ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 10.08.2010
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: bucuresti
ÎNSCRIS: 03.08.10
STATUS: JUNIOR
DATE SEJUR
SEP-2001
DURATA: 12 zile
familie cu copii

GRAD SATISFACȚIE
SERVICII:
100.00%
Încântat, fără reproș
CAZARE [camere etc]:
100.00%
Încântat, fără reproș
BUCĂTĂRIE ŞI MASĂ:
100.00%
Încântat, fără reproș
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
99.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 4 MIN

Un popor civilizat care se raporteaza la tarile vestice - Cazare la rude

TIPĂREȘTE

Verisoara mea din Bonyhad ne-a primit cu mare bucurie, chiar daca numai eu eram vorbitor de limba maghiara, sotia si baiatul necunoscand limba. Verisoara a fost de cateva ori in vizita in Romania si cu putinele cuvinte romanesti invatate, s-a straduit sa comunice si cu sotia si baiatul, lucru care i-a reusit destul de bine.

Bonyhad este un orasel superb, cu case care mai de care mai frumoase, doar cateva blocuri cu 3-4 etaje, curatenie impecabila si oameni linistiti. Singurul liceu din oras avea doua bazine olimpice de inot, unul de sarituri, si o intreaga baza sportiva.

Toti locuitorii orasului aveau acces la bazinele de inot, si surprinzator majoritatea frecventau baza sportiva, si in special bazinele. Am fost si eu odata de curiozitate, si am fost surprins sa vad oameni trecuti bine de 50 ani inotand timp de doua ore, cu o conditie fizica remarcabila. La ei era ceva natural sa faca sport, si in special inot. Cand m-am intors in tara am incercat sa merg si eu la bazin, dar a trebuit sa ma las pagubas. Daca pe vremea... adica prin 1970-1975 puteam sa merg fara probleme la bazin sa fac inot de relaxare, acum este din ce in ce mai greu.

Dar sa ma intorc la Bonyhad de unde am vizitai cam toata Ungaria, zabovind mai mult la Pecs, Balaton si Budapesta. Peste tot frumos, drumurile impecabile.

La Pecs am urcat in vechiul turn de televiziune care are o perspectiva foarte frumoasa asupra orasului, dealtfel foarte curat si ingrijit.

La Balaton ne-am plimbat cu vaporul, am traversat lacul si am aflat ca pe acest lac Ungaria a avut candva o flota serioasa, condusa de un amiral. Este surprinzator cum pot valorifica turistic orice ungurii.

La Budapesta ne-am dus si noi pe dealul Geler, o inaltime de vreo 200 de metri de unde poti vedea tot orasul, care noaptea este chiar extraordinar, si unde nu degeaba o multime de celebritati au venit dealungul timpului sa-l viziteze sau sa se casatoreasca. Sute de autocare stateau la coada sa urce dealul, si mii de blitzuri se descarcau in noapte. Misuna de japonezi, americani sau nemti. Ma gandeam la tara noastra care are munti, lacuri, mare, plaja, si in general un relief minunat, dar ce folos daca nu sunt puse in valoare.

Pe subiectul asta nu mai vreau sa stric litere. Ma intrebam cum intr-o amarata de pusta fac unii turism, depasind anual doua milioane de turisti numai in Budapesta. Pe 13 septembrie, dupa atentatele din America, ne-am gasit intamplator in Budapesta si in fata Parlamentului erau coborate in berna drapelele celor doua tari. Am vrut sa ne uitam si noi si am cautat un loc de parcare, si cum n-am gasit am inceput sa caut pe stradutele laterale, si am si gasit la un moment dat un singur loc intre doua masini, si am si parcat.

Ceremonia a fost foarte frumoasa, numai ca la intoarcere nu am mai gasit masina. Am crezut ca a fost furata si am inceput sa intreb in stanga si in dreapta, pana cand un portar de hotel mi-a spus ca fost ridicata de politie pentru ca am parcat pe loc nepermis. M-am uitat peste tot, nici un semn, si il intreb pe portar care e treaba. Imi arata pe jos pe asfalt un semn mic cat o palma pe care era desenat un scaun cu rotile. Atunci m-am prins dece era liber locul de parcare. Masina a fost dusa in afara orasului si a trebuit sa luam taxiul, care mergea cu 50 la ora, ceea ce m-a scos din sarite si l-am rugat pe sofer sa o calce un pic. Mi-a spus ca e meseria lui, spaga la politisti nu merge, si la vremea aceea la 15 puncte penalizare permisul era suspendat trei (3) ani. Atunci am inteles de ce se circula asa calm prin Ungaria.

Cand am luat masina inapoi am platit o amenda echivalenta cu 200 marci germane. Ca orice raman care se respecta am incercat sa negociez cu politsta, pentru ca era o politista, si eu stiam limba, incercand sa-i explic ca la noi semne din astea nu prea sunt (handicapati). Mi-a spus ca semnul este international si se face ca a uitat ce-am spus pentru ca altfel imi ia si carnetul. Nu a tinut nici o "vrajeala", singura satisfactie fiind aceea ca la coada la ridicat masini erau turisti din toate tarile.

Dupa ce m-am intors in Romania, nu am parcat niciodata pe locul unui handicapat. Atunci am inteles dece erau ungurii asa de civilizati in trafic. Probabil ca si in alte aspecte au fost tot asa civilizati. Am plecat cu un gust amar, dar cu tot respectul pentru ei. Ar mai fi multe de povestit si despre sistemul de sanatate, sau cum au rezolvat problema tiganilor, dar poate cu alta ocazie. Numai bine, al dumneavoastra Antal Gabor.


[fb]
---
Trimis de antalgbr in 10.08.10 12:59:44
INFO ADIȚIONALE
  • A fost prima sa vizită/vacanță în UNGARIA
NOTĂ: Articol ARHIVAT (nu intră în calculul mediei acestei destinaţii)

VIZUALIZĂRI: 1715 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

8 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (antalgbr); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
[900 PMA] [450 PMA]
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 4800 PMA (din 8 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

8 ecouri scrise, până acum

bessondm [10.08.10 13:17:49] »

Lasand la o parte paguba suferita, prin plata amenzii pentru parcarea in loc nepermis, admir detasarea (chiar admiratia) cu care povestiti despre respectarea stricta a legii in Budapesta/Ungaria. Eu sunt de parere ca inainte de a fi mai civilizati ca noi (la fel nemtii, austriecii, elvetienii, tarile nordice s.a.m.d.), ungurii au suferit mai drastic rigorile legii. Iar cand nerespectarea ei te "arde" cumplit la buzunar, devii muuult mai civilizat.

Si noi avem legi bune, dar cine sa le aplice... in cel mai pur stil balcanic, politia prefera sa dea avertismente sau sa faca troc cu cei in ofside, mai iese de-o spaga, salariile mici in politie, stiti povestea. Ati vazut vreun sofer amendat ca scutura scrumiera la semafor, direct pe sosea? Eu nu.

Amiralul de la Balaton (banuiesc ca e vorba despre Horthy), a fost facut de italieni, lup de mare pe Adriatica, in vremea cand Nordul Italiei era parte a Austro-Ungariei. Gresesc?

Admin [10.08.10 13:17:51] »

Frumos povestit, mi-a facut placere sa citesc. Si iti impartasesc deplin impresiile despre civilizatia constatata acolo.

antalgbr [10.08.10 13:35:04] »

Multumesc,si va promit sa revin.

webmaster77 [10.08.10 13:39:02] »

mutat la "Excursii Ungaria", sters noua rubrica definita "Cazare la rude"

antalgbr [10.08.10 14:19:01] »

Multumesc pentru informare. Este mai frumos ca titulatura.

antalgbr [23.08.10 10:06:09] »

Pentru "bessondm". Am vrut sa strecor o usoara ironie la adresa amiralului, fara sa cunosc personalitatea impresionanta si controversata a lui Horthy. Observatia a fost binevenita pentru ca m-a facut curios sa aflu mai multe despre acest personaj.

Miklós Horthy, de Baia Mare, cavaler de Szeged si Otranto (n. 18 iunie 1868, Kenderes - d. 9 februarie 1957, Estoril) a fost amiral si guvernator al Ungariei de la 1 martie 1920 pana la 15 octombrie 1944. A urmat studiile in orasul Sopron, la Colegiul Universitar al Institutului Lähne cu limba de predare germana (1878-1882), dupa care le-a continuat in orasul Rijeka, la Academia de Marina. In anul 1886 a devenit comandant de flota. In 1890, la Istanbul, si-a satisfacut stagiul militar. Intre 1909-1914 Horthy, care era stimat de imparatul Franz Josef al Austriei avanseaza si devine, in timpul razboiului, comandantul flotei austro-ungare.

In primul razboi mondial, a luptat, initial cu gradul de capitan, apoi avansand pana la rangul de comandant al flotei (martie 1918), impotriva flotei italiene, pe care a infrant-o de mai multe ori. La 8 iulie 1916, sub comanda lui Horthy, a fost atacat orasul italian Otranto, cu nava de lupta „Novara“, cu 3 barci „Torpedo“ si cu un submarin „U-17”. Au fost distruse cinci nave italiene de paza militara. La 15 mai 1917, a avut loc o alta actiune in acelasi loc, Horthy pornind la lupta cu crucisatoarele: „Novara”, „Helgoland” si „Saida”. In urma acestei actiuni militare, comandantul ungar a fost ranit la picioare si la cap, continuand, sa conduca operatiunile de pe targa. La 30 octombrie 1918, Horthy a primit gradul de viceamiral, insa a doua zi a primit ordinul imparatului Carol de a preda flota noului regat al Iugoslaviei.

Biografia lui Horthy continua impresionant, si a fost glorificat de unii, acuzat de antisemitsm de altii, tradus de englezi numai cu partile pozitive, de altii cu cele negative, aducand cumva cu biografia maresalului Antonescu in care unii au vazut un erou, altii un criminal.

Pe Wikipedia am aflat o multime de informatii privind istoria Ungariei, in care "Amiralul" ocupa un loc aparte. Istoria Ungariei se impleteste cu istoria Romaniei pe o lunga perioada de timp.

Observatia facuta de "bessondm", a fost binevenita, ducand la cercetarea adevarului strict istoric, fara resentimente sau implicari emotionale, care dupa cum am vazut in cartile de istorie duc la denaturari si derapaje nationaliste.

In ceea ce priveste civilizatia din vest, inca din 2001 mi-am dat seama ca diferenta dintre ei si noi e facuta numai de aplicarea legii (lasand la o parte educatia mostenita din familie), frica de consecintele aplicarii ei si tratarea in mod egal a cetateanului. Coruptie mult mai mica, fiscul deasupra tuturor, chiar si a politicienilor, si normal ca oamenii se educa si vad ca e mai bine asa. Orice persoana care apare cu o masina scumpa sau ridica o casa, este intrebat de fisc cu ce bani, daca afacerea e legala si a platit toate taxele si impozitele. Deci civilizatie cu legea in mana. Straini care vin cu afaceri in Romania, dupa un timp preiau comportamentul nostru si se orienteaza si ei, se adapteaza la sistem, ramanand sa se "civilizeze" din nou cand se intorc la ei in tara. Avand in vedere ca educarea unui popor in acest spirit incepe de sus, mi-e teama ca la noi perspectivele se pierd intr-un viitor prea indepartat.

Daca a avut cineva rabdare sa citesca textul si il considera util si nu plictisitor, multumesc. Cu stima.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
bessondm [23.08.10 10:30:25] »

@antalgbr

Eu l-am citit, cu siguranta (doar mi-a fost destinat). Intr-adevar utile si completarile la profilul lui Horthy, pentru cei pasionati de istorie. Cronica celui de-al doilea razboi mondial am citit-o complet inca din liceu, prin 1988, mi-a picat in mana un tratat complet, nu retin autorii. Erau descrise in amanunt toate operatiunile de pe fiecare teatru de razboi, inclusiv personalitatile militare, ale ambelor parti. Lipseau, evident, referirile la participarea militara a Romaniei pe frontul de Est, dar pe acestea le-am citit in aparitiile editoriale de dupa 1990. Interesant este insa, faptul ca Horthy nu a fost judecat pentru crime de razboi, fiind protejat de americani.

Si eu incep sa-mi pierd speranta in domnia legii la noi, avand in vedere cele intamplate in ultimii 20 de ani, exemplele sunt multiple, nu vreau sa iscam discutii aici, nu e locul lor pe acest site. Insa admir ce fac ungurii, spiritul lor de ordine si disciplina seamana mult cu cel german, cel putin asa mi se pare.

Costi [12.09.10 12:26:17] »

@antalgbr

Şi eu am citit atât review-ul, cât şi ecourile şi sunt de acord cu cele spuse atât de tine, cât şi de bessondm .

O singură observaţie am să-ţi fac: de ce nu ţi-ai învăţat băiatul ungureşte? Ar fi fost limba paternă şi cred că i-ar fi folosit, măcar când se duce în vizită.

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
antalgbr, bessondm, Costi
Alte impresii din această RUBRICĂExcursii Ungaria:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.094440937042236 sec
    ecranul dvs: 1 x 1