ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 20.05.2015
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Târgu Mureș
ÎNSCRIS: 28.03.10
STATUS: AUGUSTUS
LUNA
MAY-2013

Filozofări... turistice

NOTĂ RUBRICĂ OFFTOPIC sau DE INTERES TURISTIC TEMPORAR ori RESTRÂNS [Filozofări... turistice]
Articolul poate fi votat cu voturi simbolice (+/-1PMA)
Articol publicat FĂRĂ NOTE; vezi mai jos motivele...

'La noi in tara nu exista turism! ' (?)

TIPĂREȘTE

“La noi in tara nu exista turism”, afirma mai deunazi la TV, con-targumureseanul meu, Radu Banciu, in emisiunea sa, “Lumea lui Banciu”. In acea emisiune se diseca tema ”de ce presedintele si premierul tarii si alti oameni cu dare de mana din tara noastra, isi aleg destinatii exotice pentru a-si petrece concediile? .

Daca treceti pe la nenumaratele agentii turistice din tara, veti vedea afise frumos colorate cu oferte in Grecia, Italia, Spania, Franta, Croatia, Turcia, Bulgaria, etc. Se vinde nu ce vrem noi si ceea ce se cere. Nu veti vedea prea multe afise cu Mamaia, Sinaia, Delta Dunarii, statiuni balneare sau cu Maramuresul. Avem un potential turistic si balneoturistic imens. Ne lipsesc insa lucratorii calificati si convingatori din turism, soselele bune, publicitatea si ofertele optionale. Acesti agenti n-au prea auzit de AFA, ba adeseori ma intreaba... ”N-aveti cumva vreun review si fotografii despre hotelul cutare sau cutare? ”si se rezuma in a-ti xeroxa ceea ce le ceri pe o lista fara sa-ti dea prea multe explocatii despre destinatia visurilor tale, in care ei n-au fost niciodata. Pai, asa, mai bine consulti Internetul, pentru ca el a fost peste tot! In Grecia sau chiar in Bulgaria esti asaltat de diferite oferte pentru a-ti umple timpul liber si a vizita si alte obiective nu doar plaja locala, restaurantul si camera de hotel. O multime de tineri animatori stau la panda si fac tot felul de scamatorii ca sa-ti inveseleasca ochiii sau se ocupa de copiii tai, iti ofera jocuri de societate, concursuri, gimnastica sau hidrogimnastica de grup, karaoke sau mai stiu eu ce le trece prin minte, pentru a tine sejurul tau la un nivel calitativ inalt si a nu te lasa sa te plictisesti. In insulele Greciei, “optionalele” abunda, mai mereu exista un tur al insulei cu vaporasul sau cu autocarul dar si altele.

Urmaream o discutie dintre un reporter si un cabanier agroturistic din Bucovina... "Si ce posibilitati optionale mai oferiti turistului, in afara de cazare, masa si TV?"... "Pai, le mai dam odata sa manance daca vor!".

Doar cu ospitalitatea, mancarurile si vinurile noastre bune nu vom atrage turistii straini prea multi. Sectorul cu cele mai mici salarii este cel al hotelurilor, pensiunilor si restaurantelor. Sa nu mai vorbim de statiunile balneare care se depopuleaza urgent cand sezonul estival se incheie. Exceptiile sunt putine. La hotelul “Ceres” din Bizusa-Bai (Salaj) medicul balneolog vine din Bucuresti odata pe luna, in momentul plecarii unei serii si al sosirii celeilalte, sta 3 zile si-apoi pleaca. La Sovata, la fel, singurul medic al statiunii, face naveta saptamanal (de-o viata) din Brasov si nu de putine ori, “cerseste” cate 10 litri de beznina de la patronii de hoteluri, carora le aduce pacienti. Ceausescu le asigura intelectualilor la sate, cate un apartament de serviciu si o cantina. Astazi, in statiunile balneare, nu mai exista asa ceva, fiecare se descurca cum poate.

In urma cu un secol, pentru straini, cele mai vestite statiuni balneare din Transilvania erau Malnas, Boresc, Balvanyos, Valcele si Corund. Im urma cu mai putin de o jumatate de secol mamutul turistic TUI si Neckerman, isi revarsa turistii nemti pe un litoral romanesc infloritor. Daca privesti astazi fostele perle ale apelor minerale sau ale litoralului romenesc, Borsecul sau complexul Amfiteatru-Belvedere, te apuca plansul. De la Borsec a disparut cam tot ce exista utilizabil la suprafata pamantului, mai putin apa minerala din adancuri care inca ne mai astampara setea. Natura mai are inca grije de OM chiar daca acesta n-a avut aproape deloc grije de ea. “La noi sunt codrii mari de brazi!” Mai sunt ei oare? Comitete si comisii centrale de conducere, avem destule.

Nu stiu cat de bine merg lucrurile la ANAT (Agentia Nationala de Turism), OPTBR (Oficiul pt. balneoturism) sau la Ministerul Turismului si cel al Padurilor, la Agentia Resurselor minerale sau la Institutul de Balneologie, dar si in anul trecut ne-am pastrat ultimul loc din UE la “incoming turistic”, doar 1,9 milioane de turisti straini, din care jumatate nu sunt tutisti adevarati, ci oameni de afaceri. Tinem cu dintii de acest ultim loc, nu vrem sa-l cedam nimanui.

Strainii mai reclama, in Bucuresti (oras non-turistic), ca exista multe cladiri moderne alaturi de cladiri darapanate si... multi oameni tristi si prost imbracati, care strica “facies-ul” urbei.

Cazat la Sasca Montana, dupa ce m-am instalat si am comandat pranzul, am fost dat uitarii. Pornit spre Ochiul Beiului, Cascada Beusnita si Cheile Nerei, m-am ratacit (nu exista indicatoare) dar am ajuns totusi la destinatie, apeland mereu la patronul pensiunii (de altfel f. amabil) prin telefon mobil, care imi dicta directia pe care s-o urmez (stanga, dreapta, inainte, inapoi) si dupa descrierile mele “sunt la un pod, la un parau, la o vagauna, etc”.

Am vizitat vreo 20 de cetati fortificate din Transilvania, 80% erau inchise, a trebuit sa caut indelung “omul cu cheia” sau sa fac poze peste gard sau pe sub poarta cetatii. Intr-adevar, turismul nostru se balaceste intr-un “dolce far niente” de tip balcanic.

La bloguri si saituri turistice teoretice si dichisite cu poze minunate, stam insa bine. Afisam imagini “ireal” de frumoase (traiasca fotoshopul) sau scriem despre vacante de vis pe la Bran-Moeciu, Maramures, Delta, litoral, etc. Dar prea putin se vorbeste despre priceperea, initiativa si studiile lucratorilor din turism, despre calitatea cazarii, despre grosimea feliei de salam de la micul dejun, prin care uneori poti citi ziarul de dimineata, sau despre drumurile desfundate sau nesemnalizate ce-ti vor iesi in cale.

Nu demult, m-am vazut cu cineva la o cafea in urbea mea. Mai intai am intrat la un restaurant de pe o strada in panta, numita Bolyai. Aceasta imi aduce aminte de strazile pline cu cafenele ce urca spre Sacre Coeur (mai ales rue Lepic) de pe colina Montmartre din Paris. In Tg. Mures, ne-am asezat la o masa, la etaj si am asteptat, am asteptat, vreo 20 de minute ca sa vina cineva. N-a venit nimeni. In intreg localul nu era decat o singura fata ce servea la mese, cred ca era angajata de proba “de ieri pana poimaine”. Am plecat. La Paris, in oricare din cele 1000 de localuri ale urbei, nici nu-ti asezi bine scaunul sub fund ca si sare cineva pe tine cu un "Bonjour madame/monsieur" si cu un pahar cu apa si un biscuite din partea casei. Acolo, la o cafea de 1,20-1,40 euro, se lasa ciubuc neimpozabil, cam 10-20 eurocenti si chelnerul e foarte multumit. Am coborat apoi in centru, in urbea mea, la fostul restaurant "Leo", devenit acum cafenea. Am stat tot la etaj. Aici a venit foarte repede o tanara care ne-a adus 2 cafele duble. Am lasat ciubuc mai mare decat la Paris. Pentru promptitudine si pentru ca ieri primisem salariul. Nu stiu ce sa zic, dar pe la noi, la capitoul "servicii", mai e mult pana departe... Dar mai sunt exceptii si-n Europa... chiar si-n Grecia sau la Roma sau la Paris, sa nu dea Domnu’ sa ai ca vecini, un grup de tineri englezi pus pe distractie, ca pleci din vacanta ta de vis, mai obosit decat ai venit. Pentru o vacanta reusita ai nevoie de un amic sincer care sa-ti povesteasca totul despre locatia aleasa si de ceva noroc.

Bucuriile mele

@Dabator a scris un review superb, atat ca si continut cat si ca peisaj, inedit si plin de culoare, despre Canalul Corint. Pe moment, cuprins de entuziasm, i-am compus niste versuri. “Superba cale de ape, acest canal din Corint/Ferit de dogoarea lui Helios si de vant/Strabatut de mii de lebede cu panzele albe, de vis/Frontiera a unui taram ce se zbate intr-al neputintei abis/Leagan al unei civilizatii perene, dar acum, cam vestede/Fruntea sus, Egnatie, Corint si intrega Elada, hai, trezeste-te!” (Trezeste-te caci daca nu, vom merge in Grecia cu viza!) Amicul mi-a raspuns... ”Cât despre trezirea Eladei, eu sunt convins că sunt mai treji ca noi. Din păcate”

Omul de conditie medie, adica “middle class”-ul autohton, cum ajunge la 1000-1500 de euro economie/familie, incepe sa viseze si sa se gandeasca la vacanta. Jumatatea sudica si bogata a tarii (nu uitati ca cel mai mare venit pe cap de locuitor se afla in Bucuresti, Constanta, Ploiesti si Timisoara), fiind mai aproape de Balcani (Bulgaria, Grecia sau Turcia), prefera aceste tari ca destinatii de vacanta. Si eu gandesc cam la fel, chiar daca pentru mine, situat in inima tarii, o astfel de iesire devine mai scumpa.

Inlocuim turismul natural cu cel stomacal

Cum incepe vara, cea mai mare bucurie a mea ca roman, e ca ne invecinam cu Bulgaria, unde imi iau un "olinclusiv" pe litoralul lor, inca din iarna (reducere de 40%). Acolo mananc ca porcu’ pana cad sub masa. Omu’si porcu’ au multe in comun. Preferintele culinare sunt identice, porcul e omnivor iar omul e, prin analogie, porcivor (introduceti va rog acest cavant nou in dictionarul limbii romane). La tara, fiecare satean, are cel putin un porc sau o scroafa in bătătură. Ne place al naibii porcu’, cred ca suntem tara cu cei mai multi porci pe cap de om, adica locuitor, din Europa. (cel putin in urma cu 20 de ani eram "nambăruan" in acest domeniu) Si asta, numai din cauza sarmalelor de Craciun, care se fac cu carne de porc (si a festivalului sarmalelor de la Praid). Daca pentru. francezi sau japonezi, pestele e sfant, la noi cel mai bun peste, e porcul. Cea mai buna leguma sau pui, e tot porcul. Iubim atat de mult porcul, aceasta uzina de transformat malaiul si cartoful in slanina si carnaț, incat, dupa ce-l desfatam un an sau doi cu servicii culinare de 4 stele, il asasinam. Apoi il parlim si-i scoatem mațele. Ne-aruncam asupra lui cu intreaga familie si-l devoram pe de-antregul! Pielea, sangeretele, ficații, ceafa, muschii, grasimea, nimic nu scapa. Si mai e ceva. Atat omului cat si porcului, ii place sa sa balaceasca in noroi (vezi foto 1). Ba mai mult, in medicina, valvele inimii porcului, pot fi transplantate cu succes la om, nu exista fenomenul de respingere. Cred ca, contestata teorie “darwinista”, cum ca omul s-ar trage din maimuța, ar trebui revizuita. Si inlocuita cu teoria “călinistă”, care se naste acum. Din Bulgaria, mai am un pas (mic pentru om, mare pentru omenire) si ajung in Grecia.

Nu stiu ce sa zic, dar uneori am impresia ca cea mai anosta insula locuita a Eladei e mai frumoasa decat cea mai frumoasa statiune de pe litoralul nostru.

Cu 1000-1500 euro pot sa-mi fac un concediu frumos pe litoralurile Mediteranei, in Sudul Italiei, al Frantei, al Spaniei sau in Bulgaria, Turcia, in Nordul Africii dar dintre toate aceste tari, eu aleg Grecia. De ce? Am sa va explic peste o luna cand ma intorc din nou, de-acolo.

Relansarea turismului autohton si initiativele private

Nu neg, nu ignor, unele investitii in infrastructura tarii, atragerea de fonduri UE pentru dezvoltarea obiectivelor turistice locale sau nationale, dar cred ca fiecare roman ar trebui sa puna si el ceva mai mult pe marea masa a turismului autohton. Optionalele ar putea fi: echitatia, plimbari cu trasura prin natura, trasee individualizate cu insotitor, “aventura-parc”, paint-bull, bungy-jumping, helestee, pescuit, vanat, mini-gradini zoologice, plimbari cu barci, hidrobiciclete, crame cu degustari de vinuri, rafting, excursii cu ghid la obiectivele turistice din zona, servicii de masaj, reflexoterapie, cosmetica, etc. Turismul e inca o paine buna de mancat la noi, caci marile frumuseti naturale ale tarii, vor dainui inca milioane de ani. Nu ajung doar comentarii si scuze ci avem nevoie deja de fapte concrete. Initiative exista dar insuficiente. Am vazut asa ceva in Cheile Turzii, acolo s-a realizat un parteneriat - o localitate din apropierea cheilor, ofera spatiu de cazare pentru camping unor tabere scolare, folosinsu-se in scimb de munca tinerilor ecologisti, pentru a aduna gunoaiele turistilor din week-end. Si credeti-ma ca sunt zeci de saci. @Carmen Ion avea dreptate. Pe AFA sunt prea multi chibiti, pasivi, (95-99 %) care beneficiaza de servicii gratuie, fara sa se logheze la acest sait (logarea e gratis) (aici imi revizui si eu parerile, nimic nu se poate face fara oameni care produc si ei cate ceva). Prea putini sunt cei care isi sacrifica timpul din pasiune sau stimulati de premii, ca sa expuna cate ceva concret. Nu neg calitatile acestui sait din care te poti informa excelent si repede. Dar, observ, ca peste tot, ca s-a ajuns la o suprasaturare de informatii pe anumite destinatii. E greu sa mai scrii ceva nou despre Corfu sau Zakinthos, cand inaintea ta s-au scris deja vreo 20-30 review-uri pe aceeasi tema. Asta, te demobilizeaza. De aceea, nu e de mirare ca numarul de vizualizari a acestor noi reviuri a scazut mult.

Microbul AFA, pe mine m-a prins. Saitul este initiativa privata a unui singur om si mai apoi a unui colectiv de oameni. Eterogenitatea si schinbarile dese ale uzeriloe de pe acest sait face ca sa apara si nemulturmiri. Dar si multe bucurii, satisfactii si beneficii. S-a trecut peste asperitati si saitul are acum, un numar mare de fani! Inceputul, a fost greu. Cunosc senzatia. Am trecut si eu prin asa ceva. Sa va povestesc.

”In anul 2002 si 2004 am scris doua carti de balneologie. Despre ape minerale si saline. Un jurnalist, Ioan Costa, istoric si inventator, indragostit si el de frumusetile minerale ale Transilvaniei, le-a luat in serios. A fost o prietenie frumoasa si productiva. Am devenit repede amici si colaboratori. Un an de zile am tot discutat. In 2004 primesc un telefon. "Haide Caline pana la Sovata sa vezi ce-am facut! ". M-am dus. Intr-un garaj aparuse prima salina artificiala din tara. Daca pacientilor le era greu sa ajunga pana la cele 4-5 saline terapeutice naturale ale tarii, ei bine, de-acum incolo aveau sa ajunga salinele la domiciliul pacientului... apoi, a urmat materializarea ideeii bailor sarate "la ciubar" si realizarea primului "jacuzzi salin", tot la ciubar. Ioan Costa reusea mereu sa atraga investitori, eu raspundeam mai mult de partea teoretica a creatiilor sale. Inventiile au fost brevetate. Au urmat alti ani grei. Prima unitate hoteliera care a acceptat implantarea acestor creatii, a fost Hotelul Alunis din Sovata. Apoi acestea s-au extins la baile Septimia Odorhei, la Iasi, Cluj, Baia Mare, Sinaia Busteni, Husi, Barlad sau in strainatate... au urmat alte inventii... patul de masaj cu sare incalzita, unguentul Salargilla, stiut fiind ca una din cele mai iubite proceduri pentru bolnavul reumatic este impachetarea cu namol mineral. Intr-o epoca in care cea mai mare teama a omenirii este reactia alergica cutanata la orice agent extern, aceste produse si procedee simple, bazate doar pe elemente naturale-sare, argila, dus cu apa de izvor, lemn crud, pat de masaj cu sare incalzita, ciubere cu apa sarata, terapia cu aer sarat (haloterapie) sau cu plante medicinale, sunt binevenite. Replica acelor cabanieri... ”Pai, sa le mai dam odata sa manance si sa bea, daca vor! ", nu mai satisface clientul din ce in ce mai pretentios. Intotdeuna am fost convins ca pensiunile si hotelurile noastre, pot sa-si diversifice gama de servicii, sa devina si unitati curative. Cabanierii si hotelierii, ar trebui sa-si puna mai mult mintea la contributie pentru a-se diversifica gama de servicii, in tara ce detine o treime din resursele balneare ale Europei, (si o tona de sare gema pe cap de locuitor). Putem deveni cel mai mare sanatoriu al ei si poate, vom scapa astfel, de rusinosul ultim loc la "incoming turistic"

Judetul Mures, locul 4 la turism!

Dupa Bucuresti, judetele Constanta si Brasov, judetul Mures a primit anul trecut 410.000 de turisti straini. Wow! Baile de la Sovata si Baile Sangeorgiu Mures, Ideciu, SPA-urile din Tg. Mures, partia de ski Alunis, defileul Vaii Muresului, bazinul termal de la Andreneasa (localitate mica de pe Valea Muresului, in care daca pui o frana, pana se opreste masina, ai si iesit din ea), valea Gurghiului si festivalurile sale sau pastravii de la Campul Cetatii, cetatea din Sighisoara, rezervatia de bujori de la Zau de Campie, sau “castelul celor 3 regi” de la Lapusna (Carol, Ferdinand si Ceausescu), sunt atractiile sale forte! Sau targul frumoaselor fete de la munte, de pe valea Gurghiului sau a Bistrei, (am si eu o iubita acolo), o fata minunata si altruista, careia i-am dedicat intr-o clipa de euforie, chiar si o poezie... "Aseara a venit sa-mi ceara/De la stup un pic de ceara/A batut mai intai la poarta/Ca la noi asa se poarta/Apoi, a intrat, tiptil in curte/Vecina care-mi face curte/Eu stateam intins pe-o banca/Numarand banii de la banca/Ea mi-a soptit ca o sa stea/Pana ce va apare-ntaia stea/Mi-a cerut un bumb si-un ac/Sa-mi coase camesa de bumbac/Mi-a cerut si-un poloboc cu vin/Si in bratele ei tinere sa vin/In beci m-am impiedicat in cep/ Cuprins de nerabdare sa incep/Ea insa a-ncercat s-ontinda/Dar am ajuns-o sus in tinda/Si-am strans-o cu dor la piept/Ea a-ncercat sa-mi tina piept/Dar cand mana pe sanii-i a ajuns/Ce-am aflat, mi-a fost de-ajuns/Sub camesa ei cu flori de mei/Stateau acunsi toti argintii mei/Acum, ia ziceti-mi ce sa ma fac/Sa mai am incredere-n vecini? Fuck! /De-atunci, baitete draga, incearca sa te feresti/De vecinele care-ti bat seara, zambind, in feresti. ”

Superlative turistice

Ati observat ca daca incepeti un review cu “Cel mai/Cea mai... ”, acesta starneste o anumita curiozitatea in randul cititorilor? Puteti scrie si ceva de genul... ”Cel mai mizerabil monument, muzeu sau hotel din tara”. Va asigur ca toti va vor devora scrierea. La Londra, mai demult, cuiva i-a venit ideea sa-si boteze hotelul “Cel mai prost hotel din lume”. N-ai acolo nici hartie higienica, nici prosoape, paturile sunt gaurite si cearceafurile rupte, tencuiala de pe tavan iti cade in cap, etc. Dar aflati ca e coada la rezervare la acel hotel, (toti vor sa-si faca un “selfie” in acest hotel), rezervarea se face cu 1-2 luni inainte si patronul e foarte multumit. Iata ce inseamna sa ai idei. Mie mi s-a intamplat deja... am scris si eu demult, pe acest sait, ceva de genul... ”Cel mai frumos loc de agrement din orasul Tg. Mures” care mi-a adus vreo 20.000 de vizualizari, iar review-ul “Cel mai frumos oras din insula Thassos” asisderea, cu toate ca acestea nu au fost cele mai reusite creatii ale mele. Eseul, “Cea mai frumoasa statiune turistica din lume”, a adunat pe Facebook, multe laicuri. Iata-l... “Eram tanar si indragostit pana peste perciuni de o tanara cu ochi albastri, icoana s-o pui deasupra patului, la inserat. Ne-am luat un week-end intr-o statiune turistica de renume, care stiu c-avea si carari de munte si pesteri si bai termale si-un cer ca-n povesti deasupra ei. Pe care aveam insa toate, sa le admir, rand pe rand, doar in ochii cei mari, adanci si albastri ai iubitei mele. Trei zile n-am vazut decat camera de la hotel. Ba stati!... mai cunosc si gara din statiune, unde am venit si de unde am plecat. Ei, asta a fost cea mai frumoasa statiune turistica pe care-am vizitat-o eu vreodata. V-o recomand tuturor cu multa caldura. Ea se afla oriunde in lume, unde esti indragostit. ”

De ce au altii litoral mai misto decat noi?

“Azi noapte am avut un vis ciudat ce m-a facut sa cad din nou din pat/ Cica toate florile din Balcani s-au hotarat sa vina in vacanta, la noi pe litoral /Dar dimineata, am realizat, ca n-a fost decat un vis neadevarat/ Litoralul nostru a ramas tot atat de arid si decolorat. Pacat! ”

Nu demult, de 1 Mai, ma indreptam, spre bulgari. In Costinestiul chichizat am oprit pentru o cafea intr-un bazar. La Vama Veche am admirat placajelele vilelor studentesti pe post de ferestre si o batalie intre cainii ce au raturnat o pubela ce deborda si care se luptau pentru continutul ei. Apoi a aparut floarea soarelui si soarele! Wow! La bulgari, cea-m vazut? Flori, flori, era sa nu gasesc hotelul de atatea flori. Ce lucru e mai frumos pe lumea decat o floare? Doua flori. Sau o suta de flori. Sau o statiune plina cu flori! Culoarea si forma nu costa multi bani. In Grecia, ce sa mai vorbesc... Esti innebunit de parfumul si culoarea lor. Avem si noi sere prin tara. Dar pe litoralul nostru, florile lipsesc.

(Cred ca e cel mai lung review de pe AFA)


---
Trimis de dorgo in 20.05.15 22:38:36
Validat / Publicat: 21.05.15 00:13:24
VIZUALIZĂRI: 2500
SESIZEAZĂ
greșeală / conținut, limbaj
Adn. FAVORITÎncarcă VIDEO
35 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.

Puteți VOTA simbolic articolul - VĂ PLACE?

PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 2049 PMA (din 49 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

35 ecouri scrise, până acum

DaRKruCS [21.05.15 02:14:57] »

Revenire în forță marca @dorgo": "Microbul AFA, pe mine m-a prins. " Atunci suferim de aceeași boală! 😅 La recomandarea unor doctori, anul acesta, am ales AI (pentru pitică mai mult și doar un pik pentru porc 😉) la mare, o cură de aer curat cu mic dejun pe la munte, trasee prin ținuturi aproape deșertificate (self-catering), niște aerosoli (cu MD - tot pe la mare) și multe plimbări printr-un oraș destul de ok, dar un pic cam aglomerat. Și toate astea doar aici, la noi! 😉 Poate așa o sa mă vindec... 😈

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][2 voturi]
Dan&Ema [21.05.15 07:23:38] »

Si eu am fost infestat cu microbul AFA si ma bucur de asta desi as vrea sa contaminez multi chibiti!

O filozofare interesanta. Este regretabil ca tara noastra cu un potential turistic imens cu munti si mare si delta si istorie si cultura si cetati si traditie si chei si pesteri si bogatii so oameni calzi si ospitalieri nu fructifica nici 10% din potentialul sau yuristic iar alte tari si destinatii aride si pietroasa au inmiit mai multi vizitatori.

Lipseste strategia ministeriala si marketingul profesionist.

Dar poate copiii nostri sa fie mandri de afluxul de turisti peste ani si ani...

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][7 voturi]
Testosu' [21.05.15 08:35:37] »

@dorgo - un articol-radiografie, dureros de adevarat!

Trist, dar adevarat, cam asta-i turismul de pe la noi.

Iar referitor la agentiile de turism, mergand la targul de turism din primavara, de la Romexpo, intreband de ceva sejururi la munte (nu sunt fan litoral ), prin tarile din jur, (ca la noi in tara consider ca nu merita a lua un pachet turistic printr-o agentie) tari care au munte cat cuprinde pe harta proprie, nu a fost in stare nicio agentie din cele abordata (si dicutam de agentii de top de pe la noi) sa-mi ofere un pachet de vacanta la munte, vara. Am fost indrumat a ma prezenta la sediile agentiilor, dupa targ.

Si asta datorita faptului ca la noi asta se cere in mare masura : "mare", "all inclusive", "ultra-all inclusive", ultra, ultra, etc, -adica mult sedentarism, impletit cu ceva turism auto, toate insotite de multa, multa, foarte multa mancare (si de ce nu si bautura ).

Asta este parerea mea.........

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][4 voturi]
Carmen Ion [21.05.15 10:05:52] »

@dorgo - Ar fi multe - prea multe poate - de spus ca ecou la un asemenea articol.

Primul lucru care îmi vine în minte este afirmaţia, deja banalizată, că nu se poate face turism în lipsa unei infrastructuri adecvate. Toate iniţiativele private nu fac decât să transforme un loc anume într-o oază de civilizaţie în mijlocul unui haos generalizat, o floare, o unică floare răsărită într-un deşert. Dar cum faci ca să ajungi la acea floare? Parcurgi 600 km în 10-12 ore, săltând prin hârtoape. Noi, românii, suntem obişnuiţi şi mai închidem ochii, dar străinii...

Altceva: cu ce imagine rămân străinii care traversează Transilvania, de pildă? Ca răspuns, citez dintr-o carte la a cărei traducere lucrez, întâmplător, chiar acum: "Străbătând dealurile şi satele, cu casele lor din lemn sau chirpici, cu căruţe trase de cai, vaci care pasc pe marginea drumului, femei şi fete cu broboade pe cap şi îmbrăcate în costume populare, abia îmi stăpânesc entuziasmul faţă de toate lucrurile frumoase care îmi ies în cale. E un peisaj arhaic magnific. "

Măcar cu asta să rămânem: să conservăm ceea ce avem moştenire, dacă de modernizat nu ne putem moderniza, căci la concluzia asta amară am ajuns în ultima vreme. Dar dacă în satele astea frumoase de care aminteşte autorul răsar case cu câte 2 etaje, turnate din betoane de românii plecaţi la muncă în străinătate care vor să se dea mari în faţa vecinilor, case ca nişte "cutii de pantofi" şi vopsite în cele mai fistichii culori, atunci ce ne mai rămâne din tradiţii şi din frumuseţea locurilor? Ne răspunde acelaşi olandez: "Priveliştile, casele din lemn, bisericile fortificate – un singur colos portocaliu şi toată magia dispare. Casele acelea n-au pic de suflet în ele. Parcă s-ar fi inspirat din Casa Poporului a lui Ceauşescu. Cu megalomanii dintr-astea îţi distrugi viitorul. ”

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][6 voturi]
IoanaV [21.05.15 10:45:40] »

Of, articolul tau merge la tinta, fiind din categoria celor care spun lucrurilor pe nume, chiar daca ne doare sufletul. E mare pacat de ce se intampla.

Fiind pasionata de turism si de destinatii, atat interne cat si externe am vazut ambele situatii, turism facut cu cap si pana in cel mai mic detaliu si turism facut asa, lasa ma sa te las, intra banul oricum.

1. La noi conceptul de "servicii" nu e inteles sau e prost inteles. Serviciile nu sunt o favoare pe care o faci clientului, in plus fata de prestatia principala de turism, sunt modul in care atragi clientul si l faci sa revina sau sa te recomande mai departe. La un restaurant nu conteaza doar daca galusca e pufoasa sau friptura are piper ci totul, de la trotuarul din fata intrarii, pana la uniforma celor care debaraseaza sau zambetul chelneritei. etc etc.

Tarile cu turism dezvoltat au inteles asta si exploateaza si cea mai mica nisa in care pot incadra un serviciu. Inteleg ca omul vrea divertisment, conditii bune, oameni prietenosi, relaxare, daca are copii sa aiba ce face cu ei, daca e tanar sa aiba unde sa se distreze, daca e mai in varsta sa poata face o activitate adecvata sau turism cultural. La noi serviciile hoteliere se rezuma la "asta-i cheia camerei"...

2. Adevaru-i ca si unii turisti neaosi, ca-s la noi sau in alta parte parca-s cuprinsi de panica, sa profite cat mai mult de orice. Daca are jacuzzi sa stea 6 ore, daca e masa la all inclusive sa umple 7 farfurii si sa le lase pe jumatate pline, sa incerce toate bauturile, daca i gratar in curte sa stea 4 zile langa el, ca i dimineata, ca i seara, ca i ploaie sau soare... Cred ca ar trebui sa existe o etica a turistului, ca si a prestatorului de servicii in turism, un cod, nu nescris ci chiar scris care sa orienteze oamenii corect. Consumatorul are drepturi si ar trebui sa-i fie respectate dar are si obligatii, de la cele mai simple (sa lasi cat de cat curat dupa tine) pana la cele mai complexe (mai lasa-l si pe altul sa respire pe langa tine, de ex).

3. E mare pacat ca, in ceea ce priveste statiunile noatre in loc sa evoluam am regresat mult. In anii 70 Mamaia, Neptun, Baile Herculane erau niste bijuterii, amenajari arhitecturale si urbanistice gandite cu cap, servicii bune, accesibilitate, promovare. Acum Mamaia e un miraj, o statiune depasita de vreme care se bazeaza pe cluburi, aqua park si telegondola dar nu ofera o adevarata valoare turistica, Baile Herculane s-au prabusit in decrepitudine etc etc...

4. Mai exista pe ici pe colo initiative private ok si ar trebui sa le laudam. Sunt pasi mici dar facuti de oameni care au inteles ca trebuie sa oferi ca sa primesti si nu pot decat sa sper ca vor fi din ce in ce mai multi. Sunt hoteluri, pensiuni, diverse parcuri de agrement care incep incet incet sa se afirme si unde iti face placere sa mergi. De ex m-a impresionat initiativa Ferma animalelor, dar si parcul de la Comana...

DIn pacate nu am timp sa scriu mai mult, dar articolul tau m a impresionat si uite, n am putut "sa tac".

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][10 voturi]
costy69 [21.05.15 22:04:13] »

@dorgo - Un articol ”la obiect” care a reușit radiografieze cruda realitate din turismul românesc.

Nu vreau să repet ce au spus ceilalți useri. Aș vrea să spun că de curând am vizitat o cetate din Transilvania, necunoscută mie până atunci. Am avut norocul să găsesc ”omul cu cheia”, dar aici pe lângă ruinele cetății am putut ”admira” o cultură de cartofi și ceapă, precum și câteva păsări de curte precum curcani și găini.

Aș mai adăuga doar că ”omul sfințește locul”.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][2 voturi]
dorgo [22.05.15 06:26:44] »

@all... Ieri am primit pe PM o constatatre de la o colega uzerita care spunea "La noi nu exista decit o singura idee-BANII CIT MAI MULTI IN TIMP SCURT. Mentalitatea patronului este clara -jecmaneala merge, caci clientul nu are de ales, eu, in 4 luni de vara trebuie sa scot beneficiu cat pentru un an, sa mi platesc ceva angajatii, sa repar, si sa imi ramana suficient pina la anul!

Aceasta este situatia, mentalitatea nu poate sa fie schimbata nici in 30 de ani de acum incolo. Atita timp cit lucrurile sunt haotice, ca de altfel toata tara - nimic nu va schimba. "...

Parerea mea e ca litoralul nostru, se comporta ca orice alta statiune estivala (sezoniera), vara fiind scurta, se incearca obtinerea unui profit cat mai mare in cele 4 luni de vara. Nu e rea ideea de a dezvolta mai mult sectorul sporturilor hibernale, caci iarna dureaza nu 4 ci 6 luni pe an. Dar cel mai bine ar fi... sa dezvoltam sectorul balneo-termal, ce sta ca o salba de iviri fierbinti, cu tempoerui intre 40 si 96grade Ceklsius, tocmai pe granita de vest a tari, unde se ajunge usor, acolo n-ai nevoie nici de aitostrazi ci de doar de cate un drum scurt dar ca lumea. Localitatile de care vorbesc ar fi... Satu Mare, Carei, Tasnad, Acas-Mihaueni, Beltiug, Marghita, Boghs, Felix-1 mai, Baile Adorianis din Sarcau, Baile Madaras (Bihor), Moneasa, Tinca, Arad, Baile Sofronea, Curtici, Secuieni, Jimbolia, Beius, Sannicolau Mare, Lovrin, Teremia Mare, Sanmihaiu German, Timisoara, Baile Herculane, strandul termal 7 zvoare calde, etc. O stratergie nationala sau locala, in acest sfert de secol pierdut, de a absorbii bani europeni, pentru a pune la punct toate aceste statiuni ce pot functiona non-stop, inca n-a fost realizata decat partial!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][2 voturi]
Michaell [22.05.15 09:32:20] »

@dorgo - Asa este. Turismul balneo ar putea juca un rol mult mai mai mare in Romania. De ce nu se intimpla - nu stiu, dar e pacat.

Eu sunt unul din clientii acestei branse si am doar cuvinte de lauda - pentru beneficii NU pentru situatia intilnita la fata locului!!

In cea ce priveste situatia pe Litoral, nu sunt de aceasi parere cu cei care dau vina pe problema cu sozonul. Aceasta problema nu o are doar Litoralul romanesc ci o au si vecinii bulgari si multe alte tari. In aceste tari totusi treaba merge mai bine.

Nu am de gand si nu vrau sa atac pe cineva personal... totusi, citind comentariile si pareriile unor useri de care se stie ca locuiesc in zona Litoralului si care nu pierd nici-o ocazie pentru a apara situatia dezolata de acolo - eu cred ca asta este UNA din probleme si anume gandirea din capul unora care nu o poti schimba de azi pe maine. Ce astepti de la un politician ca de ex. cel cu bareta rosie in cap daca cei care l-au ales gandesc la fel. Cum spune un proverb cu referire la politicienii pe care ii are fiecare popor?

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][3 voturi]
horachira [23.05.15 08:57:09] »

Foarte frumos, adevarat si trist.

Doar 2 completari mici

Faza cu venitul pe cap de locuitor la Bucuresti e usor falsa, atita timp cit toate societatile mari din tara sint obligate sa aiba sediul social la Bucuresti pt a varsa acolo impozitele

Din pacate Marea Neagra nu e frumoasa dupa mine. din clipa in care am vazut Adriatica, Egeea, Ionica, etc. poate sa fie tot all-inclusive-ul de pe lume si toate serviciile, este greu de a ma mai atrage. Clar turismul balneo e mult mai de viitor

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][1 voturi]
adryana [26.05.15 16:15:11] »

@dorgo, in urma cu cateva seri visam sa ajung iar in delta- un loc pitoresc de care ma leaga amintiri din anii de scoala. Eram copil in clasa 6 cand am mers cu corturile cu profesorii in padurea Caraorman langa lacul Iacub, eram o gasca adevarata si am stat 3 saptamani in care toti ne-am facut negri, ne-am gospodarit singuri, am trecut inot Dunarea (incredibil, acum n-as mai face-o nici sa ma platesti in aur), ne duceam in padure printre multe lighioane, traiam ca salbaticii, dar a fost minunat de frumos. Si m-a cuprins acum tristetea cand am constatat ca agentiile de turism pun la bataie oferte de cazare cu transport in delta, la pret aproape dublu fata de un sejur in Grecia, tot cu transport inclus, tot cu demipensiune, de ex. si atunci revin la titlul articolului tau si ma intreb-noi oare chiar stim sa facem turism sau nu?

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][1 voturi]
Michaell [26.05.15 19:48:31] »

@adryana -... la pret aproape dublu fata de un sejur in Grecia...

Asa este !

Unul din motivele pentru care, cu ani in urma, mi-am facut cont pe acest site, a fost dorinta / speranta, ca intr-o zi voi reusi sa descopar acest mister mare si anume, cum de in tari cu salarii si impozite, deci costuri, mult mai mari decit in Romania, organizatorii, patronii, etc, reusesc sa ofere servicii cu mult sub pretul cerut in Romania.

Am sperat degeaba - n-am reusit pina in ziua de azi sa aflu secretul.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][2 voturi]
valimi [27.05.15 09:56:21] »

Dom doctor, ce cum-back, ce articol ai ticluit, ce flori ai tras in poza, ce atitudine increzatoare ai, ce reactii ai starnit... ce... mai faci?

dorgo [29.05.15 08:05:09] »

@valimi - amice draga de la poalele nano-Turnului Eiffel, oras care-mi mai aduce aminte pentru o secunda c-am fost odata verisorii Hexagonului si eu fan al lui, iaca treceam si eu prin zona unde sunt mereu intr-un cumulus redivivus, de aceea acum scriu la foc concentrat, kalasnicovian, intre 2 suspendari, nu mai mult de 2 luni pe an, in timp ce tu esti ceva mai constant, nu mai scrii deloc. Sunt bine, maine am intalnirea cu liceul, ma fac prastie, apoi, mai incolo plec la Golden beach (it's sirious), am prins un bilet de 3 stele cu mic dejun) dupa care pun cap compas spre Makaza si acolo caut o piatra si pun cutitasul lui Rahan (eroua din Pif Magazine), pe-o piatra, si-ncotro se-ndreapta varful, acolo ma duc... poate ajung in Turcia, poate in Corfu, poate in "insulele oase" (Skiathos, Skopelos, Andronicos, Naxos, Paros, asta ca sa am subiect de cconversatie cu Motaneta, pe care greu il mai scoti de la gheatza, sau poate doar in Thassos. Ma bucur ca te revad. (Apropos, ai divortat de @santana?). PS... Nu-i asa ca ti-e greu fara AFA? Cred ca dac-ar disparea, lumea in care traim, ar fi alta, mai anosta mai altcumva.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][3 voturi]
Tudor-Cristian [29.05.15 09:52:18] »

@dorgo - Un singur comentariu la analiza ta, fără a intra în detalii: cred că ceea ce lipseşte turismului de la noi este un singur lucru, dar esenţial: existenţa unei mentalităţi de a servi clientul, de a-l face să se simtă bine pe banii lui, de a-i oferi satisfacţie, servicii. Sunt ţări care n-au frumuseţile noastre, dar practică acest gen de comportament serviabil, indiferent de client, pentru că turismul, serviciile, asta înseamnă. E o chestiune de profesie, se învaţă la şcoală despre zâmbetul profesional, dar la noi nu se practică. Din experienţă proprie vorbesc, am întâlnit situaţii de patroni, proprietari scârbiţi, personal de servire plictisit, etc. Părerea mea este că dacă li se pare prea umilitor să ne facă pe plac nouă, clienţilor, să-şi aleagă altă meserie... Nu avem această cultură, este multă ţâfnă, orgolii, nervozitate în rândul celor ce ar trebui să ofere servicii..., şi de aceea câştigul unui peisaj natural se pierde din cauza unui analfabet în turism.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][4 voturi]
adryana [29.05.15 18:37:07] »

@Tudor-Cristian, ai dreptate, comportamentul acesta serviabil intalnit la altii la noi aproape ca lipseste. Uite un exemplu: la o plimbare prin cateva magazine de pe la noi, vanzatoarele stau cu telefonul mobil la ureche, cand tu ai vrea sa vorbesti cu ea, sa o intrebi ceva, si nu se jeneaza, continua discutia. Din pacate spun, din pacate nu este un caz izolat, de multe ori m-am inarmat cu rabdare si am stat langa ea si am asteptat sa termine convorbirea. Ea termina si se uita urat la mine, ca si cum am deranjat-o ca am intrat in magazinul ei... repet, nu este un caz singular... Am fost in Austria, unde crede-ma ca in absolut orice magazin in care am intrat, am fost salutata, mi s-a zambit, chiar daca nu cumparam nimic si doar intram sa casc si eu ochii, este altceva, te simti respectat. Oare noi cand ne vom destepta din aceasta amorteala? eu zic ca peste multi ani.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][3 voturi]
Tudor-Cristian [29.05.15 19:23:40] »

@adryana - Da, iar ceea ce e mai grav este că tot ei, cei ce ar trebui să ofere servicii, sar cu gura, pretinzând - culmea! - ei de la noi, clienţii un anumit comportament în funcţie de care ar fi sau nu amabili. Am fost şi eu în Austria, confirm cele spuse de tine. Chiar din Ungaria începând, bunul simţ revine... Şi la bulgari m-am simţit mult mai respectat, ca să nu mai vorbim de Grecia. Ca o concluzie, aş spune că prima condiţie ca să existe turism de calitate nu este infrastructura, drumuri, etc, despre care se tot vorbeşte, ci existenţa unui tip de atitudine. Personal, am speranţa că undeva, peste vreo 20 ani, lucrurile vor sta altfel

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][1 voturi]
Michaell [30.05.15 11:33:56] »

@adryana - revin ptr, ca mi-e greu sa ma aptin... -

In postul tau compari atitudinea austriecilor cu cel al romanilor. Daca am facut eu acest lucru, in alt context bineinteles, au sarit toti pe mine, in frunte cu Dragos...

In afara de asta, iti spun din experienta avuta aici, ca nici in alte tari nu este totul asa cum poate o percepi tu, ca turista. Aparentele de multe ori inseala.

Tot ce ai descris tu ca se intimpla in Romania poti intilnii si aici. M-i se intimpla mie zi de zi...

Vrei un exemplu? Zilele trecute un membru al familie mele a fost dus de urgenta cu salvarea la spital. La sosire, doctorul din ambulanta spune: Eram chiar in pauza de masa, m-ati deranjat!

Sosit la spital (universitar) respectiva persoana este lasata 10 ore (!) sa astepte intins pe o targa pina a venit medicul. Si asta numai dupa interventii ale sotiei mele care este cadrul medical in unitatea respectiva.

Tie greu sa crezi ce ai citit mai sus? Te asigur ca e adevarat.

Deci nu te mai lasa impresionata de aparente - totul este relativ, nimic patut in cuie!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][2 voturi]
Tudor-Cristian [30.05.15 12:18:45] »

@Michaell - Scuze pentru intervenţie, dar nu are nicio legătură discuţia despre turism cu o discuţie despre serviciile medicale din diferite ţări, care este cu totul altceva. Serviciile medicale nu sunt la pachet cu serviciile turistice, iar adevărul că în ţara noastră nu se face turism ca în alte ţări (cel puţin cele învecinate) este unul ce nu trebuie pierdut în alte contexte.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][0 voturi]
Michaell [30.05.15 14:20:39] »

@Tudor-Cristian - Nu e nevoie sa te scuzi ptr. interventie - ai voie sa-ti spui parerea si punctul de vedere,

De ce esti de parere ca exemplul meu nu se potriveste la firul discutiei? Deci inteleg bine - tu faci diferenta intre o receptionera care in prezenta ta telefoneaza cu prietenul, deci te ignora si/sau Doctorul care se simte deranjat pentru ca este chemat sa-si faca datoria? Imi explici te rog si mie, din punctul tau de vedere, care este diferenta intre aceste doua servicii vizavi de atitudinea schizofrenica a personalelor in cauza.

Si dam voie sa-ti mai spun inca ceva, asa ca coleg de site plus ca cineva care a lucrat in turism in Romania in anii 80, iar aici, in occdient, viziteaza tariile laudate de tine, de peste 25 de ani.

In privinta servicilor in general dar si referitor la zimbetul si felul cum i s-a parut lui @adryana ca a fost tratata in Austria - te inseli (se inseala) amarnic - DIN PACATE ! ,, Es ist alles nur ein Fake, eine große Verarsche!,, Nimenea nu se trezeste diminieata cu gandul cum sa-ti faca tie ca turist ziua cit mai placuta ci din contra, i se ridica parul in cap cadn stie ce-l asteapta. Asa-i in Romania dar si in Austria sau alte parte. Ca nu-ti place tie acest adevar si ca vrei tu sa-ti pastrezi o iluzie... asta-i alta poveste.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][1 voturi]
Tudor-Cristian [30.05.15 16:17:30] »

@Michaell - Am mai explicat şi nu am să mai revin: serviciile medicale sunt o altă discuţie decât turismul. Îţi dau dreptate că serviciile medicale în occident sunt caracterizate de ceea ce descrii, am mai auzit astfel de opinii, inclusiv de peste ocean. În ceea ce priveşte turismul, acesta presupune un anumit tip de formare, o anumită şcoală, net diferite de pregătirea în domeniul medical. Domeniile sunt diferite clar, chiar dacă tipul de comportament cu care operează se aseamănă la un anumit nivel. E ca şi cum aş cumpăra bucătarul cu... sculptorul pentru că amândoi folosesc cuţitele. Sper că înţelegi cam ce vreau să spun, intervenţia mea este lipsită de dorinţa de conflict, e vorba numai de argumente.

Dacă ai lucrat în turism cândva, asta înseamnă că poţi confirma nesimţirea din rândul multor români ce oferă servicii de turism, căci lucrurile nu s-au schimbat prea mult, iar această realitate eu am văzut-o de prin anii 80...

În rest, eu am să-şi spun strict pragmatic şi detaşat de eventuale experienţe personale, că nu mă interesează cine cum se trezeşte dimineaţa acolo, unde am plătit şi vreau să primesc servicii turistice. Pe mine mă interesează ca personalul să-şi facă treaba, indiferent de ceea ce aş putea eu crede că are în gând. Judecăţile mele în toate aceste situaţii se bazează pe realitate, nu pe iluzii, pe lucruri concrete, pe rezultate. Acum, sigur, experienţa mea turistică peste hotare este destul de mică, recunosc, însă din datele pe care le am, evaluarea de servicii turistice pe care o pot face, este în dezavantajul ţării noastre, pe care am văzut-o, totuşi, cu bune, cu rele... Sper ca la toamnă, când experienţa mea turistică prin alte ţări se va mai îmbunătăţi să pot reevalua situaţia, pe care deocamdată aşa o văd, fără să fac din asta un caz sau să susţin că adevărul meu este absolut. Îţi doresc călătorii şi - mai ales! - experienţe turistice plăcute.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][2 voturi]
adryana [31.05.15 13:11:33] »

draga @Michaell, daca pretinzi ca aparentele m-au inselat cand am fost in Austria si am simtit peste tot respectul fata de mine ca turist, eu nu am cum sa te contrazic deoarece nu am stat in Austria multa vreme ca sa imi dau seama daca totul a fost un fals (sau nu). Dar simpla complezenta, simplul fapt ca intrand intr-un magazin mi s-a zambit si am fost salutata, chiar daca doar de complezenta sau nu, acest lucru a insemnat respect si pe mine m-a bucurat enorm, pot spune sincer ca a facut bine eului meu si tare m-as bucura ca si aici la noi in tara macar de complezenta cand intri intr-un magazin si vanzatoarea vorbeste la telefon, sa inchida telefonul si sa te bage in seama, asa, din respect. Acum sa nu cadem in extrema cealalta, exista si cazuri bune si nu peste tot este la fel, eu chiar am perceput ca si in Romania lucrurile se indreapta spre o directie buna in domeniul turismului, dar din pacate totul se face foarte lent.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][1 voturi]
abancor [03.06.15 21:13:55] »

Apropo de zîmbete și comportament, eu evaluez la peste 95% procentul angajaților în turism (hoteluri, muzee, cîrciumi etc.) cu care am avut de-a face și s-au purtat bine (cum sună! de parcă normal ar fi să se poarte urît!). Nu știu pe unde umblă cei care descriu tablouri sumbre ale turismului românesc (îmi imaginez niște ospătari fioroși, cameriste indolente, recepționeri malefici, hoteluri cvasi-nefuncționale, borfași la pîndă etc.), dar e evident că ori am avut noroc, ori nu sînt prea pretențios, ori lucrurile nu sînt de fapt așa de negre.

Cînd mă refer la tablouri sumbre mă gîndesc la articole citite peste tot pe internet, nu numai aici, și care au în comun una din frazele „să vedeți ce am pățit”, „nu mai calc în viața mea”, „maneliști” sau „hoție pe față”.

Ba, mai mult, cînd atmosfera e nasoală, vina e de regulă a turiștilor și/sau a autorităților locale, nu a lucrătorilor în turism. Mă refer la tăpșane pline de gunoi după picnic, plaje murdare, ștranduri zgomotoase, parcuri nesigure, șosele blocate etc.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][2 voturi]
Tudor-Cristian [03.06.15 22:02:32] »

@abancor - Procentul tău este unul ireal, ori nu ai prea fost plecat în vacanţe prin România, ori vrei să vii cu chestii pe care nu vreau să le definesc... Dar adevărul comportamentului neprofesionist din turismul românesc este clasic şi prea notoriu ca să vii să spui că lucrurile nu stau aşa. Ori trăieşti în altă realitate, ori ai un sistem diferit de valori, atunci când vine vorba de aprecierea de servicii turistice. Chestiunea, de fapt, este explicabilă prin cultura noastră, prin mentalitate, ăştia suntem noi...

Îmi amintesc, după revoluţie se spunea că primul pas în transformarea ţării într-una competitivă, cu un nivel bun de trai, este schimbarea mentalităţii. Pe atunci nu înţelegeam, acum sunt total de acord că un domeniu se poate schimba în bine dacă modul de gândire, de abordare al oamenilor din acel domeniu se modifică spre ceea ce trebuie să fie. Până nu se va înţelege că în binomul lucrător în turism - turist, primul trebuie să-i facă pe plac celui de-al doilea şi nu invers, vom stagna. De la acest tip de gândire pleacă tot, iar la noi asta e deficitar.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][2 voturi]
Michaell [04.06.15 10:05:19] »

@Tudor-Cristian - Nu te supara dar cred ca te contrazici singur. Pe de-oparte nu esti deacord cu ceea ce spun eu iar daca user-ul abancor face acelasi lucru ii dai si lui contre, deci indirect tot eu eu dreptate cand spun ca totul este doar fatada - in cel mai fericit caz, pentru ca exista si un scenariu mai grav.

Egal - avem toti dreptate... asta ptr. ca nu vreau sa-i raspund lui abancor. Am senzatia ca argumentatia de mai sus seamana cu povestea celor 250 km pe ora...

Dar ma rog, haideti sa va povestesc ceva resp sa va dau un exemplu cu felul in care percepe un turist strain Romania.

Zilele trecute s-a intors o colega a sotiei care a facut un tur al Romaniei. Rezervarea a fost facuta printr-o agentei germana. Rezumatul scurt al dansei dupa primul contact cu Romania: Tara foarte pitoreasca, in schimb foarte multi oameni care pur si simplu doar stau si asteapta sa treaca ziua, dus-uri infundate la hoteluri, nimic nu e prins ca lumea - totul se misca (se referea la suportul de dus) exagerat de multa lume fumeaza si bea (incl ghidul era beat tot timpul) s. a. m. d.

Trageti voi concluzia.

@abancor

Hai ca tot iti raspund. Sincer, tare mi-as dori sa am optimusmul tau.

Sunt in plina planuire a concedului nostru de anul acesta in Ro. Doresc sa arat ficei noastre Dumbrava Sibiului. De saptamini scriu mail-uri si ma interesez de o cazare decenta. In Paltinis trebuie sa ai averea lui Patriciu sa stai doua nopti la Hohe Rinne, la fel la Hilton jos in Dumbrava (unde receptionera de tutuieste din start) La hanul Vestem esti invadat de grupuri care chefuiesc toata noaptea, etc.

Si tu le vezi toate in roz...

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][1 voturi]
Tudor-Cristian [04.06.15 13:12:32] »

@Michaell - Nu m-am contrazis deloc, confunzi subiectele discuţiilor. Cu tine am discutat despre comparaţia dintre servicii de turism şi servicii medicale, la care am spus ce cred, anume că această comparaţie nu se susţine, iar apoi am explicat relativ la subiectul turism că cei din afara României ştiu să facă turism, spre deosebire de români, care nu au această cultură. Cu @abancor am spus fix același lucru, anume că serviciile românești în turism nu sunt la înălțime. Unde este contrazicerea??

Nu am dat contre nimănui, dacă aşa a părut, îmi cer scuze, doar am argumentat. Dacă e sau nu faţadă, pentru mine nu contează, mă interesează să primesc serviciile turistice pentru care am plătit. Când merg la teatru, de exemplu, nu-mi pasă şi nu trebuie să ştiu dacă actorul principal a avut un necaz în cursul dimineţii, el seara trebuie să ofere spectacolul pentru care este plătit, fără să conteze că asta este sau nu de faţadă. Despre asta am vorbit, asta susţin, nu m-am contrazis nicăieri, am fost consecvent şi continui să susţin că deocamdată în afara ţării se face turism mai bine decât la noi la capitolul servicii.

Dacă şi asta vei considera că e o contră, atunci e clar că avem perspective total diferite...

Pentru cazare în zona Sibiului, noi am fost acum câţiva ani, ne-am cazat la o casă de vacanţă din Gura Râului, parcă Simona se numea. Pe timpul ăla nu eram membru pe AmFostAcolo, şi nu mai am impresii proaspete, dar a fost OK, asta ţin minte sigur.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][0 voturi]
abancor [04.06.15 19:38:30] »

Nu am exagerat, nici înflorit. Asta este experiența mea în ce privește turismul la noi. Reamintesc că era vorba de atitudinea angajaților.

Mai mult, pot să spun că și în alte țări procentul cam tot ăla e. Undeva în jur de 5% au fost acri sau indolenți.

Că nu sînt toți de la noi pregătiți la nivel înalt și nu au o atitudine „corporate” (mai ales în zonele cu mai puțină tradiție turistică) e adevărat, dar majoritatea compensează prin bune intenții, amabilitate, ospitalitate naturală.

Aș zice că acreala și superioritatea afișată a lucrătorului român în servicii e mai degrabă o prejudecată. Am evoluat binișor de la aprozariștii din anii 80. Pur și simplu nu îmi amintesc un caz concret de nesimțire din ultimii ani. Nemulțumiri „tehnice” îmi amintesc, dar le-am reclamat și tot timpul am întîlnit receptivitate, respect, promptitudine.

Pretențiile românilor sînt, dacă putem generaliza, nițel diferite de ale „vesticilor”. Am observat (dar în alte domenii, nu în turism) că unii au înțeles greșit ideea de economie de piață și raportul client - furnizor și supraevaluează statutul de client. Se cred „mai clienți” decît ar fi normal (confundă clientul cu un fel de senior feudal și furnizorul cu un servitor). Și sînt pretențioși unde nu e cazul, și nepretențioși unde e cazul.

Tradus în turism aș exemplifica astfel: se revoltă că există o regulă, în loc să îi revolte încălcarea ei. Adică reclamă că check-in-ul e la ora 15, în loc să reclame eventuala nerespectare a acestei ore. Sau, deși îi rogi sau îi atenționezi să nu facă X (fie că poate fi periculos, fie că e interzis), clientul face X, o pățește sau e prins, și se revoltă (de pildă ignoră rugămintea de a nu folosi minibarul în scop personal și se supără dacă găsesc afară din minibar sticla de apă pusă acolo în plus).

Sînt convins că dacă aș avea timp destul și aș face un studiu atît aici pe site, privind opiniile românilor despre hoteluri și obiective din țară, cît și pe siteuri străine, privind opiniile turiștilor străini despre turismul la noi, aș observa că stăm bine (mai bine decît avem impresia), că diferențele între cum e văzut turismul în Grecia sau Austria și cum e văzut turismul la noi în țară nu sînt uriașe. Și că belelele se trag mai degrabă, după cum am mai zis, de la ceilalți turiști și de la autorități.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][3 voturi]
Michaell [04.06.15 21:05:27] »

@abancor - insemna ca n-ai citit ce-am scris eu mai sus cu referire la impresia cu care a ramas de ex. turista germana.

Deci punctele enumerate mai sus (ghid beat, canale infundate si care emana duhori, totul cade si se misca, etc) oare nu tin de un sictir si o atitudine ignoranta fata de client? Daca astept ca aceste lucruri sa functioneze inseamna ca vreau sa fiu ,,mai client decit client,, ?

Apropo, ai participat la ultima intilnire pe Valea Prahovei? Punctele care n-au fost in regula la acel hotel tin tot de ,,se cred mai client ,,? Dupa parerea ta trebuia trecut cu vederea......erau de natura tehnica, etc.

Deci ti se anunta o echiap de clienti care sunt toti menbri unui site de critici si evaluari in domeniu turismului si tu ca manager, de doare fix in cot - nu esti nici macar in stare sa procuri destule pahare. Daca nu ma insel a existat acest minus - daca nu - au fost destule altele.

Cum se numeste un asemenea comportament daca nu ignoranta. Vrei sa-ti spun ce-ar fi patit responsabilul acestei unitati daca ia-si fi fost eu sef ? Mai bine nu-ti spun.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][1 voturi]
Tudor-Cristian [04.06.15 21:48:41] »

@abancor - Abia acum am înțeles poziţia din care vorbeşti, m-am clarificat că e o discuţie ce nu s-ar putea încheia niciodată. Dacă tu spui că 5 la sută e procentul de acri sau indolenţi, eu mă predau şi spun că răspunsul la această chestiune este în manualele de sociologie şi/sau management. Dacă tu crezi că am evoluat binişor în acest domeniu, e clar că avem, probabil şi autostrăzi şi salarii de mii de euro, dar nu le văd eu.

În ceea ce priveşte pretenţiile turiştilor români sau vestici, eu nu m-am raportat nicio clipă la acestea, care pot fi subiective, ci numai şi numai la nişte standarde minimale ce sunt adevărate everesturi pentru mulţi din turismul românesc.

Citind restul comentariului, zâmbesc şi-mi spun că şi aici, pe AFA există tot felul de oameni, ca de altfel pe alte situri sau în viaţa de zi cu zi.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][0 voturi]
abancor [07.06.15 22:54:37] »

Nu numai că nu pot estima la mai mult de 5% proporția celor cu comportament nepotrivit, dar cam aceeași cifră aș acorda-o și unor piețe turistice cu tradiție, ca Italia sau Grecia. La Austria și Germania probabil că ar fi mai mică. Dar, oricum, e departe de dezastrul pe care mulți încă îl văd în turismul de la noi.

Dacă e ceva evident, e că sîntem departe de starea de fapt din 1990. Dacă n-aș vedea de la an la an mai multe autocare prin oraș, mai mulți turiști pe străzi, mai multe comentarii pozitive pe net, noi cîrciumi și hoteluri deschise, aș zice că stagnăm, dar evidența arată că, dimpotrivă, creștem.

Că la o pensiune nu merge dușul sînt întîmplări punctuale. Le pot opune zeci de povestiri din vacanțele mele unde totul a mers bine, unde de fapt nu aș avea nimic extraordinar de povestit (dușul a mers, micul dejun a fost bun, recepționerul a zîmbit, ospătarul a pus cu grijă farfuria pe masă etc.) Le pot alătura povestiri despre dușuri defecte din Grecia, paturi rupte din Italia, hoteluri jegoase din Franța, ospătari încruntați din Barcelona etc. Dar nu aș zice că Franța sau Grecia nu sînt țări turistice.

Cred că la mulți funcționează și principiul conform căruia „ți se împlinesc așteptările”. Prejudecata îi transformă în clienți vigilenți, meseni încordați, gata să observe orice bîlbîială a ospătarului, să taxeze orice eroare de comunicare. Chiar aș mai face un pariu, pe lîngă cel propus la finele ecoului anterior, anume că străinii au o părere mai bună decît majoritatea românilor despre turismul de la noi.

Chiar că e o discuție interminabilă. Probabil voi sînteți înclinați să vedeți partea goală, eu pe cea plină. Dar sigur partea plină e mult mai plină acum decît era în 90, și e suficient de plină cît să „țină de sete”, să satisfacă exigențele unui turist.

Afirm că în România e o excepție grosolănia sau indolența personalului turistic, și nu regula. Problemele turismului la noi se trag din alte zone.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][1 voturi]
Tudor-Cristian [08.06.15 20:56:09] »

@abancor - Dacă accepţi încă un comentariu, fără să consideri că aş vrea să te contrazic cu tot dinadinsul, iată-l, făcut cu detaşare şi bună intenţie:

Proporţia celor cu comportament nepotrivit din Ro despre care vorbeşti face apel la o experienţă de-a ta personală, pe care nu o contest. Dar dacă eu am avut o experienţă anume într-un domeniu, nu înseamnă că lucrurile stau aşa cum le-am văzut eu. Trebuie să ţin cont şi de experienţa altora, pot să fac asta, citesc, mă informez, văd cu ochii mei..., iar când particip la o astfel de discuţie, de... filosofare, admit că problema trebuie pusă statistic şi nu individual.

Inclusiv chestiunea că tu consideri ceva "punctual" faptul că nu merge duşul este iar o viziune proprie. Mai întâi, că ştim de la matematică faptul că trei puncte definesc un plan (glumesc), însă punct cu punct adunate, alcătuiesc percepţia clientului despre locaţie. Până la urmă nu e problemă că nu merge acel duş când ajung acolo (se poate întâmpla!), dar contează felul în care gazdele înţeleg să remedieze acest neajuns sau altul, despre asta e vorba. Iar dacă avem de a face cu probleme de comunicare, atunci e ca şi cum s-ar angaja la radio cineva ce nu poate vorbi coerent... Nu merge.

Ce părere au strănii despre turismul de la noi? Asta e irelevant în ceea ce se filosofează aici. Străinii plătesc mai mult decât noi, ei sunt o "vacă de muls" şi, automat se poartă frumos cu ei, străinii vorbesc altă limbă, provin din altă cultură şi intervine un fel de fascinaţie în faţa lor, dorinţa de a le face impresie bună, e un fel de orgoliu, de competiţie. Ca o paranteză, eu am încercat "sindromul": doamna vine din SUA, haideţi să-i arătăm ce mâncare bună avem noi aici, ce tradiţii, ce obiceiuri, după care roiesc în jurul persoanei mâncărurile, atenţia, zâmbetele, ii, şi i se oferă tot felul de souveniruri, etc. Am şi scris cândva, undeva că avem 2 Românii: cea a celor care trăim aici, zi de zi, plină cu greutăţi, cu strădanii, şi România arătată celor ce vin de afară, o ţară de vis, cu peisaje mirifice, cu mici, palincă, cu bulz, cu ciorbă de burtă, cu muzică tradiţională.

Nu-i vorba de a vedea partea plină sau partea goală, ci de a putea fi obiectivi cu noi înşine, de a ne recunoaşte defectele, aşa cum sunt ele, astfel încât să le corectăm, de a ne afirma calităţile ca să le amplificăm, de a ne vedea aşa cum suntem, o privire fără pretenţia de a generaliza dar cu iz statistic, măcar din experienţele celor mulţi ce postează pe aici, sau în altă parte. Dacă mă înşel, ăsta să fie păcatul meu.

Şi, ca să închei similar cu tine aş spune: afirm că în România nu e o excepție grosolănia sau indolența personalului turistic, ele sunt foarte des întâlnite, fără ca asta să fie o regulă neapărat. Rămâne valabilă zicala cu omul sfinţeşte locul şi, dacă cineva, undeva, ştie să te atragă în locaţia lui, dacă are ceea ce se cheamă atitudine în acest sens, asta va cântări cel mai mult în aprecierea acelui loc. Cu alte cuvinte - aici, în această atitudine este problema oferirii de servicii în România.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][2 voturi]
Flaviu [08.06.15 21:54:58] »

@Tudor-Cristian -

Străinii plătesc mai mult decât noi

Nu prea am înțeles ce și unde plătesc străinii mai mult.

De ex., eu am încercat să văd cam cât plătește un neamț pentru un sejur în România. Am ales un hotel de fițe din Mamaia Nord, mai exact este vorba despre Phoenicia Holiday Resort. Am găsit la un cunoscut touroperator german, următoarele: cazare pentru 2 adulți, perioada 19.08-26.08,7 nopți, cu mic-dejun = 648 euro.

Am căutat mai apoi să văd cam cât l-ar costa pe concetățeanul meu, același sejur, în exact aceeași perioadă, la același hotel. Ce credeți că am găsit la agențiile noastre? Hai să vă spun.

Agenția (touroperatorul) nr. 1 = 5.667,20 lei

Agenția (touroperatorul) nr. 2 = 5.642,00 lei

Scuzați-mă, vă rog, or fi străinii vacile de muls dar noi românii suntem considerați boi de-a binelea.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][3 voturi]
Tudor-Cristian [08.06.15 22:31:57] »

@Flaviu - Te faci că nu înțelegi. Impresia străinilor despre turismul românesc nu s-a construit azi sau ieri. Ea, această impresie vine în ani. Cu ani în urmă străinii plăteau mai mult decât noi pentru servicii turistice, adesea erau locuri exclusiviste pentru ei, iar costurile au fost constant mai mari, deci şi serviciile oferite au fost mai bune. Asta este un adevăr pe care nu putem să-l negăm. A veni cu exemple de preţuri de azi, ca să arătăm că sunt la fel, înseamnă a arunca discuţia în derizoriu sau a nu înţelege despre ce vorbim aici.

Ideea de bază este că, dacă străinilor li se pare că au aici un turism nemaipomenit, există destule explicaţii, şi din trecut, şi din prezent, dar asta este altă discuţie în sine, ceea ce voiam să spun e că faptul că dacă turiştii străini sunt extaziaţi de turismul nostru (sau nu), asta nu aduce vreun argument în favoarea ideii că lucrurile stau minunat la noi.

Însă, părerea mea (dacă mi-este permisă una sinceră) este că extragerea din context şi ignorarea subiectului de bază nu sugerează o dorinţă sinceră de dezbatere pe marginea unei teme care mi se pare chiar dureroasă, dincolo de speculaţiile care se pot face, sau de deranjul cuiva, care s-ar simţi vizat şi reacţionează, luând-o personal.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][0 voturi]
Tudor-Cristian [09.06.15 07:31:34] »

@Flaviu - Încă ceva: străinii plătesc mai mult decât noi înseamnă și că ei își permit cheltuieli mai mari, servicii mai scumpe, în timp ce noi nu. Ei stau la 5 stele, noi la 2 sau 3, iar comparaţiile pot continua, și din cauza asta sunt clienți mai "valoroși" decât noi, sens în care comparaţia nu este relevantă în estimarea calităţii turismului românesc.

Pe de altă parte, eu am folosit ghilimelele la "vacă de muls", care este o expresie consacrată, în timp ce tu nu le-ai folosit la "boi de-a binelea", care nu este o expresie, ci o jignire.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][0 voturi]
Michaell [09.06.15 09:08:19] »

@Tudor-Cristian - Nu vreau sa insist dar sunt de parere ca in privinta strainiilor gresesti. Desigur, nu se poate generaliza dar din randurile tale ptr. mine reiese ca, ai o impresie total gresita in privinta asta.

Strainii in marea lor parte, atunci cand isi aleg Romania ca destinatie turistica, au cu totul alte intentii si planuri decit cazarea la un hotel de cinci stele. Hotelurile in Romania, chiar si cele de lux, nu sunt renumite ptr. standardul ridicat si / sau oferte culinare iesite din comun. Am stat in Romania la asemenea hoteluri si chiar si acolo s-a incercat furtul iar in baie mirosea ca intr-o statie de epurare.

Al doilea punct unde te inseli in privinta turistilor straini este faptul ca sustii cum ca ei ar cheltuide din start mai mult si asta pur si simplu pe motiv ca sunt mai instariti. Nimic mai fals. Majoritatea dintre ei sunt mai chibzuiti si mai economi decit 80 % din turistii romani cu care am avut eu contact cu ocazia concediilor mele anuale in Romania. Chiar si acest punct s-a mai discutat aici pe site. In alt contex poate - dar s-a discutat.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][0 voturi]
Tudor-Cristian [09.06.15 11:29:24] »

@Michaell - Nu văd unde mă înşel, am spus şi repet că felul cum fac turiştii străini turism în România nu influenţează percepţia despre nivelul serviciilor de turism de la noi. Este irelevant dacă se cazează la hoteluri de lux, subiectul este altul, şi văd că în continuare se extrage din context. Cheltuie mai mult, cheltuie mai puţin, sau asta se întâmpla în trecut..., oricum, nu se compară salariul mediu dintr-o ţară din vest, cu cel din România, puterea de cumpărare este diferită între ei şi noi, comparaţia nu are relevanţă în discuţia de bază, dar văd că se tot alunecă în alte direcţii, probabil din motive ce ţin de nevoia de a contra, în loc de a argumenta decent o idee.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1] [-1][0 voturi]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul articolului (review-ului) de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine linkul ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
11 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
adryana, Carmen Ion, Dan&Ema, dorgo, Flaviu, horachira, IoanaV, Michaell, Testosu', Tudor-Cristian, valimi
Alte articole din această RUBRICĂ:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

[C] Copyright 2008-2020 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
pagină generată în 0.138777971268 sec
ecranul dvs: 1 x 1