ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 13.04.2018
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 12.11.15
STATUS: PRETOR
DATE SEJUR
APR-2018
DURATA: 1 zile
prieteni
6 AD. + 3 COPII -- v: 6, 6, 14

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
97.50%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 7 MIN

Un muzeu unic în țară

TIPĂREȘTE

Îmi doream de mult să văd și eu Dunărea, lucru care nu s-a întâmplat până acum, în aprilie 2018 când, la sugestia „părintelui AFA”, am ales să ne revedem cu câțiva colegi amatori de-a petrece sărbătorile Pascale la vecinii noștri sârbi, în orășelul de graniță Kladovo. Am fost cazați la hotelul Ðerdap (se pronunță Gerdap, litera Ð, specifică alfabetului sârb, este echivalentul lui Ge, la noi), dar aici n-am să scriu despre hotel, o voi face altă dată.

Pentru că noi nu suntem „motorizați”, am luat trenul până la Turnu Severin de unde, din gară, am fost „pescuiți” de colegi și prieteni dragi, care ne-au trecut pe malul sârbesc, până la hotelul mai sus pomenit. Pentru că mai aveam ceva timp la dispoziție, după ce ne-am ospătat cu un prânz bine gătit la unul din restaurantele de pe malul nostru, am avut timp să vizităm Muzeul Barajului Porțile de Fier 1. Acesta se află chiar în corpul barajului, sub drumul ce leagă cele două țări, între localitățile Gura Văii, pe malul nostru și Novi Sip, pe malul sârbesc.

Intrarea în muzeu costă 4 lei/pers. plus 10 lei, pentru pozele făcute doar obiectelor expuse în muzeu, nu și în spațiul turbinelor. (fiind loc strategic, acolo este interzis fotografiatul). Vizita durează cam 40 de minute și se face în grupuri nu prea mari, cam de 15–20 persoane, deoarece sunt două etape de vizitare. În prima parte se poate vedea muzeul propriu-zis, cel de la nivelul terenului. Pentru etapa a doua se coboară, cu un lift, la o adâncime de cca 20 metri.

Pe panoul executat din plăci de marmură, aflat la intrare, sunt inscripționate date referitoare la acest sistem hidroenergetic și de navigație. Putem citi că lucrările au început în anul 1964 și că s-au terminat în 1971, când a și fost inaugurat, în prezența celor doi conducători ai celor două țări, România și Iugoslavia. Din documentarea pe net, de acasă, aflu că discuțiile pentru realizarea acestui baraj s-au purtat încă din anul 1955, când Președintele Consiliului de Stat al R. S. R. era Gheorghe. Gheorghiu. Dej.

Ideea amenajării acestui potențial al Dunării aici, la Porțile de Fier, a aparținut, încă din anul 1922, unui inginer român, hidro-energeticianul Dorin Pavel. Acesta a absolvit Politehnica din Zurich și s-a întors în țară pentru a întocmi trei scheme de amenajare a barajului. De una din aceste scheme s-a ținut cont atunci când Dej i-a prezentat lui Iosip Broz Tito, liderul Iugoslaviei, ideea exploatării potențialului hidroenergetic al Dunării, dar și de îmbunătățire a navigației și de control a inundațiilor. În anul 1956 s-a decis, de către ambii lideri de atunci, într-un acord absolut, demararea lucrărilor.

Pentru realizarea lor, din păcate, a trebuit să fie sacrificate, pe ambele maluri, mai multe așezări, printre care, la noi, insula Ada-Kaleh care se găsea la circa 3 Km în aval de Orșova și care ne aparținea, în urma conferinței de la Lausanne, din anul 1922, și unde trăiau aprox. 600 de turci. Era o insulă mică, de aprox. 2 Km lungime cu o lățime de 500 m, dar un renumit punct turistic, atât pentru noi, românii, cât și pentru cei care veneau din croazierele de pe Dunăre, cu prețuri mici, neimpozitate. Erau foarte apreciate dulceața și uleiul de trandafiri, dulceața de smochine, dar și rahatul turcesc și tutunul. S-a încercat reclădirea obiectivelor istorice de pe insulă în avalul Dunării, după baraj, pe insula Șimian, dar lucrările nu s-au finalizat și locuitorii ei au fost nevoiți să se mute, care pe unde au putut în țară, în Dobrogea noastră, sau să emigreze în Turcia. Acum insula se află sub apele Dunării, iar pe insula Șimian, zidurile ce-au încercat să aducă aminte de Ada-Kaleh sunt părăsite și stau să cadă.

Am intrat în muzeu după ce grupul de dinaintea noastră a ieșit și, după ce am plătit biletele am fost lăsați, cam o jumătate de oră, să vizităm muzeul și să facem poze. Am putut vedea, în vitrine de sticlă, obiecte ce au aparținut vechilor locuitori ai acestor locuri, descoperite în urma săpăturilor arheologice, precum obiecte de ceramică din paleolitic și din epoca fierului. Cam pe la jumătatea muzeului am admirat un interior turcesc, așa cum arăta, probabil, cel al unui locuitor al insulei Ada-Kaleh. Nu lipsește caftanul cusut manual și fesul turcesc, ibricele din cupru pentru cafea, dar nici frumoasele broderii cusute pe pânză. Se mai pot admira costume tradiționale din zonă, îmbrăcate pe manechine, precum și o moară de apă cu ciutură, executată din lemn. Tot în vitrine de sticlă am admirat și câteva exemplare împăiate ale unor păsări și animale de apă ce se află în zona Porțile de Fier. În jumătatea a doua a muzeului, pe un coridor lung ce duce la lift sunt afișate, pe pereți, panouri luminate din interior, cu imagini ale construcției barajului, pe etape. Am fotografiat cât am putut, pentru că știam că jos, în sala turbinelor, nu am voie să fac poze.

După ce-am parcurs tot muzeul, doamna muzeograf ne-a invitat să coborâm cu liftul ca să vedem și Sala Turbinelor. Am aflat, din expunerea doamnei, următoarele lucruri:

- sistemul hidrocentralei este compus din două centrale hidroelectrice, una pe malul sârbesc, alta pe malul nostru și sunt despărțite de barajul deversor, care are o lungime de 441 m și 14 guri de deversare;

- înălțimea barajului este de 74 m, iar lacul de acumulare este format din peste 2 miliarde de metri cubi de apă;

- zidul care oprește forța uriașă a apei are, la nivelul la care ne aflăm noi acum, în dreptul grinzii de deasupra capetelor noastre, 30 m grosime, iar jos de tot la partea inferioară, 70 m grosime;

- turbinele se află sub nivelul lacului de acumulare, din amonte, la o adâncime de circa 30 m; acestea sunt de tip „Kaplan” și are, fiecare, o putere instalată de 195 MW; trei din ele sunt importate de la ruși, altele trei sunt românești, făcute la Reșița;

- fiecare turbină are 20 m înălțime și o greutate de 3860 tone;

- debitul de apă ce trece prin fiecare turbină este de 800 metri cubi/sec. ;

- toate cele șase turbine produc 15% din energia țării și 50% din procentul total de hidroenergie, producând o capacitate anuală de peste 6 miliarde kWh.

Toată această energie uriașă produsă de turbine, este trimisă la transformatoarele de mare putere, șapte sau opt la număr (nu rețin exact câte), care se văd amplasate pe o platformă exterioară și, apoi, printr-un sistem sofisticat, despre care nu știu mare lucru, introdus în sistemul național de energie electrică a țării. Nu am avut voie să facem poze afară acestei rețele, fiind, ca și sala turbinelor, considerate obiective strategice ale țării și aflate sub pază.

Tot ce ne-a spus doamna muzeograf despre partea noastră se regăsește identic, ca într-o oglindă imaginară pusă pe axul deversorului, și pe malul sârbesc, beneficiile potențialului energetic al întregului ansamblu fiind împărțite în mod egal, între noi și sârbi. Supravegherea funcționării se face de noi atât pentru turbinele noastre, cât și pentru cele ale sârbilor, și invers. Comunicarea între noi și sârbi se face mai mult în limba română, pe care sârbii o cunosc destul de bine. Nu poate fi vorba de furt de energie, turbinele trebuind să funcționeze tot „în oglindă”, astfel: dacă una din turbine se defectează, indiferent de pe care mal, automat trebuie să fie oprită cea de pe malul celălalt, spre a nu dezechilibra funcționarea corectă a celor două hidrocentrale. Nu au fost niciodată dispute pe tema funcționării întregului ansamblu, armonia între noi și sârbi fiind bine știută.

Am plecat din muzeu mai „bogați”, după ce am văzut și auzit despre această megaconstrucție care s-a realizat cu mulți bani, dar care a schimbat și destine ce-au eșuat în drame, uneori. Din punctul meu de vedere cred că toate aceste sacrificii au meritat să fie făcute, în favoarea obținerii unui procent major de energie pentru ambele țări.

Pentru cei care sunteți în trecere spre Orșova, sau care vă întoarceți dinspre Banat, vă recomand să nu treceți pe lângă Baraj, ocolindu-l. Opriți-vă și la „Muzeul Barajului de la Porțile de Fier 1”! Veți rămâne impresionați de tot ce este acolo. Nu costă mult și vizitarea lui durează puțin!


[fb]
---
Trimis de doinafil in 13.04.18 16:59:28
Validat / Publicat: 13.04.18 18:39:49
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în DROBETA TR SEVERIN.

VIZUALIZĂRI: 1666 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

11 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (doinafil); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P12 12. Cusături manuale pe pânzele folosite în căminele turcești.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
[900 PMA] [450 PMA]
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 30350 PMA (din 32 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

11 ecouri scrise, până acum

webmaster45 [13.04.18 18:38:37] »

Mutat, la reorganizare, în rubrica "Portile de Fier, DROBETA TR SEVERIN" (deja existentă pe sait)

[Rubrica inițială: Descoperă Clisura Dunării]

diacrys* [13.04.18 19:05:34] »

Chiar ma intrebam despre ce o sa scrieti .

Nu am avut idee ca in zona aceea, care parea destul de industriala, era un muzeu asa de interesant. Felicitari, un review util si foarte detaliat!

Dan&Ema [13.04.18 20:14:31] »

@doinafil:

Pentru ca ai vorbit de baraj, nu pot sa nu iti adresez o intrebare de baraj:

Ce latime are Dunarea? ????

Unde?

A) La Taverna Sarbului

B) La baraj

C) La Hotel Djerdap

? ????????

Lasand pariurile noastre deoparte, ma bucur ca nu m-ati boscorodit ca v-am adus la acest muzeu.

Mie mi-a placut enorm si il recomand cu toata convingerea.

Felicitari! Numai de bine!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
doinafil [13.04.18 20:31:32] »

@Dan&Ema: Nu te-am boscorodit deloc, Dane, ba dimpotrivă, mă bucur că ți-am urmat sfatul, împreună cu toți cei care am mers la muzeu cu tine.

Tu l-ai văzut și anul trecut, cu toate astea n-ai pregetat să mai mergi și cu noi, plătind iarăși taxe de intrare și fotografiere.

Imaginile de acolo vor rămâne mereu în mintea mea, într-un „sertăraș” cu valori speciale. M-a impresionat tot ce-am văzut și auzit acolo, mai ales despre sala turbinelor!

În inima mea vei ocupa mereu un loc aparte, pentru familia ta frumoasă, dar și pentru generozitatea ta!

Îți mulțumesc pentru tot!

Dan&Ema [13.04.18 20:38:40] »

@doinafil:

Cand rezonam asa cum o facem noi, totul vine natural. Eu ma bucur de bucuria prietenilor mei.

Muzeul de la Portile de Fier I ocupa un loc in albumul meu select si imi place sa prezint albumul prietenilor, precum tie, lui Mihai si a celorlalti care m-ati urmat. La intoarcere nu am fi putut sa il vizitam.

Lucrurile au fost randuite sa il putem vizita cu putin inainte de ora inchiderii.

Referitor la impartasirea albumului de colectie, asa am facut si cand am vizitat a doua si a treia oara Muzeul BNR spre exemplu.

Numai de bine! Felicitari!

doinafil [13.04.18 20:45:48] »

@webmaster45: Mulțumesc, e foarte binevenită mutarea!

doinafil [13.04.18 20:55:55] »

@diacrys: Mulțumesc de ecou și vot, @diacrys!

Abia azi am reușit să postez articolul, credeam că nu mai am pozele de la muzeu. Pe cele făcute cu un alt aparat, la Kladovo, le-am „pierdut”, mai bine zis le-am „dilit” din aparat, ca bleaga, înainte de-a apuca să le descarc în computer. Asta este! Voi fi mai atentă pe viitor!

Să ai un week-end cu soare și plimbăreli!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
iulianic CONS. ONORIFIC AFA / ROMÂNIA [14.04.18 20:20:58] »

@doinafil:

... vă recomand să nu treceți pe lângă Baraj, ocolindu-l. Opriți-vă și la „Muzeul Barajului de la Porțile de Fier 1”! Veți rămâne impresionați de tot ce este acolo.

Ei, uite că noi am trecut pe baraj și pe lângă muzeul lui și nu l-am vizitat! Așa a fost să fie. La venire era prea târziu, iar noi extenuați de drum, iar la întoarcere aveam alte planuri.

Mă bucur că ai scris (și ai scris convingător), că ne-ai spus ce putem vedea acolo și poate că vom merge și noi cu proxima ocazie. Mi-au plăcut pozele care amintesc de viața pe insula înghițită de ape și am studiat îndelung imaginea podului lui Traian. Acum 4 ani am văzut piciorul podului lui Traian de la Kladovo, iar anul acesta - cu greu - am reușit să văd piciorul podului lui Traian de la Turnu Severin. Am mai văzut macheta unui fragment de pod (doar o arcadă) amplasată într-o intersecție în Turnu Severin.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
doinafil [14.04.18 22:22:33] »

@iulianic: Mulțumesc frumos pentru ecou și vot, Iulia! Mă bucur că ți-a plăcut review-ul meu!

Și eu am rămas impresionată de tot ce am văzut acolo, de forța uriașă a apei. Am văzut și noi bucata (reconstituită) de

pod al lui Traian, în acel sens giratoriu din Turnu Severin. Era frumos podul, elegant, suplu, cel puțin așa mi se pare din poza veche a lui.

Mă bucur că ați putut vedea Negotinul, la întoarcere!

Să aveți un an cu multe călătorii frumoase, ca să ai ce ne povesti!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
mihaelavoicu [16.04.18 07:19:35] »

Frumos! Nu am văzut poze vechi cu insula Ada-Kaleh în muzeu. la vremea noastră era și o melodie.

Felicitări și numai bone!

doinafil [16.04.18 12:25:08] »

@mihaelavoicu: Era numai o poză, vedere aeriană.

Da, îmi amintesc de cântec, știu și melodia, iar textul era despre o iubire între doi tineri, el luntraș român, Dragomir, ea turcoaică, Aishe. Părinții ambilor se opun iubirii tinerilor și cei doi aleg să se arunce în valurile Dunării. Peste mulți ani, o altă pereche tânără, ca și prima, învinge prejudecățile părinților și-și unesc destinele. Este un cântec frumos, cred că Gigi Marga îl cânta.

Mulțumesc de ecou și vot!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
5 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
Dan&Ema, diacrys*, doinafil, iulianic, mihaelavoicu
Alte impresii din această RUBRICĂPortile de Fier:

    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.072343111038208 sec
    ecranul dvs: 1 x 1