ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 11.03.2015
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 30-40 ani
DIN: Oradea
ÎNSCRIS: 28.11.14
STATUS: PARTENER
DATE SEJUR
MAR-2015
DURATA: 1 zile
single

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
70.00%
Satisfăcător

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
85.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 13 MIN

Muzeul Ţării Crişurilor - expoziţia temporară 'Securitatea, instrument al dictaturii'

TIPĂREȘTE

Cuvânt Înainte

Pe saitul principalului muzeu orădean, respectiv pe cel al Muzeul Ţării Crişurilor se consemnează (lucru cunoscut de toţi orădenii) că: Începînd cu data de 3 ianuarie 2006, Muzeul Ţării Crişurilor (Palatul Baroc) s-a închis pentru public, în vederea mutării într-un nou sediu, cu excepţia expoziţiilor temporare. Vă mulţumim pentru înţelegere!

Da, dragi prieteni, muzeul care altfel are o secţie de ştiinţe ale naturii (cu 142.200 de obiecte de patrimoniu înregistrate), una de istorie (cu 224.161 de piese), una de artă (cu 12.554 piese muzeale) şi una de etnografie (cu 16.414 de obiecte) nu mai funcţionează nici în vechiul sediu (retrocedat în 2005 şi transformat în Palatul Episcopiei Romano-Catolice din Oradea) şi nici în noul sediu din fostele clădiri ale armatei, deoarece acolo lucrările s-au oprit de ceva vreme la jumătate.

Astfel, Consiliul Judeţean (de care ţine muzeul), a închiriat în Palatul Baroc (vechiul sediu al muzeului) un spaţiu expoziţional la etaj (deloc ofertant pentru un muzeu, dar suficient pentru expoziţiile temporare), precum şi spaţii de depozitare pentru vasta colecţie a muzeului.

Vă spun cu mâna pe suflet că orădenii au fost şi sunt încă revoltaţi pe această stare de lucruri (retrocedarea palatului, împotmolirea lucrărilor de amenajare a noului sediu, plata unei sume de bani imense către Episcopia Romano-Catolică - vreo 200.000 euro/an, din câte am înţeles) şi pentru faptul că, un oraş de însemnătatea acestuia nu are principalul muzeu deschis numeroşilor turişti care ne vizitează urbea şi ne văduvesc şi pe noi, băştinaşii, de un astfel de obiectiv :((

Dar, să revenim!

Pagina web oficială: mtariicrisurilor.ro;

Adresa poştală a Palatului Baroc - valabilă pentru expoziţiile temporare, până la inaugurarea noului sediu este: Oradea, Şirul Canonicilor, nr. 2;

Coordonatele GPS ale Palatului Baroc sunt : N47.068231 X E21.932700;

Adresa poştală a noului sediu (pentru cei ce vor citi această scriere peste câţiva ani :)) ) este: Oradea, str. Armatei Române, nr. 1/A;

Coordonatele GPS ale noului sediu sunt: N47.049986 X E21.925028.

Până acum, în spaţiul expoziţional din Palatul Baroc am vizitat 2 expoziţii temporare de excepţie. În August 2014 expoziţia "Aurul şi Argintul Antic al României" - o expoziţie de excepţie, despre care am să vă vorbesc cândva şi, săptămâna trecută, expoziţia "Securitatea, instrument al dictaturii", pe care vreau să v-o prezint azi.

"Securitatea, instrument al dictaturii" - o filă de istorie pe care nu avem dreptul să o uităm. Niciodată!

În intervalul 24.02-24.03.2015, în Palatul Baroc, sediul expoziţiilor temporare ale Muzeului Ţării Crişurilor, este deschisă publicului (pentru o infimă taxă de 4 lei - pentru foto nu se percepe taxă) expoziţia cu numele de mai sus, proiect expoziţional realizat de Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS).

Din ce am găsit eu pe net, această expoziţie a mai fost deschisă publicului şi în Bucureşti (la sala de expoziţii „Constantin Brâncuşi” din Palatul Parlamentului României), în Timişoara (la Muzeul de Artă), în Constanţa (la Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie), în Suceava (la Muzeul Bucovinei), în Piatra Neamţ (la Muzeul de Istorie), în Zalău (la Muzeul de Istorie și Artă) şi în Alba Iulia (la Muzeul Naţional al Unirii) şi... cel mai probabil că expoziţia va mai fi vernisată şi în alte oraşe, deci...

În spaţiul expoziţional impropriu, întins pe suprafaţa unei vechi săli de expunere şi a unui hol, sunt prezentate pe câteva zeci de panouri secvenţele cele mai importante din viaţa securităţii (de la înfiinţare, până la momentul Decembrie 1989), privită din perspectiva acesteia de instrument al dictaturii comuniste.

Astfel, primul panou prezintă organizarea şi funcţionare securităţii. De aici aflăm faptul că, prin Decretul 221/30 August 1948 s-a înfiinţat Direcţia Generală a Securităţii Poporului ce avea drept îndatoriri "apărarea cuceririlor democratice şi asigurarea securităţii Republicii Populare Române, contra uneltirilor duşmanilor din interior şi exterior”. Primul şef al acestei structuri a fost generalul locotenent Gheorghe Pintilie.

În 1949, s-au înfiinţat trupele de securitate, ce aveau sarcina de a captura, neutraliza sau nimici grupurile de rezistenţă anticomunistă. În 1951, Direcţia Generală a Securităţii Poporului s-a transformat în Direcţia Generală a Securităţii Statului. În 1952 a fost înfiinţat un Minister al Securităţii Statului, distinct de Ministerul de Interne, minister absorbit în 1953 în Ministerul de Interne. În 1956, în MI a fost înfiinţat Departamentul Securităţii, ce a preluat prerogativele Direcţiei Generale a Securităţii Statului. În 1967 Departamentul Securităţii a fost redenumit în Consiliul Securităţii Statului şi a funcţionat tot în MI, care în 1968 s-a desprins din minister devenind independent. În 1972, Consiliul Securităţii Statului a fuzionat cu MAI. În 1973 a fost înfiinţat Departamentul de Informaţii Externe, separat de Securitate. În 1978, securitatea a fost reorganizată în Departamentul Securităţii Statului, denumire oficială pe care şi-a păstrat-o până în Decembrie 1989.

Cercetătorii CNSAS ne prezintă pe acelaşi panou modul în care securitatea şi partidul comunist au reuşit să creeze un sistem de supraveghere şi represiune asupra populaţiei, prin:

- interogarea, anchetarea şi arestarea persoanelor care se opuneau regimului comunist;

- crearea unei reţele de informatori în toate instituţiile de stat şi spaţiile sociale (racolarea prin şantaj, constrângere şi compromitere a persoanelor, recrutarea minorilor);

- evidenţa operativă a expropriaţilor, chiaburilor, a membrilor fostelor partide istorice, a persoanelor care reprezentau un potenţial pericol pentru politica partidului comunist;

- efectuarea în mod secret a controlului corespondenţei persoanei urmărite;

- efectuarea percheziţiilor secrete şi confiscarea abuzivă a bunurilor personale;

- controlul şi înregistrarea convorbirilor telefonice;

- instalarea în locuinţele sau birourile persoanelor suspectate a aparatelor tehnice de ascultare;

- supravegherea secretă prin mijloace tehnico-operative (filaj);

- controlul şi cenzura publicaţiilor;

- suprimarea disidenţei şi a oricăror forme de opoziţie faţă de regim.

Al doilea panou prezintă o colecţie de fotografii şi texte scrise, adunate sub titulatura "Educaţie şi propagandă". Aici sunt prezentaţi ostaşii pe şantierele patriei, o seară de poezie în clubul soldaţilor, o prezentare de către secretarul organizaţiei de partid a tradiţiilor de luptă a trupelor de securitate, ordinul propagandistic emis la împlinirea a 20 de ani de către securitate, cuvântarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, la împlinirea a 25 ani de către securitate, etc.

Următorul panou, sub titulatura "Lucrătorii Securităţii" prezintă apartenenţa politică (la partidul comunist) a membrilor securităţii, pe mai mulţi ani, etapele procesului de numire a ofiţerilor în funcţii de conducere, diverse note şi memorii ale ofiţerilor de securitate, propuneri pentru ordine şi medalii şi un referat de evaluare psihologică a lucrătorilor securităţii.

Următoarele 2 panouri prezintă "Arhiva şi Evidenţele Securităţii", cu prezentarea schematică a a fondurilor de arhivă ale securităţii, respectiv Fondul Informativ, cel Penal, Fondul Corespondenţă, Mape de dispecerat, Fondul Manuscrise, Fondul FCX, Fondul Reţea, Fondul Documentar, Fondul Neoperativ, Fondul Bibliotecă şi Dosarele de Cadre.

Urmează panoul ce prezintă Dosarul de Cadre al angajaţilor securităţii, pe care sunt prezentate diverse documente conţinute de aceste dosare de cadre, care urmăreau tot traseul profesional în securitate al ofiţerilor şi subofiţerilor.

Mai apoi, urmează panoul "Dosarul de Reţea" pe care sunt prezentate mostre din angajamentele colaboratorilor securităţii, fişe ale persoanelor de sprijin, referate privind modul cum a decurs recrutarea ca agent a unui inginer, note informative întocmite în baza informaţiilor transmise de "surse", un plan de recrutare precum şi o statistică îngrozitoare. Dacă în 1948, securitatea avea 42.187 persoane cu care/sau care colaborau, în 1989, colaborau cu securitatea 486.000 persoane!!!

Şi iată că, periplul expoziţional ne aduce la panoul ce prezintă "Dosarul de Anchetă şi Dosarul de Penitenciar" - unul dintre cele mai interesante, zic eu. Aici sunt prezentate de ex. fişe personale ale persoanelor cercetate, mandate de executare a pedepselor (scrise de mână!), fişe de cameră ale condamnaţilor, sentinţe ale tribunalelor militare, procese-verbale de interogatoriu, adeverinţe-caracterizare ale deţinuţilor, cereri ale condamnaţilor pentru recurs "în supraveghere". Citind aceste documente nu poţi să nu constaţi pentru ce enormităţi erau condamnaţi oameni de toată isprava!

Panoul ce urmează se referă la "Dosarele Problemă şi de Obiectiv". Pe acesta, sunt prezentate conţinutul unui dosar problemă sau de obiectiv (raportul cu aprobarea de deschidere, date de caracterizare a obiectivului sau problemei, un tabel cu evidenţa informaţiilor de primă sesizare, un tabel cu persoanele din obiectiv sau problemă, un tabel cu persoanele avizate negativ pentru deplasări în străinătate, acces la secrete de stat, participări la activităţi cu cetăţenii străini, etc.), o hotărâre de deschidere a unui astfel de dosar, etc.

În continuare este panoul cu "Dosarul de Urmărire". Pe acesta sunt prezentate mostre din rapoartele informative, note de analiză, planuri de măsuri, etc.

Urmează panoul intitulat "Mişcarea de Rezistenţă Armată Anticomunistă" pe care sunt prezentate sarcinile dispuse trupelor de securitate, iar pe o hartă a ţării, sunt fixate zonele în care acţionau cele mai reprezentative astfel de mişcări de rezistenţă. Pe următorul panou intitulat "Grupuri de Rezistenţă Anticomunistă" sunt prezentate o serie de fotografii cu mai mulţi cetăţeni ce au făcut parte din astfel de grupuri, fotografiaţi după capturare, în cadrul activităţilor de reconstituire. Sunt şi fotografii cu membrii acestor grupuri fotografiaţi după împuşcarea lor de trupele de securitate. Apoi, ni se prezintă panoul cu "Manifeste Anticomuniste" pe care sunt prezentate o serie de astfel de manifeste.

Următoarea serie de 3 panouri se referă la implicarea securităţii în activitatea de "Reeducare şi Formare a Omului Nou" pe care sunt prezentate o serie de caricaturi cu acest scop, dar şi "etapele" reeducării. Acestea erau: ideologie, propagandă, îndoctrinare, demascare, tortură, umilinţă, supunere, negare, renegare, o nouă identitate - "omul nou" :(

În cele ce urmează este prezentată pe o serie de 3 panouri "Încălcarea drepturilor omului" pe care ne sunt prezentate abuzurile reprezentanţilor securităţii asupra persoanelor anchetate ("am fost bătut şi ţinut 40 de zile şi nopţi nedormit... ")...

Mai apoi, este panoul dedicat "Îngrădirii Libertăţii de Exprimare şi Cenzura", pe care am întâlnit o decizie de nepublicare a unei caricaturi, ce ne poate face să înţelegem absurditatea vremurilor. Caricatura, ce reprezenta un personaj - toboşar ce bătea toba, nu a fost publicată pentru că ar fi cuprins 3 elemente simbolice: toboşarul părea că tremură de frig, toba nu era o tobă ci o canistră de benzină goală, iar băţul cu care bătea toba era de fapt un os fără carne pe el, din care, securitatea a înţeles că în caricatură se face referire la frigul din locuinţe, foamea populaţiei şi lipsa de carburanţi şi astfel au interzis publicarea :(

Panoul următor se referă la diverse "Forme de Cenzură”, mai ales cele ce privesc nepublicarea unor cărţi, confiscarea cărţilor şi manuscriselor (de ex. ale lui Paul Goma), iar următorul panou ne arată diverse "Scrisori, Memorii, Contestaţii" ale unor scriitori (de ex. un grup de scriitori etnici germani din Timişoara, printre care şi Herta Muller).

Trecem în cele ce urmează la panoul cu privire la "Urmărirea Informativă" pe care sunt prezentate mai multe fotografii cu diverse lozinci anticomuniste scrise pe pereţii unor imobile şi planuri de măsuri în vederea urmăririi informative a autorilor acestora. Pe panoul "Modalităţi de Urmărire Informativă" sunt prezentate o serie de documente cu referire la această activitate desfăşurată de securitate.

Şi ajungem la panoul cu privire la "Reţeaua Informativă", pe care sunt expuse mai multe documente privind relaţia informator/colaborator - lucrător al securităţii. Inclusiv diverse planuri după care se purtau discuţiile dintre aceştia.

Panoul "Colaborarea cu Securitatea" prezintă procesul de colaborare cu securitatea, care consta în : educarea şi instruirea informatorilor, documentele semnate de informator - notele informative, sistemul de legătură şi întâlniri conspirative, documentele redactate de ofiţerul de legătură, dirijarea informatorilor şi stimularea şi recompensarea acestora.

Ajungem şi la panourile privind "Percheziţiile Secrete" pe care sunt prezentate diverse documente în baza cărora se efectuau acestea, planuri ale imobilelor ce urmau să fie percheziţionate, fotografii cu obiectivele vizate şi chiar poza unui şperaclu :)

Şi pentru că securitatea se ocupa şi cu "Introducerea de Microfoane în Locuinţe şi Birouri" şi această activitate ne este prezentată pe un panou al expoziţiei, pe care găsim diverse planuri de acţiune şi note sinteză, iar pe următorul panou "Operaţiunea Microfonul", ne sunt prezentate diverse ordine în domeniu. Pe următorul panou "Transcrierea Convorbirilor Înregistrate şi Valorificarea Informaţiilor Utile Securităţii" sunt prezentate diverse note de transcriere a convorbirilor din diverse dosare ale securităţii.

Urmează 3 panouri dedicate activităţii de "Filaj" pe care sunt prezentate fotografii şi scheme din diversele operaţiuni de filaj ale securităţii şi diverse documente întocmite cu prilejul acestor activităţi. Interesant aici este un necesar de materiale solicitate pentru o astfel de activitate: 1 autoturism IMS, 3 staţii de radio emisie-recepţie de corp, 2 staţii de radio emisie-recepţie post-bază, 2 aparate foto "Robot" adaptate la mapă şi pachet, 3 canadiene de diferite culori, 4 sacouri de diferite culori, 3 costume uzate de diverse culori, 2 costume şalopetă, 3 cămăşi sport de diverse culori, băşti, şepci :)

Panoul "Acţiunea Cârtiţa" prezintă fotografii şi documente din cadrul acestei operaţiuni, în cadrul căreia a fost urmărit un cioban bănuit de legături cu liderul unui grup de rezistenţă din zona Făgăraş.

Apoi ajungem la panourile "Controlul şi Cenzura Secretă a Corespondenţei" pe care ni se prezintă diverse cărţi poştale şi alte trimiteri poştale oprite de securitate şi care nu au mai ajuns niciodată la destinatar. Sunt şi scrisori adresate posturilor de radio Europa Liberă şi Vocea Americii.

Spre finalul expoziţiei se află panoul "Sancţiuni şi Destrămarea Anturajelor" pe care sunt expuse diverse materiale în care securitatea se lăuda cu numărul de anturaje destrămate (la fel cum azi, poliţia se laudă cu destructurarea grupărilor de criminalitate organizată).

Panoul "Avertizări şi Anchete" prezintă documente din care rezultă activitatea de avertizare publică a unor cetăţeni care au comis fapte anti-orânduire, angajamente ale avertizaţilor că n-or mai face şi că vor fi băieţi buni în continuare.

Penultimul set de panouri se referă la "Frontiera, Calea spre Libertate", pe care sunt prezentate fotografii de la diverse reconstituiri ale tentativelor de trecere a frontierei, mai ales prin zona Dunării, precum şi diverse documente ale securităţii pe această temă.

Ultimul panou, prezintă mai multe fotografii realizate de securitate în Decembrie 1989 cu prilejul evenimentelor care au condus la prăbuşirea securităţii şi care au făcut posibilă vizionarea de către mine după 25 de ani a acestor activităţi secrete ale securităţii.

Vreau să spun, în încheiere, că la data şi ora când am fost eu acolo (o zi de vineri, pe la 16.00), am fost singurul vizitator care am îndrăznit să le stric siesta supraveghetoarelor (oricum m-am simţit cam în plus şi cam în culpă că nu-şi pot depăna poveştile aşa cum sunt obişnuite, pentru că este un intrus acolo).

A, nu mi-a spus nimeni, am aflat mai apoi, din presă, că parte integrantă din expoziţie este şi un film documentar, realizat de regizorul Nicolae Mărgineanu - “Supravegheat de Securitate în anii ‘70-’80″. L-aş fi văzut şi eu, că mi-s curios din fire, dar dacă nu mi-a spus nimeni de el... că doar nu vă imaginaţi că am avut vreun ghid... :(

AmFostAcolo şi vă recomand şi vouă să vedeţi această expoziţie dacă aveţi posibilitatea, deoarece avem datoria să nu uităm!


[fb]
---
Trimis de bogumil in 11.03.15 22:11:27
Validat / Publicat: 11.03.15 23:27:36
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în ORADEA.

VIZUALIZĂRI: 1739 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

10 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (bogumil); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P01 Muzeul Ţării Crişurilor - Palatul Baroc, gazda vremelnică a muzeului.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA simbolic articolul - VĂ PLACE? [doar simbolic; articolul NU are PMA std]
[1 PMA]
PUNCTAJ CRT: 0 PMA (std) PLUS 2034 PMA (din 34 voturi)
NOTĂ: Acest articol nu beneficiază de punctajul standard acordat automat.
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

10 ecouri scrise, până acum

bogumil [11.03.15 22:34:07] »

Rog webmasterul responsabil să analizeze dacă se publică sau nu cu PMA acest review, având în vedere faptul că suntem în prezenţa unei expoziţii temporare, deschisă publicului din Oradea, doar până la 24.03.

Mulţumesc.

webmaster [11.03.15 23:26:35] »

@bogumil - corect. Dar tare mi-ar face plăcere să pot vizita vreodată Muzeul fără să mai fie doar vorba despre expoziții temporare...

bogumil [12.03.15 08:21:56] »

@webmaster:

Iti scriu, stand la un semafor pentru a treia oară, deoarece intregul oras este un ambuteiaj general la ora asta, provocat de masivele investitii in infrastructura facute de primărie (cică ar fi vreo 150.000.000 euro - nu, nu am gresit).

Astfel, imi amintesc faptul ca primaria, o institutie mult mai vie decat consiliul judetean, a propus inca de acum vreo 2 ani, mutarea muzeului in una din clădirile renovate de primărie in cetate, dar atat consiliul, cat si conducerea muzeului au refuzat.

In opinia mea au gresit, deoarece muzeul ar fi putut fi redeschis mult mai rapid si ar fi beneficiat si de vizitatorii care merg acolo pentru cetate.

Oradenii sunt de asemenea prejudiciati de lipsa turistilor si chiar si a muzeului, care de 9 ani traieste prin cuferele din subsoluri si prin expozitii temporare. Mai mare rusinea nu exista.

Dar, orgoliile politicienilor, ca de atatea ori, in loc sa faca bine comunitătii, ne aduc în astfel de situatii tragice.

Deci, sincer nu stiu cand vom putea vedea colectiile deosebit de valoroase ale muzeului in spatii normale de expozitie

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][6 voturi]
abancor CONS. ONORIFIC AFA / ROMÂNIA [12.03.15 08:47:18] »

Iată o expoziție care ar merita să capete un colțișor permanent în viitorul Muzeu Județean. Asemenea documente vorbesc nemijlocit despre epoca aceea. În Muzeul Țăranului Român din București este o sală destinată comunismului, la fel de sugestivă, prin expunerea de documente scrise originale. Doar că tema e diferită, acolo se documentează mai ales impunerea comunismului la sate în anii 50, propaganda de început, caricaturi, poezii, dar și informații despre răzmerițele țărănești pînă în anii 60. N-ar strica să existe măcar o sală cu tematică asemănătoare în fiecare muzeu județean. (poate există, nu am vizitat prea multe în ultimii ani)

Pe panoul despre trecerea frontierei pare să nu se vorbească tocmai despre celebrul caz local, deturnarea de avion spre Viena din anii 70. Și ar fi material destul, mai ales că e un caz „de-al casei”, adică Oradea ar merita să aibă drepturile de autor.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][4 voturi]
cristina65 [12.03.15 08:57:24] »

@bogumil - Foarte interesant, pacat ca nu primeste puncte, le-ar fi meritat cu prisosinta pt calitatea informatiilor si a prezentarii. Daca te-a mancat pe tine sa propui! In fine...

Da, avem datoria sa nu uitam, acum ni se pare greu de crezut ce se intampla pe vremea aceea, celor mai tineri decat noi cred ca li se pare ca le povestesti un film sau ca exagerezi.

Stim ca a existat securitatea (of, nu pot! sa scriu cu majuscula, sa se inteleaga despre ce vorbesc), unii au si simtit-o pe pielea (si oasele) lor, dar cred ca putini dintre noi stim concret ce eforturi se faceau pt a face sa functioneze un aparat atat de diabolic de bine pus la punct, care ne controla viata, familia, sanatatea, patul si daca ar fi putut, ne-ar fi controlat si gandurile...

De aceea sunt necesare acest tip de expozitii (si review-uri), chiar imi pare rau ca nu am stiut de ea cand a fost deschisa in Bucuresti, si o sa inchei nu cu un citat f cunoscut - "Cei care isi uita istoria sunt condamnati sa o repete" (G, Santayana), ci cu unul care mi se pare f potrivit: "Oamenii infrunta viitorul cu trecutul lor" (Pearl Buck).

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][4 voturi]
luciaoradea [12.03.15 09:23:17] »

Frumos review! Chiar săptămâna trecută am fost prin zona muzeului și mă gândeam ca e mare păcat ca l-au mutat. În capul meu Muzeul Țării Crisurilor rămâne în clădirea în care l-am cunoscut, oricum în prezent nu are alta funcțională, după cum ai spus și tu. Habar nu am avut de expoziție, aș fi intrat cu tot dragul, dar poate apuc până în 24 martie. Extrem de interesanta tema și frumos ai povestit.

În plus, apropo de ce scriai în ecou, de traffic jam -urile din oraș cauzate de lucrări, chiar am făcut câteva poze cu centrul orașului în halul în care e acum. Sincer mi-a venit să plâng când am văzut ce au făcut pe acolo. sper totuși ca rezultatul final să nu fie unul dezastruos, cum din păcate am citit ca va fi. Nu știu cine a hotărât ca centrul nu mai e ok așa sau pe cine a deranjat statuia lui Mihai Viteazul, pe mine însă mă rănesc aproape fizic toate schimbările astea. La fel cum am rămas și fără Muzeul Țării Crisurilor, fara Biblioteca Județeană, retrocedata și ea samd...

Oricum te felicit și iti mulțumesc încă o data pentru review!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][2 voturi]
Flaviu [12.03.15 09:33:55] »

Este cu adevarat interesant acest subiect prezentat. Pacat ca nu este o expozitie permanenta.

Referitor la lucrarile ce se desfasoara in Oradea, sper sa nu se ajunga la acelasi rezultat ca si in Cluj.

Toate cele bune!

bogumil [12.03.15 18:12:23] »

@abancor

Perfect de acord cu tot ce spui.

Cu privire la povestea celor 6 etnici maghiari din Marghita, jud Bihor, am auzit prima dată tocmai în Marghita anilor 1997, când am lucrat în acest oraş şi mi s-a părut fantastic... manifestul acestora.

Cine vrea să citească povestea acestora, poate da click aici.

@cristina65

Niciodată nu am scris pentru puncte, concursuri, statusuri. De altfel dacă intri în user-cardul meu, vei vedea că sunt retras din orice concursuri

Acum văd că...am strâns din ecouri cât din review, da' sincer nu-i bai şi nu mă deranjează

Pe de altă parte, vreau să vă mărturisesc ceva ce nu am scris în review, ca să nu spună lumea că mă plâng, dar am fost martorul unei percheziţii făcută de securitate la casa părintească, după un denunţ formulat de un vecin (colaborator al securităţii), din invidie, în care reclama că tata (pe vremea aia maistru la uzina electrică) are gard din plasă de sârmă de aluminiu şi a suspectat el că tata a furat conductorii de aluminiu şi a făcut plasa de sârmă. Doar că, tata avea chitanţele justificative pentru cablurile dezafectate de pe diverse reţele din judeţ (tata, cu echipele lui a cam electrificat şi înainte şi după '90 satele şi cătunele din Apuseni) şi astfel... nu au apărut rezultatele scontate de nenorocitul ala de colaborator, ce-mi era vecin!

@luciaoradea

Acum 2 săptămâni m-am mutat într-un birou nou şi pentru a-mi aranja cât mai fain noul spaţiu de muncă (te invit într-o zi la un pahar de apă plată) am facut la Ovi Pop, la Duran's 8 fotografii cu oraşul vechi de pe la 1800 încoace, mai ales cu P-ţa Unirii. La un moment dat, i-am cerut lui Ovidiu să-mi facă şi una cu actuala piaţă, deoarece din toamnă va fi şi ea (aşa cum am cunoscut-o) istorie

@Flaviu

Ce să zic. În această perioadă se desfăşoară lucrări bugetate pentru anul asta la suma pe care am arătat-o mai sus. Amintesc doar câteva : construcţia unei centrale noi cu turbină General Electric de ultimă generaţie (pe gaz); înlocuirea a (parcă) 17 km. conducte vechi de termoficare; 2 pasaje longitudinale peste şoseaua de centură, pentru a înlocui sensurile giratorii; o şosea rapidă, pentru scoaterea celor ce călătoresc pe axa Cluj - Satu Mare din centrul oraşului; transformarea Dealului Ciperca într-o grădină publică şi zonă de agrement; reabilitarea, modernizarea si refacere scuarurilor in Piata Unirii (principala zonă centrală a oraşului); transformarea străzii V. Alecsandri în stradă pietonală cu terase, pub-uri, restaurante de-a lungul ei; reabilitarea a mai multor clădiri istorice din banii municipalităţii, cu recuperarea mai apoi a banilor de la proprietari (asta mi-a plăcut - nu stă oraşul până adună proprietarii banii, ci îi obligă să plătească, după ce face priomăria lucrarea - ştiu că şi anii anteriori s-au reabilitat aşa mai multe astfel de clădiri), precum şi crearea a încă 8 hectare de spații verzi în 2015.

Eu zic că sună bine, chiar dacă până la toamnă ne-om mişca mai greu prin oraş...

@all

Mulţumesc tuturor celor care au citit şi apreciat scrierea de mai sus.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][2 voturi]
cristina65 [12.03.15 18:17:53] »

@bogumil - ????????

Pai daca doar asta ai inteles tu din tot ce am zis, ca e vorba de puncte, premii...

Pacat.

bogumil [12.03.15 18:19:49] »

@cristina65

Atât am comentat. De înţeles am înţeles tot!

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
5 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
abancor, bogumil, cristina65, Flaviu, luciaoradea
Alte impresii din această RUBRICĂMuzeul Ţării Crişurilor:

    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.075270175933838 sec
    ecranul dvs: 1 x 1