ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 28.03.2018
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Piatra-Neamţ
ÎNSCRIS: 07.09.15
STATUS: SENIOR
DATE SEJUR
MAR-2018
DURATA: 2 zile
cuplu fara copii
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 7 MIN

Țara vinurilor

TIPĂREȘTE

Reuniunea AFA din anul 2018, desfăşurată la Alba Iulia în perioada 16-18 martie, a inclus în program şi o vizită la cramele unor podgorii din Podişul Târnavelor. Indiferent dacă sunt producători mari sau mici de vinuri, prin acest proiect – aflat încă la debut – ei urmăresc să se facă cunoscuţi şi să îşi promoveze produsele după un model care în Occident are o îndelungată tradiţie.

În această excursie am fost însoţiţi de un ghid, el însuşi un mic producător de vinuri din zonă (deţine 4 ha de vie) iar faptul că şi-a sacrificat o zi de lucru pentru a ne fi alături mi s-a părut a fi dovada unei serioase implicări şi o premisă de reuşită a proiectului.

Iniţial, cu denumirea de Weinland (Ţara Vinului) saşii desemnau doar Podgoria Alba Iulia, delimitată la est şi la vest de râul Mureş şi de munţi iar la sud şi la nord de localităţile Vinţul de Jos şi Stremţ, pentru ca în prezent denumirea să se extindă şi asupra podgoriilor Aiud, Sebeş-Apold şi Târnave. Producătorii mari şi mici din Ţara Vinului şi-au creat şi o pagină web destul de interesantă – taravinurilor.ro – ce dovedeşte încă o dată cât de mult se implică în proiect.

Prima oprire a fost, fireşte, la Podgoria Jidvei care, cu cele 2500 ha ale sale, nu este doar cea mai mare din zona Podişului Târnavelor, ci şi cea mai mare podgorie din Europa deţinută de un particular. Este proprietatea familiei N, cei care au cumpărat în anul 1998 ce mai rămăsese din „Perla Târnavei Jidvei”; şi din fiicele lui C.N, Ana şi Maria, care în viitor vor prelua conducerea afacerii.

La cramă am fost întâmpinaţi de dl. L:N – care, deşi a împlinit 88 de ani, dă dovadă de o vitalitate şi de o bună dispoziţie debordante – iar explicaţiile le-am primit de la dl. I. B, oenologul principal al podgoriei. Aşa am aflat că în cramă s-au investit 6 milioane de euro iar rezultatele sunt vizibile: se pot prelucra 40 de tone de struguri zilnic iar procesul de fermentare, limpezire, copăşire etc. sunt dirijate pe calculator, vinul fiind depozitat în rezervoare enorme din inox, în care temperatura internă este controlată şi sunt conectate între ele, astfel că vinul poate fi transvazat fără a intra în contact cu aerul.

Podgoria Jidvei este situată la o altitudine cuprinsă între 200 şi 500 m şi are o expunere sudică, producând vinuri albe, în special Savignon blank, Fetească regală, Chardonay, Muscat Ottonel, Feteasca albă, Traminer, Pinot gris, încadrate în gamele Castel, Tezaur, Grigorescu, Owner’s Choice şi Mysterium– iar din anul 2012 produce şi două varietăţi de vinuri ce poartă numele nepoatelor lui L.N, Ana şi Maria.

Vinurile albe sunt specifice întregului Podiş al Târnavelor datorită caracteristicilor solului şi particularităţilor climei, cu mai puţine zile însorite pe an. Schimbările climatice din ultimii ani par a favoriza însă şi soiurile de struguri negri, care au nevoie de mai multe zile cu soare pentru maturizarea lor deplină, astfel că recent s-au plantat şi câteva hectare cu astfel de soiuri.

Degustarea de vinuri s-a făcut în hrubele castelului Bethlen-Haller din Cetatea de Baltă, care este emblematic pentru Podgoria Jidvei şi de aceea apare pe toate etichetele vinurilor produse aici.

Istoria castelului este tumultoasă – construit în sec. XVI de către Mikloş Bethlen, care a fost un timp şi cancelar al Transilvaniei, la începutul sec. XVII a intrat în posesia lui Eugen Haller, care l-a renovat pentru a semăna cu castelul Chambord de pe Valea Loarei. De atunci a trecut prin mâinile mai multor familii de nobili prin moştenire, donaţie sau pentru că a fost pur şi simplu pierdut la cărţi. În perioada comunistă a adăpostit sediul IAS Jidvei iar după 1989 a făcut parte din patrimoniul societăţii „Perla Târnavei Jidvei”, el ajungând astfel în anul 1998 în proprietatea familiei Necşulescu, la pachet cu activele societăţii. La acea dată castelul era deja revendicat de moştenitorii ultimului proprietar, astfel că familia N a trebuit să mai plătească 500.000 de dolari pentru a deveni proprietara necontestată a castelului.

În prezent castelul nu este deschis circuitului turistic ci este folosit ocazional la promovarea vinurilor Podgoriei Jidvei, însă lucrările de renovare sunt aproape terminate. Turiştii ar avea ce admira aici – armuri, arme, blazoane, picturi în ulei ale membrilor familiei Haller, o colecţie de ceasuri, şemineul original ce încălzeşte prin perete întreg castelul. Familia N mai deţine şi castelul din Sânmiclăuş, aflat la 14 km distanţă, care a aparţinut la un moment dat grofului Haller Jeno, care avea în proprietate şi castelul din Cetatea de Baltă. De aici s-a născut legenda potrivit căreia cele două castele ar fi legate între ele printr-un tunel subteran.

Mărturisesc faptul că după degustarea de vinuri am rămas foarte plăcut impresionat de produsele Podgoriei Jidvei. După 1989 au apărut mulţi producători noi iar faţă de vinurile din perioada comunistă aveam o anume reticenţă întrucât cele ce puteau fi achiziţionate atunci prea semănau între ele şi nu păreau a fi naturale; chiar şi consumatorii înrăiţi se plângeau că ar fi „de paie”. Cred că ni s-au oferit spre degustare cel puţin 6-7 varietăţi de vinuri iar la plecare fiecare dintre noi a primit în dar de la dl. L N câte o sticlă de Fetească regală.

Poate mai trebuie adăugat faptul că dl. L.N este un adevărat binefăcător pentru nevoiaşii din zonă – un fel de Becali, dar fără fanfaronada şi dorinţa de publicitate a acestuia din urmă. Numai că, aşa cum se întâmplă de obicei, nevoiaşii s-au obişnuit să primească fără să muncească, aşa că dl. L.N a trebuit să îşi mai rafineze metodele de ajutorare pentru a nu încuraja lenea.

Excursia a continuat spre Aiud şi Ciumbrud, la cramele unor mici producători: [***] şi, din păcate, drumul oferă priveliştea unor munţi dezgoliţi, asemenea unui peisaj selenar, care nici măcar ca păşuni montane nu contează şi unde programul naţional de reîmpădurire ar avea ce lucra.

Pentru că nu puteam vizita toţi aceste crame, ne-am împărţit în patru grupe, noi fiind repartizaţi în grupa care a vizitat crama producătorului I.I.

Trebuie spus că micul producător de vinuri este cel ce deţine o podgorie cu o suprafaţă redusă – de la câteva hectare la câteva zeci de hectare – nu cel care face vin după ureche, din strugurii culeşi din grădină. Crama d-lui Iepure Ioan semăna mult cu cea de la Jidvei, doar că de proporţii mult reduse. Produce cam aceleaşi sortimente de vinuri iar diplomele de pe culoarul cramei constituie dovada că şi micii producători sunt interesaţi de calitate. Mulţi dintre ei însă nu îşi valorifică vinul în baza unor contracte încheiate cu distribuitori, ci şi-l vând singuri unei clientele formate în timp, care cumpără cantităţi mai mari pentru diverse evenimente – nunţi, botezuri, aniversări etc.

Aşa procedează şi d-nul I.I şi nu duce lipsă de clienţi; şi din grupul nostru au fost clienţi ocazionali, care nu s-au mulţumit cu cei 2 litri de vin de persoană pe care ni i-a oferit cu generozitate. El produce şi un coniac din vin foarte bun şi foarte convenabil – 30 lei litrul.

În fine, ultima oprire a fost la crama Logos din Aiud a d-nului A.E, unde am şi mâncat de prânz contra cost, servirea mesei fiind stabilită din timp de organizatorii AFA. De fapt, la toate cramele ni s-au servit aperitive pentru ca degustarea vinurilor să meargă mai bine.

Crama Logos din Aiud este situată la subsolul fostului liceu vinicol înfiinţat la sfârşitul sec. XIX iar profesorii acestuia erau plătiţi în principal în natură şi trebuiau să îşi valorifice singuri vinul primit drept salariu. Din acea perioadă au rămas câteva butoaie de stejar imense – de peste 5 mc – care, din cauza dimensiunilor lor au trebuit asamblate la faţa locului şi sunt folosite şi astăzi.

Am degustat şi aici vreo 4 sortimente de vinuri şi pot să spun că nu mi s-au părut cu nimic mai prejos decât cele degustate în cursul zilei şi pot sta cu cinste pe rafturile unor magazine de specialitate.

Această excursie mi-a reamintit faptul că într-un concediu petrecut în Austria am vizitat regiunea Wachau, situată pe cursul Dunării şi care, datorită particularităţilor microclimatului local, favorizează cultivarea viţei de vie. Vinurile produse aici sunt însă inferioare celor de la noi însă modul de organizare a viticultorilor austrieci şi modul cum îşi promovează ei produsele sunt admirabile, iar viticultorii din Ţara Vinului par a urma şi ei acest model de succes.


[fb]
---
Trimis de marimag in 28.03.18 16:18:03
Validat / Publicat: 28.03.18 17:47:33
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în ALBA IULIA.

VIZUALIZĂRI: 1146 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

9 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (marimag); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P08 În crama Logos din Aiud
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 27200 PMA (din 28 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

9 ecouri scrise, până acum

webmaster26
[28.03.18 17:45:22]
»

@marimag: Pe AmFostAcolo nu acceptăm postarea în clar a informaţiilor cu caracter personal (nume, numere de telefon, adrese de mail, etc). Aceste info se pot trimite/primi însă prin mesaje private, destinatarul primind aceste mesaje în aceeaşi căsuţă de mail în care primeşte şi înştinţările despre ecouri.

Pentru a transmite un mesaj personal: click pe linkul "mesaj pers" afişat la fiecare ecou, lângă username (ori click pe username, apoi - în fereastra nou-deschisă - pe linkul "trimite mesaj pers").

Notă: Este necesar ca destinatarul să aibă bifată opţiunea ACCEPT PRIMIRE MESAJE DE LA CEILALŢI UTILIZATORI. Opțiunea se poate seta/deseta din secțiunea CONTUL MEU.

===

Mutat, la reorganizare, în rubrica "'Excursii opționale' din / prin zona Albei, ALBA IULIA" (deja existentă pe sait)

[Rubrica inițială: BUFFER CĂLĂTORIE]

elviramvio
[28.03.18 17:59:53]
»

@marimag:

Frumos și documentat articol! Ați fost și puțin mai norocoși dacă ați primit vin gratis, mă bucur că v-a plăcut.

Noi avem deja în plan să ne întoarcem pe acel traseu, la micii producători...

Din păcate la Jidvei nu poți pătrunde ușor la degustări, oricum sunt mai scumpe, probabil că nici castelul nu va fi mereu deschis publicului obișnuit, așa cum nici cazările acolo, din câte am aflat, nu sunt pentru oricine.

Testosu'
[28.03.18 19:18:27]
»

@marimag: O excursie faina in Tara Vinului.

Iar grupul care a vizitat la Ciumbrud crama Iepure a fost, se pare, cel mai norocos. ????

Nu numai ca fiecare persoana a primit din partea gazdei 2 litri de vin, din soiul ce mai premiat, ci a beneficiat si de o primire calda a gazdei, se vedea ca ii face placere sa ne aiba oaspeti, sa stam la palavre, ar fi dorit sa ne arate si instalatia de distilare, unde producea acel coniac de calitate si acea palinca de caise de nota 10+, dar timpul lucra in defavoarea noastra.

Lucru ce se pare ca nu prea s-a intamplat pe la ceilalti mici producatori vizitati in Ciumbrud.

Aici se pare ca mai au de lucrat organizatorii acestei excursii, daca doresc sa aiba succes pe viitor.

La fel mai au de revizuit si modul de servire al mesei in cazul in care mai au un grup numeros de turisti si doresc sa-i "hraneasca" in crama Logos.

Fiind o excursie pilot si cu turisti cu "greutate" cu impact mare de promovare, ar fi trebuit, dupa parerea mea, sa depuna mult mai mult efort de organizare impecabila a excursiei.

Sa nu fiu inteles gresit, eu/noi ne-am simtit minunat in excursie, dar probabil ma simteam minunat chiar daca ma plimba si pe o miriste de grau. ????????

Floria CONS. ONORIFIC AFA / ROMÂNIA
[28.03.18 21:00:51]
»

@Testosu : Călătorii din cele doua microbuze au fost oaspeţii domnului Papp Peter din Aiud, Pivniţa Papp Peter aflându-se foarte aproape de centrul Aiudului şi de Crama Logos. Am fost şi noi foarte bine primiţi de doamna şi domnul Papp, oameni de toată isprava, amabili şi ospitalieri. Am degustat vinuri excelente, unele dintre ele premiate în Ungaria. Nu am primit vin cadou dar ne-am cumpărat pentru acasă, preţul de 15 lei sticla mi s-a părut acceptabil având în vedere calitatea deosebită a vinului. Soţul meu a dăruit una din sticlele cumpărate unui prieten care a fost încântat dar şi un pic dezamăgit când a aflat că vinurile domnului Papp nu pot fi găsite în marile magazine.

Având în vedere că beau sau mai bine zis, gust foarte rar vinul şi orice altă băutură alcoolică nu mă aşteptam să-mi placă atât de mult excursia în Ţara Vinurilor dar am fost încântată. Desigur, la Crama Logos au fost unele bâlbâieli din partea gazdelor dar am înţeles că aceasta excursie a reprezentat o premieră, aşa că i-am iertat!

Să ne revedem cu bine!

Testosu'
[28.03.18 21:35:02]
»

@Floria: nu am fost nici eu prea explicit camd m-am referit la primirea musafirilor de catre micii producatori.

Adevarat ca nu toti ceilalti 3 producatori au fost oarecum "neprimitori", ci doar o parte (mentionez ca aceasta concluzie am tras-o doar dupa reactiile colegilor din autocar, nefiind participant direct).

Raman la parerea ca excursia, mai ales ca era premiera, trebuia un pic mai atent pregatita de ghizi, de fapt mai profesionist gestionata pe parcurs, din mers, aici dovedindu-se maestria unui ghid experimentat.

Castigul major era al lor!

Suportul/ajutorul in cazul acesta particular al excursiei organizate in Tara Vinului era de fapt in sens invers: de la AFA si membrii AFA catre ghid si portofoliul sau de excursii.

Unde poti gasi o promovare cu atata deschidere, sub umbrela/amprenta AFA.

Este ca o certificare a unui produs. ????

Important este ca ne-am simtit bine, a fost frumos si merita subliniat inca odata efortul deosebit al echipei de "regizori" AFA in organizarea acestei Intalniri AFA de la Alba. ????????????

marimagAUTOR REVIEW
[29.03.18 17:59:36]
»

@elviramvio: Multumesc pentru aprecierea data articolului pe care nu as fi avut ocazia sa il scriu daca nu mergeam in excursia la organizarea careia, din cate am inteles, ati contribuit din plin.

marimagAUTOR REVIEW
[29.03.18 18:14:56]
»

@Testosu : Cred ca pana la urma am fost cu totii castigatori, cei care am mers în excursie. M-am bucurat sa văd o idee pusă în operă, chiar dacă mai sunt detalii de pus la punct. Dl Iepure a fost intr-adevar generos, dar daca fluxul de vizitatori va creste, nu cred ca isi va mai putea permite. Nici in Toscana când am fost într-o astfel de excursie nu am primit decât gustări, dar ne-au placut vinurile degustate și le-am căutat și în țară. Acum am prins din nou gust de vinuri românești!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Testosu'
[29.03.18 21:16:10]
»

@marimag: Nu pe generozitatea gazdei am dorit sa concentrez ecoul/ecourile mele! ????

balasa violeta
[02.05.18 13:28:12]
»

Excursia a fost minunata! Am fost incantata si multumesc organizatorilor!

Am fost necajita si la castelului Bethlen-Haller si la Crama Logos din Aiud am fost peste zece persoane care am privit la ceilalti cum mananca si degustaEste o senzatie greu de suportat si pentru cei care mananca si pentru cei care stau in spatele lor si asteapta sa le vina randul... foame ne era tuturor...

Acest lucru s-a intamplat din cauza celor care nu s-au inscris dar au venit

Stiu despre ce vorbesc, n-au avut nici-o jena si au fost peste tot fruntea!

Imi cer scuze, am o varsta si caut sa evit astfel de situatii!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
5 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
balasa violeta, elviramvio, Floria, marimag, Testosu'
Alte impresii din această RUBRICĂ'Excursii opționale' din / prin zona Albei:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.057721853256226 sec
    ecranul dvs: 1 x 1