ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 05.08.2011
  • *) Email NEFUNCȚIONAL
  • --- M ---
    GR. VÂRSTĂ: 30-40 ani
    DIN: Cluj-Napoca
    ÎNSCRIS: 10.07.09
    STATUS: PREMIUM
    DATE SEJUR
    JUN-2011
    DURATA: 1 zile
    cuplu fara copii
    2 ADULȚI

    GRAD SATISFACȚIE
    CADRUL NATURAL:
    80.00%
    Mai degrabă mulțumit

    NOTARE MEDIE REZULTATĂ
    80.00%

    AUTORUL ar RECOMANDA
    această destinaţie unui prieten sau cunoscut
    TIMP CITIRE: 5 MIN

    Nicosia - Calatorie in timp

    Ilustrație video-muzicală
    Turkish Delight - Medwyn Goodall
    TIPĂREȘTE

    Din sejurul nostru in Cipru am dedicat una din zile Nicosiei, singurul oras din lume, capitala pentru doua tari, asa cum se lauda cipriotii. De fapt am impresia ca se lauda doar turcii din partea de nord, cipriotii avand doar regrete din cauza impartirii insulei. Dar ma rog, ce stiu eu?

    Desi intentionam sa vizitam multe obitective din Ciprul de Nord, sfaturile celor care ne-au inchiriat masina ne-au facut sa ne limitam intrarea pe teritoriul autoproclamatei Republici Turce a Ciprului de Nord doar in Nicosia, per pedes. N-as vrea sa imi sara nimeni la gat sa ma contrazica, sa imi spuna ca nu e nici un risc, pentru ca nu il pot combate. Discutia a fost cam asa: „... cei din nord n-au nimic cu voi romanii, sau cu turistii in general, insa tensiunile dintre turci si ciprioti mocnesc, iar masina e cu numere de Cipru, asa ca poate n-ar fi cea mai buna idee sa intrati pe teritoriul lor la volan. De asemenea, in caz de accident (nu neaparat grav), masina poate fi retinuta chiar si 30 de zile inainte de a fi returnata firmei de inchirieri. ” Tot ei ne-au sugerat sa lasam masina in Nicosia, de unde vom putea lua autocare spre orice destinatie din nord. E adevarat, ei isi protejau mai mult vehiculul decat aveau grija de noi.

    In cele din urma ne-am dus cu masina pana intr-o parcare din zona centrala a Nicosiei, dupa care am trecut granita pe jos in partea turceasca.

    Inainte cu vreo 10km de intrarea in oras, inca de pe autostrada (cum vii dinspre Limasol/Paphos), turcii isi semnaleaza prezenta: pe un deal in spatele orasului este pictat un steag IMENS al Ciprului de Nord (care e aproape identic cu cel al Turciei, doar ca sunt inversate culorile intre ele); steagul are probabil vreo 400-500 metri lungime si 200 metri inaltime, se poate vedea si pe Google Earth, pe directia nord fata de centrul capitalei.

    Un lucru poate mai putin cunoscut este ca desi granita intre cele doua tari are in jur de 200km, sunt doar cateva (parca 7) puncte de trecere a frontierei dintr-o parte in alta. Cel prin care am trecut noi, situat pe strada Ledra, este doar pietonal.

    Despre sudul Nicosiei... nimic de zis, nu ne-am propus sa vizitam ceva anume, asa ca am ramas doar cu ce am vazut din masina de pe autostrada pana in centrul orasului. Acea Ledra Street, unde ziceam ca e punctul vamal, se vrea un fel de Mariahilferstrasse a Nicosiei, o strada intesata de magazine si restaurante, cu cladiri frumoase si bine intretinute, plina ochi de turisti. Si totul se termina in vama...

    Trecerea frontierei a fost facila, de ciprioti am trecut fara sa se uite nimeni la noi, insa pe partea turca, dupa prezentarea pasapoartelor, ni s-a dat sa completam un formular pentru viza, formular care a trebuit sa il avem asupra noastra de-a lungul sederii in nord, si pe care a trebuit sa il returnam la iesire.

    Dupa ce scapi de formalitatile de rigoare si depasesti ghiseul politistilor de frontiera, prima senzatie care te incearca (cu putina imaginatie) este ca ai intrat in Milano. Recunosc, nu am fost in Milano, dar imi inchipui ca asa trebuie sa fie acolo, mai ceva decat pe Champs Elysee, adica esti inconjurat numai de magazine de firma, unul si unul: Boss, Armani, Gucci, Prada etc. , tot ce si-ar putea dori un foarte pretentios cumparator. Senzatia de Milano dispare insa repede, cand te apropii de marfa expusa si vezi calitatea si pretul. Revii cu picioarele pe pamant si realizezi ca de fapt ai ajuns de fapt in Turcia. Toata marfa e ca in bazarul din Istanbul. Dupa ce iesi de pe Ledra, incep niste stradute unde chiar si arata totul ca in bazar, cu gherete metalice, cu marfa pana in tavan, claie peste gramada.

    Lasand la o parte magazinele, cu marfa lor "totul la 10 euro", ai senzatia imediat cum treci granita in nord ca timpul a stat in loc. Din 1974 cand armata turca a invadat nordul Ciprului si insula s-a divizat, nu s-a schimbat mai nimic. In afara catorva cladiri renovate din apropierea vamei, in rest sunt case in paragina, sau daca parterul e bine intretinut, etajul e intr-o stare deplorabila. Pe strazi circula unele masini atat de vechi ca nici nu stiam ca au existat vreodata, motociclete antice, carucioare de transport marfa, tot ca in Istanbul, jale. E ceva greu de imaginat, o diferenta incredibila intre cele doua tari, parca o calatorie inapoi in timp de la o strada la alta.

    La terase se vinde, bine-nteles, bere Efes. Moneda oficiala e lira turceasca dar... turcu-i tot turc, accepta orice valuta vestica.

    In multime am vazut un tip care se plimba cu un dispozitiv (vazut doar in filme), pentru detectarea bombelor sau coletelor suspecte de sub masini; ne-au trecut fiorii dar in jurul nostru erau f multi turisti linistiti, atmosfera era de vacanta asa ca ne-am continuat raita. Apropo, in vama erau afisate fotografii facute la deschiderea punctului de frontiera Ledra, printre ele una in care militari ONU cautau mine de teren (vezi foto atasata).

    Am vizitat un han vechi (caravanserai), Buyuk Han, o constructie interesanta din secolul 16, plina azi de tarabe cu suveniruri si terase.

    In plin centru vechi, o corcitura arhitecturala te socheaza: o catedrala construita in cel mai pur stil gotic (iti aminteste de catedralele franceze), transformata brutal in moschee. Fosta catedrala romano-catolica Sfanta Sophia (ridicata prin secolul 13 peste ruinele unei biserici ortodoxe) a fost metamorfozata in cea mai importanta moschee a Ciprului de Nord, Selimiye Camii. Crucile au fost date jos si turnurile completate cu minarete; vitraliile, la randul lor, au fost inlocuite cu „zabrelele” albe (scuze, nu cunosc termenul corect) specifice moscheilor. O aratare foarte ciudata. Convertirea cladirii de la o religie la alta este asemanatoare celei din Istanbul (Hagia Sophia), dar totusi acolo nu este asa socanta diferenta intre cele doua stiluri arhitecturale.

    La sud de moschee exista o cladire, Bedesten, fosta biserica bizantina Sf. Nicolae, transformata de-a lungul timpului in biserica catolica, ortodoxa, apoi in depozit de cereale, piata acoperita, ca acum sa fie considerata monument istoric.

    In spatele moscheei, un restaurant cu specific (bine-nteles) turcesc isi primeste oricand clientii, astfel ca am putut savura un Efes in timp ce in difuzoare se auzea rugaciunea de amiaza a imamului.

    Ne-am limitat raita doar prin centru, pentru ca de cate ori deviam de la traseu si ajungeam pe niste stradute laturalnice, la vederea darapanaturilor si paraginilor ce ne inconjurau ne aminteam ca asa incep multe filme de groaza facute prin tari uitate de lume. Pur si simplu nu ne simteam confortabil plimbandu-ne printre case cu geamuri sparte, acoperisuri daramate si ganguri pline de gunoaie.

    Toata vizita in nord a durat maxim 4 ore si sunt convins ca ne-au scapat multe lucruri interesante. Poate vreodata, cine stie, cand lucrurile in Cipru vor intra pe un fagas normal, vom vizita mai multe si in partea turceasca a insulei. Pana atunci ramanem cu sudul (vezi review Cipru, dintr-un colt in altul).


    [fb]
    ---
    Trimis de crosbyx* in 05.08.11 11:42:16
    Validat / Publicat: 05.08.11 12:38:05
    INFO ADIȚIONALE
    • A fost prima sa vizită/vacanță în CIPRU
    NOTĂ: Articol ARHIVAT (nu intră în calculul mediei acestei destinaţii)

    VIZUALIZĂRI: 5039 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
    selectat ca MiniGhid AmFostAcolo
    SESIZEAZĂ
    conținut, limbaj

    5 ecouri scrise, până acum, la acest articol

    NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (crosbyx*); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
    Poze atașate (se deschid în pg nouă)
    P01 Buyuk Han - vedere de afara
    EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
    Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
    Puteți VOTA acest articol:
    PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 16850 PMA (din 17 voturi)
    NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

    ECOURI la acest articol

    5 ecouri scrise, până acum

    webmaster
    [05.08.11 12:37:11]
    »

    Review-ul a fost selectat drept MiniGhid AmFostAcolo, pentru aceasta destinatie.

    webmaster13
    [05.08.11 15:44:47]
    »

    Melodia postata se poate schimba!

    Cristian_h*
    [05.08.11 15:49:25]
    »

    foarte interesant, in partea turca cum se circula, pe dreapta sau pe stanga?

    crosbyx*AUTOR REVIEW
    [05.08.11 19:04:55]
    »

    In nord se circula la fel ca in sud, adica pe stanga.

    Trebuie sa recunosc ca mi-am pus si eu aceasta intrebare inainte de a ajunge in Nicosia. Turcii ar fi fost muuult prea ciudati daca ar fi impus circulatia pe dreapta pe jumatate de insula; ar fi creat un haos de nedescris.

    TraianS
    [06.08.11 10:40:02]
    »

    Pacat ca nu ai vizitat mai mult din partea de nord. Vizitand doar partea de langa Ledra e foarte usor sa-ti faci o idee gresita despre Ciprul de Nord.

    Vama prin care ai trecut, cea de la Ledra Street; Lokmaci in turceste, a fost deschisa pe 3 aprilie 2008. A fost a sasea vama care s-a deschis. Pana in 2004, adica pentru 30 de ani, contactul dintre cele doua parti a fost minim. Un articol destul de interesant despre Ledra este si pe wikipedia click aici

    Daca in partea greaca au investit masiv in aceasta zona, in partea turca nu au fost deloc investitii si intreaga zona a decazut. Pana recent, in toata Nicosia erau doua hoteluri mai mari: Saray Hotel si Royal. Foarte putini turisti veneau in aceasta zona. Cladirile - majoritatea sunt istorice - s-au degradat si proprietarii lor le-au inchiriat familiilor foarte nevoiase de prin Turcia. Sunt restrictii privind constructia si anumite legi privind protejarea cladirilor istorice si majoritatea nu si-au batut capul. Cand parintii le-au murit si le-au lasat mostenire aceste case, copii s-au dus si si-au facut vile, iar casele le-au inchiriat. Cine vrea sa traiasca in cladiri facute acum 500 si ceva de ani?

    Biserica St. Sofia - care era romano catolica, a fost transformata in moscheie in 1570, dupa ce otomanii au cucerit insula. Gasesti foarte multe moschei si minarete si-n partea de sud.

    "[... ]Nicosiei, singurul oras din lume, capitala pentru doua tari, asa cum se lauda cipriotii. De fapt am impresia ca se lauda doar turcii din partea de nord, "

    Pe langa Lokmaci, am fost de mai multe ori inainte sa se deschida vama. In mijlocul strazii era construit un zid, si erau cateva dughene prin zona care erau inchise. Dupa zid, urma "buffer zone" - cladirile in paragina despre care vorbesti in P17, zona controlata de UN, dupa care se vedeau steagurile grecilor. Niciodata turcii, nu au acordat vreo importanta acestui punct. Sunt mai multe strazi care sunt astfel inchise. Mai gasesti si acuma multe, la fel.

    Inainte sa se deschida Ledra, am fost si am vazut bariera si din partea greaca. Pe cladirea din dreapta era scris mare ceva de genul: "Nicosia, the last divided capital of Europe" - facand desigur aluzie la capitale precum Berlin si ocupatia ruseasca. Iar in aceeasi cladire, aveau poze cu "Missing Persons". De asemena cladirile din Buffer Zone, erau luminate, de-ti dadeau o senzatie ca dincolo de granita, cine stie ce nenorociri se petrec. Pentru majoritatea grecilor, a fost o mare necunoscuta, ce se intampla dincolo de granita. Asta a fost unul dintre motivele pentru care au trecut masiv, sa vada care e situatia, atunci cand s-au deschis granitele. Acuma s-au mai linistit, vin doar la cazinouri

    Zidurile care sunt in P18, au fost construite recent. Pana acum erau tot panze, care mascau cladirile in paragina din Buffer Zone. Turcii, nu s-au laudat niciodata cu o singura capitala pentru doua tari, ci asta a fost linia politicii sud cipriote, care dorea reunificarea. Turci le-au zis partii lor Lefkoşa, şi la revedere Nu se lauda nici ca-i capitala divizata nici ca-i europeana.

    Toate chestiile, cu Gucci, Prada etc. si majoritatea restaurantelor de acolo, au aparut de cand s-a deschis granita.

    Cand vorbesti de gheretele de metal, probabil ca ai ajuns pana la "bazarul provizoriu" -- sa-i zic asa. In dreapta Moscheii, este Bandabulya Kapalı Carsı - e aceeasi idee ca Bazarul din Istanbul si a fost construit in 1930. Au primit astia fonduri de la UE si acuma il reconstruiesc. Provizioriu, i-au mutat pe toti detinatorii de dughene de acolo in gheretele de tabla.

    Au inceput sa investeasca in zona si incet, incet totul se va schimba. Deja s-a schimbat. Va fi o alta zona istorica, bine slefuita si aranjata pentru turisti, cu fatade ce par vechi si cu multe spoturi si rigips pe interior.

    Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

    ROG REȚINEȚI:
    • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
    • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
    • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
      (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
    SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
    NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
    EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
    Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

    NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
    Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
    VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
    2 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
    crosbyx*, TraianS
    Alte impresii din această RUBRICĂO zi în Nicosia:


      SOCIALs
    Alătură-te comunității noastre

    AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
    SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

     
    [C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
    AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.048260927200317 sec
    ecranul dvs: 1 x 1