ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 24.05.2013
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 30-40 ani
DIN: Botoşani
ÎNSCRIS: 11.05.12
STATUS: PREMIUM
DATE SEJUR
APR-2013
DURATA: 3 zile
cuplu fara copii

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 7 MIN

Muzeul Naţional de Artă al Moldovei (VI)

Ilustrație video-muzicală
TIPĂREȘTE URM de aici

Am vizitat, apoi, Muzeul Naţional de Artă al Moldovei, situat la intersecţia străzilor 31 August 1989 şi Puşkin. Clădirea a fost construită în 1901, de către Alexandru Bernardazzi, în stil neoclasicist, dar nu ne-am putut bucura prea mult privirile de frumuseţea sa, întrucât faţada îi era în reparaţii. Construcţia a fost ridicată din iniţiativa şi pe cheltuiala prinţesei Natalia Dadiani, pentru a găzdui Gimnaziul de fete, al cărei directoare era ea însăşi. Născută în Abhazia, fiică a prinţului Emukhvari, s-a căsătorit cu prinţul Beglari Giorgi Davit Dadiani. Soţul său provenea dintr-o ilustră familie georgiană, Dadiani, atestată încă din secolul al XII-lea, care a condus mult timp principatul Mingrelia, situat în vestul Georgiei. Stabilită la Chişinău, principesa Natalia Dadiani a fost o susţinătoare înfocată a mişcării de emancipare a femeii. Astfel, ea a devenit profesoară de geografie, apoi directoare a Gimnaziului de fete. După cum am spus, a finanţat construcţia noii clădiri a gimnaziului, dar a murit în scurt timp, în 1903, la vârsta de doar 38 de ani, fiind înmormântată în Chişinău. Până în 1940, când Basarabia a fost anexată de URSS, Gimnaziul de fete a purtat numele principesei Dadiani. După un an de stăpânire sovietică, Chişinăul a revenit sub administraţie românească, iar gimnaziul a purtat, în perioada 1941-1944, numele Reginei Maria. Ocupând din nou Basarabia, sovieticii au desfiinţat gimnaziul, stabilind în această clădire sediul Comitetului Central al Partidului Comunist al RSSM, între anii 1945 şi 1970. În perioada 1970-1988, aici şi-a desfăşurat activitatea Muzeul de Istorie a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice din Republica Sovietică Socialistă Moldovenească. În cele din urmă, din 1989, s-a mutat aici Muzeul Naţional de Artă al Moldovei, care avea la bază colecţia Pinacotecii Municipiului Chişinău, fondată în 1939, din iniţiativa sculptorului Alexandru Plămădeală şi a pictorului francez, stabilit la Chişinău, Auguste Baillayre. Acesta din urmă a devenit şi primul director al noii instituţii culturale.

Muzeul are două intrări, una pe Strada 31 August, iar cealaltă pe Strada Puşkin. Am intrat mai întâi pe cea din 31 August, plătind 10 lei moldoveneşti, pentru a vizita două expoziţii temporare, găzduite de această aripă a muzeului. Am vizitat întâi o expoziţie de desene ale lui Ilie Bogdesco, artist născut în raionul Râbniţa, care şi-a petrecut cea mai îndelungată perioadă a vieţii la Chişinău, stabilindu-se apoi, ca profesor la Academia de Arte, la Sankt Petersburg, unde a şi murit, în anul 2010. Am văzut apoi o expoziţie temporară a unui pictor contemporan ucrainean, Anatoli Melnic, ale cărui câteva zeci de pânze erau grupate într-o serie, intitulată "Cazacul Mamai". În toate aceste tablouri, apare, în diferite ipostaze, un personaj ce poartă mustaţă şi capul ras, cu nelipsitul moţ, elemente specifice straşnicilor războinici care au fost cazacii.

A trebuit apoi să ieşim din clădire, pentru a intra, cu acelaşi bilet, pe cealaltă cale de acces, prin Strada Puşkin. În această latură se află expoziţiile permanente ale muzeului. Am vizitat, mai întâi, expoziţia de artă religioasă, care cuprinde peste 100 de icoane şi alte obiecte de cult, datând din secolele XVI-XIX. Cea mai veche icoană datează din secolul al XVI-lea, fiind numită "Maica Domnului Hodighitria", întrucât tipul său iconografic corespunde cu cel al unei icoane făcătoare de minuni, de la Mănăstirea Hodegon din Constantinopol. Celelalte icoane, din secolele XVIII-XIX, prezintă o serie de diferenţe, în funcţie de provenienţa lor. Astfel, pe lângă icoanele ce respectă canoanele tradiţionale, de provenienţă bizantină, sunt şi icoane pictate de meşteri populari, care au un caracter rustic, cu un desen mai stângaci şi cu o serie de ornamente specifice lumii ţărăneşti. Un loc aparte îl ocupă icoanele ruseşti, care au un colorit mai deosebit şi o structură compoziţională mai elaborată.

Au urmat sălile în care se află colecţia de picturi şi sculpturi a muzeului. Vedeta incontestabilă era tabloul lui Nicolae Grigorescu, intitulat "Ţărăncuţă cu fuior pe cale", înfăţişând o scenă rustică, obişnuită pentru cel mai mare pictor român, o femeie torcând în timp ce îşi mână pe drum vitele şi mioarele. Tabloul este în proprietatea unui colecţionar din România, fiind încredinţat în custodie muzeului din Chişinău pentru un an. Celelalte opere de artă expuse aparţin, în general, unor artişti basarabeni sau care au trăit o parte a vieţii în Basarabia. Unul dintre aceştia a fost şi francezul Auguste Baillayre, cel care, în perioada interbelică, a fost profesor la Şcoala de Arte din Chişinău. Dintre picturile sale, mi-au atras atenţia mai ales portretele soţiei şi fiicei sale, precum şi o natură moartă cu peşti. Soţia sa, Lidia Arionescu-Baillayre, a fost şi ea pictoriţă, având şi ea expuse unele tablouri, printre care portretul unei tinere femei. Vladimir Ocuşco, un pictor rus stabilit în preajma lui 1900 la Chişinău, este autorul tabloului "La arat". Eugenia Malaşevschi, originară din părţile Sorocii, a fost eleva lui Repin, la Sankt Petersburg, şi are aici expuse mai multe tablouri, printre care şi un autoportret, cu o pălărie elegantă şi voal pe faţă. Sculptorul Alexandru Plămădeală, cel care a realizat monumentul lui Ştefan cel Mare din centrul Chişinăului, a fost şi pictor, realizând un autoportret din tinereţe, cu mustăcioară şi capul acoperit de o pălărie kaki. Dimitrie Sevastianov, pictor lipovean, născut la Tulcea, cu studii la Bucureşti, dar stabilit în Basarabia în 1940, are expuse un autoportret, cu pipa între dinţi, precum şi un tablou, cu două femei orientale, intitulat "Odalisce". Mihai Grecu, pictor basarabean format în România interbelică, dar consacrat în fosta Uniune Sovietică, are aici mai multe tablouri: "O zi de toamnă", "Cină în câmp", "Flori", "Moara veche". Nu lipsesc pictorii de origine evreiască, precum Sneer Cogan, cu "Portretul unui model", Moisei (Max) Gamburd, cu "Lichidarea analfabetismului", în stilul realismului socialist, sau Ada Zevin, cu tablourile "Femeie găgăuză", "Casa albastră" şi "Omagiu lui Bach". Dintre pictorii afirmaţi în perioada sovietică, îi menţionez pe Valentina Rusu–Ciobanu, cu "Fată la fereastră", "Invitaţie la joc", Igor Vieru, cu "Barbu Lăutaru", "Moară veche la Cernoleuca", sau Aurel David, cu "Amiază" şi "Culesul strugurilor".

În ceea ce priveşte sculptura, nu puteau lipsi lucrările lui Alexandru Plămădeală, cel care este socotit cel mai mare sculptor basarabean şi care a avut un rol decisiv în constituirea colecţiei ce a stat la baza muzeului. Dintre sculpturile sale, amintesc câteva realizate din lemn, cum ar fi portretul soţiei sale, Olga, "Nud de femeie", "Mulsul oilor". Unul dintre cei mai importanţi sculptori români prezenţi aici este Ion Jalea, cel care şi-a realizat operele doar cu mâna dreaptă, întrucât stânga şi-a pierdut-o în Primul Război Mondial. Am putut vedea aici două piese din bronz, intitulate "Burebista" şi "Arcaş odihnindu-se". Lazăr Dubinovschi, basarabean format în România interbelică, este foarte bine reprezentat aici, prin opere precum "Strâmbă-Lemne", în care cunoscutul personaj din poveşti îşi încearcă puterile în luptă cu un copac, sau portrete cum ar fi cele ale arhitectului Solominov sau a pictoriţei Ludmila Tonceva. La rândul său, Dubinovschi a fost subiectul unui portret, realizat de Valeriu Rotaru, discipolul său. Rămânând tot în sfera portretelor, le mai amintesc pe cel al lui George Enescu, realizat de Boris Caragea, sculptor originar din Balcic, format în perioada interbelică, dar dedicat apoi cu trup şi suflet artei comuniste, pe cel al lui George Bacovia, de Constantin Popovici, sau pe cel al poetei rusoaice de origine tătară Bella Ahmadulina, de Galina Dubrovina. Deosebit de frumoase sunt şi portretele intitulate "Cap de femeie" şi "Cap de moldoveancă", de Claudia Cobizev, elevă a lui Plămădeală.

Nu pot încheia fără a aminti şi obiectele de artă decorativă, realizate, mai ales, din ceramică şi sticlă, expuse în sălile muzeului. Deşi nu se poate compara, în ceea ce priveşte numărul exponatelor sau numele artiştilor, cu Muzeul Naţional de Artă al României sau cu Muzeul Brukenthal, Muzeul Naţional de Artă al Moldovei merită să fie vizitat, putându-ne oferi vreo jumătate de oră de călătorie printre artişti mai puţin cunoscuţi, dar care, uneori, ne pot surprinde tocmai prin ineditul lucrărilor lor.


[fb]
---
Trimis de Ovidiu istorie in 24.05.13 21:33:33
Validat / Publicat: 24.05.13 22:48:31
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în REP. MOLDOVA.
NOTĂ: Articol ARHIVAT (nu intră în calculul mediei acestei destinaţii)

VIZUALIZĂRI: 4707 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

3 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Ovidiu istorie); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P01 Cazacul Mamai, de Anatoli Melnic
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 8550 PMA (din 10 voturi)

ECOURI la acest articol

3 ecouri scrise, până acum

Ovidiu istorieAUTOR REVIEW
[24.05.13 21:36:32]
»

Vă rog să postaţi melodia asta

http://www.youtube.com/watch?v=DCIWI-rE-aY

----------------------

Rezolvat!

webmaster
[25.05.13 08:07:35]
»

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

webmaster26
[31.05.17 09:20:03]
»

Mutat în rubrica "Muzeele Chișinăului, CHIŞINĂU" (nou-creată pe sait)

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
1 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
Ovidiu istorie
Alte impresii din această RUBRICĂMuzeele Chișinăului:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.033813953399658 sec
    ecranul dvs: 1 x 1