Agenția de turism “Mareea” a intrat în insolvență

Unul dintre cei mai importanți touroperatori din România, “Mareea” a intrat de astăzi în insolvență, se arată într-un comunicat postat pe pagina oficială a agenției de turism:

„Cu părere de rău vă anunțăm că MAREEA este începând de astăzi, 03.09.2016, în imposibilitate de a mai onora angajamentele asumate. În consecință vom declanșa procedura de insolvență și vom încerca, în perioada imediat următoare, să gestionăm exclusiv rezervările curente (turiștii aflați în acest moment în unitățile de cazare din țară și străinătate). Astfel, începând cu data de 04.09.2016 nu vom mai putea onora nici una dintre rezervările confirmate. Pentru recuperarea sumelor datorate de către MAREEA, vă rugăm să vă adresați asiguratorului societății (polița de insolvabilitate nr: 8100258X ) și să faceți demersurile necesare pentru recuperarea sumelor. Regretăm întreaga situație precum și neplăcerile cauzate”, a informat agenția.

marius-usturoiu

(sursa foto ANAT)

Agenția de turism are în acest moment datorii către hotelierii în valoare de 10 milioane de lei, multe dintre acestea înregistrându-se pe litoralul românesc. Se pare că datoriile nu sunt de ieri, de azi, multe dintre acestea fiind înregistrate din momentul în care compania a început să deruleze numeroase  programe de investiție din banii încasați de  la turiști, nereușind să contracteze credite prin bănci. De altfel, prin investiția în cele două hoteluri de pe litoral pe care l-a transformat în Complexul Mercur-Minerva cu regim all-inclusive și prin închirierea celui din Predeal (Rozmarin), Marius Usturoiu, patronul Mareea Comtur nu a reușit să acopere chiria și cheltuielile de  personal, astfel încât de peste doi ani suportarea diferențelor sunt achitate din vacanțele celor  care contractează sejururi noi.

”Touroperatorul Mareea a înființat în această dimineață (sâmbătă dimineața – n.r.) o celulă de criză pentru a răspunde operativ turiștilor și partenerilor afectați de deschiderea procedurii de insolvență și reorganizare și pentru a gestiona o parte cât mai mare din rezervările cu check-in azi, 3 septembrie, și mâine, 4 septembrie. Am înștiințat toți clienții și partenerii cu rezervări în perioada 3.09-31.12.2016, prin sms și mesaje pe internet, despre situația actuală”, se arată într-o declarație de presă a departamentului de comunicare și marketing al Mareea, publicată pe site-ul Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT), din care agenția s-a retras în cursul zilei de ieri.

Agenția încearcă să-și liniștească clienții declarând că vor incerca să găsească alternative de cazare pentru un număr cât mai mare dintre turiștii care au achiziționat vacanțe, în acest sens fiind în derulare mai multe negocieri cu agențiile de turism membre ANAT și partenerii hotelieri.

Plafonul maxim de despăgubire prin asiguratorul Generali, este de 50.000 de dolari, sumă considerată prea mică în raport cu despăgubirile pe care turoperatorul va fi obligat să le plătească.  De altfel, nu este singurul caz asemănător, cazul agenției Genius din urmă cu două săptămâni obligând ANT să adopte măsuri ferme și urgente pentru stoparea acestor practici. Astfel, sunt în derulare trei proiecte care presupun ca polițele de asigurare pentru agenții să crească de cinci ori, altul propune deschiderea unui fond de garantare  iar cel mai controversat este înființarea  unui fond fiduciar în care turiștii să plătească rezervările și din care agenția să nu poată folosi bani pentru investiții, salarii pentru angajați sau pentru alte cheltuieli.

Președintele ANT, doamna Anca Nedea Pavel declară că în cursul săptămânii trecute au fost efectuate câteva controale la turoperator, dar patronul acestei companii nu este de găsit pentru a oferi răspunsuri. În același timp conducerea ANAT a fost înștiințată de reprezentanții Mareea Comtur de faptul că renunță la calitatea de membru în ANAT, începând cu data de 02 septembrie.

“Conducerea ANAT a fost anunţată de reprezentanţii Mareea Comtur că agenţia de turism traversează o perioadă dificilă din punct de vedere financiar şi că în perioada următoare se vor face eforturi pentru găsirea de soluţii în cazul fiecărui turist care achiziţionat un pachet de vacanţă Mareea”, precizează ANAT, în anunţ.

Să nu uităm că în urmă cu doi ani, după tragicul accident din Muntenegru, soldat cu 18 morți și 29 de răniți, în cadrul unui circuit organizat de Mareea, s-a speculat pentru prima dată intrarea ăn faliment a touroperatorului, însă compania a reușit să se mențină pe linia de plutire.

mareea_ttt

În această vară problemele Mareea s-au acutizat, în ultimele săptămâni existând numeroși turiști care odată ajunși pe litoral, au fost obligați să accepte o relocare datorită faptului că mulți patroni de hotel au refuzat să mai cazeze turiștii Mareea până când această companie nu-și achită obligațiile către hotel. Să nu uităm că este vorba de restanțe din urmă cu doi -trei ani. Dacă această situație ar fi apărut la începutul sezonului sau la jumătatea lui se estimează că ar fi fost prejudiciați mii de turiști, Mareea fiind principalul touroperator pentru litoralul românesc.

“După 18 ani de activitate regretăm profund situaţia cu care ne confruntăm şi disconfortul creat turoperatorilor şi partenerilor noştri”, spun reprezentanţii Mareea.

Și noi regretăm acest lucru, sperăm ca  turiștii să fie despăgubiți sau cel puțin relocați în alte unități de cazare, de altfel ANAT a anunțat sâmbătă după-amiază ca va face tot posibilul ca fiecare turist Mareea să poată beneficia de un pachet turistic prin unitățile partenere. Problema este că  Mareea vinde la numeroase agenții detailiste, care se preconizează că vor avea de suferit în urma insolvenței touroperatorului.

Pentru informaţii suplimentare, turiştii şi partenerii Mareea aflaţi în această situaţie se pot adresa la numerele de telefon aflate pe site-ul www.mareea.ro şi la adresa [email protected].

Întrebarea pe care o putem lansa retoric noi, AmFostAcolo.ro, este cum de instituții ca ANT, ANAT sau FPTR n-au luat măsuri radicale, fiind informaţi – chiar ei au spus-o! – “de câteva săptămâni”  (noi *ştim* că defapt,  cu mult, MULT mai mult timp înainte) despre  situaţie, păstrând astfel evoluţia spre o astfel de tornadă pe piața de turism, în urma căreia vor avea de suferit toți cei enumerați mai sus – şi în primul rând turistul, care va rămâne cu o hârtie ce-i va ține loc de “vacanță”,  și cu neîncrederea în agențiile de turism?

update 04.09.2016

Potrivit ANAT s-au identificat soluții pentru relocarea turiștilor care nu mai pot beneficia de vacanțele plătite către Mareea pentru alte destinații de pe litoralul românesc, inclusiv Complexul Mercur-Minerva sau chiar din Delta Dunării.

Se pare că patronul Mareea, Marius Usturoiu a declarat sâmbătă pentru profit.ro că decizia de intrare în insolvență a fost luată din cauza problemei  de cash-flow generată de încasările destul de slabe pe zona charterelor către Turcia, promitând în același timp că nici un turist nu va rămâne cu banii dați și concediul neefectuat, ținând să precizeze că nu a disparut în nici un moment. El a mai afirmat că va reorganiza compania, fiind în tratative avansate cu câteva bănci pentru obținerea de finanțare.

1 thought on “Agenția de turism “Mareea” a intrat în insolvență

  1. probabil ca aceste cazuri se vor inmulti in viitor, asa ca as propune instituirea unei “situatii” – nu spun “lista neagra – in care toti agentii si agentiile cu mici, medii, mari probleme, cu riscuri de insolvabilitate, sa fie prezentati, in asa mod ca turistul sa stie la ce se expune….
    Sunt oameni care aduna un an, doi pt. a pleca intr-o excursie, platesc cinstit suma ceruta de agentii, iau concediul chear pt.acea perioada, ca apoi, in ciuda sperantelor, sa se trezeasca cu”buzele umflate”, concediul distrus. banii dati greu de recuperat, iar scuzele firmei sau a patronului, sigur, sigur, nu “LE TIN DE CALD”.
    Asa cum exista lista a celor mai periculoase aeroporturi din lume, a hotelurilor cu probleme, este normal sa existe o lista a agentiilor turistice cu diferite grade de risc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.