vidampark era langa Zoo. Spun ca se afla deoarece din 2013 s-a inchis definitiv pentru a face loc gradinii zoologice. Noi am fost in parc si ne-am distrat bine, ne-am dat cu diferite chestii care necesita mai multa sau mai putina andrenalina, cel mai mult mi-a placut roata uriasa savurand panorama orasului de sus. Am vazut si Circul de Stat... din exterior, timpul scurt si pacatos nu ne-a permis sa le vedem pe toate. Am inteles ca in ultima zi de functionare a parcului de distractii dupa inchidere s-au aprins lumanari. Adevarul este ca nu am auzit unde si in ce zona se va reface acest parc de distractii istoric. Am fost la a treia vizita aici.

Baile Szehenyi: Sint multe bai termale in Budapesta baile Szehenyi sint una dintre acestea. Istoria acestor bai incepe in 1909 atunci cand a inceput constructia, iar deschiderea pentru public in 1913. Temperatura apei din bazine intre 32-38 gr. Am vazut doar exteriorul cladirilor. Link bai aici: szechenyifurdo.hu

Piata Eroilor se afla in dreptul lacului artificial pe strada Dozsa Gyorgy. Atractia locului este Monumentul Mileniului construit in 1906 cu ocazia a 1000 ani de existenta ungurilor in campia Panoniei. Monumentul este de fapt un complex semicircular de coloane, pe fiecare fiind statuia cate unei personalitati din istorie. In mijlocul acestor colonade se afla o alta coloana de 45 m inaltime cu statuia lui Sf Gabriel deasupra. La stanga si la dreapta de piata se afla cate un muzeu, cladirea din stanga fiind Muzeul de Arte Frumoase iar cladirea din dreapta Galeria de arta. Link piata aici: en.wikipedia.org/wiki/H%C ... 91s%C3%B6k_tere. Dupa parasirea Pietei Eroilor am folosit metroul galben acesta fiind cel mai vechi din Budapesta (1896) si obiectiv turistic in sine. Metroul este la adancime mica si face legatura intre Piata Vorosmarty pana la parcul orasului Nepliget pare cel mai scurt traseu totusi lungimea masoara 4 km. Link aici: ro.wikipedia.org/wiki/Lin ... a_de_metrou_M1_ (Budapesta) iar un link despre toate posibilitatile de transport in comun aici: bkv.hu/en

Final

Obiectivele de mai sus sint doar o parte din ce ofera Budapesta pentru mai mult inclusiv muzee vizitate fara graba trebuie alocat mai mult timp. Vizita nostra in Budapesta a fost parte dintr-un circuit personal care a inclus si orasele Deva, Hateg, Orsova, Arad, Timisoara, Szeged, Kecskemet, Siofok (Balaton), Eger, Debrecen, Hajduszoboszlo, Oradea, Cluj. Atat am putut aloca Budapestei 3 zile (pentru restul de destinatii cca. o zi) din totalul de 14 cat a durat excursia. Fotografiile atasate sint facute cu un aparat care nici macar jucarie nu s-ar putea numi. Dar in momentul excursiei nu am avut altceva asa ca trebuie sa ma multumesc cu aceste amintiri, altele nu am, in trecutul mai indepartat nu am avut deloc.

 

Rog WM sa ataseze urmatorul videoclip la inceputul articolului(filmata cu drona ca de obicei), multumesc

https://www.youtube.com/watch?v=2UxzGoeRR_s


[fb]
---
Trimis de AZE in 30.01.17 21:37:42
Validat / Publicat: 30.01.17 23:13:36
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în UNGARIA.
NOTĂ: Articol ARHIVAT (nu intră în calculul mediei acestei destinaţii)

VIZUALIZĂRI: 2302 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

8 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (AZE); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P05 Vedere din Palatul Regal
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 43400 PMA (din 47 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

8 ecouri scrise, până acum

webmasterX
[30.01.17 23:12:26]
»

Asa ca este randul WM (dupa spovedania sincera de mai sus) sa fie ca Hamlet: a publica sau a nu publica prezentul articol chiar daca cele scrise pe pergament (atat de vechi de aia le numesc pergamente) vor fi arhivate.

În cazul impresiilor "de călătorie"; vechimea nu e nici pe departe la fel de importantă precum în cazul impresiilor "de cazare" (unde se recomandă / acceptă cu PMA doar impresii mai noi de 3 ani)

În plus, articolele "de călătorie" se arhivează, pe AFA, abia după 10 ani.

Aşadar nu numai că nu se pune problema "neacceptării" - ci cred eu că articolul, complex şi foarte bine documentat & ilustrat, va fi *apreciat" de cititori...

-

Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).

AZEAUTOR REVIEW
[30.01.17 23:19:43]
»

@webmasterX: Multumesc

mishu
[31.01.17 09:15:25]
»

@AZE: Budapesta este un oras minunat si pe care l-as revedea oricand cu placere asa incat mi-a placut sa-l revad prin acest articol.

Sunt de acord si cu cazarea, la transportul bun pe care il au si statiile scurte, nu sunt o problema multele statii. Cat despre controlul biletelor, si in 2014 cand am fost eu se controlau biletele.

Cat despre cele prezentate de tine aici, pot fi considerate drept un minighid util.

Felicitari, votat cu mare placere.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Utube
[31.01.17 11:54:32]
»

Bună ziua, scriitorule!

Foarte bun articolul și mă felicit că nu l-am "sărit" după ce am văzut cât este de lung.

Da, așa este, de obicei, înainte de a citi un articol, derulez pagina sa văd cât de "tare" s-a stresat scriitorul cu punerea cuvintelor pe ecran. Dacă este un articol lung, îl las pe altădată, dar de obicei uit de el.

Am fost la Budapesta și spre deosebire de dumneavoastră am vizitat Grădina Zoologică - este un obiectiv remarcabil, mai ales pentru copii - acuma ați aflat și de ce am vizitat-o.

Încă odată, mă bucur că nu am trecut peste acest articol pentru că este unul din acelea pe care le tipărești și le iei cu tine în excursie.

Felicitări și multumiri!

O zi bună!

AZEAUTOR REVIEW
[31.01.17 20:42:37]
»

@mishu: Multumesc, asta a si fost ideea mea sa fac un fel de minighid din acest articol. Adevarul este ca mi-a facut mare placere sa retraiesc aceasta excursie si datorita distantei scurte pana acolo, chiar imi fac planuri pentru o viitoare citybreak, nu neaparat vara, multi colegi de pe AFA au prezentat acest oras in decorul toamnei sau in luminile craciunului.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
AZEAUTOR REVIEW
[31.01.17 20:48:41]
»

@Utube: Multumesc si felicitari ca ati reusit sa parcurgeti randurile kilometri scrise de mine. Stres nu am avut cu scrisul, mi-a facut placere, m-am stresat in schimb din cauza ca impresiile erau vechi (Webmaster m-a linistit, iar obiectivele descrise de mine se afla in acelasi loc, nu s-a prabusit nimic, nu a avut loc vreun cutremur, nici bombardate n-au fost (cu avioane sau fara (vezi inceputul articolului))

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Mihai18
[31.01.17 22:15:02]
»

Citesc de ceva vreme reviewurile dv. bine documentate și care excelează prin calitatea fotografiilor.

Îmi place Budapesta pe care am vizitat-o de mai multe ori, pentru că are ce oferi turiștilor, cred eu că oferă mai mult de cât Praga.

Pe mine Podul cu lanțuri m-a uimit prin soluția tehnică. Cu ocazia uneia din vizite, având instrument de măsurat cu mine, am avut curiozitatea să fac măsurători. Lanțurile podului sunt de tipul lanțului de bicicletă, cu zale și bolțuri. Diametrul unui bolț are 15 m. m. iar lungimea unei zale - 18o m. m. și sunt 5 zale fixate între două bolțuri.

Transportul public este foarte bine pus la punct. Pe arterele principale, banda unu este rezervată transportului public și alte urgențe (atenție automobiliști, să nu plătiți amendă).

Din cele 20 de orase europene pe care le-am vizitat, Budapesta este singurul oraș unde transposrtul public este gratuit pentru persoanele de vîrsta 3-a, autohtoni ori din țări membre ale Uniunii Europene.

Se mai impune o precizare. Nu trebuie să confundăm pe Regele Ștefan al Ungariei cu Sf. Ștefan.

Cine ajunge la Bastionul Pescarilor, nu trebuie să rateze Muzeul Marțipanului.

Cât despre Insula Margareta, nu pot să spun de cât că este un colț de Rai.

Reviewul dv. este de înaltă calitate (a remarcat și Web), este un adevărat ghid turistic al Budapestei. Sunt sigur pe ce scriu pentru că am fost în majoritatea locurilor fotografiate de dv. Felicitări @AZE.

AZEAUTOR REVIEW
[31.01.17 22:58:49]
»

@Mihai18: Multumesc si ma bucur ca ati fost acolo. Iar in ceea ce priveste masuratorile... m-ati lasat fara cuvinte. Transportul public pur si simplu functioneaza bine chiar foarte bine, dar sint foarte multe controale la bilete. Iar in ceea ce priveste circulatia auto niciodata nu am avut probleme, in trecut imi aduc aminte de valul verde (la circulatia cu o anumita viteza de ex 50km/h prindeai intotdeauna culoarea verde la semafor). Am circulat cu auto in plin centru (fara a folosi centura Budapesta) atat la tranzit (cand mergeam in Germania si Austria) cat si cu ocazia sejurului descris in articolul de mai sus-o minima orientare sau gps (nu am avut gps a excursia descrisa) si ajungem la locul dorit.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
AZE, Mihai18, mishu
Alte impresii din această RUBRICĂDescoperă Budapesta și împrejurimile:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.091684103012085 sec
    ecranul dvs: 1 x 1