ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 28.11.2013
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 15.04.10
STATUS: TITAN
DATE SEJUR
NOV-2013
DURATA: 1 zile
cuplu fara copii

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 10 MIN

Toamnă târzie în parcul Carol

TIPĂREȘTE

Anul acesta iarna a venit devreme, cu o săptămână înainte de 1 decembrie. Frigul, vântul, fulguiala ne-au surprins dureros ca un cârcel în timpul unei nopţi liniştite. Mi s-a părut incredibil pentru că numai cu vreo zece zile înainte, într-o dimineaţă binecuvântată de noiembrie ne-am plimbat prin parcul Carol.

Nu aş fi scris acest review dacă fotografiile făcute nu ar fi surprins luminozitatea inegalabilă pe care o găseşti numai în zilele de toamnă târzie ca un ultim rămas bun al anotimpului trecut. Am un aparat foto digital destul de ieftin, cumpărat acum vreo zece ani pe care l-am setat pe auto. Ninge, plouă, e zi sau noapte, sunt în autocar sau într-o biserică întunecată, nu schimb setarea pentru că nu ştiu altceva decât click! A! mai ştiu să scot blitzul, să şterg pozele şi cam atât. Descărcarea pozelor pe calculator, schimbarea bateriilor la aparat fac parte din diviziunea muncii.Culorile covorului de frunze uscate, strălucirea apei pe care se plimbau agale gâşte albe aurite de razele soarelui şi pădurea sălbatică de lângă aleile principale, silueta sobră şi sveltă a mausoleului atârnat de cer mi s-au parut atât de frumoase în fotografii încât m-au îndemnat să scriu şi câteva cuvinte despre parcul Carol. Poate aceste poze nu vă vor spune nimic dar mie îmi întăresc convingerea că la fel ca şi în viaţă şi în noiembrie poate fi primăvară.

Amintirile

Cu ce să încep? Bineînţeles cu amintiri din prima tinereţe. S-o iau de la ´48? Nu, e prea banal. Atunci să fac vorbire despre ´49 sau ´50. Locuiam destul de aproape de parcul Carol (încă se numea aşa) şi împreună cu două colege de liceu urcam des dealul Filaret până la Peştera în faţa căreia o frumoaasă femee stătea culcată sub privirile a doi giganţi care păreau că ies din peşteră la chemarea ei. Vă daţi seama că la 14-15 ani imaginaţia o lua razna mai ales că toate trei eram îndrăgostite în tăcere de acelaş băiat. Îl aşteptam să treacă pe alee cu bicicleta şi dacă uneia dintre noi îi arunca o privire, celelalte două de ciudă, nu mai scoteam o vorbă până ajungeam acasă. Dacă nu se uita la niciuna, începeam să despicăm firul în patru că de ce şi pentru ce? Povestea neîncepută s-a terminat nicicum, în tăcere, căci Siegfrid - aşa-i spuneam pentru că nu ştiam cum îl cheamă dar era blond şi frumos, - nu a ales pe niciuna dintre noi. După ani de zile, trecând întâmplător prin faţa parcului, am fost surprinsă să văd că acolo unde ar fi trebuit să rămână mărturii ale amintirilor mele, apăruseră nişte coloane cu arcuri înalte care străpungeau cerul. Se construise Monumentul Eroilor Comunişti.

Istoria locului

Parcul Carol a fost construit în vederea Expoziţiei din 1906 cu care ocazie se sărbătoreau 40 de ani de la venirea pe tron a regelui Carol I. Planurile au fost făcute de arhitectul francez Edouard Redont iar organizarea şi supravegherea lucrărilor aparţine savantului doctor şi chimist C. Istrati, ministru al Lucrărilor Publice. Puţini ştiu că mai înainte terenul a aparţinut încă din sec. XVIII Mitropoliei Bucureştiului unde păstorea mitropolitul Filaret. Acesta a dat numele dealului şi lacului de la baza lui şi s-a îngrijit să fie sădiţi arbori la umbra cărora, în zilele de arşiţă să se răcorească bucureştenii. Astfel a luat fiinţă grădina Filaret.

Lucrările pentru amenajarea parcului Carol au durat cinci ani iar la inaugurare în 1906, avea o suprafaţă de 36 ha extinsă ulterior la 42 ha. De la început au fost sădiţi sau transplantaţi cca 10000 arbori, unii dintre ei făcând parte din specii rare. Punctul de atracţie îl constituia Peştera cu cascadă în faţa cărora se aflau sculpturile Frumoasei Adormite şi a giganţilor realizate de K. Storck, D. Paciurea şi Filip Marin (frumoasa adormită). Am găsit pe internet o fotografie a peşterii aşa cum o ştiam. În spatele peşterii a fost construit un Palat al Artelor devenit ulterior Muzeu Militar care din păcate a ars în 1938 şi distrus complet în cutremurul din 1940.

În parcul Carol, a fost construit un Castel de apă denumit Cetatea lui Vlad Ţepeş. Acesta, construit după inspiraţia regelui Carol I se vrea o copie în mic a cetăţii Poienari. Alte repere ale parcului sunt Arenele romane (1918, pentru sărbătorirea unirii) încă în funcţiune pentru spectacole în aer liber şi care au o capacitate de 5000 locuri, fântâna neo-clasică Grigore Cantacuzino (1870), fântâna minelor şi carierelor de piatră (1906), podul Gogu Constantinescu (1906) prima construcţie românească din beton armat. Merită să scriu câteva cuvinte despre această minte strălucită care a fost inginerul Gogu Constantinescu: a înregistrat peste 300 invenţii în America, Anglia, Franţa, a descoperit şi dezvoltat mecanica sonică, a pus bazele betonului armat, a inventat schimbătorul de viteză automat.

Gard în gard cu parcul a fost construit Observatorul Astronomic al Academiei Române (1908) care s-a dezvoltat cu noi construcţii funcţionale printre care şi un planetariu. Casa Bosianu a devenit staţia meteo de la Filaret. În 1909 a fost ridicat muzeul Tehnic prof. Leonida. În 1923, în prezenţa familiei regale a fost inaugurat Mormântul Ostaşului Necunoscut, simbol al celor 225000 eroi care şi-au dat viaţa în primul război mondial. Acesta a fost amplasat pe esplanada din deal din faţa muzeului militar (palatul artelor). După distrugerea muzeului militar în urma cutremurului din 1940 s-a hotărât ca acel loc să fie destinat cimitirului eroilor şi a unui mausoleu proiectat de prof. Tzigara- Samurcas şi aprobat de mareşalul Antonescu. Războiul şi schimbarea puterii din anii următori a dat uitării acest mare proiect naţional.

După abdicarea regelui Mihai, prima grijă a noii puteri a fost schimbarea numelui din Parcul Carol în Parcul Libertăţii dar memoria colectivă a bucureştenilor a făcut un arc peste timp şi i-a păstrat tot timpul vechea denumire. În 1960 s-a hotărât construirea unei necropole a conducătorilor comunişti. Cum mormântul Ostaşului Necunoscut încurca lucrările şi comuniştii internaţionalişti nu-şi puteau atribui întregirea neamului românesc, eroul a fost strămutat pe furiş într-o noapte, la Mausoleul de la Mărăşeşti. Buldozerele au dărâmat sau transmutat o serie de monumente ale parcului Carol pentru a i se conferi sobrietatea unui panteon. Peştera şi cascada au fost distruse iar statuile împrăştiate: Frumoasa adormită doarme anonim în parcul Herăstrău, Giganţii au fost amplasaţi în apropierea intrării în parc dinspre fântâna Zodiac, undeva mai departe de aleea centrală pentru ca nuditatea lor să nu-i oripileze pe tovarăşi. S-a pierdut pentru totdeauna fascinaţia grupului statuar omogen. Moscheea Hunchiar din apropierea lacului a fost strămutată în piaţa Pieptănari, ascunsă în spatele unor blocuri. Am găsit pe net o fotografie a ei.

Mausoleul eroilor comunişti, executat în 1963 de arhitecţii Horia Maicu şi Nicolae Cucu are ca inspiraţie acelaş proiect al lui Samurcaş avizat în 1940 de mareşalul Antonescu fiind o dovadă că istoria se repetă. Mausoleul este format din cinci arcade înalte de aproape 50m din granit roşu-vişiniu, sprijinite pe o construcţie masivă rotundă placată cu granit negru. Granitul roşu şi negru a fost adus din Suedia iar mozaicul din interiorul cupolei având foiţă de aur, din Italia. În interiorul mausoleuluii au fost depuse rămăşiţele a trei personalităţi comuniste: dr. Petru Groza, Gheorghe Gheorghiu- Dej şi academicianul C. I. Parhon. În jurul mausoleului într-un zid semicircular erau cripte ale conducătorilor sau ˝eroilor˝ comunişti de la I. C. Frimu sau Dobrogeanu Gherea până la Al. Moghioroş şi Gr. Preoteasa. Era prevăzut un spaţiu şi pentru urne, cum ar fi al Anei Pauker şi ale altor conducători comunişti autodeclaraţi atei. Pe esplanada din faţa mausoleului ardea flacăra nestinsă a recunoştinţei pentru conducătorii comunişti. Cu ocazia construirii mausoleului s-a tăiat şi lărgit aleea principală. În jurul monumentului se află o esplanadă largă iar în dreapta şi stânga două construcţii, gen temple grecesti pe care scrie 1877 şi 1944. În 1991 personalităţile din mausoleu au fost exhumate şi osemintele duse în diverse cimitire, conform dorinţei familiilor. Mai sunt câteva urne în zidul semicircular al unora uitaţi acolo de familie şi neam.Ostaşul Necunoscut a fost readus de la Mărăşeşti şi depus în faţa mausoleului, acolo unde îi este locul, într-un mormânt păzit de o gardă de onoare şi deasupra căruia arde o flacără veşnică. Mausoleul este o construcţie impunătoare care domină împrejurimile şi care, prin amplasarea ei pe înălţime poate fi văzută de la mare depărtare.

Traseul

În acea zi de noiembrie am intrat în parc printr-o spărtură a gardului dinspre strada Lânăriei. Această alegere a fost şi norocul nostru pentru că am păşit într-o lume de vis sălbatecă, călcând pe covorul de frunze ruginii. Am urcat treptele de piatră şi ne-am oprit pe podul inginerului Gogu Constantinescu, sub care funcţionează o locantă de cartier numită La Pod. Noroc că era închisă cu mobilierul strâns, altfel ar fi distonat cu frumuseţea construcţiei. Doamne, de ce nu ne păstrăm valorile?

Imediat lângă pod am zărit turnurile semiruinate ale castelului lui Vlad Ţepeş. Nu se vizitează. Clădirea este însemnată cu risc seismic dar este utilizată de SPP pentru schimbarea gărzilor de la Mormântul Ostaşului Necunoscut. Pe lacul mic pluteau gâşte al căror penaj strălucea în soare. La un restaurant retras faţă de aleea principală am băut o cafea şi mai încolo, de la un chioşc am cunpărat floricele calde. Am trecut prin faţa Arenelor Romane cu faţada încărcată de zbârciturile vremii. În faţa lor o statuie bleu-azur înfăţişa o balerină cu papuci poante. Se potriveşte ca nuca-n perete cu simbolul unei arene romane. Într-adevăr prin intrarea principală a Arenelor se ajunge la o şcoală de balet. Odată intraţi pe aleea principală s-a deschis perspectiva arcadelor mausoleului care parcă străpungeau cerul iar în celălalt sens, aleea centrală, tăiată drept până la fântâna Zodiac. Trebuie să recunosc că este un proiect reuşit şi sobru care-ţi trasmite emoţie şi respect. Am urcat treptele late şi am admirat gărzile, stane de piatră la mormântul Ostaşului Necunoscut. De o parte şi alta a mausoleului sunt câteva tunuri din primul război mondial. Ne-am plimbat numai pe esplanadă, accesul în mausoleu şi chiar în jurul corpului central fiind interzis. Coborârea am făcut-o pe o alee împădurită paralelă cu cea centrală. Din loc în loc câte o plăcuţă amintea numele ştiinţific al câte unui arbore. Am trecut pe lângă unul din giganţi, o plăcuţă ştearsă amintea că a fost sculptat de Paciurea. În partea opusă alt gigant era sculptat de Stork. Nişte statui fără legendă. Din nou, păcat că a dispărut vraja peşterii şi a frumoasei adormite. La Muzeul Tehnic, un grup de elevi aştepta să intre iar câţiva dintre ei trăgeau din ţigări după colţul clădirii. Aproape de ieşire Constantin Istrate cu o mână întinsă arăta spre oraş. Pe măsură ce înaintam ne apropiam de forfota lumii dedzlănţuite. Fântâna Zodiac (1935), inaugurată de regele Carol al II lea nu mi-a produs nicio impresie fiind astăzi o parcare circulară înghesuită.pentru că era gratuită. Dincolo de gardul sărăcuţ ochii îţi erau agresaţi de clădirile de prost gust, unele strident colorate din piaţa Libertăţii

Nu am ieşit din parc pentru a nu rupe vraja peisajului de toamnă, liniştea şi armonia din jur. Ne-am întors agale spre podul Gogu Constantinescu, am urcat din nou treptele înecate în frunzişul de toamnă târzie şi am ajuns acolo unde am înnodat viaţa obişnuită de zi cu zi.


[fb]
---
Trimis de Michi in 28.11.13 18:13:10
Validat / Publicat: 29.11.13 09:18:36
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în BUCUREȘTI.

VIZUALIZĂRI: 2256 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

4 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Michi); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P28 Celălalt gigant, aproape de muzeul Leonida
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
[900 PMA] [450 PMA]
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 27200 PMA (din 28 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

4 ecouri scrise, până acum

abancor CONS. ONORIFIC AFA / ROMÂNIA [29.11.13 12:02:58] »

Acum vreo 14 ani aflasem și eu de fosta peșteră. Cum sursele de informații erau mai greu de accesat decît astăzi (internetul fiind mult mai sărac, așa că mă bizuiam pe cele cîteva cărți despre trecutul orașului pe care le aveam), nu reușisem să aflu exact unde fusese, nici de ce dispăruse.

Mizînd pe șansa ca peștera să se fi degradat natural, am scotocit tot parcul în căutarea urmelor ei. Bineînțeles că nu am găsit nimic.

La fel în ce privește amplasamentul geamiei, care era, la vremea ei, pe o mică peninsulă. Nu reușeam să dau de urmele vechilor maluri ale lacului.

Parcul Carol a suferit cred cele mai multe schimbări din istoria parcurilor bucureștene. A debutat ca grădină, amenajată sumar, cu unic monument Fîntîna Cantacuzino. Amenajat ca parc, a găzduit 2 expoziții naționale, prilej cu care a fost construit aproape în întregime, aleile închipuind străzi, piețe, bulevarde, cu nume, pe care se găseau case tradiționale, ateliere meșteșugărești, monumente, toate pentru a demonstra bogăția tradițiilor și chiar a pămîntului românesc. Peștera avea rolul de prezentare a bogățiilor geologice, găzduind o mică expoziție de minerale. Din multele clădiri construite în parc cu ocazia expozițiilor, supraviețuiesc astăzi Arenele Romane, Muzeul Tehnic și „castelul”, pe amplasamentul clasic, și geamia, mutată la Pieptănari. Restul clădirilor nu au avut viață lungă, fiind edificate în principal din lemn.

La un moment dat, prin anii 50, lîngă cascadă era un mic colț zoologic.

Statuia lui Istrati este pe actualul amplasament, care e aproape de amplasamentul original, de vreo 2 ani. În perioada comunistă fusese mutată în fața Arenelor, unde e acum balerina aceea, pusă acolo probabil ca să ocupe soclul rămas gol după readucerea lui Istrati pe primul amplasament.

Ultimele ajustări, care au schimbat destul de mult fața parcului, au fost cele făcute pentru construirea mausoleului. Atunci cred că s-au reconfigurat malurile lacului și a apărut insulița. Atunci s-a construit podul mare, de-a lungul lacului, înainte lacul fiind netraversat, oglinda de apă fiind liberă. Modificările nu sînt deloc dizgrațioase, iar mausoleul mi se pare de o arhitectură reușită, ceva rar pentru anii comunismului. Arcurile sale sînt un reper al zonei Tineretului, fiind vizibile din mai multe locuri din parc și din cartier, peste acoperișurile caselor.

În anii 80 se putea intra în mausoleu și pe sub arcadele laterale. Aveam vreo 4 - 5 ani cînd am vizitat, alături de tata, mausoleul. Înauntru predomina negrul. Pe circumferința cercului care este interiorul monumentului erau dispuse mormintele fruntașilor comuniști, iar în mijloc, în centrul unui spațiu mare, despărțită de o alee de restul mormitelor care îl înconjurau, era lespedea de un negru strălucitor a lui Gheorghiu-Dej. Tata mi-a explicat că cel din centru a fost șeful țării, de aia e acolo. Păi și nu mai avem șef? Ba da, dacă a murit un șef, vine altul. Imediat, mintea mea de copil a sesizat o problemă, așa că l-am întrebat pe taică-miu: „da cînd moare ăsta de acum, ce fac, îl scot pe ăla de acolo să-l bage pe ăsta? ”. Noroc că eram cuviincios și, fiind într-un loc solemn, vorbisem în șoaptă. Taică-miu s-a uitat împrejur, să vadă dacă mă auziseră și alții, după care am ieșit la aer. Ajungea cît văzusem, cine știe ce curiozități m-ar mai fi apucat!

Revenind la modificările aduse peisajului parcului, ele sînt destul de potrivite cu vechea imagine, iar parcul e probabil singurul unde găsim o abordare mai clasică, cu alei șerpuite, copaci maiestuoși, ape cu aspect natural (lacul mic, cu rațe) și amenajări ca Podul Vechi, împletită cu un design modern, cum e aleea principală, largă, rectilinie, arcurile podului nou, deloc agresive, grațioase chiar, și scara monumentală.

Într-adevăr, ar fi cazul să se amenajeze cumva și piațeta și fîntîna Zodiac. Din păcate, dacă aparține de sectorul 4, treaba pică în cîrca lui Piedone, și probabil va instala acolo niște pergole cumpărate de la Hornbach și vreo 2 palmieri. Dacă aparține de primăria mare, aceea încă nu a renovat Fîntîna Miorița, cine știe cînd i-o veni rîndul ăsteia.

Parcul Carol a traversat, prin anii 90, o perioadă mai „neagră”, cînd era unul dintre parcurile nesigure ale orașului. Erau anumite ore cînd riscai, ca adolescent, să rămîi fără geacă și bani de buzunar.

Din anii 80 îmi amintesc cum auzeam din parc, la anumite ore, sirenele de la uzinele de pe Trafic Greu, care sunau probabil diverse pauze, sau schimburile.

Ar mai fi de menționat, vecină cu parcul, dar fără acces direct, biserica Cuțitul de Argint (de pe strada cu același nume, probabil cel mai pitoresc nume de stradă din București, despre ale cărui origini din păcate nu știu nimic). Biserica a făcut parte inițial din parc, din marea expoziție jubiliară, și este „copiată” după ctitoria lui Ștefan de la Iași, Sf. Neculai Domnesc, biserica de ungere a domnilor Moldovei. Ulterior a fost separată de parc, iar după 90 în jurul ei a fost înființat un cimitir.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][11 voturi]
Michi [29.11.13 13:37:51] »

@abancor: Mulţumesc pentru completările valoroase. Într-adevăr, parcul Carol este unul din cele mai frumoase din Bucureşti şi, ca şi tine cred că mausoleul este o construcţie reuşită care înfrumuseţează oraşul.

Michaell [29.11.13 20:04:46] »

@Michi: Sculpturile resp. statuile care se vad in P27 si P28 imi amintesc de ceva asemanator vazut in parcul care inconjoare hotelul Neptun din Neptun.

makuy* [30.11.13 17:10:52] »

Extraordinar! Citind frumoasele rânduri de mai sus (să zic, vizionând, cu ochii minții, frumoasele imagini de mai sus - și nu mă refer la fotografii!), am simțit direct zicala „Omul, cât trăiește, învață”... Credeam că știu multe despre București, dar, iată, doar despre un parc am aflat atâtea și am rămas uimit. Cât de curând, o să-i fac o vizită și o să îi caut ascunzișurile cu alți ochi...

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
4 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
abancor, makuy*, Michaell, Michi
Alte impresii din această RUBRICĂParcuri bucureștene:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.074238061904907 sec
    ecranul dvs: 1 x 1